Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Je hoort dat volgens mij ook vaak van mensen waar de kinderen dat vanzelf deden, of van de vorige generatie waar men daar gewoon niet zo mee inzat.

Hier is dat ook wel iets waar mijn vrouw en ik kiezen om de dochter zoveel als mogelijk in de routine te houden, waar dat zeker bij haar familie en vrienden (Latino's) allemaal niet steekt. Dan organiseren die een familie-vriendelijk feestje, met de expliciete boodschap dat kinderen welkom zijn, dat begint om 19u. Onze dochter ligt dan in bed. En dan zie je op zo'n events een hoop kinderen die al lang hadden moeten slapen, of ze liggen effectief in een buggy of op een bankje te slapen in het lawaai en licht. Ja, nee, bedankt. Dan gaat mijn vrouw alleen, terwijl ik thuisblijf met de dochter, en vinden ze dat allemaal zo raar.

Ik heb een schoonzus die ons zo'n typisch Amerikaans boek had aangeraden (The baby whisperer ofzoiets) omdat dit haar had gered toen haar zoontje een baby was en ze het moeilijk had. Het merendeel van dat boek komt dus neer op "je moet een routine hebben", "de routine verandert wanneer je kind ouder wordt", "je moet slapen wanneer je kind slaapt". Weet je, ik ben een man die nooit kinderen heeft gezien in de directe omgeving en ik vond dat zeer logisch, maar voor haar was dat toen dus nieuwe info, zo een routine. En dan werd het kind plots veel makkelijker.
:unsure:
Ik hang daarin toch dikwijls op 2 gedachten. Langs de ene kant is routine zeer belangrijk en we hebben daar toen ze echt klein waren echt wel veel aandacht aan besteed omdat we merkten dat dat toen het beste was. Geleidelijk aan hebben wij wel meer en meer geprobeerd om het allemaal iets minder nauw te laten zijn en dat zorgt er wel voor dat we nu meer dingen ad-hoc kunnen doen/beslissen. Het begint al maar met wat langer te blijven plakken bij onze ouders en de kinderen die dan op de zetel gaan liggen als ze moe zijn.

Hetzelfde een beetje bij op reis gaan. Door al vanaf jonge leeftijd ze gewoon mee op reis te pakken, ook op citytrips is dat nu wel iets wat ze graag doen, hetzelfde met weekendjes Ardennen en het bijhorende wandelen, dat heeft toen wel moeite gekost en misschien soms wat ergernis, maar zorgt er (in ons geval) nu voor dat we dat kunnen doen.

NOOT: elk kind is daarin anders en ook ouders zijn daarin anders en da's helemaal OK, je moet vooral doen waar je je goed bij voelt en wat je zelf denkt dat het beste is voor je kind.

Gisteravond de oudste die niet wou slapen. Kom ik eindelijk beneden om 21u, zit mijn vrouw nog boven met de jongste die niet kon slapen
For what it's worth, wij hebben toen mijn zoon 5 en mijn dochter 3,5 was de beslissing genomen om ze samen op één kamer te leggen. Tot dan gingen we ook elk met 1 kind naar boven. Dat scheelt zo veel door die op 1 kamer te leggen en 1 ouder beide kinderen in bed te laten stoppen. Wij wisselen nu dag per dag, en 't is dan soms wel eens ambras omdat de kinderen liever willen dat mama hun elke avond naar boven brengt, maar echt, wat een verschil. Terwijl de ene bij de kinderen is, kan de andere op 't gemak het eten klaarmaken, huishouden doen, nog wat doorwerken, ...

En geen idee of dat dan uiteindelijk ook de trigger is geweest, maar na enkele weken samen slapen zijn ze ook consequent beginnen doorslapen. Ik weet dat jouw tweede nog een pak jonger is, maar wijzelf hebben het gevoel veel te lang gewacht te hebben met dat te proberen.

Hier is dat ook wel iets waar mijn vrouw en ik kiezen om de dochter zoveel als mogelijk in de routine te houden,
Ik vermoed nu wel dat hoe meer je uw kind in een strikte routine houdt, hoe minder het kind met zaken kan omgaan buiten de routine.

Laat mij morgen in een bouwwerf werken en ik kom zot.
Werk ik al maanden in een bouwwerf dan zal mij dat hoogstwaarschijnlijk veel minder storen.

