Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier is de school om 15u20 gedaan en ze beginnen om 8u40. Vanaf 20 na 8 en tot 15u35 is er opvang door de leerkrachten. De voor- en naschoolse opvang is extern en kost vanaf dit schooljaar 1,45€ per begonnen uur. Vorig schooljaar was het 1,35€ maar zo hebben we dat dus eens moeten betalen voor 1 minuut! Op de detail van de factuur stond er dus effectief 08.19 tot 08.20 😑 Da’s nu wel iets waar we op gaan letten dit schooljaar. In de praktijk zal het erop neerkomen dat ik hem naar school breng hoewel het op de baan naar kantoor ligt voor mijn man. Maar hij heeft geen glijdende uren en moet om 8u30 beginnen, als hij ons zoontje brengt, vertrekt hij om 8u en is de kleine op school tussen 10 en kwart na 8. Maar zo tikt dat wel aan, telkens bijna 1,5 euro.

Op woensdag is de school al gedaan om 11u35. Dan is er geen opvang op school maar gaan ze met een busje naar de centrale opvang.

De baby zit intussen aan zijn 3e wendagje in de opvang. De voorbije 2 dagen is hij telkens een uurtje of 2 geweest. Vandaag zal het 3u zijn. Het is een groepsopvang met max. 18 kinderen gerund door een koppel en ik vind dat wel druk voor de kleine man :( Benieuwd hoe moe hij straks gaat zijn als ik hem ga halen.

Hier is de school om 15u20 gedaan en ze beginnen om 8u40. Vanaf 20 na 8 en tot 15u35 is er opvang door de leerkrachten. De voor- en naschoolse opvang is extern en kost vanaf dit schooljaar 1,45€ per begonnen uur. Vorig schooljaar was het 1,35€ maar zo hebben we dat dus eens moeten betalen voor 1 minuut! Op de detail van de factuur stond er dus effectief 08.19 tot 08.20 😑 Da’s nu wel iets waar we op gaan letten dit schooljaar. In de praktijk zal het erop neerkomen dat ik hem naar school breng hoewel het op de baan naar kantoor ligt voor mijn man. Maar hij heeft geen glijdende uren en moet om 8u30 beginnen, als hij ons zoontje brengt, vertrekt hij om 8u en is de kleine op school tussen 10 en kwart na 8. Maar zo tikt dat wel aan, telkens bijna 1,5 euro.

Op woensdag is de school al gedaan om 11u35. Dan is er geen opvang op school maar gaan ze met een busje naar de centrale opvang.

De baby zit intussen aan zijn 3e wendagje in de opvang. De voorbije 2 dagen is hij telkens een uurtje of 2 geweest. Vandaag zal het 3u zijn. Het is een groepsopvang met max. 18 kinderen gerund door een koppel en ik vind dat wel druk voor de kleine man :( Benieuwd hoe moe hij straks gaat zijn als ik hem ga halen.
Niet vergeten om die opvang te vermelden bij je belastingen.

€ 230.25 aan opvang vorig schooljaar 🤷‍♂️ Nog steeds goedkoper dan een crèche of privé-opvang natuurlijk.

hier is de opvang op school als volgt
Er is voorschoolse opvang vanaf 7u tot 8u : €1 per begonnen halfuur.
Na school is er opvang vanaf 15u45 tot 18u: €1 per begonnen halfuur

is nog niet meteen gezien ze pas volgend jaar in september start (dus misschien tegen dan nog "duurder"...) maar gaat toch ook snel oplopen vrees ik.

Leuk als achtergrond van wat er allemaal kan gebeuren qua ontwikkeling, maar je kan best de tijdslijn en de afbakening in 'sprongen' negeren. Wetenschappelijk is het niet.

'Slaap, baby, slaap' over de eerste 6 maanden vond ik wel echt een goeie, ook naar begrijpen toe wat er allemaal gebeurd en veranderd die eerste weken/maanden qua slaap.
Ja, dit dus vooral. Als je beseft dat die sprongen niet wetenschappelijk zijn vastgelegd en eerder een indicatie, is dat een goed boek.
Maar als je u vastpint op de sprongen en de tijdslijn, dan ga je in no time denken dat er iets mis is.

