Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Peesontsteking in duim en pols :( Als de baby nu zou komen dan ben ik zelfs niet in staat om hem vast te houden. Woensdag vervolgonderzoek.
Doet dat pijn aan de kan van je duim of aan de andere kant van je pols? Heb hier ook al paar weken pijn aan pols, maar niet "mommies wrist" want aan de andere kant. (Aan het "bolletje" van mijn pols).
Vreselijk irritant en pijnlijk.

Vraagje ivm eerste leerjaar: school is enorm karig met info, dus op een mail met een lijstje volgende week moet ik niet rekenen. 😁
Geven jullie vanaf dag 1 een mooi gevulde pennenzak mee?
Of zonder pennenzak de eerste dag en dan wel zien hoe of wat?
Je school ligt in Wallonië zeker? Als je de reacties van andere leest: Hou er rekening mee dat in Vlaanderen verplicht door school alles van materiaal aangekocht wordt.

Geen idee of dit in Wallonië ook zo is, best eens navragen op www.audeladesjeux.be/forum

"Papaaaa? Fien doet pipi op de grond!" :D

Deze voormiddag nog eens naar speeltuin in Herselt geweest, er was eens wat meer volk. Maar is dat daar een lokaal micro-woestijnklimaat ofzo? Elke keer zit ik daar te zweten man :p
Had het zelfs warm om 10u in het bos park in Lokeren en was maar 22 graden... Bizar, of terug wennen aan zomer weer.

"Papaaaa? Fien doet pipi op de grond!" :D

Deze voormiddag nog eens naar speeltuin in Herselt geweest, er was eens wat meer volk. Maar is dat daar een lokaal micro-woestijnklimaat ofzo? Elke keer zit ik daar te zweten man :p
Ah neen, hier aapt ze de gezichtsuitdrukking na. Oh! met handje voor de mond.

Ik ben vrijdag geweest en toen was het ook puffen. Geen schaduw is echt wel een minpuntje van die speeltuin, maar het is voor de moment de leukste voor haar.

Boswachtershuis in Westerlo was ook leuk, maar al wat ouder en de speeltuin in Eindhout (Dennennoord) moeten we nog bezoeken.

Zoals ik hier eerder al beschreven had, zijn mijn schoonouders de enige mensen die ons even kunnen ontzorgen van onze drukke kinderen. Ze springen vaak even bij, en zijn dus regelmatig bij ons thuis.

Ik apprecieer dat natuurlijk enorm en daarom tolereer ik ook vrij veel van hen, zoals enkele kleinere bemoeienissen in huis die praktisch van aard zijn (vaak omtrent de kinderen). Ik heb al vaker gemerkt dat ze zich bemoeien maar zolang ik er zelf geen uitgesproken mening over had, liet ik betijen. Ik was al lang content dat ze zo vaak bijspringen, die kleinere nadelen nam ik er wel bij.

Maar nu we recent onze plannen aankondigden om eventueel professioneel in het toerisme te stappen, zijn ze zich opnieuw gaan moeien. Ze hebben zich duidelijk uitgesproken tégen onze plannen. Ze denken dat de kinderen eronder gaan lijden, dat we ze niet zullen zien opgroeien, ... Enkele uitspraken:
- "Jullie mogen doen wat jullie willen, maar we gaan niet tevreden zijn als jullie plannen doorgaan"
- "Kinderen die elke dag tot 18u in de naschoolse opvang moeten blijven, zijn sukkelaartjes" (alsof je als werknemer altijd mooi om 15u30 aan de schoolpoort kan staan)
- "Je moet niet denken dat we (extra) voor de kinderen gaan inspringen omdat jullie deze plannen willen realiseren"
- Etc.

Een enorm vervelende situatie want onze inschatting is namelijk dat er helemaal niet minder aandacht zal zijn voor de kinderen, eerder integendeel. En vooral: ze zullen normaal gesproken ook een minder stressy vader hebben. Maar dat willen ze niet geloven.
Heel jammer om vast te stellen dat die (fantastische) hulp van de schoonouders nu plots niet meer zo onvoorwaardelijk blijkt maar met een kost komt. De kost van vrijheidsinperking en bemoeienissen. Ongetwijfeld allemaal goedbedoeld maar de bemoeizucht gaat mij nu te ver.