Vergelijkbaar met wat @exCite zegt dus.

Zaterdagavond serieus geschrokken.

We zaten met een hoop volk die kwam eten. Hadden een puntzakje snoep mee voor onze kindjes. M'n vrouw was druk bezig in de keuken en ik was de aperitief aan 't voorbereiden. Wij hebben een speelhoek in onze living. Daar staat o.a. een kindertafeltje met stoelen om aan te kleuren e.d. Mijn zoontje van 4 jaar zat daar te kleuren met z'n snoepjes naast hem.

Plots hoor ik tot in de keuken luid gebonk. Ik draai mij om en zie één van de volwassenen naast mijn zoon staan, helemaal in paniek, terwijl m'n zoon op tafel aan het slaan is. Ik zie extreme paniek in de ogen van mijn zoon en hoor niets van lawaai terwijl hij helemaal rood is. De volwassene in kwestie sloeg wat nonchalant op z'n rug en wist totaal niet hoe te reageren.

Ik heb letterlijk alles laten vallen en in 1 rechte lijn gespurt naar mijn zoontje, die van zijn stoel gerukt, gedraaid met hoofd weg van mij en op z'n buik horizontaal op m'n bovenbeen gelegd terwijl ik op zijn rug begon te 'slaan'. Slaan als in: gecontroleerde, stevige maar geen harde tikken.

Na 4 tikken valt er een snoep de grootte van een druif uit zijn keel, helemaal in wit slijm en begint hij heel hard te wenen. Eens ik hem hoorde wenen wist ik dat het goed zat.

Die techniek heb ik ooit in een filmpje gezien op Youtube waar een agent een baby die aan het stikken was heeft kunnen redden. Bij baby's en jonge kinderen werkt de Heimlich methode niet goed.

't Manneke heeft een kwartier nodig gehad om te bekomen.

Gek hoe mensen toeklappen wanneer ze panikeren. 8 volwassenen stonden erop te kijken en wisten niet wat te doen. Achteraf hebben er toch ook enkele moeten bekomen.

En nu zit ik al 2 dagen met de gedachte: wat als ik alleen thuis was met de kinderen en ik even vlug naar boven was gegaan.
Amai goed dat jij koel bent gebleven. Ik heb die techniek ook al gezien in een filmpje. Goed om te weten dat die ook op die leeftijd goed werkt. Ik heb onlangs ook EHBO voor kinderen gevolgd met mijn vrouw.

Ik vermoed nu wel dat hoe meer je uw kind in een strikte routine houdt, hoe minder het kind met zaken kan omgaan buiten de routine.

Laat mij morgen in een bouwwerf werken en ik kom zot.
Werk ik al maanden in een bouwwerf dan zal mij dat hoogstwaarschijnlijk veel minder storen.

Vergelijkbaar met wat @exCite zegt dus.
Ja, ik snap dat standpunt wel. Maar de vraag is dan of in een bouwwerf werken beter/slechter is of gewoon anders.

Ik denk dat jonge kinderen (de onze is een jaar en 5 maand) best gewoon goed slapen. Er is daarna wel tijd om wat af te wijken, wat ook wel zal gebeuren hé, we gaan niet blijven zo leven.

@Sylverscythe
Ik vermoed dat ieder persoon best goed slaapt, of dat nu een jong kind is of niet. Een grote rem zal dit m.i. nu wel niet zetten op de ontwikkeling om eens een uur of 2u minder te slapen.

Verder moet elke ouder voor zichzelf beslissen waar ze zich goed bij voelen, zonder waardeoordeel.

Wij vonden het belangrijk dat we als koppel af en toe ergens naartoe konden met hen dat langer duurde dan bedtijd.
Ofwel hebben/hadden we heel makkelijke kinderen op dat vlak ofwel heeft het geholpen dat we ons niet strikt hielden aan routine en trad er gewenning op.

@Sylverscythe
Ik vermoed dat ieder persoon best goed slaapt, of dat nu een jong kind is of niet. Een grote rem zal dit m.i. nu wel niet zetten op de ontwikkeling om eens een uur of 2u minder te slapen.

Verder moet elke ouder voor zichzelf beslissen waar ze zich goed bij voelen, zonder waardeoordeel.

