Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vandaag voor de eerste keer naar Pakawi Park/Olmense Zoo geweest. Compleet mee gevallen en gaan we nog doen.

Hier moeten we de grootouders toch ook duidelijk maken dat we geen foto's op facebook willen.
Heb ik ook gedaan. Gezegd dat ik dat liever niet had en heb zelf ook nog maar amper foto's van dochterlief online gezwierd.

De voorkeur voor papa ipv mama begint echt op een irritant level te geraken :unsure: de mama mag zelf de buggy of winkelkar niet vooruit duwen. Ook weigeren om te stappen en steeds "komen komen!" gecombineerd met woedeaanvallen is het vrij pittig.

Ik weet wel "big feelings" enzo maar toch, frustrerend :tongue:

Vandaag voor de eerste keer naar Pakawi Park/Olmense Zoo geweest. Compleet mee gevallen en gaan we nog doen.

Heb ik ook gedaan. Gezegd dat ik dat liever niet had en heb zelf ook nog maar amper foto's van dochterlief online gezwierd.
Pakawi Park is inderdaad wel oké. Het park heeft in het verleden wat gesukkeld, maar best wel aangenaam om rond te lopen. Dierenrijk in Mierlo bij Eindhoven is ook wel aangenaam voor een kleinschalig park.

De voorkeur voor papa ipv mama begint echt op een irritant level te geraken :unsure: de mama mag zelf de buggy of winkelkar niet vooruit duwen. Ook weigeren om te stappen en steeds "komen komen!" gecombineerd met woedeaanvallen is het vrij pittig.

Kleine lifehack: winkelkar achterstevoren duwen en ze zelf laten "sturen" ;)

Een vraag hier voor degene met meerdere kinderen (of degene met bewust maar één kind).

Onze dochter is nu 11 maand, en mijn vrouw wil graag langzaam denken aan een tweede. Ik heb niet persé iets tegen een tweede, maar toch kan ik er momenteel geen ja op zeggen. Mijn dochter is een zalig kind op vlak van doorslapen, heel goedlachs en vrolijk, dus echt wel chance daarmee.
Ik heb schrik dat de tweede volledig tegenovergesteld gaat zijn.

Ook zit ik ergens met de vrees dat bij een tweede de (beperkte) vrije tijd helemaal weg gaat zijn. Nu krijgen we het nog wel geregeld dat elk zijn hobby's heeft en dat er iemand eens een dag weg is in het weekend, maar dat zie ik met twee kinderen toch minder vlot gebeuren. Ik heb echt wel nood aan dat stukje "ik-tijd", maar wil mijn vrouw ook niet opzadelen met alle lasten.

En als laatste, hoe kan je in godsnaam al je kinderen even graag zien? Ik weet wel dat ze dat zeggen, maar ik kan me oprecht niet voorstellen dat ik even stapelzot ga lopen van een mogelijke tweede als dat ik nu zot ben van mijn dochter :unsure: da's ook een gevoel waar ik me moeilijk over kan zetten.

Nog mensen die dit hadden en hoe hebben jullie die knop omgedraaid (of niet omgedraaid) en wat heeft de doorslag gegeven?

Ik heb er drie, in een periode van 3.5 jaar op de wereld gezet. Slechte slapers, nachten lang gedoold, rond gereden met buggy's om ze in slaap te krijgen, met maxi cosi's staan wiegen tussen mijn benen om ze in slaap te krijgen, kapot in de zetel liggen met een hand op het wippertje om ze toch maar in slaap te wiegen, kortom...twaren heftige jaren :-)

zoals steeds en alles: het.is.een.fase.

Zelf snap ik niet zo goed het argument "ik heb schrik dat het kind niet zal doorslapen terwijl we nu zo een goedje hebben". Tjah, nu mijn dochter zelfstandig met de fiets rond crosst heb ik eerlijk waar iedere keer schrik dat ze omver geknald zal worden door een of andere zatte kloot in een opgefokte johnycar. Niet dat dat mij zal weerhouden om kinderen te hebben. Angst lijkt mij de slechtse raadgever. Kinderen zijn zorgen, is dat nu een of zijn dat er 15, je zal altijd zorgen hebben en er mee bezig zijn, hopen dat ze goed terechtkomen. De eerste jaren gaat dat over flesjes, patatjes, schoon kakske, schoon pufke en slapen, vooral slapen en geleidelijk aan schuift dat op naar school, goede vriendjes, zelf op stap gaan, studeren, juiste of foute liefjes, eerste werkervaring, etc...

