Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

@Mr.Anderson zij zijn ook wel al een ganse dag bezig he, je kan exact hetzelfde zeggen: die ouders kunnen toch 1 of 2 uurtjes vroeger stoppen ook he, voor die 2x per jaar. :unsure:
En de meeste ouders zorgen idd dat 1 van de 2 wel kan gaan op die tijdstippen.
4 dagen voor het oudercontact kregen we een herinnering: "voor de mensen die het briefje nog niet hebben ingediend, alle sloten voor 16u30 zijn al ingenomen. Gelieve hier rekening mee te houden."

Natuurlijk is het niet voor iedereen evident. Daarom dat je als leerkracht, van wie je toch wel inlevingsvermogen mag verwachten, idd ook best flexibel bent. Maar als ik van 7u30 al op school ben, les heb gegeven van 8u30 tot 15u30 met 3x 20 minuten pauze omdat ik toezicht had en dan vanaf 15u30 oudercontact met soms moeilijke gesprekken tussen, wil ik idd niet om 18u30 nog mensen gaan ontvangen. Dan is mijn batterij ook plat.
Je hebt gelijk. De frustratie nam de bovenhand. Ik heb soms gewoon nogal de indruk dat de batterijen van leerkrachten wel heel snel plat zijn. De meeste werken 4/5 en klagen en zagen nog.

Goed, ik heb gezet dat ik om 17u aanwezig zal zijn. In werkelijkheid zal dat 17u10 zijn. We zien wel hoe het uitdraait.

Waarom geen oudercontact verwachten om 18u30? Dat lijkt me voor de meeste mensen meer haalbaar dan pakweg 15u in de namiddag. 't Is nu ook niet dat er elke week oudercontact is hé. 2x per jaar. Vorig jaar hetzelfde probleem en we moesten maar niet gaan.

Voor die 2x in het jaar dat er oudercontact is zou men wel eens mogen denken aan de ouders in plaats wanneer het voor hem/haar goed uitkomt.
Zoals ik hierboven zei, we gaven vorig jaar aan dat het niet meteen lukte en dan was er gewoon geen contact. Niet iedere leerkracht is zo flexibel, zo blijkt.

Zo krijgen we wekelijks ook de vraag om allerhande knutselmateriaal mee te geven. Of makkelijke schoenen te kopen. Of zoals vorig jaar kregen we op onze oren omdat de winterjas van de kleinsten met dubbele rits is en de juf altijd moet helpen. 'Opletten volgende keer hé'. Of een mailtje om 19u30: morgen mogen de kindjes in konijn geschminkt worden. Ah ja, vlug de konijnenschmink uithalen. Dan kregen we te horen: spijtig maar hij was één van de enige die niet geschminkt was.

Straks mag ik nog niet zeggen dat die veel vakantie hebben ook. Stel je voor.
Je kan het ook omdraaien natuurlijk. Eerste kleuterklas, die gaan slapen rond 19u. Dus oudercontact om 18.30 zorgt ervoor dat er altijd maar 1 ouder mee kan of ze moeten iemand anders het kind in bed laten steken.

Er zal voor elk tijdstip wel een voor en nadeel zijn. Ik vind eerder de "openingsuren" van de scholen problematisch voor als je beide een 40u week in Brussel hebt. Net omdat dat elke dag een probleem is, en niet 2x op een jaar.

Je kan het ook omdraaien natuurlijk. Eerste kleuterklas, die gaan slapen rond 19u. Dus oudercontact om 18.30 zorgt ervoor dat er altijd maar 1 ouder mee kan of ze moeten iemand anders het kind in bed laten steken.

Er zal voor elk tijdstip wel een voor en nadeel zijn. Ik vind eerder de "openingsuren" van de scholen problematisch voor als je beide een 40u week in Brussel hebt. Net omdat dat elke dag een probleem is, en niet 2x op een jaar.
Ook waar.

't Is gewoon vreemd dat toen m'n dochter naar het kleuter ging het oudercontact altijd vanaf 16u30 tot 19u30 was. Toen hoorde ik geen enkele ouder klagen daarover.

Zoon zit nu in 't kleuter en plots gaat dat niet meer. In de sportklas van 't weekend was het gespreksonderwerp: hoe gaan we dat klaarspelen?

Verlof nemen dan maar.

Ik zeg gewoon op het werk "er is een ding op de kinderen hun school, tot morgen", niemand die daar een probleem van maakt.

Maar belgie is wel een moeilijk geval, combinatie van veel mensen die lang pendelen, veel verkeer, winkels die relatief vroeg sluiten, werkgevers die vaak totaal niet flexibel zijn, werknemers die stoefen met hoeveel ze wel niet afzien voor de job, etc

Ik zeg gewoon op het werk "er is een ding op de kinderen hun school, tot morgen", niemand die daar een probleem van maakt.

