Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Indien een deftige loopfiets, op de loopfiets verder doen en af en toe eens proberen. 3 jaar is nog jong he. Op bepaald moment maken ze de klik wel. Op een fiets met zijwieltjes moeten ze geen moeite meer doen qua evenwicht. Maar dat is mijn bescheiden mening :p

Toen onze oudste net 3 was geworden hadden we ook eens een aantal keer geprobeerd maar was duidelijk nog te vroeg. Een half jaar later de fietst nog eens van stal gehaald, we gingen de eerste straat in en ik liet los na 20 meter en het was al in orde. Mijn jongste wordt volgende week 3, maar die heeft totaal geen interesse in trappers ook (we hebben zo'n speelgoed tractortje en een gocart bij schoonouders, maar weigert die dingen te gebruiken ). We gaan bij hem ook nog wat afwachten om fietsen te stimuleren.

Goh ja, maar waarom niet een maandje of 2 met trappers en die dan terug wegdoen ?
Het is niet dat hij inneens compleet gaat vergeten wat evenwicht is denkik.

Maar hij wou ook perse nu de fiets met trappers want zijn beste vriendje heeft dat ook.

Hij had ons verkeerd begrepen want we hebben een elektrische bakfiets gekocht waar we altijd naar verwezen als 'nieuwe fiets'. Maar hij begreep dus dat hij ook een nieuwe fiets ging krijgen. Dus toen die eindelijk geleverd was en hij zag hem zei hij 'leuk, en waar is die van mij 🙃 ?'

Hij bleef dat maar opbrengen meerdere dagen dus dan zijn we naar de decathlon gegaan om eentje voor hem te kopen :p

Goh ja, maar waarom niet een maandje of 2 met trappers en die dan terug wegdoen ?
Het is niet dat hij inneens compleet gaat vergeten wat evenwicht is denkik.

Maar hij wou ook perse nu de fiets met trappers want zijn beste vriendje heeft dat ook.

Hij had ons verkeerd begrepen want we hebben een elektrische bakfiets gekocht waar we altijd naar verwezen als 'nieuwe fiets'. Maar hij begreep dus dat hij ook een nieuwe fiets ging krijgen. Dus toen die eindelijk geleverd was en hij zag hem zei hij 'leuk, en waar is die van mij 🙃 ?'

Hij bleef dat maar opbrengen meerdere dagen dus dan zijn we naar de decathlon gegaan om eentje voor hem te kopen :p
Dat is mijn mening he (duidelijk niet die van de meerderheid op dit forum :p), ik zeg ook niet dat ik de waarheid in pacht heb. Ieder zijn aanpak :)

Hier hebben ze veel gehad aan hun loopfietsje, maar dan beide tussen 3 en 4 op trapfiets met zijwieltjes gezet, wel deze wieltjes niet volledig tot op de grond, om het trappen aan te leren.
En na enkele keren wanneer ze genoeg kracht hadden de zijwieltjes eraf.

Zoon zijn favoriete fietstochtje is toertjes rijden op het lokale pumptrack.

Een oprechte vraag, wat is er daar triest aan? We mogen in ons pollekes wrijven dat we zo een uitgebouwd kinderopvangnetwerk hebben. Een kind heeft er deugd van om weg te zijn van zijn ouders en bij leeftijdsgenootjes te zitten.

(noot:
- ik koppel het los van het financiële want dat speelt ook een rol. Als ik optel wat wij betalen aan kampjes en opvang dan loopt dat echt wel aardig op.
- wij wonen niet in een grootstad met zijn ongetwijfeld specifieke problematieken maar in een (bijna) ruraal west-vlaams kleine stad met alles binnen handbereik)
Ik vind het nogal vreemd/triest kinderen te hebben en dan alles zoveel mogelijk "uit te besteden". Zoals @Avondland zegt is heel dat systeem van kinderopvang niet echt de standaard internationaal en gewoon een maatschappelijke keuze.

Ik vind het nogal vreemd/triest kinderen te hebben en dan alles zoveel mogelijk "uit te besteden". Zoals @Avondland zegt is heel dat systeem van kinderopvang niet echt de standaard internationaal en gewoon een maatschappelijke keuze.
En kinderen hebben helemaal geen deugd aan het weg zijn van de ouders. Dat is gewoon uzelf voorliegen om het goed te praten.