Wij vonden het belangrijk dat we als koppel af en toe ergens naartoe konden met hen dat langer duurde dan bedtijd.
Ofwel hebben/hadden we heel makkelijke kinderen op dat vlak ofwel heeft het geholpen dat we ons niet strikt hielden aan routine en trad er gewenning op.
We zijn er ook mee naar Mexico gevlogen hoor, het is niet dat we er autistisch aan vasthouden.

Bij alles rond kinderen is het uiteindelijk toch wat vaag wat nu net beter is of wat nu net iets veroorzaakt, vermits je het niet kan herhalen onder andere omstandigheden met hetzelfde kind.

Uit voorzorg naar de dokter geweest deze ochtend. Ze blafte/hoestte toch al een tijdje, oorloop was al een week terug en die diarree bleef maar aanhouden. Wel geen koorts, dus we dachten dat het niet zo erg zou kunnen zijn. Oorontsteking (dûh) en een beginnende longontsteking, volgens de dokter zou ze er heel wat zieker moeten uitzien. :confused2:

Hier ook al 2 weken wat een zotte kot.

Eerst ik bijna een hele week ziek (nog half van thuis gewerkt tussen het rusten door. En de andere helft boven zitten klussen want ik moest de ventilatie afkrijgen die week. Lang leve pijnstillers).

En dan deze week de 2 kinderen hele week ziek. Dachten ze vandaag nog naar school te sturen maar s middags toch telefoon ze op te halen.

Grappige is dat ik bizar genoeg gigantisch veel gedaan heb gekregen voor het werk. Alle meetings niet met hogerop afgezegd en al de rest via chat. Denk niet dat iemand doorhad dat ik er maar half was :p.

En mijn ventilatie heb ik ook afgekregen en de aannemers deze week zijn ook zelfs komen opdagen.

Dus al bij al een Success.

En dan straks om middernacht nachtje doorrijden om te gaan skiën. Ik neem aan dat de kinderen op de skipiste wel wat zullen genezen 🙃. Of ja eigenlijk hebben ze niet veel, enkel zodra ze een school binnenstappen instant koorts precies :p

Gisteren dochtertje erbij gekregen en in de avond vandaag zeiden ze dat ze geelzucht had. De baby ligt op de kamer bij de mama met een blauwlicht, maar de vroedvrouw zei dat het beter was dat ze apart in een couveuse zou zitten wat straffer blauwlicht afgeeft, maar dat is dan op een andere kamer zonder de mama erbij.

Nu wilt mijn vrouw de baby niet afgeven uit schrik dat ze evt de baby zouden wisselen :wtf:. Kheb hiervoor ambras zitten maken met mijn vrouw dat ze haar domme theorieën achterwege moet laten, maar haar wil is wet. Echt waar, ipv dat de baby sneller herstelt van geelzucht en bewaakt wordt door de vroedvrouwen, zal mijn vrouw wel bepalen wat ze goed vindt. Schijt krijg ik soms van haar.

Alé, het is weer typisch. We hebben een heel erg drukke periode achter de rug, en met nog enkele heel drukke weken op komst. Dit weekend komt er een container op onze werf en die moet vol. Veel stress, veel vermoeidheid, en bijkomend is het voor mijn vrouw deze tijd van het jaar altijd mentaal heel moeilijk wegens de sterfdatum en verjaardag van haar broer in deze periode. Het was hier dus weer van op de toppen van de tenen lopen, en ik verkeer weer in de onmogelijkheid om goed te doen. En net deze avond kotst de oudste dan nog eens zijn bed onder. En om de een of andere reden zorgt dat er voor dat ik het nog meer verkorven heb blijkbaar -_-.

Gisteren dochtertje erbij gekregen en in de avond vandaag zeiden ze dat ze geelzucht had. De baby ligt op de kamer bij de mama met een blauwlicht, maar de vroedvrouw zei dat het beter was dat ze apart in een couveuse zou zitten wat straffer blauwlicht afgeeft, maar dat is dan op een andere kamer zonder de mama erbij.