Ivm slaap baby slaap. Ik ben zelf niet zo'n fan van snuggles en dreams (ze is op een paar jaar tijd slaapcoach, opvoedingscoach, voedingscoach, potjestrainingcoach, ... Beginnen doen, allemaal diploma's die je gewoon kan kopen), maar het leert u wel wat over de verwachtingen.
Persoonlijk vind ik liefdevaneenmoeder.nl beter omdat die veel meer aansluit bij onze opvoedingsstijl

Ja, dit dus vooral. Als je beseft dat die sprongen niet wetenschappelijk zijn vastgelegd en eerder een indicatie, is dat een goed boek.
Maar als je u vastpint op de sprongen en de tijdslijn, dan ga je in no time denken dat er iets mis is.

Ivm slaap baby slaap. Ik ben zelf niet zo'n fan van snuggles en dreams (ze is op een paar jaar tijd slaapcoach, opvoedingscoach, voedingscoach, potjestrainingcoach, ... Beginnen doen, allemaal diploma's die je gewoon kan kopen), maar het leert u wel wat over de verwachtingen.
Persoonlijk vind ik liefdevaneenmoeder.nl beter omdat die veel meer aansluit bij onze opvoedingsstijl
Snuggles en dreams is intussen ook wel veel groter geworden qua personeel voor zover ik heb gezien. Het is niet 1 persoon die alles doet.
Ieder zijn ding natuurlijk :)

Door omstandigheden een kwartier te vroeg aan school. Ik dacht dat ik deze keer een vip plekje zou hebben maar nee hoor ... om 14u58 waren al de goede parkingplekken al ingenomen.
Ik sta eigenlijk niet veel dichterbij dan wanneer ik zoals anders last minute aankom.
Zelfde probleem hier, vooral bij slecht weer. Nu met die zonnige dagen steevast met de fiets.
Denk ik ook. Ik heb net als glashelder KSO gedaan. Bij ons was dat 3 dagen tot 16:30, woensdag tot 15:30 en vrijdag was een normale dag tot 15:40.
Wat, woensdag tot 15:30u?

starwars-outrageous.gif

Ik verschiet er eigenlijk van hoeveel ouders ik hun kinderen zelf zie halen en brengen...
Ons lukt dat alleen maar omdat de papa pas om 9u begint en ik de vaste vroege werk.
Hier lukt dat omdat ik 3 dagen thuis werk, mijn vrouw in het onderwijs staat en 4/5de werkt en op vrijdagnamiddag mijn ouders de kinderen ophalen.

Wij zijn ons hier al aan het voorbereiden voor het naar school gaan.
Ik heb 1 dag thuiswerk, mijn vriendin is 2 dagen in de week thuis dus denk dat het wel zal lukken mits wat schuiven.

Momenteel is de crèche nog vrij makkelijk te doen.
Sinds mei zetten we de dochter altijd met de fiets af.
Nu moet ik wel zeggen dat we geluk hebben gehad met het weer.
Ik heb nog geen enkele keer regen gehad met haar op de fiets.
Tegen de kou kan ik haar makkelijk kleden, maar wat met regen?
Regenjas zal ze niet droog houden (desondanks de korte rit)
Kan me inbeelden dat die kinderstoel snel water verzamelt

Hoe doen jullie dat?

Ik heb 1 dag thuiswerk, mijn vriendin is 2 dagen in de week thuis dus denk dat het wel zal lukken mits wat schuiven.

Hoe doen jullie dat?
Nooit echt problemen mee gehad en de dochter doet hier gewoon een regenjasje en vest aan. Nu in jullie geval zal dat nog niet zo goed lukken. Gelukkig zijn er wel oplossingen voor het fietsstoeltje:

Hoe doen jullie dat?

Die van mij werd ook hysterisch van regen vroeger. Maar in de praktijk is dat echt super zeldzaam dat het juist meer als miezer regent tijdens je pendel.

In dat geval zette ik een handdoek over zijn hoofd, dan bleef hij rustig :p het stoeltje was wel vooraan de fiets dus dan kon ik dat wat makkelijker bedienen. En dan reserve kleren voor op de destinatie.