Het is zoals altijd een kwestie van balans vinden zeker.
“Goed te praten” vind ik in deze wel redelijk straffe uitspraak als ik zie hoe m’n kinderen honderduit vertellen over wat ze op hun kampje gedaan en geleerd hebben; ik zou niet weten wat daar aan moet goedgepraat worden. Dat ik terwijl kan werken, huishouden doen en/of wat tijd voor mezelf heb waardoor ik na het kampje en in’t weekend meer tijd en energie heb met hen dan wanneer ik 24/7 bij hen ben, hebben ze m.i. toch ook deugd van.
M’n zoon zei zelf dat het op kampje veel rustiger was dan met de “nogal” babbelgrage zus; ook daar had hij merkbaar deugd van.

Maar zoveel mogelijk uitbesteden is dan weer het andere uiterste; vandaar balans zoeken.

@Wannez ik vermoed dat @anders. zijn uitspraak eerder slaat op kleine baby's van 's morgens tot 's avonds naar de crèche brengen en minder op schoolgaande kinderen die op schooluren kampjes/speelpleinwerking volgen?

Het is wat het is natuurlijk, ik denk dat veel van die zaken ook zo hard van kind tot kind afhangen en mogelijk over zeer kleine verschillen gaan dat ik zeker niet wil zeggen dat een crèche of kamp een groot probleem is. Enkel dat het in dit land een automatisme is waar niet bij wordt stilgestaan, omdat de standaard een gezin tweeverdieners is en de verlofregelingen beperkt zijn.

Om het over een extremum te hebben: mijn vrouw werkt tot 15u en gaat dan de dochter ophalen. Zij heeft een collega met hetzelfde rooster die haar kind gaat halen kort tegen het sluitingsuur (19u). Op die leeftijd kan je ze dan toch bijna meteen in bed leggen? Dat begrijp ik dus niet goed.

Ik denk dat de nesteldrang bij mijn vriendin is begonnen :unsure: misschien niet slecht, we moeten inderdaad eens werk beginnen maken van de "inventaris" qua kledij (rompertjes, slaapzakken, etc.) plus ook stilletjes aan kijken om het park terug te zetten. Het is natuurlijk nog eventjes (eind oktober) :)

Wel wennen als je die rompertjes maat 50 terug vasthebt :p it's all coming back!

En kinderen hebben helemaal geen deugd aan het weg zijn van de ouders. Dat is gewoon uzelf voorliegen om het goed te praten.

Als je landen vergelijkt waar crèche niet echt bestaat of heel laat begint met landen zoals België, is er dan echt een verschil te vinden in later success/geluk/... ?

Belgen uit standaard (mid-hoge) middenklasse families gaan doorgaans veel naar de crèche/opvang en ik heb de indruk dat die toch tot vrij decent en tevreden adults uitgroeien (kijkend naar mijn generatie).

@Tha_nOn had het mij eerder afgeraden, ik heb deze fietsstoel gekocht in de plaats en de dochter gaat qua kleding ondertussen maat 122 (7j) en zit daar nog comfy op.

Gekocht op bol aan een lagere prijs maar die geeft nu precies een foutmelding. 🤔
De voetsteunen zijn echt wel plastieken brol, die heb ik vervangen door deftige.
Ik denk dat ge mij verwart met iemand anders? :thinking:

Kheb zo wel eentje voor de jongste en cava, wel zwaar om te fietsen. (@Tomski kheb binnenkort misschien wel een derdehandsje zo maar wel al serieus afgezien. Mijn jongste kan ondertussen toch al fietsen. Niet zoveel gepushed maar als ze wel graag op de loopfiets gaan en daar hun evenwicht hebben gaat dat wel heel vlot. Als ze daar geen interesse in hebben kan het idd wel een karwei zijn. Maar ik weet niet of mijn oudste er zou geraakt zijn zonder wat te pushen)

Vraagje ivm eerste leerjaar: school is enorm karig met info, dus op een mail met een lijstje volgende week moet ik niet rekenen. 😁
Geven jullie vanaf dag 1 een mooi gevulde pennenzak mee?
Of zonder pennenzak de eerste dag en dan wel zien hoe of wat?
Zou zonder doen. Hier moesten ze niets hebben (schrifjgerei blijft op school en wordt door school voorzien) behalve een map (om papieren in te vervoeren) en een ringmap

Als je landen vergelijkt waar crèche niet echt bestaat of heel laat begint met landen zoals België, is er dan echt een verschil te vinden in later success/geluk/... ?