Nu wilt mijn vrouw de baby niet afgeven uit schrik dat ze evt de baby zouden wisselen :wtf:. Kheb hiervoor ambras zitten maken met mijn vrouw dat ze haar domme theorieën achterwege moet laten, maar haar wil is wet. Echt waar, ipv dat de baby sneller herstelt van geelzucht en bewaakt wordt door de vroedvrouwen, zal mijn vrouw wel bepalen wat ze goed vindt. Schijt krijg ik soms van haar.
Ik zou mijn baby ook niet willen afgeven, maar niet omwille van zo'n theorie. Mijn beide kinderen waren een beetje geel en ze moesten eens durven mijn kind uit mijn armen plukken om eenzaam in zo'n toestelletje te stoppen zonder mama erbij. Dat ging niet in mijn hoofd. Ik heb mijn kindjes beide vaak voor het raam gezet in de nietrechtstreekse zon, maar het was toen wel zomer.

Ik vond ook mijn vroedvrouw heel pusherig, die ging ze daar ook direct in stoppen. Is achteraf gezien allemaal niet nodig geweest hoor.

Hoe oud is ze?
Hier momenteel niks van last. Ze heeft ook wel echt zeer weinig blaasjes... 5 stuks. Benieuwd of er nog gaan volgen
Ze is 2j en 3 maand. Ik dacht dat dus ook op maandag toen ze een paar vlekjes had, dag erna iets meer, maar dan nog dacht ik... Als het dit is, ok. Woensdag stond ze vol, maar echt vol, neus, ooglid, oor, op haar hoofd, overal. En die nacht... Ja, kind wist niet waar kruipen, heb ze bij mij genomen, en was constant van "papa pijn, en wenen.." dag erna om druppels geweest, en die hebben echt enorm geholpen. De apotheker zei me toen dat dag 4 de ergste is. Fenistil noemen die druppels.

Als ze een oorontsteking heeft én een beginnende longontsteking dan hou je ze toch beter thuis...?
Het was er toen niet aan te zien dat ze ziek was. Ze maakte geen koorts en was haar vrolijke zelve. Had ik geweten dat ze op zo'n korte tijd, zo ziek zou worden, had ik haar thuis gehouden maar ik kon niet meer onder de telefoonpermanentie op het werk uit.

Edit: de onthaalmoeder is hier ook maar op 200 meter dus als er iets was, waren we er meteen want we werkten allebei thuis die dag.

Ze is 2j en 3 maand. Ik dacht dat dus ook op maandag toen ze een paar vlekjes had, dag erna iets meer, maar dan nog dacht ik... Als het dit is, ok. Woensdag stond ze vol, maar echt vol, neus, ooglid, oor, op haar hoofd, overal. En die nacht... Ja, kind wist niet waar kruipen, heb ze bij mij genomen, en was constant van "papa pijn, en wenen.." dag erna om druppels geweest, en die hebben echt enorm geholpen. De apotheker zei me toen dat dag 4 de ergste is. Fenistil noemen die druppels.
Oké, ik had al valse hoop dat het hierbij ging blijven :biglaugh: we hebben inderdaad al fenistil op voorschrift, goed om te weten dat die effectief helpen. Dat het maar snel voorbij is (& ergens hopen dat de jongste ook niet gaat sneuvelen)

Ik zou mijn baby ook niet willen afgeven, maar niet omwille van zo'n theorie. Mijn beide kinderen waren een beetje geel en ze moesten eens durven mijn kind uit mijn armen plukken om eenzaam in zo'n toestelletje te stoppen zonder mama erbij. Dat ging niet in mijn hoofd. Ik heb mijn kindjes beide vaak voor het raam gezet in de nietrechtstreekse zon, maar het was toen wel zomer.

Ik vond ook mijn vroedvrouw heel pusherig, die ging ze daar ook direct in stoppen. Is achteraf gezien allemaal niet nodig geweest hoor.
De baby zit nu ook eenzaam alleen in haar bedje, maar wel op de kamer met de mama. Wat is het verschil? Het is niet dat ze een hele dag en nacht alleen ging zitten. En daarnaast ook zei de vroedvrouw dat wanneer het kindje honger heeft, ze de baby terug naar de mama zal brengen om borstvoeding te geven. Voor mij lijkt dit allemaal oké?

Het resultaat is wel dat ik om middernacht met mijn zoontje van 2 jaar last minute van het ziekenhuis naar mijn ouders moest brengen zodat hij daar kon overnachten, want... mevrouw wou dat ik bij haar bleef slapen omdat het te moeilijk werd om de baby telkens uit het bed te halen met dat blauwlicht erbij. Na al een zeer slopende dag, nog eens een slopende nacht erbij.

Terug
Bovenaan