Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Gisteren dochtertje erbij gekregen en in de avond vandaag zeiden ze dat ze geelzucht had. De baby ligt op de kamer bij de mama met een blauwlicht, maar de vroedvrouw zei dat het beter was dat ze apart in een couveuse zou zitten wat straffer blauwlicht afgeeft, maar dat is dan op een andere kamer zonder de mama erbij.

Nu wilt mijn vrouw de baby niet afgeven uit schrik dat ze evt de baby zouden wisselen :wtf:. Kheb hiervoor ambras zitten maken met mijn vrouw dat ze haar domme theorieën achterwege moet laten, maar haar wil is wet. Echt waar, ipv dat de baby sneller herstelt van geelzucht en bewaakt wordt door de vroedvrouwen, zal mijn vrouw wel bepalen wat ze goed vindt. Schijt krijg ik soms van haar.
Hoelang zou er zo alleen in de couveuse moeten liggen dan en hoeveel langer met een lamp op de kamer?
Ik kan heel goed verstaan dat uw vrouw haar kind liever bij haar op de kamer houdt (los van de schrik ben verwisseling, het gebeurt en onderschat ook de hormonen in uw vrouw haar lichaam niet), en het ziekenhuis blijkbaar ook. Er zijn ook voordelen om dicht bij de mama te blijven hoor. Ze zullen het wel opvolgen en indien nodig kan het strafgere licht in de couveuse dan nog opgelegd worden.

Kzou na een bevalling en met een pasgeborenen trouwens sowieso aanraden om het ritme van uw vrouw te volgen en begrip te hebben voor alle emoties - hoe onnozel ze soms ook lijken

De baby zit nu ook eenzaam alleen in haar bedje, maar wel op de kamer met de mama. Wat is het verschil? Het is niet dat ze een hele dag en nacht alleen ging zitten. En daarnaast ook zei de vroedvrouw dat wanneer het kindje honger heeft, ze de baby terug naar de mama zal brengen om borstvoeding te geven. Voor mij lijkt dit allemaal oké?
Er zit daar ook geen vroedvrouw continu te zien op dat kind hé, die houden dan wat in het oog wanneer de laatste voeding was en hoe moeilijk de kleine begint te doen. Kunt vaak wel vroeger dan dat zien wanneer een kind honger heeft

Het resultaat is wel dat ik om middernacht met mijn zoontje van 2 jaar last minute van het ziekenhuis naar mijn ouders moest brengen zodat hij daar kon overnachten, want... mevrouw wou dat ik bij haar bleef slapen omdat het te moeilijk werd om de baby telkens uit het bed te halen met dat blauwlicht erbij. Na al een zeer slopende dag, nog eens een slopende nacht erbij.

Ja dat is lastig. In principe kan ze de vroedvrouw om hulp vragen snachts hé (moeten ze bv ook doen voor vrouwen die een keizersnede hebben gehad), daar zijn ze ook voor. Maar ik kan ook wel begrijpen dat ze liever u erbij heeft, mijn oudste heeft 4 dagen bij mijn ouders gelogeerd zodat mijn man -overdag- kon helpen (we wouden geen continu gewissel voor de oudste want dat is dan ook weer lastig op een ander vlak). Misschien luxe maar was zeer welgekomen voor mij. (Ik kan ook begrijpen dat dat praktisch niet ideaal is en soms zelfs niet mogelijk)
Slopend zijn die dagen en nachten sowieso maar uw vrouw moet ook nog herstellen natuurlijk.

De baby zit nu ook eenzaam alleen in haar bedje, maar wel op de kamer met de mama. Wat is het verschil? Het is niet dat ze een hele dag en nacht alleen ging zitten. En daarnaast ook zei de vroedvrouw dat wanneer het kindje honger heeft, ze de baby terug naar de mama zal brengen om borstvoeding te geven. Voor mij lijkt dit allemaal oké?

Het resultaat is wel dat ik om middernacht met mijn zoontje van 2 jaar last minute van het ziekenhuis naar mijn ouders moest brengen zodat hij daar kon overnachten, want... mevrouw wou dat ik bij haar bleef slapen omdat het te moeilijk werd om de baby telkens uit het bed te halen met dat blauwlicht erbij. Na al een zeer slopende dag, nog eens een slopende nacht erbij.
Ik vind jou wel nogal hard voor je pas bevallen vrouw. Ze is pás bevallen, de hormonen gieren door haar lijf. Het is niet omdat het voor jou allemaal oké lijkt, dat dat voor haar ook zo is.
Omdat ik tijdens de zwangerschap een bepaald soort medicatie nam, wat ik overigens tijdens mijn eerste zwangerschap ook nam, had de gynaecologe gezegd dat hij de eerste nacht op neo ging moeten blijven, en daar ging ik mij ook hard tegen verzet hebben, ook al zouden ze beloven hem te brengen als hij honger had.