Nu heb ik een bakfiets met kap (https://www.google.com/url?sa=i&url...ved=0CBAQjRxqFwoTCLDlz-31lYEDFQAAAAAdAAAAABAE zoiets dus daar komt echt niks door)

Hoe doen jullie dat?
Fietskar en buggy hebben allebei zo'n regenscherm

Op hoeveel weken is het dan? Als reden een smal bekken? (Dacht dat hier al eens gelezen te hebben)
Als ervaringsdeskundige met een ongeplande keizersnede na 10u arbeid-volledige ontsluiting en een geplande keizersnede, kan ik zeggen dat het herstel met een geplande keizersnede véél beter meevalt 😉
Succes 🍀
Als ervaringsdeskundige van een geplande keizersnede, kan ik u zeggen dat het voor de papa ook makkelijker is.
Anderzijds, bij ons ging de geboorte niet goed, en bij een keizersnede heb je wel meer de reflex om bij uw vrouw te blijven ipv naar kindje. Op zich is dat goed, want dokters zijn op die moment met kind bezig, maar nadien voelde het wel vreemd.

Op hoeveel weken is het dan? Als reden een smal bekken? (Dacht dat hier al eens gelezen te hebben)
Als ervaringsdeskundige met een ongeplande keizersnede na 10u arbeid-volledige ontsluiting en een geplande keizersnede, kan ik zeggen dat het herstel met een geplande keizersnede véél beter meevalt 😉
Succes 🍀
Hij wordt gehaald op 40+4 omwille van het feit dat hij niet kan indalen door mijn smal bekken en door zijn geschat gewicht willen ze ook geen risico’s nemen. De kans dat het de komende dagen nog spontaan in gang schiet, is nihil volgens de gynaecoloog en wil nu ook niet plots toch nog in arbeid gaan. Ik ben blij dat de eindmeet in zicht is, al maken deze warme dagen het extra zwaar.
We hebben vanaf dag 1 rekening gehouden met een keizersnede aangezien alle vrouwen langs mijn mama’s kant een smal bekken blijken te hebben. Bij mijn oma wouden ze het toch absoluut natuurlijk proberen waardoor haar dikke darm gescheurd is en dat nooit meer helemaal hersteld is. Dan heb ik liever die geplande keizersnede.

en bij een keizersnede heb je wel meer de reflex om bij uw vrouw te blijven ipv naar kindje. Op zich is dat goed, want dokters zijn op die moment met kind bezig, maar nadien voelde het wel vreemd.
Hier in het ziekenhuis verliep dat dan weer totaal anders!
Was wel spoedkeizersnede hier. Maar ze hameren hier op 1u lichaamscontact gelijk na de geboorte. Dus toen de dochter weg werd gehaald om haar te controleren etc, bleef de papa bij mij maar enkele minuten later werd ze heel kort efkes op mij gelegd en dan gelijk samen met de papa afgevoerd naar mijn kamer. Daar werd hij gevraagd het huid-op-huidcontact te verzorgen terwijl de gyn mij "afwerkte". Hij vindt dat 1 van zijn meest gekoesterde ervaringen in zijn leven, dat hij het eerste echte contact had met zijn dochter, weg van alle drukte en gedoe.
25 minuten later kwam ik dan op de kamer en was het uit met de pret, dan loopt daar weer een vroedvrouw rond die de baby gelijk op mij legde, de borstvoeding wou begeleiden,...

Absoluut niet aan de orde, maar ik heb op materniteit al gelijk gezegd dat mocht er een 2de komen, ik ambulant zou gaan, dus na 24u terug naar huis maar met een vroedvrouw die dagelijks langs komt.

Hier in het ziekenhuis verliep dat dan weer totaal anders!
Was wel spoedkeizersnede hier. Maar ze hameren hier op 1u lichaamscontact gelijk na de geboorte. Dus toen de dochter weg werd gehaald om haar te controleren etc, bleef de papa bij mij maar enkele minuten later werd ze heel kort efkes op mij gelegd en dan gelijk samen met de papa afgevoerd naar mijn kamer. Daar werd hij gevraagd het huid-op-huidcontact te verzorgen terwijl de gyn mij "afwerkte". Hij vindt dat 1 van zijn meest gekoesterde ervaringen in zijn leven, dat hij het eerste echte contact had met zijn dochter, weg van alle drukte en gedoe.
25 minuten later kwam ik dan op de kamer en was het uit met de pret, dan loopt daar weer een vroedvrouw rond die de baby gelijk op mij legde, de borstvoeding wou begeleiden,...

Absoluut niet aan de orde, maar ik heb op materniteit al gelijk gezegd dat mocht er een 2de komen, ik ambulant zou gaan, dus na 24u terug naar huis maar met een vroedvrouw die dagelijks langs komt.
Zal ook wat van de situatie afhangen misschien. Hier was het gepland, maar uiteindelijk een uur vroeger doorgegaan als spoedkeizersnede. En een Apgar-cijfer van 2, dus het was heel erg nipt.