Maar belgie is wel een moeilijk geval, combinatie van veel mensen die lang pendelen, veel verkeer, winkels die relatief vroeg sluiten, werkgevers die vaak totaal niet flexibel zijn, werknemers die stoefen met hoeveel ze wel niet afzien voor de job, etc
Bij mij op het werk is dat anders exact hetzelfde.
Ik denk dat het vooral veel afhangt van in welke sector ge werkt. Als verpleegkundige zal dat in Noorwegen ook niet zo gemakkelijk zijn vermoed ik.

gaan zoveel mensen allebei op oudercontact? Ik ga altijd alleen want opvang regelen is iets wat ik niet wil verspelen voor zoiets :v (en op andere moment is het dan iemand anders eten laten geven, ze in bad steken, ermee spelen :v)

Dat school qua uren moeilijk te combineren is met twee 9-5 in Brussel, das een feit. Maar tis wat moeilijk om school aan te passen aan die uren ook. Zou het mijn kinderen niet willen aandoen :v.
Ben alleszins blij dat thuiswerk bij mij en mijn man veelvuldig wordt toegestaan, het maakt het een pak makkelijker (zodat we niet al te veel moeten leunen op opvang en grootouders)

Dit ook wel, het is in dit land toch echt wel bon ton om je compleet te identificeren met je job en daar een soort van waarde uit af te lezen. Pas op, een goede job is belangrijk hé, maar het onderwijs van je kinderen ook natuurlijk. Terwijl de "Belgische" reactie toch vaak is om duidelijk die job voorop te stellen.

Bij mij op het werk is dat anders exact hetzelfde.
Ik denk dat het vooral veel afhangt van in welke sector ge werkt. Als verpleegkundige zal dat in Noorwegen ook niet zo gemakkelijk zijn vermoed ik.
Tuurlijk, maar die hebben dan ook wel al vaker 'niet normale werkuren'. en uiteindelijk is dat ook weer een keuze die je maakt, als je met 2 9-5 + 2-3 uur pendelen gaat doen dan weet je dat ook als je aan kinderen begint. Het is niet alsof de schooluren nieuw zijn

gaan zoveel mensen allebei op oudercontact? Ik ga altijd alleen want opvang regelen is iets wat ik niet wil verspelen voor zoiets :v (en op andere moment is het dan iemand anders eten laten geven, ze in bad steken, ermee spelen :v)

Dat school qua uren moeilijk te combineren is met twee 9-5 in Brussel, das een feit. Maar tis wat moeilijk om school aan te passen aan die uren ook. Zou het mijn kinderen niet willen aandoen :v.
Ben alleszins blij dat thuiswerk bij mij en mijn man veelvuldig wordt toegestaan, het maakt het een pak makkelijker (zodat we niet al te veel moeten leunen op opvang en grootouders)
Wij gaan altijd met 2. Ik wil zo'n zaken uit eerste hand horen en vind het altijd wel fijn om de leerkracht eens persoonlijk te spreken. Voor mij toch ook een soort van betrokkenheid.

Ze zijn in school gestart met een nieuwe app. Alle vormen van communicatie verlopen nu via de app en niet meer via mail. 't Is choas tot en met. Ze hebben het precies niet zelf eerst eens uitgetest.

Facturen lopen wel nog via mail heb ik zonet vernomen.

Factuur van de dochter:
Nieuwjaarsbrieven - aantal: 2 st. - e.p. 0,60 euro.
Totaal: 1,20 euro.

Factuur van 3 euro van het toneel van de zoon in het kleuter werd vrijdag verstuurd. We kregen daarvan ook een melding in de app dat het via mail verzonden was. Vandaag kreeg ik ze nogmaals ondanks ik ze direct betaald heb. Direct daarachter kreeg ik nog een mail om te zeggen dat het een misverstand is en de factuur 2x werd verzonden naar iedereen. Zopas een bericht gekregen op de app dat de factuur, die via mail werd verstuurd, een misverstand is. Ik kreeg tevens ook een mail om te zeggen dat er een nieuwe melding is in de app.

Hier ook de uren van het oudercontact gehad. 2 dagen, 4 blokken: dinsdag tussen 9u30 en 10u30 (ergens verloren lesuur omdat ze met een andere juf gaan turnen zijn), dinsdag middag van 12u15 tot 13u, dinsdag na school van 16u tot 17u. En vervolgens nog een blok op woensdag van 13u tot 15u.

Ik heb begrip vooral wat hierboven gezegd wordt en voor mij hoeven ze mij zeker niet te ontvangen om 20u 's avonds. Maar je maakt mij toch niet wijs dat je binnen die uren de (waarvan het grootste deel normaal werkende) ouders kan zien van 19 kinderen.

