Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik heb ook het vermoeden dat luchtvervuiling een rol speelt. Zeker in zo'n stad als Rome waar het waarschijnlijk nog vol 2-takt krellen rijdt zal dat wel spelen, of hier in Brussel toen jan en alleman met een Euro-4 of lager diesel reed.

Vergeleken met Z-A zal hier altijd wel meer vervuiling zijn, maar ik denk dat die waarden de laatste jaren wel iets verbeterd zijn. Onze dochter heeft meer dan een jaar amper wat serieus gehad, op 1 oorontsteking na. Deze winter dan bronchitis, en heel de crèche ook zowat. Denk dat het gewoon een virus (of meer dan een) is dat goed de ronde doet. Ik heb ook een slijmhoest.

Toen onze kleine zijn buisjes moest krijgen na een oneindige reeks oorontstekingen, zei onze NKO-arts dat er een 1 op 1 relatie is tussen luchtvervuiling en oorontstekingen.

Ik heb het lang niet willen toegeven maar sinds de kinderen er zijn is oudjaar toch echt verworden tot een verplicht nummertje waar mijn vrouw en ik (maar vooral mijn vrouw) al wekenlang tegenop kijken.

We zitten in een bende van 5 koppels waarvan iedereen intussen kinderen heeft. Voor 2 koppels is het weliswaar hun eerste oudjaar met kinderen. Maar "we" blijven gewoon doen alsof er nog steeds geen kinderen zijn:
- Pas afspreken tegen aperitieftijd (18u) dus de kinderen kunnen maar een uurtje spelen en er moet al gegeten worden en voorbereidingen getroffen om ze in bed te steken. Meestal moeten ze nog wat ontdooien, dus komt er voor hen nooit een leuke fase.
- Iedereen blijft slapen, met een steeds groter logistiek probleem tot gevolg. Een heel gezeul met bedden, matrassen en ander slaapgerief. Wie krijgt welke kamer? De ene wil zus. De ander wil zo. Een psychologisch trekken en sleuren.
- Slapen allemaal dicht op elkaar dus heel onrustige nacht
- Gedurende de avond een constant spanningsveld tussen amusement en plezier, maar toch niet te luid (lachen, muziek, roepen, vuurwerk, ...) om de kinderen niet wakker te maken.
- Etc.

Echt een hel wanneer uw kinderen de enigen zijn die zo slecht (in)slapen.

En ikzelf kan dat nog wel een beetje plaatsen en relativeren. Maar mijn vrouw kan daar echt op flippen. Dus voor mij wordt het ook weer een avond tussen hamer en aambeeld: enerzijds mij ook wat proberen amuseren samen met de vrienden maar anderzijds toch proberen ook de groep wat in te tomen en rekening doen houden met onze slechte slapers. En op het einde van de avond zal ik voor niemand goed gedaan hebben: de partypooper voor mijn vrienden en de slechte echtgenoot voor mijn vrouw.

Joepie. Feest.

Laatst bewerkt:
Wij vieren oudjaar morgen gewoon overdag, bij de schoonouders. Met 2 kindjes van bijna 2 is dat hier gewoon de beste optie. Zo kunnen ze savonds op hun normale uur in bed. Het is dus geen avondfeest meer, maar overdag. Op 1 januari vind ik dat niet erg, want die koters zijn toch vroeg wakker en dan heb ik het liefst ook een redelijk normale nachtrust gehad.

Wij vieren oudjaar morgen gewoon overdag, bij de schoonouders. Met 2 kindjes van bijna 2 is dat hier gewoon de beste optie. Zo kunnen ze savonds op hun normale uur in bed. Het is dus geen avondfeest meer, maar overdag. Op 1 januari vind ik dat niet erg, want die koters zijn toch vroeg wakker en dan heb ik het liefst ook een redelijk normale nachtrust gehad.
Idem, wij doen geen avondfeest/nachtje door meer. Dat wreekt zich toch nadien...

Hier gewoon lekker bij vrienden met een gourmet en als de kinderen in bed zijn wat spelletjes en drank.

Daarna eigen kamer met matras en komt wel weer goed. Geen stress en iedereen gelukkig.

Althans in mijn hoofd. Er zullen vast wel weer stresskippen rondlopen, maar dat hoef ik me niet aan te trekken. Zolang mijn dochter maar lekker slaapt. 🤷🏻

@mac-bc als ik het goed begrijp organiseert gij dus dan is het toch gewoon 'hé jongens, zou het niet leuker zijn om vroeger te beginnen zodat de kinderen wat kunnen spelen samen. Dus iedereen welkom om x uur'

En ook niets mis met al die geforceerde verwachtingen los te laten en gewoon geen oudejaar te vieren met vrienden of iets regelen zonder kinderen als dat lukt. (Of oudejaar vieren om 22 uur savonds :v) Wij vieren al een paar jaar geen oudejaar meer, er zullen nog wel mensen zijn zeker? Of moet ik mij nu schuldig voelen :v

Sinds wij kinderen hebben, blijf ik gewoon thuis op oudjaar. M'n man gaat wel nog vieren. Ik vind het ook teveel gedoe om kinderen elders te laten slapen.

