Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Als het enigszins een troost kan bieden: deze winter zie ik heel veel infecties in de apotheek, meer dan de voorbije jaren. Voornamelijk bovenste luchtweginfecties (keelpijn, hoest, sinussen, oorontstekingen...) en een kleiner deel maag-darm. Half december hadden we al een serieuze piek met griep (wat heel vroeg is) - corona en daarenboven nog een deel RSV. Heel veel zieken gezien en vooral zaken die blijven sluimeren. Mensen die weken-maanden last hebben van hun longen bijvoorbeeld (kortademigheid soms ook). Zelden gezien in mijn 20-jarige carrière.
Heb het ook al gehoord. Meer dan andere jaren. Laten we hopen dat 2024 beter gaat zijn op dat vlak.

Heb het ook al gehoord. Meer dan andere jaren. Laten we hopen dat 2024 beter gaat zijn op dat vlak.
Komt dit niet allemaal door de pollutie? Mijn kinderen hebben nog nooit oor ontsteking gehad, oudste nu 7j al.

Ben nu in Rome ik snuit quasi nooit mijn neus en hier nu elke ochtend als ik opsta en is echt vuil.

Ik kan totaal verkeerd zijn hoor, @Thin Liz zal het wel beter weten dan mezelf

Komt dit niet allemaal door de pollutie? Mijn kinderen hebben nog nooit oor ontsteking gehad, oudste nu 7j al.

Ben nu in Rome ik snuit quasi nooit mijn neus en hier nu elke ochtend als ik opsta en is echt vuil.

Geen idee hoe het komt. Zelf als kind ook enorm veel oorontstekingen gehad.

Als het enigszins een troost kan bieden: deze winter zie ik heel veel infecties in de apotheek, meer dan de voorbije jaren. Voornamelijk bovenste luchtweginfecties (keelpijn, hoest, sinussen, oorontstekingen...) en een kleiner deel maag-darm. Half december hadden we al een serieuze piek met griep (wat heel vroeg is) - corona en daarenboven nog een deel RSV. Heel veel zieken gezien en vooral zaken die blijven sluimeren. Mensen die weken-maanden last hebben van hun longen bijvoorbeeld (kortademigheid soms ook). Zelden gezien in mijn 20-jarige carrière.
Ik heb 3 weken geleden corona gehad van de dochter. Niet echt ziek geweest alleen blafhoest die na 3 weken nog altijd niet weg is bij mij en mijn dochter. Ik wordt er ambetant van

Ik heb ook het vermoeden dat luchtvervuiling een rol speelt. Zeker in zo'n stad als Rome waar het waarschijnlijk nog vol 2-takt krellen rijdt zal dat wel spelen, of hier in Brussel toen jan en alleman met een Euro-4 of lager diesel reed.

Vergeleken met Z-A zal hier altijd wel meer vervuiling zijn, maar ik denk dat die waarden de laatste jaren wel iets verbeterd zijn. Onze dochter heeft meer dan een jaar amper wat serieus gehad, op 1 oorontsteking na. Deze winter dan bronchitis, en heel de crèche ook zowat. Denk dat het gewoon een virus (of meer dan een) is dat goed de ronde doet. Ik heb ook een slijmhoest.

Ik heb ook het vermoeden dat luchtvervuiling een rol speelt. Zeker in zo'n stad als Rome waar het waarschijnlijk nog vol 2-takt krellen rijdt zal dat wel spelen, of hier in Brussel toen jan en alleman met een Euro-4 of lager diesel reed.