Mijn vader zegt dat al jaren, je bent altijd vader en je blijft dat en de dag dat je ziet dat je kinderen "er zijn" dan beginnen ze aan kleinkinderen en heb je schrik dat er met hen iets zal gebeuren.

Is dat een kwelling. Helemaal niet, tegenover de angst staat onvoorwaardelijke wederzijdse liefde.

Het verlies van vrije tijd...tjah, gedurende een periode is het inderaad zwaar maar wat veranderd is het impulsief dingen doen, dat lukt niet meer, als je plant lukt al de rest wel. Wij gaan elk afzonderlijk nog op weekend met de vrienden, ook toen ze klein waren. En dan zit je eens met drie kinderen thuis waaronder een baby indertijd. Dat lukt hoor :-). En hobby's, we hebben altijd proberen tijd vrijmaken voor hobby's, niet altijd evident geweest maar nu...ik heb tijd over en dan zijn het nog geen tieners die vooral niet willen in het openbaar gezien worden met hun ouders en dus alles alleen gaan doen. Die tijd komt er ook aan.

Wat liefde voor de kinderen betreft. Ik kan oprecht zeggen dat ik ze even intens graag zie. Maar...er is altijd een maar.... je verhouding met je kinderen is écht niet dezelfde. Ze hebben elk hun eigen persoonlijkheid wat uiteraard er voor zorgt dat je band met elk van hen anders is. Ik zie daar absoluut geen probleem in, ik zou voor alledrie los een kogel opvangen als het moet. Mijn middelste zoon is mijn spiegelbeeld in uiterlijk en in doen en laten, in interesses en in humor, dat ben ik gewoon. Heel bijzonder. MIjn jongste zoon is een crazy motherfucker waarvan ik soms denk dat ik schijtezat moet geweest zijn toen ik hem in de richting van de eicel afschoot. Maar zijn ongewapende zelfve , dat is waanzinnig om te zien. Mijn dochter, mijn enige dochter, is mijn prinses. voor altijd. Drie keer anders maar drie keer het kostbaarste bezit en geen idee waarom ik er zou een prioriteit in moeten steken. Neem een weg en alles wordt anders en nooit meer hetzelfde. Maar daar denken we niet aan.

Ik heb er drie, in een periode van 3.5 jaar op de wereld gezet. Slechte slapers, nachten lang gedoold, rond gereden met buggy's om ze in slaap te krijgen, met maxi cosi's staan wiegen tussen mijn benen om ze in slaap te krijgen, kapot in de zetel liggen met een hand op het wippertje om ze toch maar in slaap te wiegen, kortom...twaren heftige jaren :)

zoals steeds en alles: het.is.een.fase.

Zelf snap ik niet zo goed het argument "ik heb schrik dat het kind niet zal doorslapen terwijl we nu zo een goedje hebben". Tjah, nu mijn dochter zelfstandig met de fiets rond crosst heb ik eerlijk waar iedere keer schrik dat ze omver geknald zal worden door een of andere zatte kloot in een opgefokte johnycar. Niet dat dat mij zal weerhouden om kinderen te hebben. Angst lijkt mij de slechtse raadgever. Kinderen zijn zorgen, is dat nu een of zijn dat er 15, je zal altijd zorgen hebben en er mee bezig zijn, hopen dat ze goed terechtkomen. De eerste jaren gaat dat over flesjes, patatjes, schoon kakske, schoon pufke en slapen, vooral slapen en geleidelijk aan schuift dat op naar school, goede vriendjes, zelf op stap gaan, studeren, juiste of foute liefjes, eerste werkervaring, etc...

Mijn vader zegt dat al jaren, je bent altijd vader en je blijft dat en de dag dat je ziet dat je kinderen "er zijn" dan beginnen ze aan kleinkinderen en heb je schrik dat er met hen iets zal gebeuren.

Is dat een kwelling. Helemaal niet, tegenover de angst staat onvoorwaardelijke wederzijdse liefde.

Het verlies van vrije tijd...tjah, gedurende een periode is het inderaad zwaar maar wat veranderd is het impulsief dingen doen, dat lukt niet meer, als je plant lukt al de rest wel. Wij gaan elk afzonderlijk nog op weekend met de vrienden, ook toen ze klein waren. En dan zit je eens met drie kinderen thuis waaronder een baby indertijd. Dat lukt hoor :). En hobby's, we hebben altijd proberen tijd vrijmaken voor hobby's, niet altijd evident geweest maar nu...ik heb tijd over en dan zijn het nog geen tieners die vooral niet willen in het openbaar gezien worden met hun ouders en dus alles alleen gaan doen. Die tijd komt er ook aan.
Vat het niet verkeerd op, maar het klinkt voor mij nogal als "doe maar, komt wel goed". En dat zal jouw ervaring dan wel zijn, maar uiteindelijk geef je zelf aan dat het levenslang zorgen maken is, dus het lijkt me evengoed een argument om het bij een of twee te houden als een argument om voor meer te gaan.