Wij houden onze dochter sinds 2 weken thuis, zelf ook congé gepakt en wij vinden het echt genieten. Ze slaapt 's nachts wel nog steeds weinig dus goed slapen zit er niet echt in maar meestal werken we een beetje in shiften zodat er gene ene van ons twee echt te moe wordt. Terwijl ene met de kleine op de kamer slaapt, slaapt de andere in het logeerbed en zo komt ge toch altijd wel aan 6-7u slaap. Aangezien ze niet meer op de crèche zit heeft ze nu ook geen hoest/snot meer, ook nog eens tof om dat mee te mogen maken.

We hebben misschien geluk, maar op 9m tijd is ze eigenlijk nog geen enkele keer echt ziek geweest, en ik ook niet. Mijn madam wel maar die is eigenlijk vrij standaard elke herfst/winter een paar keer goed ziek dus niks nieuws onder de zon daar.

Al bij al zou ik zeker niet zeggen dat het gemakkelijk is geweest tot nu toe, we hebben zeker ons peren gezien en zeker de nachten blijven wel pittig maar over het algemeen is het hele 'kinderen krijgen' toch allemaal toch een pak beter meegevallen dan ik op voorhand had verwacht. De eerste 4 maanden waren écht pittig, want toen kregen we ze overdag bijna niet in slaap, wou ze niet in de wandelwagen, en wou ze eigenlijk continu rondgedragen worden, én mocht ge zelf ook nog niet eens gaan zitten zonder dat ze begon te sputteren. We hebben wel echt geduld moeten hebben.

Weet niet wat het was, ze had precies echt veel geruststelling nodig in het begin, maar ondertussen zitten we met een ontzettende lachebek die met iedereen op de metro zit te flirten en die zich ook al zelf een beetje kan bezig houden. Ze gaat zo goed als elke morgen op het potje, en ik kan ze overal mee naartoe pakken. Deze morgen had ik om 11u tappersvergadering, mijn madam was nog moet dus ik zei geen probleem ik pak ze wel mee. Tot 15u mee op café geweest (mijn cafébazin heeft wat boekjes waar ze mee kan prullen maar uiteindelijk is zo goed als alles prima op die leeftijd denk ik) tot ik merk dat ze moe begint te worden. 10 minuten later staan we thuis, ik doe ze ne slaapzak aan en dan is die weer 2u onder zeil.
Ik heb het lang niet willen toegeven maar sinds de kinderen er zijn is oudjaar toch echt verworden tot een verplicht nummertje waar mijn vrouw en ik (maar vooral mijn vrouw) al wekenlang tegenop kijken.

We zitten in een bende van 5 koppels waarvan iedereen intussen kinderen heeft. Voor 2 koppels is het weliswaar hun eerste oudjaar met kinderen. Maar "we" blijven gewoon doen alsof er nog steeds geen kinderen zijn:
- Pas afspreken tegen aperitieftijd (18u) dus de kinderen kunnen maar een uurtje spelen en er moet al gegeten worden en voorbereidingen getroffen om ze in bed te steken. Meestal moeten ze nog wat ontdooien, dus komt er voor hen nooit een leuke fase.
- Iedereen blijft slapen, met een steeds groter logistiek probleem tot gevolg. Een heel gezeul met bedden, matrassen en ander slaapgerief. Wie krijgt welke kamer? De ene wil zus. De ander wil zo. Een psychologisch trekken en sleuren.
- Gedurende de avond een constant spanningsveld tussen amusement en plezier, maar toch niet te luid (lachen, muziek, roepen, vuurwerk, ...) om de kinderen niet wakker te maken.
- Etc.

En ikzelf kan dat nog wel een beetje plaatsen en relativeren. Maar mijn vrouw kan daar echt op flippen. Dus voor mij wordt het ook weer een avond tussen hamer en aambeeld: enerzijds mij ook wat proberen amuseren samen met de vrienden maar anderzijds toch proberen ook de groep wat in te tomen en rekening doen houden met onze slechte slapers. En op het einde van de avond zal ik voor niemand goed gedaan hebben: de partypooper voor mijn vrienden en de slechte echtgenoot voor mijn vrouw.