En sorry maar op die manier ga ik (ongewild) de kinderen opnieuw gaan beschouwen als een vrijheidsbeperkende factor.
Ik heb wel altijd al gedacht dat de vrijheidsbeperking van kinderen mij zwaar zou vallen, maar het is nog erger dan ik me had ingebeeld. In een recent dieptepunt (met beide kinderen opnieuw niet in slaap te krijgen, hysterisch aan het wenen, oververmoeidheid zelfs in mijn verlof, ...) heb ik nog tegen mijn vrouw gezegd dat ik niet wist of ik nog aan kinderen zou beginnen, als ik alles op voorhand had geweten. Na een paar leuke momenten met de kinderen ebt dat gevoel dan weer weg. En zo boldert mijn leven als vader verder, met heel diepe dalen en relatief hoge toppen. Ik hoop dat de dalen stilaan minder diep worden en de toppen de bovenhand beginnen nemen.

Ongetwijfeld allemaal goedbedoeld maar de bemoeizucht gaat mij nu te ver.
Vergeet niet dat zij in de eerste plaats ouders zijn ook. Dat blijven ze altijd, ook al zijn jullie volwassenen. Jij ziet het als bemoeien, zij als hun bezorgdheid uitspreken.
En zeker voor die generatie die nooit van werknemer/partner/huis veranderde zelfs in de meeste gevallen: verandering is angstaanjagend.

Mijn moeder had letterlijk nachtmerries toen in covid zwaar renoveren ook een optie was voor mij.
Mijn nicht is pijnpatiënte en kreeg veel steun en hulp van haar ouders bij haar 1ste kind, ze hebben haar heel duidelijk gemaakt dat dat allemaal weg zou vallen als ze toch voor een 2de zou gaan.
Gewoon om aan te geven dat verandering voor hen, maakt niet uit welke soort verandering, veel losmaakt bij hen en zelden iets goeds.

heb ik nog tegen mijn vrouw gezegd dat ik niet wist of ik nog aan kinderen zou beginnen, als ik alles op voorhand had geweten.
Toevallig daarover gehad met mijn ouders recent, mijn pa zei dat hij eigenlijk niemand kent van zijn generatie die wél op opnieuw zou kiezen voor kinderen... "Gelukkig beginnen we er allemaal blindelings aan, anders zou de wereldpopulatie snel klein worden!"
En mijn ouders hadden het dan vooral over de zorgen die ze nu nog steeds maken over hun volwassen kinderen... De slapeloze nachten stoppen niet eens de kinderen doorslapen. 😬

Niks is gratis natuurlijk. Ook opvang komt met een kost. Al eens aan een kinderoppas gedacht? Zo eentje waarbij je moet betalen en je niet verantwoorden.
Als die opvang structureel is (vb elke avond van 16u tot 18u) is het wel enorm moeilijk om iemand daarvoor te vinden.
Daarnaast kan je je kinderen moeilijker uit logeren sturen bij een babysit, dan zou je al zelf een hotel moeten boeken om eens door te kunnen slapen.
En mac kennende zal hij niet snel iemand vertrouwen met zijn kinderen, waardoor je al geen 16-jarige aan 6 euro per uur kan aannemen...

Als die opvang structureel is (vb elke avond van 16u tot 18u) is het wel enorm moeilijk om iemand daarvoor te vinden.
Daarnaast kan je je kinderen moeilijker uit logeren sturen bij een babysit, dan zou je al zelf een hotel moeten boeken om eens door te kunnen slapen.
En mac kennende zal hij niet snel iemand vertrouwen met zijn kinderen, waardoor je al geen 16-jarige aan 6 euro per uur kan aannemen...
Ik snap je bekommernissen, maar dat zijn allemaal zaken die geweten zijn voor je aan kinderen begint. En zonder zon oppas en zonder netwerk, kunnen kinderen nu eenmaal ergens een rem opzetten.

Zoals ik hier eerder al beschreven had, zijn mijn schoonouders de enige mensen die ons even kunnen ontzorgen van onze drukke kinderen. Ze springen vaak even bij, en zijn dus regelmatig bij ons thuis.

Ik apprecieer dat natuurlijk enorm en daarom tolereer ik ook vrij veel van hen, zoals enkele kleinere bemoeienissen in huis die praktisch van aard zijn (vaak omtrent de kinderen). Ik heb al vaker gemerkt dat ze zich bemoeien maar zolang ik er zelf geen uitgesproken mening over had, liet ik betijen. Ik was al lang content dat ze zo vaak bijspringen, die kleinere nadelen nam ik er wel bij.

Maar nu we recent onze plannen aankondigden om eventueel professioneel in het toerisme te stappen, zijn ze zich opnieuw gaan moeien. Ze hebben zich duidelijk uitgesproken tégen onze plannen. Ze denken dat de kinderen eronder gaan lijden, dat we ze niet zullen zien opgroeien, ... Enkele uitspraken:
- "Jullie mogen doen wat jullie willen, maar we gaan niet tevreden zijn als jullie plannen doorgaan"
- "Kinderen die elke dag tot 18u in de naschoolse opvang moeten blijven, zijn sukkelaartjes" (alsof je als werknemer altijd mooi om 15u30 aan de schoolpoort kan staan)
- "Je moet niet denken dat we (extra) voor de kinderen gaan inspringen omdat jullie deze plannen willen realiseren"
- Etc.