Uiteindelijk zal die balans bij iedereen anders liggen, en persoonlijk is mijn mening dan dat het beter is om niet de limieten op te zoeken. Natuurlijk lukt alles, tot het niet meer lukt. Mensen hebben hier en elders al meer ontbering doorstaan dan 3 kinderen grootbrengen in ons welvarend land. Anderzijds ken ik een koppel dat er drie heeft, en dan kwam COVID met thuiswerk én van thuis uit naar school gaan. En dan kwam de diagnose dat de twee jongsten elk wel een vorm van ADHD hadden, waardoor de oudste zich met die drukte niet op haar huiswerk kon concentreren. En dan kwam de burn-out van de mama.

Los daarvan is een zwangerschap en bevalling ook gewoon een aanslag op het lichaam van de vrouw, en zien sommige koppels zo af van de (lange) periode zonder goede nachtrust dat het tot blijvende problemen leidt.

Om maar te zeggen dat ik die vragen en die angsten begrijp, en ik zelf liever een kind "te weinig" dan "te veel" zou opvoeden, er zijn uiteindelijk mensen genoeg op de planeet, dus voor externe redenen moet je het niet doen.

Laatst bewerkt:
Laat iedereen maar zijn eigen keuze maken hoeveel kinderen hij wil, ik denk dat het aan niemand is om te bepalen hoeveel kinderen een ander moet maken - al kan je een lans breken voor méér kinderen omwille van onze demografie. Alles is inderdaad een fase en ook al zucht ik soms op het gesmos en de huilbuien zucht ik ook soms dat het allemaal te snel gaat als ik merk hoe sterk haar taalontwikkeling is geworden sinds ze naar de kleuterklas gaat. Ik vind het voor mezelf wel belangrijk dat ik die fases bewust meemaak en mee onderga, want het komt nooit meer terug. Als ik dan foto's zie van toen ze maar een half jaar was ... dat doet me toch wel iets.

En als laatste, hoe kan je in godsnaam al je kinderen even graag zien? Ik weet wel dat ze dat zeggen, maar ik kan me oprecht niet voorstellen dat ik even stapelzot ga lopen van een mogelijke tweede als dat ik nu zot ben van mijn dochter :unsure: da's ook een gevoel waar ik me moeilijk over kan zetten.

Nog mensen die dit hadden en hoe hebben jullie die knop omgedraaid (of niet omgedraaid) en wat heeft de doorslag gegeven?

ik heb exact hetzelfde.
Ik kan me niet inbeelden dat ik nog een ander kind even graag ga zien
(ik ben daar dus duidelijk nog niet over :p)

We hebben er 4. Oudste 9, jongste wordt 3 binnen een maand. Nu begin ik eigenlijk pas voor het eerst nachten te krijgen dat ik kan doorslapen. Maar 4 in huis is een geweldige drukte en vooral lawaai, we worden er soms zit van.

Nu zijn de 2 oudste op kamp en het is hier de rust zelve, zo erg zelfs dat ik me thuis ongemakkelijk voel.

Naar vrije tijd en hobby's toe, heb ik mijn oude hobby's on hold moeten zetten omdat het mij niet lukt om op een bepaald uur op een training aanwezig te zijn, er is altijd wel iets waardoor ik de helft van de training zou missen. Ik ben dan zelf andere hobby's gaan zoeken, die ik kan doen wanneer het mij uitkomt.

In het even graag zien volg ik @E_wout ja ik zie allemaal even graag maar elk op een andere manier.

Een van de belangrijkste aanpassingen bij het krijgen van een of meerdere kinderen is dat je jezelf meer op de achtergrond moet plaatsen en ruimte geeft aan een ander. Als je die opoffering niet aan kan of aan wil, begin je er best niet aan. Anders ga je een heel frustrerende periode tegemoet (of je partner, wat op den duur doorweegt op de relatie).