Joepie. Feest.
Lijkt mij toch ook alsof het merendeel van de problemen van praktische aard zijn waar mits wat goede wil wel een mouw aan te passen valt. Stel gewoon voor om het volgend jaar anders aan te pakken he, positieve aanpak enzo. Huur desnoods ergens een huis in de Ardennen voor volgend jaar waar de woonruimte goed gescheiden wordt van het slaapgedeelte zodat ge niet continu het gevoel hebt dat ge moet fluisteren. Of begin wat vroeger en vier nieuwjaar in New York met de kinderen er bij en laat dat blijven slapen voor wat het is, tis toch donker om 18u 's avonds, wat boeit het uiteindelijk.

@Tha_nOn
Wij vieren ook gewoon thuis, waarschijnlijk halen we ook 24u niet. Hebben ook overwogen om te gaan dineren bij vrienden (ook met jonge kinderen) maar mijn madam vindt het gewoon te veel gedoe en voor mij hoeft het ook niet per se. Ik ga nog wel eens regelmatig (alleen) op stap, mijn vriendin heeft daar niet zo'n nood aan en die krijgt toch alleen maar stress dat de kleine niet goed zou slapen of ze heeft geen zin om nog eens de extra vermoeidheid mee te sleuren van zo'n avond laat gaan slapen bovenop al de rest en dat is ook prima.

Hier is het feit dat iedereen van de vriendengroep met kinderen zit (allemaal binnen twee jaar van mekaar) net een voordeel moet ik zeggen.

We beginnen vroeger dan ervoor, spelen gezelschapsspellen na het eten ipv nog uit te gaan, en niemand die ernaar kijkt of ge nu een kwartier vroeger of later toekomt of vertrekt. Meestal klinken op nieuwjaar en erna naar huis, dus tegen half één in bed.

Enige is wel dat we een makkelijke slaper hebben, dus dat helpt natuurlijk wel. Maar uiteindelijk is het gewoon de verwachtingen afstemmen, je kan het evengoed smiddags vieren en dan afronden tegen zes uur éh.

Bij ons wisselt het wat, maar dit jaar blijven wij ook gewoon thuis met ons 3, en de kleine gewoon op een deftig uur naar bed. Ieder moet doen wat hij wil imo.

Maar om u in een ander zijn grillen mee te laten slepen, is toch nergens voor nodig @mac-bc?
Als het bij u is, past ge de regels gewoon aan (zoals @Tha_nOn zegt). Of ge stelt de aanpassing voor, en als niemand mee wil doen blijft ge gewoon gezellig thuis.
Ge moet ook niet meer problemen zoeken dan nodig denk ik dan.

Maar hoe pakken jullie dat dan aan met heel jonge kinderen op oudejaar op verplaatsing?
Legt ge die dan gewoon ter plekke te slapen en dan transporteert ge die weer naar huis na twaalven?

Wij hebben zoiets nog nooit gedaan, dus ik zou ook niet weten in welke mate we dan een slechte tijd tegemoet zouden gaan :D

Maar hoe pakken jullie dat dan aan met heel jonge kinderen op oudejaar op verplaatsing?
Legt ge die dan gewoon ter plekke te slapen en dan transporteert ge die weer naar huis na twaalven?

Wij hebben zoiets nog nooit gedaan, dus ik zou ook niet weten in welke mate we dan een slechte tijd tegemoet zouden gaan :D
Wij hebben dat nu al een paar keer gedaan (leggen slapen en dan nog naar huis rijden) en dat is eigenlijk altijd al goed gegaan moet ik zeggen. Wel geen muziek, auto voorverwarmd, binnenlichten uit. Afin, zo kalm mogelijk dus. Thuis dan ook onmiddellijk wegleggen.

Enige is wel dat ze de dag erna nog altijd even vroeg wakker zijn en ge wel merkt dat ze wat minder geslapen hebben, maar we laten ze een half uurtje langer slapen smiddags dan.

Nogmaals, we hebben wel een makkelijke slaper (als in, ze staat heel strikt op schema en ligt er altijd op hetzelfde uur in en hetzelfde uur eruit). Tot nu toe steeds gelukt dus.

Edit: ze is 16 maand momenteel

We doen dat bij vrienden waarvan de kindjes dan weer vriendjes zijn van de dochter. Komt goed uit.

We blijven daar ook slapen in een aparte kamer en gaan sanderendasgs ook gewoon naar huis.

Mooi geregeld 🤷🏻

Toen ze 2 maand was zijn we gewoon naar huis gegaan rond 21u.
1j, 2j en 3j later gewoon thuis gebleven, want we zagen de drukte, en inderdaad de "daar slapen leggen dan in auto en thuis in bed" dans niet zitten.
Vanaf ze 4 was wel meestal gaan vieren, en dan wel die "dans" gedaan, met wisselend succes. Sommige jaren halen we middernacht, all good, niemand doet moeilijk 🤷‍♂️.