Hier ook de uren van het oudercontact gehad. 2 dagen, 4 blokken: dinsdag tussen 9u30 en 10u30 (ergens verloren lesuur omdat ze met een andere juf gaan turnen zijn), dinsdag middag van 12u15 tot 13u, dinsdag na school van 16u tot 17u. En vervolgens nog een blok op woensdag van 13u tot 15u.

Ik heb begrip vooral wat hierboven gezegd wordt en voor mij hoeven ze mij zeker niet te ontvangen om 20u 's avonds. Maar je maakt mij toch niet wijs dat je binnen die uren de (waarvan het grootste deel normaal werkende) ouders kan zien van 19 kinderen.
Hier was dat gelukkig op 2 dagen en alles na 16h30 tot 20h ofzo.

@Mefke
Hier was er een kwartier per kind ingecalculeerd, dus zou wel goed kunnen dat er op die tijdsblokken 19 gepland staan.

Bij ons was het ook maar één avond waarbij het tot 20u was en we hadden geschreven dat we bij voorkeur zo laat mogelijk gingen, maar ons desnoods wel vrij gingen maken als dit niet kon. Nadien nagevraagd op oudercontact en we waren de enige die zo laat wilden komen.
Handig voor ons. :)

@Mefke
Hier was er een kwartier per kind ingecalculeerd, dus zou wel goed kunnen dat er op die tijdsblokken 19 gepland staan.
Dat met een kwartier per kind je er daar 19 kan inplannen kan wel. Maar of die ouders zich op die momenten ook kunnen vrijmaken dat is wat anders. In die 6 jaar dat mijn kind daar naar school gaat geen enkele leerkracht geweten die overdag oudercontact geeft. Buiten de woensdagnamiddag, wat ik kan begrijpen. Voor mij is dat echt een type leerkracht die slechts een minimum van haar tijd wil vrijmaken voor die oudercontacten.

Die uren overdag dat is toch lachen met de werkende mens? Een ploegwerker kan dat, iemand die thuiswerkt zou ook kunnen (maar wat gaat de werkgever bv zeggen als je bij verplaatsen naar/van school wat tegenkomt? Kinderen gaan halen is toegestaan, maar een oudercontact om 10u30 is heel wat anders?), iemand met ouderschapsverlof op woensdagmiddag zou ook nog kunnen. Maar de meerderheid van de ouders zullen gaan voor dat blok tussen 16-17u. Wat dus 4 van de 19 kinderen zijn aan een kwartier per kind. Moest ze de dinsdag nog maar tot 18u zitten, en de woensdagmiddag tot 16 of 17u zou al heel wat anders zijn. Zoals ik het al zei: voor mij hoeft het geen 20u te zijn, maar wel wat redelijkheid.

Laatst bewerkt:
Alé, ik ga hier weer niet heel den tijd zagen hé, maar gisterenavond kwam de kleinsten thuis met een brief van CLB.
Blijkbaar moet ieder kind langs op een contactmoment bij het CLB. Van ons dochter was dat niet zo maar dat zal misschien aan corona gelegen hebben.

Anyhow, er staat op: "zorg ervoor dat 1 ouder met kind aanwezig kan zijn"

De tijdstippen zijn: dinsdagvoormiddag, woensdagvoormiddag en donderdagnamiddag.
Ha ja, want mijn kinderen moeten niet naar school en wij zitten toch thuis.

't Zal weer ik zijn die niet flexibel ben zeker?

Alé, ik ga hier weer niet heel den tijd zagen hé, maar gisterenavond kwam de kleinsten thuis met een brief van CLB.
Blijkbaar moet ieder kind langs op een contactmoment bij het CLB. Van ons dochter was dat niet zo maar dat zal misschien aan corona gelegen hebben.

De tijdstippen zijn: dinsdagvoormiddag, woensdagvoormiddag en donderdagnamiddag.

Neem eens contact op om te vragen waarom? Klinkt idd heel vreemd!

De dochter haar CLB-centrum ligt 20km verder trouwens, alsof ik efkes voor de lol 40km zou gaan rondrijden... (Gelukkig!) Nog nooit van gehoord..

Neem eens contact op om te vragen waarom? Klinkt idd heel vreemd!

De dochter haar CLB-centrum ligt 20km verder trouwens, alsof ik efkes voor de lol 40km zou gaan rondrijden... (Gelukkig!) Nog nooit van gehoord..
Vorig jaar zat zoonlief in het eerste kleuterklasje en eerste afspraak clb was ook zelf naar toe te gaan samen met je kind. Tijdens de schooluren.
De volgende CLB momenten gaan wel altijd op school doorgaan zonder dat de ouders erbij moeten zijn.
Dat is nieuw denk ik.

Terug
Bovenaan