Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ik vind het trouwens zeer fascinerend aan wat een gigantisch snel tempo haar woordenschat aan het verruimen is

In zowel dingen herkennen, aanwijzen als spreken.

Echt soms woorden dat ge denkt.. van waar in godsnaam (99% in de crèche waarschijnlijk :p)

Onlangs samen een nieuw boekje zitten lezen, wijst ze spontaan naar een nijlpaard "nijpaad" 😍
Taalevolutie bij een kind is enorm fascinerend.
Ik kan daar geen tijdlijn op plakken, maar hier kwamen er schattige dingen uit, probeersels van zinnen. Next thing I know:

‘Als ik eerst dit en dit mag, dan mag jij dit en dat. Afgesproken?’

Dat is nog geen drie jaar en kan volgens mij onze federale regering uit het slop trekken met die onderhandelingstechnieken :unsure:

Hier merk ik toch wat frustratie bij de dochter als we niet verstaan wat ze net wilt. Behalve wijzen en 'Uh!' zeggen, komt ze het nog niet verder om het zelf uit te leggen. Ze begrijpt wel al veel, ik leg meestal ook gewoon uit wat ik doe, deze ochtend nog, "Mama gaat eerst haar handen wassen, en dan neem ik je fles melk.", en dan brengt zij de handdoek, die ik nodig heb voor mijn handen en haar fles te drogen. Dus ik snap het wel dat het voor haar frustrerend kan zijn, als we haar niet verstaan.

We geven ze soms té veel schermtijd, dat geef ik toe. Omdat we zelf een keer rustig willen eten en de gazet willen lezen, bijvoorbeeld. Dat proberen we wel soms af te remmen en het is niet dat ze meerdere uren per dag naar TV zit te kijken. Het is wel verschrikkelijk handig als je in huis iets moet doen (koken, kuisen, ...). Op latere leeftijd ga ik er van uit dat een kind zichzelf wel meer kan bezighouden wanneer nodig. Het is wel schattig wanneer ze onze hand vastneemt en ons meesleurt naar de speelmat om samen met haar spelletjes te spelen. Als ze goed gezind is, geeft ze ons kusjes. Dat is haar seal of approval. Op verlof vorige week werden we continu bedolven onder de kusjes.
Wat bij ons werkt is haar op haar scooter zetten
Dit ding https://www.littlethingz.be/nl/scoot-and-ride-my-first-loopwagen-sand.html

Dan crosst ze rond en zijn we makkelijk voor 20 minuten gerust, soms langer.
Zeker als we in de living/keuken bezig zijn, dan hebben we er nog interactie mee en kan ze lang zoet zijn

Wat bij ons werkt is haar op haar scooter zetten
Dit ding https://www.littlethingz.be/nl/scoot-and-ride-my-first-loopwagen-sand.html

Dan crosst ze rond en zijn we makkelijk voor 20 minuten gerust, soms langer.
Zeker als we in de living/keuken bezig zijn, dan hebben we er nog interactie mee en kan ze lang zoet zijn
Wij hebben die loopwagen ook, onze zoon (1j sinds april) is er zot van en rijdt er écht snel mee. Hij gebruikte het ook vaak als steun bij het wandelen (door de auto achteruit te duwen met het handvat)

Wij hebben die loopwagen ook, onze zoon (1j sinds april) is er zot van en rijdt er écht snel mee. Hij gebruikte het ook vaak als steun bij het wandelen (door de auto achteruit te duwen met het handvat)
De dochter is nu 1 jaar en 6 maand en dat is exact wat jij omschrijft.
ze weet ook al dat ze zich kan afzetten en als ze haar benen omhoog houdt dat ze uitbolt.
En zot hoe snel en wendbaar die is daarop.