Dit jaar dus weer onder ons 3 aan het vieren.

Eerste jaren legden wij ze te slapen in een plooibed en als we naar huis gingen, namen we ze mee in de auto en dan thuis in bed. Goeie tip hiervoor: slaapzak voorzien met gaatjes om te kunnen gebruiken in autostoel. We hebben wel goei slapers. Die wisten daar nooit iets van.

Toen ze een jaar of 4 waren, lieten we ze rond 16u nog een dutje doen of rusten op bed en vanaf toen deden ze eigenlijk mee door. Ze zijn nu 6 en 7. Gaan dan meestal rond een uur of 1 naar huis en dan slapen ze uit. Vorig jaar sliepen ze tot 11u.
Onze kinderen kunnen daar wel goed mee om, ik kan me voorstellen dat dit niet lukt met elk kind.

Wij vieren al een paar jaar geen oudejaar meer, er zullen nog wel mensen zijn zeker? Of moet ik mij nu schuldig voelen :v
Vorig jaar de 29ste oudjaar gevierd bij vrienden, met alle peuters en kleuters erbij: welkom om 14u, doe-hoei om 19u.

Vanavond ook bij die vrienden, van de 4 koppels doe op bezoek komen zijn er maar 2 die kinderen meebrengen en die gaan rond 22u vertrekken.

Nope, it's not just you!

Kerst is een ander paar mouwen met de dochter die niet vlug inslaapt. Ik wou om 21u door gaan naar huis, ze mocht (2de jaar op rij) blijven logeren bij mijn ouders: in het grote bed bij tante slapen! Blijkbaar is ze pas om 23u in slaap gevallen (no surprise, soms slaapt ze pas om 22u thuis ook) en heeft ze tante 3x wakker gemaakt. Ik zie begot niet in waarom ik mezelf dat aan zou doen door ook ergens anders te blijven slapen. 🤣

Laatst bewerkt:

Toen de dochter 3 maand was hebben we dat geprobeerd. Geraakte heel moeilijk in slaap, wat wel stress gaf, maar eenmaal ze sliep werd ze dan ook niet echt wakker dus nog al slapend in de maxi-cosi kunnen leggen en thuis in haar bed.

Deze keer doen we het thuis, dan kan ze gewoon naar bed op het gewone uur. Waarschijnlijk halen we toch middernacht niet aangezien mijn vrouw morgen om 7u moet werken en de dochter dan ook wel wakker zal worden. En al die "raad" van anderen hoe een kind wel later zal slapen als het later in zijn bed ligt is gewoon fout tot nu toe.

Dusja zo'n klassiek feest is dan dagen afzien, dan ben ik liever wat frisser door op tijd te gaan slapen. Allemaal bij elkaar slapen zoals bij @mac-bc , dat had ik 15 jaar geleden super gevonden.
Ik ben nu te oud geworden om mezelf dat aan te doen :)

Laatst bewerkt:

- Etc.

Joepie. Feest.
En waarom doet ge uzelf dat aan? Wij zijn vorig jaar gewoon thuisgebleven, omdat we onze dochter hadden en geen zin hadden in gedoe. Dit jaar gaan we naar de schoonouders, waar ze gewoon op tijd in bed kan. Begrijp echt niet waarom ge zou toezeggen op zoveel gedoe waar ge zo hard tegenop ziet eerlijk gezegd. Ik heb zelf ook wel moeite met ergens "neen" tegen te zeggen, maar dat mag gerust he. Er is niks mis mee om eens iets te laten passeren, omdat ge er geen zin in hebt.

Sinds we kinderen hebben blijven we gewoon thuis op oudjaar. Ik hecht daar toch weinig waarde aan. Dit jaar komt mijn schoonbroer, maar we hebben het ook al alleen gevierd. Zalig om 23u in bed 🤩.

Nu niet perse op oudjaar, maar de eerste 2j van meneer was dat het gemakkelijkste. Zijn mand mee en daar laten slapen. Gewoon ergens in andere kamer leggen. Eigenlijk nooit veel last van gehad.

Nu met ouder worden is het zoals de meeste zeggen op tijd naar huis. 1x met communie van neefje was het wel middernacht.
Gisteren op het kerstfeest bij de schoonfamilie was het ook middernacht tegen dat we thuis waren ( begonnen om 14u :crazy: :wallbash: )
En tegen 20u begon die over zijn toeren te gaan, maar madam wou nog niet weg. Hopelijk slaapt die nog wat en is die cava vandaag.

Vandaag komt er koppel aperitieven tegen 15u, meer dan genoeg. Meneer op tijd bed in en ik zie wel of ik middernacht haal.

Terug
Bovenaan