Net een driftbui omdat ik sokken aanhad :unsure:

We hebben er 4. Oudste 9, jongste wordt 3 binnen een maand. Nu begin ik eigenlijk pas voor het eerst nachten te krijgen dat ik kan doorslapen. Maar 4 in huis is een geweldige drukte en vooral lawaai, we worden er soms zit van.

Nu zijn de 2 oudste op kamp en het is hier de rust zelve, zo erg zelfs dat ik me thuis ongemakkelijk voel.

Naar vrije tijd en hobby's toe, heb ik mijn oude hobby's on hold moeten zetten omdat het mij niet lukt om op een bepaald uur op een training aanwezig te zijn, er is altijd wel iets waardoor ik de helft van de training zou missen. Ik ben dan zelf andere hobby's gaan zoeken, die ik kan doen wanneer het mij uitkomt.

In het even graag zien volg ik @E_wout ja ik zie allemaal even graag maar elk op een andere manier.
Bewust voor 4 kinderen gekozen? Ook niet evident lijkt me. Gewoon al het praktische van een auto te kopen waar iedereen in past bijvoorbeeld.

Bewust voor 4 kinderen gekozen? Ook niet evident lijkt me. Gewoon al het praktische van een auto te kopen waar iedereen in past bijvoorbeeld.
Toen ik met de vrouw de babbel hadden over kinderen krijgen was mijn "eis" meer dan 1. Ik ben zelf enig kind en wou dat niet voor mijn eigen kind.

Na 2 kinderen hadden we beide het gevoel dat er nog 1 mocht komen (ook al was van 1 naar 2 gaan de hel) en bij 3 ,deze was zo gemakkelijk in vergelijking met de 2 oudste, dat we nog vonden dat er nog eentje bij kon.

Praktisch is inderdaad een ander verhaal, hebben een minivan als auto en een bakfiets voor 4 kinderen, groter huis gekocht,.. Maar op zich valt dat ook wel mee.

Dat is eerder iets dat groeit want we staan niet van de ene dag op andere met 4 kinderen.

Misschien de grootste moeilijkheid is opvang vinden. Grootouders kunnen ze niet alle vier aan, maar hebben ook geen plaats om ze alle vier tegelijk op te vangen.

Toen ik met de vrouw de babbel hadden over kinderen krijgen was mijn "eis" meer dan 1. Ik ben zelf enig kind en wou dat niet voor mijn eigen kind.

Na 2 kinderen hadden we beide het gevoel dat er nog 1 mocht komen (ook al was van 1 naar 2 gaan de hel) en bij 3 ,deze was zo gemakkelijk in vergelijking met de 2 oudste, dat we nog vonden dat er nog eentje bij kon.

Praktisch is inderdaad een ander verhaal, hebben een minivan als auto en een bakfiets voor 4 kinderen, groter huis gekocht,.. Maar op zich valt dat ook wel mee.

Dat is eerder iets dat groeit want we staan niet van de ene dag op andere met 4 kinderen.

Misschien de grootste moeilijkheid is opvang vinden. Grootouders kunnen ze niet alle vier aan, maar hebben ook geen plaats om ze alle vier tegelijk op te vangen.
Respect, want het is allesbehalve evident.

Die van ons heeft zo autistische trekken soms echt waanzin die driftbuien dat daarbij horen, kom er onnozel van.

Deze week nog...

Zijn broek moest af, hij begint te dansen en te doen, je kent het wel, alles behalve zijn broek af te doen.
Mama "ik tel tot 10 en dan ben ik naar boven"
Elias "dansen dansen dansen"
10 tellen later, mama gaat naar boven...
Elias roepen tieren, mama neeeeeee help met mijn broek mamaaaaaaaaaa

Zodus wat gebeurt er, hij krijgt zijn broek niet af, blijft steken aan zijn voeten. En strompelt naar boven.
"Mama je moet terug naar beneden komen voor mijn broek"
* Mama doet broek boven af

Niet goed héé...

Die kleinen gaat gewoon terug naar beneden, om daar terug zijn broek aan te doen en om die dan toch ook zelf terug uit te doen op de zelfde plaats waar hij oorspronkelijk dacht zijn broek aan te doen.

En zo zijn er wel vaker dingetjes.

Respect, want het is allesbehalve evident.
Nu dit is mijn aanvoelen, die van de vrouw gaat anders zijn.

Zij geeft ook nog aan de kinderen thuisonderwijs, waardoor zij er alleen voorstaat van 7h smorgens tot 16h30, daarna gaat zij werken en neem ik over.

Ik kan mij nog ontspannen van thuis op mijn werk, zij heeft dat niet.

Terug
Bovenaan