Dan heeft het zeker 10 minuten geduurd voor ze mij geroepen hebben om even te komen zien, en nog wel een stuk langer voor mama ze kon zien. Ik vond dat heel jammer dat de geplande dingen allemaal zo niet gelopen zijn, maarja, prioriteiten natuurlijk.

Wbest veel spoed keizersnede's hier eigenlijk.

Eerste hier ook. M'n vriendin had koorts, dochter iets te hor'ge hartslag. Na 6 uur weeën viel die opeens drastisch naar beneden. Toen de woorden gehoord dat ze binnen het kwartier eruit moest of het anders fout zou lopen. Heb nog mee het bed door de gang naar het OK geduwd. Daar buiten alleen op ne stoel moeten wachten. Toch ook niet het fijnste moment en alles behalve wat we ons hadden voorgesteld.

Dat kwartier heeft lang geduurd. Daarna kwamen ze met de dochter buiten. Amper contact, buiten het handje vasthouden.
Resem aan onderzoeken, gelukkig mocht ik er wel bij blijven. Sterke madam, amper gehuild.

Conclusie: listeriose en daardoor bloedvergiftiging. 10 dagen in de couveuse doorgebracht met intraveneuze medicatie.

Weinig roze wolk aan dus. Maar ze heeft zich er doorgeslagen en is nu een flinke, koppige, eerstejaars :)

De zoon was met geplande keizersnede. Die zat een paar dagen boven de uitgerekende datum. Inleiden doen ze niet na een vorige keizersnede vanwege de stress op het littekenweefsel.
Kans was ook groot geweest dat ze alsnog hadden moeten ingrijpen bij een natuurlijke geboorte. Hij was 4.7 kg en 55cm. Waarschijnlijk te groot om zonder te veel druk op dat littekenweefsel te passeren.

Wel dat zalige moment gehad om met hem apart te zitten, huid tegen huid.
Hij was ook zo hongerig dat em nr m'n tepels begon te gaan.

Na twee keizersnede's, is nummer 3 automatisch ook één. Datum lag vast maar een week op voorhand brak m'n vriendin haar water.

Dik uur later was nummer 3 er.
Aangezien m'n vriendin ineens een sterilisatie had gevraag, heb ik nog langer met de dochter samen kunnen zitten. Wederom super zalig. Daar ook ons liedje aan over gehouden.

Ook wel grappig, de zoon en de jongste zijn twee echte knuffelberen. De oudste een pak minder. Ik vraag me af die geboorte en het gebrek aan huid contact een rol in heeft gespeeld.

Ik heb hier onze rollercoaster al eens ergens beschreven. Op 36u van misselijk bij de arts van wacht naar keizersnede op 30 weken zwangerschap door zwangerschapsvergiftiging met HELLP.

Ik heb haar even kunnen zien, handje vasthouden en kusje mogen geven. Pas 2 dagen later was ik sterk genoeg om haar de eerste keer zelf te zien in de couveuse en een half uurtje te kangoeroeën. Bang dat ik was die eerste keer, compleet tegenovergestelde de weken nadien, paar keer in slaap gevallen met haar op m'n borst en mooi om te zien op haar monitor dat zij ook rustiger werd.

Kinderziekenhuis op VRT zit dit jaar ook deels op de NICU in Leuven, nog niet compleet gezien, maar wel al veel flashbacks gehad.

Toch niet erg bv? Deze middag int zwembad zat er ene bv te geven aant kinderbad...
Nuja ze keken ook altijd erg naar mijn madam als die bv gaf int openbaar, bedekt dan nog
Hier totaal niet die ervaring, misschien 1 of 2x een rare blik maar nergens afschuw, commentaar, bekijken alsof ik een circusact was,...

Maar ik droeg fantastisch discrete borstvoedingskledij, in het beste geval vanuit de juiste hoek was er toch anderhalve seconde een blote tepel te zien. En ik heb ook op allerlei publieke plaatsen gevoed zoals de wachtzaal bij de pediater, een park,...

Als je met zo een doek over jullie voedt (als je dat bedoelt met bedekt) dan trek je idd net meer de aandacht is mijn indruk.

@Put_met_keren kan je nergens op de opvang gaan voeden? Zelf nooit gedaan omdat ze tegen dan al gestopt was met bv, maar bij ons kregen de mama's een apart lokaaltje om live te voeden.

Terug
Bovenaan