Vergeleken met Z-A zal hier altijd wel meer vervuiling zijn, maar ik denk dat die waarden de laatste jaren wel iets verbeterd zijn. Onze dochter heeft meer dan een jaar amper wat serieus gehad, op 1 oorontsteking na. Deze winter dan bronchitis, en heel de crèche ook zowat. Denk dat het gewoon een virus (of meer dan een) is dat goed de ronde doet. Ik heb ook een slijmhoest.
Is uw dochter niet rond de 1j? Normaal tussen 2 en 3 zijn ze meer ziek voor hun immuun systeem te boosten :)

En ik zie hier in Rome belachelijk veel EVs eigenlijk. En smarts, sta nu 1 parking te roken 8 smarts en 1 tesla :)

Is uw dochter niet rond de 1j? Normaal tussen 2 en 3 zijn ze meer ziek voor hun immuun systeem te boosten :)
Eerste dat ik daar van hoor, is dat misschien in landen waar ze tot 2 jaar thuis blijven?
En ik zie hier in Rome belachelijk veel EVs eigenlijk. En smarts, sta nu 1 parking te roken 8 smarts en 1 tesla :)
Mijn stereotiep beeld van Italiaanse steden als vol 2-taktscooters is misschien gedateerd.

Eerste dat ik daar van hoor, is dat misschien in landen waar ze tot 2 jaar thuis blijven?
Is ook overroepen, uw immuunsysteem wordt niet beter van vaak ziek te zijn. Het bewijs: alle ouders die samen met hun kinderen ziek worden...
Alle typische virale infecties (verkoudheden, griep, corona, ...) evolueren zodanig snel dat uw lichaam het volgende seizoen gewoon terug vatbaar is. En bacteriële ziektes komen eigenlijk relatief zelden voor en eigenlijk ben ik zelfs niet zeker of uw immuunsysteem daar veel tegen kan doen.

Het is ook niet zo dat je meer weerstand opbouwt door vaak ziek te zijn, eerder omgekeerd, als je vaak ziek bent, ben je verzwakt en wordt uw weerstand kleiner. De reden dat in Z-Afrika (en de meeste landen met een warmer klimaat) minder virale infectieziektes zijn, is gewoon omdat ze minder op elkaar leven.

Heeft dat ook niet te maken met hoeveel mensen je in contact komt en met hoeveel mensen deze mensen in contact geweest zijn? Dus hoe meer, des te meer kans op besmetting? (logisch eigenlijk)

Nieuwjaarszingen: lessons learned, als er een groep van 8 kleuters voor u staat, en jij hebt een doos stickers, zeg dan niet "kies maar"
Hier wordt er in de namiddag gezongen, gevolg 100-tal kinderen reeds gepasseerd. Zoveel huizen staan hier niet eens.

Soit, eerste keer met de dochter langs de buren geweest, madame kan wel nog niet zingen. 🙈

Hier wordt er in de namiddag gezongen, gevolg 100-tal kinderen reeds gepasseerd. Zoveel huizen staan hier niet eens.

Soit eerste keer met de dochter langs de buren geweest, madame kan wel nog niet zingen. 🙈
Ze wordt in januari 3, en vandaag was de 2e keer dat ze ging hoor :D. Is gewoon tof om eens bij de buren langs te gaan, de eerste keer heeft ze ook niks van dat snoep opgegeten (vandaag is het wel wat anders...)

e6ZbjEF.jpeg

Voor ons is het voorlopig deze herfst/winter beter dan vorig jaar. 1x (eerste) oorontsteking begin november. En dan wat gehoest erna, niets erg. En sinds half december een beetje hoest bij het gaan slapen en ontwaken en wat snot nu de laatste dagen. Allemaal zonder erg, geen koorts, geen hevige slijmen waardoor ze moet overgeven. We zijn dan ook, behalve met die oorontsteking nog niet bij de dokter geweest. Toch (voorlopig) een heel ander verhaal tov vorige herfst/winter. Volgende week wordt ze 2, dus ik hoop dat het niet klopt wat hierboven gezegd werd :biglaugh: .

Wordt het tussen 2 en 3 erger??? :unsure:
Dat was toch iets wat onze kinderarts zei, nu goed was misschien om ons moed te geven. Maar bij de mensen die ik ken en ook ons klopte dat wel.

@Sylverscythe ik ken infeite niemand die tot 2j zijn kinderen bij houdt, onze waren ook al rond 1j naar school/creche. Maar ook niet zo vroeg als in Belgie aan 3 tot 6 maand al.

Terug
Bovenaan