Oké, ik had al valse hoop dat het hierbij ging blijven :biglaugh: we hebben inderdaad al fenistil op voorschrift, goed om te weten dat die effectief helpen. Dat het maar snel voorbij is (& ergens hopen dat de jongste ook niet gaat sneuvelen)
Kan meevallen ook he, 'k zal mee duimen 😅 Maar die Fenistil is goed spul 😁

@Gines
Het is een slappe koord en een moeilijke evenwichtsoefening, maar ik zou toch proberen om grenzen te stellen als het totaal onredelijk is.
Met een kind van 2 om middernacht rondsjollen als dat totaal niet nodig is én advies van vroedvrouw negeren dat couveuse beter zou zijn voor het kind, zou voor mij persoonlijk het onredelijke voorbij zijn.

Laatst bewerkt:
Gisteren dochtertje erbij gekregen en in de avond vandaag zeiden ze dat ze geelzucht had. De baby ligt op de kamer bij de mama met een blauwlicht, maar de vroedvrouw zei dat het beter was dat ze apart in een couveuse zou zitten wat straffer blauwlicht afgeeft, maar dat is dan op een andere kamer zonder de mama erbij.

Nu wilt mijn vrouw de baby niet afgeven uit schrik dat ze evt de baby zouden wisselen :wtf:. Kheb hiervoor ambras zitten maken met mijn vrouw dat ze haar domme theorieën achterwege moet laten, maar haar wil is wet. Echt waar, ipv dat de baby sneller herstelt van geelzucht en bewaakt wordt door de vroedvrouwen, zal mijn vrouw wel bepalen wat ze goed vindt. Schijt krijg ik soms van haar.
Onze dochter had dit ook.
Initieel hadden ze zo een blauwlicht deken dat we onder haar legde en dan konden we haar zo vastpakken.
Na enkele dagen was het beter.
toen ze 10 dagen was terug naar het ziekenhuis moeten gaan omdat ze terug geler begon te zien.
En daar heeft ze inderdaad in zo een bak gelegen met zowel boven als onder een licht en een brilletje op.
Dat was het minst aangename. Na 3 dagen mochten we naar huis.

Ik begrijp helemaal dat u vrouw haar net geboren kind bij haar wilt houden.
Zowel in Leuven als in Bonheiden werd die "couveuse" op de kamer gezet.

Ik treed tha_non volledig bij.
Hoe dwaas het soms lijkt wij mannen hebben geen enkele manier om ons in te beelden hoe een vrouw zich voelt na zo een zware klus als een kind ter wereld brengen. En de conenctie tussen moeder en kind.
En ik ken dat, ja als ze moet eten dan komen we de baby wel brengen...
En als ze weent? gaan ze die ook troosten, etc...
Laat de baby maar bij de mama en papa in de kamer liggen,

Oké, ik had al valse hoop dat het hierbij ging blijven :biglaugh: we hebben inderdaad al fenistil op voorschrift, goed om te weten dat die effectief helpen. Dat het maar snel voorbij is (& ergens hopen dat de jongste ook niet gaat sneuvelen)
Hier staan er ook en het werkt.

Leuk side effect: daarna valt ze als een blok in slaap. Normaal 1,5u bezig, nu 10 minuten.

Denk dat Gines dit ook wel getypt heeft na een paar heel vermoeiende dagen met weinig slaap om wat te kunnen ventileren. Kan je je ouders of iemand anders inschakelen om even de zorg van je tweejarige over te nemen voor de komende dagen? Je hoeft daarvoor nog niet de hele dag bij je vrouw te zitten, maar efkes overdag bijslapen.