Merci Avondland en Mulan, want ik voelde me eerlijk gezegd al een beetje een slechte moeder.
Hier op vakantiedagen en weekenden ook vaak 's ochtends zodat ik mijn koffie kan drinken en als de kleine slaapt, speelt de oudste ofwel buiten ofwel ook even Ipad. En dan soms nog op andere momenten, als ik inderdaad iets meer rust nodig heb.
Die van ons mag tablet kijken tijdens het eten (want anders kan die niet blijven zitten en vergeet die gewoon te eten), 's ochtends want dan hebben mama en papa meer tijd voor de ochtendrush en 's avonds als hij moe is van de creche.

Ik maak me niet te veel zorgen over schermtijd, zolang het in balans is met de rest. Als die de hele dag buiten speelt zie ik er echt niks mis in dat die 's ochtends en 's avonds tv krijgt. Daarbij komt dan ook nog eens dat het per kind het niveau van actief zijn zo hard kan verschillen dat vergelijken ook echt moeilijk is.

En als kers op de taart: de perfecte ouder. "Mijn kind mag geen tv kijken", maar in realiteit zitten ze er de helft van de dag voor. Ook al genoeg tegen gekomen.

Zeker jezelf ook geen slechte ouder vinden. Elke ouder doet wat hij/zij kan. Voor de ene is dat kilometers wandelen waarbij de kleine in de nek zit, voor de andere is het samen met het kind knuffelen in de zetel. Who cares. Zolang uw kind gelukkig is maakt het allemaal niet uit.

Voor de papa's onder ons.
Wij zijn deze week beginnen kijken naar de Nederlandse serie Papadag.
Te vinden op Netflix.
Zeer grappig om te zien, een aanrader!

20 minuten schermtijd per dag? Op vakantiedagen? HOE?
Ik moet ze constaaaant entertainen, de kleine wil enkel spelen als ik erbij ben. Ik kan dat niet een ganse dag.
De oudste is daar een stuk gemakkelijker in, als ik bijvoorbeeld duplo uithaal en we spelen even samen, kan hij gerust ook een tijdje alleen spelen.
Maar mijn 2 jarige eist gewoon heel veel aandacht op.
Ik vind dat een val waar veel ouders intrappen, vooral mama's. Je hoeft niet constant je kind te entertainen of er mee spelen. Smijt wat kartonnen dozen of lakens waar ze mee kunnen prutsen en laat ze maar wat ontdekken. Als ik in de tuin of garage bezig ben loopt mijn dochter ook bij mij en dan helpt ze wat mee of wat spelen op de trampoline, wat loopfietsen, ... Als ze constant aandacht vraagt om te helpen dan is het antwoord dat ze haar plan moet trekken (en ze doet dat dan ook) maar ik ben wel in de buurt zodat ze nooit helemaal alleen moet spelen.
Allez, daar staat ook een limiet op hoor maar 1-2uur ongestoord werken in/aan huis lukt hier wel.

Ik vind dat een val waar veel ouders intrappen, vooral mama's. Je hoeft niet constant je kind te entertainen of er mee spelen. Smijt wat kartonnen dozen of lakens waar ze mee kunnen prutsen en laat ze maar wat ontdekken. Als ik in de tuin of garage bezig ben loopt mijn dochter ook bij mij en dan helpt ze wat mee of wat spelen op de trampoline, wat loopfietsen, ... Als ze constant aandacht vraagt om te helpen dan is het antwoord dat ze haar plan moet trekken (en ze doet dat dan ook) maar ik ben wel in de buurt zodat ze nooit helemaal alleen moet spelen.
Allez, daar staat ook een limiet op hoor maar 1-2uur ongestoord werken in/aan huis lukt hier wel.
Let wel dat dat niet bij elk kind lukt. Ik heb, net zoals jij het geluk dat mijn kind redelijk goed zelfstandig kan spelen, ik prijs mezelf daar heel gelukkig om. Maar er zijn ook ouders die dat geluk niet hebben.