Belgen uit standaard (mid-hoge) middenklasse families gaan doorgaans veel naar de crèche/opvang en ik heb de indruk dat die toch tot vrij decent en tevreden adults uitgroeien (kijkend naar mijn generatie).
Dit komt bvb uit een Nederlands wetenschappelijk onderzoek:
"Alles wegend, concluderen we dat heel vroege intensieve kinderopvang tot 1 à 1.5 jaar risico’s met zich meebrengt voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Deze risico’s zijn groter bij lagere kwaliteit van de opvang en groter voor kinderen voor wie het alternatief is opvang van hoge
kwaliteit thuis door de ouders."

Kinderpsychiaters linken ook een afwijkende verwerking van stress hier aan, wat zich ondertussen manifesteert in het aantal burnouts bij volwassenen.

@Tha_nOn volgens mij had jij gezegd dat die aanhangfietsjes niet zo super stabiel aanvoelden als "hoofdbestuurder"?
Met een wriemelgat als de mijne daarom toch voor een junior kinderzitje gegaan.

Dat is mijn mening he (duidelijk niet die van de meerderheid op dit forum :p), ik zeg ook niet dat ik de waarheid in pacht heb. Ieder zijn aanpak :)
Nee ik volg. Met zijwieltjes is een heel andere ervaring en of ge krijgt vooral frustratie (want werkt soms zelfs tegen als ze evenwicht hebben) of ze beginnen er op te vertrouwen en worden bang zonder.

Om van loopfiets naar fiets met trappers te gaan: zadel goed laag en hem de fiets laten gebruiken als loopfiets tot hij wat snelheid heeft en dan laten proberen troepen. Kunt hem ook altijd even vasthouden om de trappers te oefenen en het concept te kennen maar even iets wat lijkt op loopfietsen op trappers is een normale tussenstap. Leren starten, stoppen en bochten maken zonder de voeten komt daarna 🤷‍♀️

Bij ons hielp het ook altijd op te oefenen op een klein bergafje, dan heb je direct de snelheid en dan kunnen ze trappen zonder dat het al echt met veel kracht moet

@Tha_nOn volgens mij had jij gezegd dat die aanhangfietsjes niet zo super stabiel aanvoelden als "hoofdbestuurder"?
Met een wriemelgat als de mijne daarom toch voor een junior kinderzitje gegaan.
Ahja dat klopt! Ge moet uw stuur goed stevig vasthouden en uw kind mag niet beginnen trappen in een bocht :')

Peesontsteking in duim en pols :( Als de baby nu zou komen dan ben ik zelfs niet in staat om hem vast te houden. Woensdag vervolgonderzoek.
Dat heb ik sinds een paar weken voor de bevalling aan de hand, pun intended 😬 De oorzaak zou hormonaal zijn en onder invloed van het rekken van ligamenten etc.
Volgende week is de baby 3 maand en amper beterschap in zicht. Ik ben intussen bezig met de 4e week kiné. Ik heb al ibuprofen genomen, dat mag tijdens de borstvoeding en voltaren patches geprobeerd, ik heb ook een brace. Rusten en minder belasten is de boodschap maar probeer dat maar eens met een baby én peuter in huis 🤷🏻‍♀️ Last resort zou infiltraties met cortisone zijn maar dat is voor mij geen optie met de borstvoeding. Ik hoop dat het bij jou wél vlotter geneest :)

Kinderpsychiaters linken ook een afwijkende verwerking van stress hier aan, wat zich ondertussen manifesteert in het aantal burnouts bij volwassenen.
Is het deel na de komma ook iets dat die kinderpsychiaters zeggen (en is dat een soort consensus)? Want ik zou het toch wel straf vinden eerlijk gezegd dat je daar enige causaliteit in kan aantonen zonder een langlopend onderzoek.

Dat heb ik sinds een paar weken voor de bevalling aan de hand, pun intended 😬 De oorzaak zou hormonaal zijn en onder invloed van het rekken van ligamenten etc.
Volgende week is de baby 3 maand en amper beterschap in zicht. Ik ben intussen bezig met de 4e week kiné. Ik heb al ibuprofen genomen, dat mag tijdens de borstvoeding en voltaren patches geprobeerd, ik heb ook een brace. Rusten en minder belasten is de boodschap maar probeer dat maar eens met een baby én peuter in huis 🤷🏻‍♀️ Last resort zou infiltraties met cortisone zijn maar dat is voor mij geen optie met de borstvoeding. Ik hoop dat het bij jou wél vlotter geneest :)
Dat belooft niet veel goeds voor de komende tijd. ☹️ Had online ook al gelezen dat het tot een jaar kan duren vooraleer het verdwijnt.

Veel beterschap!

Terug
Bovenaan