Amai, hier clarithromycin voorgeschreven gekregen. Dochter spuwt het direct uit, wat niet van haar gewoonte is.
Redelijk boos geworden, tot ik zelf eens geproefd heb. Was al opgelost in confituur met 2 lepels extra suiker, en nog steeds ranzig qua bitterheid. Degoutant

Dagje naar de Efteling geweest. Het was heel rustig, we hebben heel veel kunnen doen en onze dochter was dolgelukkig. Net als wij. Missie geslaagd.
Gisteren ook geweest. Familie uitstap met mijn zus en haar gezin en m'n lief haar broer en zus.
Met net geen 20 op pad. Leuke dag gehad en super om al die bengels samen door het park te zien crossen :)

Hier lijkt ze erdoor, als ge ze soms ziet rondcrossen en commando's hoort zeggen, zou je bijna niet geloven dat ze toch serieus ziek is (oorontsteking, keelontsteking, begin longontsteking). Het is echt een sterke meid. Gelukkig gaat het antibiotica geven al wat vlotter dan vroeger, vindt ze Dafalgan duidelijk lekkerder dan Perdolan (2x gegeven de afgelopen dagen) en springt ze bijna op mijn schoot om te puffen als we een aflevering TikTak opzetten.

Ik vind jou wel nogal hard voor je pas bevallen vrouw. Ze is pás bevallen, de hormonen gieren door haar lijf. Het is niet omdat het voor jou allemaal oké lijkt, dat dat voor haar ook zo is.
Omdat ik tijdens de zwangerschap een bepaald soort medicatie nam, wat ik overigens tijdens mijn eerste zwangerschap ook nam, had de gynaecologe gezegd dat hij de eerste nacht op neo ging moeten blijven, en daar ging ik mij ook hard tegen verzet hebben, ook al zouden ze beloven hem te brengen als hij honger had.
Ik ga niet iedereen quoten (maar bedankt voor de reacties!) maar achteraf gezien begrijp ik dat mijn reactie waarschijnlijk overdreven was. Na een lange werkdag heb ik haar met weeën direct erna naar het ziekenhuis moeten brengen en de bevalling zelf was nog eens 14u later. Meer dan 24u niet slapen hakt er dan in. Dus mijn reactie moet in dat opzicht begrepen worden.

Maar ik als man ga ervan uit dat de vroedvrouw het wel beter dan ons zal weten, zeker wanneer ze vertelt dat de couveuse geelzucht sneller zal afbreken dan zo een matras met blauwlicht (@Tha_nOn, om op je vraag te antwoorden: couveuse zou voor 1 nacht zijn, blauwlicht minstens 1 volledige dag en dan nog was het niet zeker). Ik wou vermijden dat de baby en mijn vrouw nog langer in het ziekenhuis moeten blijven dan nodig. Daarnaast zorgt het er ook voor dat mijn vrouw wat kan slapen na een vermoeiende bevalling. Ik keek toen eerlijk gezegd ook uit naar mijn eigen bed om te slapen, en niet dat ik om middernacht nog heen en weer moet rijden en mijn ouders moet lastig vallen om de kleine daar af te zetten.

Maar goed, ik zal de hormonen van een vrouw toch nooit 100% begrijpen, zeker niet wanneer ze schrik heeft dat een baby verwisseld zou worden. Het goede nieuws is dat na 2 dagen blauw licht we naar huis mogen gaan, en hopelijk moet ze niet meer terug.

Nog iets anders: de vroedvrouw uit het ziekenhuis heeft ons gezegd dat ze een vroedvrouw heeft geregeld voor ons thuis en dat die vroedvrouw in dezelfde gemeente woont als ons. Dit is een vriendin van haar want ze hebben samen gestudeerd. Ze heeft ons enkel de voornaam gegeven.

Nu deze avond kreeg ik een sms van een andere vroedvrouw die blijkbaar voor dezelfde centra werkt als de initiële vroedvrouw, maar dan uit Gent (15km verder). En ze blijken dan ook nog niet geconventioneerd te zijn + een vaste verplaatsingsvergoeding aan te rekenen die nog onbekend is... Had ik dat geweten, had ik wel zelf iemand geregeld die uit dezelfde gemeente komt en geconventioneerd is. Als het tarief te duur is, dan zal ze maar 1x moeten afkomen. Genoeg geconventioneerde vroedvrouwen te vinden op het internet.

Fenistil! Helpt snel. Succes!
Hebben we gegeven, helpt precies voor gene meter :unsure: (savonds iig, overdag klaagt ze eigenlijk niet)
Druppeltjes sochtends en savonds. Al sinds 19:00 aant roepen en wenen. Wordt een lange nacht zo :crazy:

Edit: dit wordt waarschijnlijk de eerste nacht waar ik niks heb kunnen slapen :unsure:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan