Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Want noch de trainer noch andere teamgenoten kunnen iets laten weten? 😉
Dat kan, maar zal dat ook gebeuren? 😅

Teamgenoten zijn meestal even oud, dus daar zal het niet van komen en sommige zaken zijn zodanig amateuristisch geregeld dat ik eraan twijfel.

De chiro is bijvoorbeeld zoiets bij ons, ons gastjes vinden dat fantastisch want laagdrempelig en allemaal geregeld door jongeren van 16-18 jaar.
Ze hebben bij het begin wel eens onze nummers opgeschreven maar geen idee of dat snel gevonden wordt als er zich iets ergs zou voordoen. De persoon die het toen noteerde, zit ook niet meer in de leiding.

Voor de taartenslag een paar weken terug waren ze onze bestelling kwijt, voor het kerstontbijt volgende week weten ze nog niet of het wel doorgaat en om welk uur het zou beginnen als het doorgaat.
Voor de geplande uitstap vorig jaar naar de cinema werden ouders die hun kind brachten, gevraagd om taxi te spelen. Afhankelijk van de respons ging die uitstap dan al dan niet door.

En iedere ouder zijn/haar vrije keuze hé, maar hierboven werd gesproken van 6e leerjaar om pas een gsm te geven. Ik hoop dat de onze vanaf +- het 4e zelf hun fiets pakken om naar de chiro/school te rijden. Als er iets gebeurt, heb ik dan wel liefst dat ze een gsm op zak hebben voor mocht er iets gebeuren. Vroeger ging dat ook allemaal zonder, maar de technologie is er, waarom ze niet gebruiken...

En iedere ouder zijn/haar vrije keuze hé, maar hierboven werd gesproken van 6e leerjaar om pas een gsm te geven. Ik hoop dat de onze vanaf +- het 4e zelf hun fiets pakken om naar de chiro/school te rijden. Als er iets gebeurt, heb ik dan wel liefst dat ze een gsm op zak hebben voor mocht er iets gebeuren. Vroeger ging dat ook allemaal zonder, maar de technologie is er, waarom ze niet gebruiken...
Ik ben persoonlijk geen voorstander om een kind voor zijn 12de verjaardag al een smartphone te geven.
Volgens mij zijn daar toch ook een hoop nadelen aan en kan dat ook een vals gevoel van veiligheid geven.
Maar ik begrijp de redenen wel waarom ouders daarvoor kiezen.

Als er iets serieus gebeurd zal er toch iemand anders u moeten bellen of contacteren.. In welke mate gaat er wat gebeuren op een kleine afstand van naar chiro/school te rijden dat niet zelfstandig kan opgelost worden? Pech met de fiets? Ga te voet verder he. Tenzij het over veel kilometers gaat, maar dan ga ik mijn kind van 9 jaar niet alleen laten gaan. Al zeker niet in de winter als het donker is.

Chiro daar snap ik uw redenering nog wel, ik heb daar ook absoluut geen vertrouwen in. Dat zijn zelf soms nog kinderen qua mentaliteit die aan de leiding van die groepen staan.

Maar je kan ook gewoon een smartphone meegeven als vorm van communicatie, toen ik naar het 1e middelbaar ging heeft mijn moeder ook een gsm meegegeven. Die zat alleen in mijn boekentas voor te bellen als er inderdaad iets was. Als ik zie wat heel jonge kinderen allemaal van trash uitsteken en naar mekaar sturen op dat ding... Dat is huilen met de pet op.

Ik ben persoonlijk geen voorstander om een kind voor zijn 12de verjaardag al een smartphone te geven.
Volgens mij zijn daar toch ook een hoop nadelen aan en kan dat ook een vals gevoel van veiligheid geven.
Maar ik begrijp de redenen wel waarom ouders daarvoor kiezen.
Ik vind het een heel moeilijke kwestie waar ik nog niet over uit ben hoe ik ermee om zal gaan.
Een vriendin vertelde dat haar dochter (net 12 geworden) een boel berichten ontvangen heeft van 16-18 jarige (en ouder?) onbekende gasten die allemaal vroegen achter foto’s. Ook eentje die een foto van Google Street view stuurde van hun huis met “volgens mij woon jij hier” als extra drukkingsmiddel. :wtf:
Volgens wat ze kon terugvinden, heeft ze geen “aanstootgevende” foto’s gestuurd maar als dit op zo’n schaal gebeurt met beïnvloedbare 11-12 jarigen, begrijp ik wel dat er op in gaan en vervolgens gechanteerd/gepest worden met de foto’s die ze gestuurd hebben.
Blijkbaar zou dit iets in een puberbrein zijn dat aangetrokken wordt door dergelijk gevaar en we dat als volwassene niet kunnen begrijpen hoe/waarom die daar op in kunnen gaan, ook al waarschuw je hen al jaren met rationele argumenten.

@Cerv.Be
Kinderen van mijn schoonbroer fietsen vanaf 5e studiejaar alleen 8km naar school in lente en zomer. Kregen/krijgen op die leeftijd allemaal een basic toestel.
Zoals gezegd: ieder zijn of haar goesting op dat vlak, maar ik vind het verstaanbaar om vóór het 6e studiejaar een gsm te geven.

@Wannez
Ik heb daar ook al schrik voor met hun tablets...
We zijn er niet altijd bij en we controleren niet 100% wat ze daarop doen.
Maar ze spelen wel al Roblox met hun vriendjes vanop school daarmee, wat ik al enorm gek vind, en ze zitten pas in 1° en 2° studiejaar.
Binnen een paar jaar zijn ze daarmee aan het videobellen met god weet wie. :unsure:

Kleinste is nu ook al filmkes aan het maken voor op 'zijn kanaal', wat hij natuurlijk niet heeft. Achterdoen wat zijn youtube-helden doen...
Nu nog onschuldig en schattig: gisteren was hij bijvoorbeeld onze trap aan het filmen/tonen aan zijn 'viewers'. :laugh:
Maar het blijft mogelijks niet onschuldig...

Laatst bewerkt:
Ik vind het een heel moeilijke kwestie waar ik nog niet over uit ben hoe ik ermee om zal gaan.
Een vriendin vertelde dat haar dochter (net 12 geworden) een boel berichten ontvangen heeft van 16-18 jarige (en ouder?) onbekende gasten die allemaal vroegen achter foto’s. Ook eentje die een foto van Google Street view stuurde van hun huis met “volgens mij woon jij hier” als extra drukkingsmiddel. :wtf:
Volgens wat ze kon terugvinden, heeft ze geen “aanstootgevende” foto’s gestuurd maar als dit op zo’n schaal gebeurt met beïnvloedbare 11-12 jarigen, begrijp ik wel dat er op in gaan en vervolgens gechanteerd/gepest worden met de foto’s die ze gestuurd hebben.
Blijkbaar zou dit iets in een puberbrein zijn dat aangetrokken wordt door dergelijk gevaar en we dat als volwassene niet kunnen begrijpen hoe/waarom die daar op in kunnen gaan, ook al waarschuw je hen al jaren met rationele argumenten.
Random voorbeeld: op ons jeugdweekend van de sportclub heb ik 's avonds een smartphone afgenomen van iemand uit het 5e leerjaar die op één of andere app of website zat waar je random in contact komt met mensen uit de regio (en waar dan de nodige picks en andere vuile praat bijhoren), ik had er nog nooit van gehoord - maar de pubers van onze groep hadden mij de dag erna uitgelegd wat en hoe het precies ineen zat. Walgelijk. Die zeiden zelf dat je daar ver weg van moet blijven omdat ze gelukkig dat besef al hebben. Blijkbaar zat die daar heel veel op, want die zijn zich uiteraard van geen kwaad bewust. 'Ik bel toch gewoon maar met mensen?' Ik heb dat ook aan die ouders gemeld op het einde van het weekend en die vielen volledig uit de lucht. Die dachten dat ze haar smartphone alleen gebruikte voor 'berichtjes naar haar vriendinnen' te sturen en mama/papa te contacteren.

Ander random voorbeeld: een spelertje uit het 6e leerjaar (ondertussen 1e middelbaar) heeft haar find iphone (of hoe noemt dat bij Apple) ingesteld met haar 'vriendje'. Die kan dus elke seconde van de dag zien waar ze is. En trots dat ze daar op is. Maar thuis gaat ze dat niet vertellen hoor.

Ik vind persoonlijk dat een smartphone met alle toegangen die er aan verbonden zijn niet verantwoord voor -12 jarigen. Dat zijn nog echte kindjes, die een totaal ander beeld hebben van alles en iedereen, die ook geen gevaren zien. Die zijn imo niet klaar om geconnecteerd te worden met al die bullshit. Ook gewoon op welke manier ze met elkaar communiceren op dat ding.. (de kinderen van mijn jeugdploeg hebben blijkbaar ook een snapchat groepje, en wat weet ik nog allemaal, met elkaar en soms komt er wel iets tot bij mij terecht).

Dus nee, ik begrijp als ouder niet dat je kinderen op heel vroege leeftijd zo een ding in hun pollen steekt. Dat je een (smart)phone meegeeft puur en alleen om te kunnen bellen met mekaar in geval van nood of vragen, dat is iets anders. Maar dat versta ik ook niet onder een 'smartphone geven'. Want dat zou ik eventueel ook nog overwegen.

En ja, op een bepaald moment moet je dat loslaten - zoals alles.
Noem me gerust conservatief, geen problemen mee :)

Laatst bewerkt:
Hoe gaan jullie daar bijvoorbeeld mee om met een tablet?
Want smartphone >< tablet, daar zit niet zoveel verschil op qua mogelijkheden.

Bij ons is de doos van Pandora in huis en afpakken is geen optie meer.
(Op school werkten ze met tablets en de onze waren hier niet goed in. Merendeel van hun vriendjes had dit ook en ze konden niet meespelen/mee praten. Herinnering zit er nog in bij mij van het kindje in mijn klas zonder kabel-tv thuis, die werd daarmee uitgelachen... -> Paashaas heeft tablets gebracht.)

Als ze een browser openen is echter het volledige internet beschikbaar.

We proberen ze zo goed mogelijk in het oog te houden op de momenten dat ze hun tablet hebben, maar we zitten er niet altijd naast.
Oudste wil ook zijn goesting doen erop en heeft liefst niet dat er iemand mee kijkt, terwijl hij quasi 100% Cemi kijkt/Roblox speelt.

Iemand soms tips?

(Op school werkten ze met tablets en de onze waren hier niet goed in. Merendeel van hun vriendjes had dit ook en ze konden niet meespelen/mee praten. Herinnering zit er nog in bij mij van het kindje in mijn klas zonder kabel-tv thuis, die werd daarmee uitgelachen... -> Paashaas heeft tablets gebracht.)

We proberen ze zo goed mogelijk in het oog te houden op de momenten dat ze hun tablet hebben, maar we zitten er niet altijd naast.
Oudste wil ook zijn goesting doen erop en heeft liefst niet dat er iemand mee kijkt, terwijl hij quasi 100% Cemi kijkt/Roblox speelt.

Iemand soms tips?
Qua mogelijkheden zit daar niet veel verschil op, maar een tablet gaan ze niet continu bij hebben natuurlijk.

Iemand soms tips?
Ik heb me er nog niet in verdiept maar al wel gehoord dat er redelijk wat mogelijkheden zijn om toegang te limiteren qua apps en websites. Klinkt voor mij (als leek) nog als een heel gedoe met nogal wat “maintenance” om extra (onschuldige/nuttige) dingen toe te voegen, maar het lijkt me wel de weg die ik wil bewandelen.

Spelen kindjes in het 1e en 2e leerjaar echt al online Roblox met elkaar? Mijn zoon zit in het 2e leerjaar en hij heeft dat nog nooit laten vallen. Volgens mij zit dat bij hem in de klas helemaal niet ingeburgerd.

Tablet is hier nog heel restrictief, zit hij weinig op. En de browser en internet heeft die zeker nog niet ontdekt. Gebruikt dus enkel de apps die op zijn tablet staan (die wij gekozen hebben uiteraard).

Laatst bewerkt:
Spelen kindjes in het 1e en 2e leerjaar echt al online Roblox met elkaar? Mijn zoon zit in het 2e leerjaar en hij heeft dat nog nooit laten vallen. Volgens mij zit bij hem in de klas dat helemaal niet ingeburgerd.
Hier alleszins wel, in tweede studiejaar zijn er zeker 6 van de 11 die Roblox spelen.
Wel zeker 3 met oudere broers/zussen die het ook spelen.

Blijkbaar waren haar longen slechter dan 2 weken geleden en oorontsteking links. Viraal was overgegaan naar bacterieel. Dus antibiotica en weer meer puffen. Hopelijk slaat het snel aan.

Hier ook enkel de zaken die ik erop heb gezet en YouTube kids. Niets via een browser.
Ik zet daar een limit van 30min per dag op op die yt. Had de andere versie weggezet in een map, heeft die em toch niet gevonden zeker 🤣

Heb daar met de Parent app wel redelijk controle over. Hij zegt zelfs soms, papa nu ga ik naar brol filmpjes kijken.... Zit er wel soms naast. Hij is 5j.
De spelletjes op zijn tablet zijn samen gekozen en geen probleem.

Tablet of Playstation bij ons enkel in het weekend en ook beperkt. Eerst sporten/jeugdbeweging, daarna mogen ze welleens gamen of filmpjes zien.

Wel zot hoe snel die met alles wegzijn. Veranderen zaken in de instellingen of joinen servers op Roblox waar vrienden op zitten zonder dat zij kunnen lezen. Enkele maanden geleden wou de kleinsten (3j) gamen op de Playstation. Ik zocht wat racegames voor kinderen en zelfs daar lukte dat voor geen meter. We zijn nu 3 maanden verder en die kleinen speelt Trackmania. Gisteren vroeg hij om samen via splitscreen te spelen. Ik moest opletten of die kleinen beat mij zonder verpinken.

e daar bijvoorbeeld mee om met een tablet?

(Op school werkten ze met tablets en de onze waren hier niet goed in. Merendeel van hu
Ik heb me er nog niet in verdiept maar al wel gehoord dat er redelijk wat mogelijkheden zijn om toegang te limiteren qua apps en websites. Klinkt voor mij (als leek) nog als een heel gedoe met nogal wat “maintenance” om extra (onschuldige/nuttige) dingen toe te voegen, maar het lijkt me wel de weg die ik wil bewandelen.
Als het een Samsung Galaxy is, gewoon die Samsung Kids installeren. Daar kunnen ze enkel de apps gebruiken die gij unlocked (en dan dus niet effe full Youtube erop knallen hé), en automatisch is er geen browser, geen betalingsopties, ... .
Om te chatten / videobellen met mama/papa/bomma/... de app JusTalk installeren. Dat heeft een kids en parent versie. En de kids versie kan (uiteraard) niet zomaar nieuwe mensen toevoegen.

Hiermee dekt ge al 90% van uw problemen. En dan kunt ge in uw Google family account nog vanalle timers opzetten en dingen blokkeren en opvolgen etc ... .
Apple heeft iets vergelijkbaars, andere Android versies weet ik niet.

Spelen kindjes in het 1e en 2e leerjaar echt al online Roblox met elkaar? Mijn zoon zit in het 2e leerjaar en hij heeft dat nog nooit laten vallen. Volgens mij zit dat bij hem in de klas helemaal niet ingeburgerd.

Tablet is hier nog heel restrictief, zit hij weinig op. En de browser en internet heeft die zeker nog niet ontdekt. Gebruikt dus enkel de apps die op zijn tablet staan (die wij gekozen hebben uiteraard).
Hier spreekt ze ook nooit over Roblox. En een browser kent ze ook niet.

Terug
Bovenaan