Een enorm vervelende situatie want onze inschatting is namelijk dat er helemaal niet minder aandacht zal zijn voor de kinderen, eerder integendeel. En vooral: ze zullen normaal gesproken ook een minder stressy vader hebben. Maar dat willen ze niet geloven.
Heel jammer om vast te stellen dat die (fantastische) hulp van de schoonouders nu plots niet meer zo onvoorwaardelijk blijkt maar met een kost komt. De kost van vrijheidsinperking en bemoeienissen. Ongetwijfeld allemaal goedbedoeld maar de bemoeizucht gaat mij nu te ver.

En sorry maar op die manier ga ik (ongewild) de kinderen opnieuw gaan beschouwen als een vrijheidsbeperkende factor.
Ik heb wel altijd al gedacht dat de vrijheidsbeperking van kinderen mij zwaar zou vallen, maar het is nog erger dan ik me had ingebeeld. In een recent dieptepunt (met beide kinderen opnieuw niet in slaap te krijgen, hysterisch aan het wenen, oververmoeidheid zelfs in mijn verlof, ...) heb ik nog tegen mijn vrouw gezegd dat ik niet wist of ik nog aan kinderen zou beginnen, als ik alles op voorhand had geweten. Na een paar leuke momenten met de kinderen ebt dat gevoel dan weer weg. En zo boldert mijn leven als vader verder, met heel diepe dalen en relatief hoge toppen. Ik hoop dat de dalen stilaan minder diep worden en de toppen de bovenhand beginnen nemen.
Als jullie ervan overtuigd zijn dat de jobswitch juist meer vrije tijd zal opleveren, kan je toch de sprong wagen en dan zullen zij waarschijnlijk wel bijdraaien? Of rekenen jullie de eerste periode wel op extra bijstand van de schoonouders en zien ze dat niet zitten?

Ik snap je bekommernissen, maar dat zijn allemaal zaken die geweten zijn voor je aan kinderen begint. En zonder zon oppas en zonder netwerk, kunnen kinderen nu eenmaal ergens een rem opzetten.
Zelfs met een goed netwerk zetten ze op veel een rem, alleen al omdat je te moe bent om nog normaal te functioneren. 🙈🤣

Maar laat ons eerlijk zijn: is er iemand hier die echt volwaardig mee instaat voor de opvoeding van z'n kind die zegt: "Dit is precies wat ik ervan had verwacht/Dit is makkelijker dan ik had gedacht."?
Ik denk het niet. En maar best ook... 🙈

@mac-bc

Wat wil je doen in tourism?

Mijn vrouw 65K gbp / jaar in London ik zat aan 135K. Dit is zonder onze dag vergoedingen en dergelijken.

Switch gemaakt naar lodge runnen in Kruger NP. En voor ons is de beste keuze ooit geweest. Onze kinderen zie ik meer dan ik in Londen zou doen. Wij sluiten wel elke vakantie periode de lodge en reizen met hun lokaal als internationaal. Denk dit jaar ik al aan 7 weken zit vakantie met hun en komen er nog 4 weken bij.

Wij hebben al 7j geen enkele hulp met onze kinderen trouwens

Enkele uitspraken:
- Etc.
1° -: Ze geven hun mening, maar laten jullie vrij. Vind ik deel van de opvoedende taak als ouder, zelfs al zijn uw kinderen uit huis.
2° -: Dat is de reden dat ik persoonlijk niet van werk verander, heel veel mensen vinden dit.
3° -: Ze willen niet extra inspringen omdat jullie wilde plannen hebben. Misschien vinden ze dat ze nu al meer dan genoeg doen en willen ze ook een leven buiten op kleinkinderen passen.

Kan zijn dat hun opmerkingen zwaar vielen, maar wereldschokkend zijn ze nu ook niet...

Een enorm vervelende situatie want onze inschatting is namelijk dat er helemaal niet minder aandacht zal zijn voor de kinderen, eerder integendeel.
Je geeft hier vaak de indruk dat je situaties compleet verkeerd inschat (werk, verbouwing, kinderen, ...), misschien zijn zij gewoon realistischer. :unsure:

Of als je een extra slaapkamer hebt: partner A neemt de volledige nachtshift op zich als partner B er volledig door zit, dan kan partner B ook uitslapen.
10tal keer elk gedaan toen we op ons dieptepunt zaten, soms afwisselend dagen na elkaar... 😅

Terug
Bovenaan