Let wel dat dat niet bij elk kind lukt. Ik heb, net zoals jij het geluk dat mijn kind redelijk goed zelfstandig kan spelen, ik prijs mezelf daar heel gelukkig om. Maar er zijn ook ouders die dat geluk niet hebben.
✌️ Met momenten lukt dat goed, maar 75% van de tijd niet. Oh well. Met wat goed weer kun je veel activiteiten doen, met slecht weer is dat al wat meer drama. Mits wat creativiteit lukt dat wel, maar na een week heb je de wc-rolletjes en de verf dan ook wel gezien.

Ja mijn zoontje kan zichzelf uuuuren bezig houden alleen, maar mijn dochter is toch een ander paar mouwen. Die doet gewoon heel graag dingen samen. Als ik de vaatmachine ledig, komt ze wel helpen enzo, maar zo zichzelf bezig houden kan ze niet zo goed. We zitten soms buiten, maar op de trampoline springt ze enkel samen (soms met haar broer als ik geluk heb). Ik heb al vaak de boodschap gegeven dat ze het nu even zelf moet doen, maar dat lukt haar gewoon niet goed. Nuja ze is ook nog maar 2 jaar.

Ik ga dat de 29ste doen met dien VR-shizzle.

Het was redelijk, vrij duur voor wat het maar was maar tegen alle verwachtingen in was het de 1,5 jarige ipv de 4,5 jarige dien het meest enthousiast was. We hebben wel enkel de rondgang gedaan.

Daarna nog eens naar boven op het MAS, een ijsje en met de veerboot terug naar huis en de kinderen waren voldaan. :thumb:

IMG_9690.jpeg

De dochter loopt "niet in haren haak" en heeft me vannacht meermaals wakker gemaakt doordat ze zeer onrustig sliep. Tegen 3u was het het ergste en na 20 minuten kreunen en jammeren heb ik de handdoek in de ring gegooid en ze bij mij in bed genomen.
Dat vindt ze heel leuk en spannend dus plots Kabouter Kwebbel natuurlijk... Maar stiekem wel van genoten want die stelt soms heel pientere vragen/legt goede verbanden. Zo heeft ze een viteligo plekje op haar buik -> "Waarom is dat mama?" en zei ik dat dat een foutje van de natuur was. En dat sommige foutjes 1x gebeuren en sommige foutjes doorgegeven worden van de papa's of mama's naar de kindjes zoals opa ook veel hoofdpijn heeft en mama dat van opa heeft doorgekregen, net als mijn slechte ogen.
Direct een ganse familiale analyse tot aan haar ongeboren kinderen toe! 🤣❤️

Laatst bewerkt:
20 minuten schermtijd per dag? Op vakantiedagen? HOE?
Ik moet ze constaaaant entertainen, de kleine wil enkel spelen als ik erbij ben. Ik kan dat niet een ganse dag.
De oudste is daar een stuk gemakkelijker in, als ik bijvoorbeeld duplo uithaal en we spelen even samen, kan hij gerust ook een tijdje alleen spelen.
Maar mijn 2 jarige eist gewoon heel veel aandacht op.

Heel herkenbaar: constant entertainen. Terwijl ik als kind vaak mijn plan moest trekken en ik er ook van overtuigd ben dat je daardoor zelf creatiever leert zijn dan een geëntertaind kind die alles constant op een dienblaadje krijgt aangeboden. Maar het lukt me langs geen kanten om ze zelfstandiger te maken. De vakantieperiodes en weekends zijn daarom ook erg intensief:
- als ik in de zetel zit constant op mij kruipen en klimmen
- als ik wegwandel aan mijn been beginnen plakken
- als ik aan mijn computer zit constant op toetsen komen drukken, voor mijn scherm hangen, … tot ik boos word, hij begint te wenen en opnieuw
- Etc.

Ik probeer ze in zoveel mogelijk huishoudelijke taken te betrekken zodat er nog iéts vooruit gaat. Maar dat gaan dan tergend traag of ze maken iets kapot of… De rest is dan voor als ze in bed zitten.

Terug
Bovenaan