Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Vandaag terug naar de dokter gegaan omdat ze kort van adem was en blijkbaar was het geen oorontsteking zoals de dokter van wacht dacht, maar een infectie. Dus wij mogen ook eens de puffers gaan proberen :unsure:
We gebruiken die hier af en toe en eigenlijk valt dat best goed mee hoor. Alleszins véél gemakkelijker dan een aërosolmachine. Een of twee keer puffen en dan tien seconden het masker ophouden en klaar. En het is er eentje van Maya de Bij, dus daar is onze dochter wel content mee. Maar eerst moeten we Konijn puffen.

We gebruiken die hier af en toe en eigenlijk valt dat best goed mee hoor. Alleszins véél gemakkelijker dan een aërosolmachine. Een of twee keer puffen en dan tien seconden het masker ophouden en klaar. En het is er eentje van Maya de Bij, dus daar is onze dochter wel content mee. Maar eerst moeten we Konijn puffen.
Wij hebben die ook van Maya, maar tot nu toe geen geweldig succes. Ze is nog te jong om het te begrijpen. Al zorgt de tv wel voor een beetje afleiding.

Ja die had ik ook gevonden, ik had gehoopt op iets specifiekers. 🤭

Binnenkort extra gesprek naar aanleiding van een negatief oudercontact en ik wou me wat wapenen.
Je kan eens gaan graven in de leerplannen, maar ook daar gaan ze volgens mij voor de kleuters niet tot op jaarniveau. Bij het GO maken ze een onderscheid tussen jongste kleuters en oudste kleuters: https://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding-leerplannen-nascholing/leerplannen/leerplannen-bao

Ja die had ik ook gevonden, ik had gehoopt op iets specifiekers. 🤭

Binnenkort extra gesprek naar aanleiding van een negatief oudercontact en ik wou me wat wapenen.
Nu vraag ik mij wel af wat voor negatief oudercontact ze u gaan geven over een eerste kleuterklas? Buiten "probleemgedrag" (wat ze al veel langer zouden aangekaart hebben) zie ik niks dat je op die leeftijd kan zeggen dat negatief zou zijn?

Nu vraag ik mij wel af wat voor negatief oudercontact ze u gaan geven over een eerste kleuterklas? Buiten "probleemgedrag" (wat ze al veel langer zouden aangekaart hebben) zie ik niks dat je op die leeftijd kan zeggen dat negatief zou zijn?
Tis ene met een pittig karakter die ge kort moet houden anders blijft hij de grenzen enorm aftasten en heel uitdagend.
Daar kan ik inkomen dat de juf het moeilijk mee heeft.
Maar ze bleef ook hameren op zijn zwakke pengreep, dat hij niet graag kleurplaten kleurt, dat hij het prikken niet kan volhouden, werkblaadjes niet wilt doen, het liefst alleen maar vrij spel doet zoals bouwen met de blokken en zo.
Volgens een bevriende kleuterjuf zijn die dingen zoals pengreep, prikken, kleurplaten... totaal nog niet aan de orde in een eerste kleuterklas, plus hij is ook van het einde van het jaar, wat een groot verschil is op sommige vlakken met de kinderen van begin van het jaar.

Tis ene met een pittig karakter die ge kort moet houden anders blijft hij de grenzen enorm aftasten en heel uitdagend.
Maar ze bleef ook hameren op zijn zwakke pengreep, dat hij niet graag kleurplaten kleurt, dat hij het prikken niet kan volhouden, werkblaadjes niet wilt doen, het liefst alleen maar vrij spel doet zoals bouwen met de blokken en zo.
Volgens een bevriende kleuterjuf zijn die dingen zoals pengreep, prikken, kleurplaten... totaal nog niet aan de orde in een eerste kleuterklas, plus hij is ook van het einde van het jaar, wat een groot verschil is op sommige vlakken met de kinderen van begin van het jaar.
Klinkt idd eerder als een juf-probleem dan als een kind-probleem. :unsure:
De dingen die zij wil zijn dingen waar pas extra op wordt gelet in de LOOP van het 2de kleuter. Totaal niet aan de orde voor eind eerste kleuterklas.
Ik zou een overleg vragen met de zorgcoördinator, dat lijkt me "neutraler"?

Klinkt idd eerder als een juf-probleem dan als een kind-probleem. :unsure:
De dingen die zij wil zijn dingen waar pas extra op wordt gelet in de LOOP van het 2de kleuter. Totaal niet aan de orde voor eind eerste kleuterklas.
Ik zou een overleg vragen met de zorgcoördinator, dat lijkt me "neutraler"?
Ik heb idd een nieuw gesprek aangevraagd met de zorgcoördinator.
Het kan er bij mij ook niet in dat ge op het einde van het schooljaar op een kwartier tijd niets positief over een kind kunt vertellen. Buiten " ja hij kan fantastisch mooie dingen bouwen maar ja dat is ook maar vrij spel eh".

Lijkt me zeer weinig met uw kind te maken. Dat zijn inderdaad dingen die helemaal niet "normaal" zijn om in eerste kleuterklas al op te focussen. Dat uw kind liever zijn eigen ding doet, zie ik ook niet als problematisch eigenlijk. Vreemd om daar zo op te focussen.

Jij staat vrij sterk in uw schoenen (lijkt me), maar ouders die het al lastiger hebben met hun kind kunnen zo'n boodschap echt interpreteren alsof er iets mis is met hun kind. Dat vind ik toch vreemd om dan als leerkracht daar zo op te hameren.

Pengreep in eerste kleuterklas? Huh? Lijkt me toch wat vroeg, ik herinner me nog hoe ik in de eerste kleuterklas eens uren heb zitten huilen omdat mijn moeder "plots" verdwenen was (na al 100 afscheidskussen en dergelijke, groot trauma).

Die zijn wel wat gek, niet?
Onze dochter is nog geen 2.5 en kan de meeste van die dingen al gewoon afvinken, en ik ben er vrij zeker van dat ze nu ook niet zo uitzonderlijk is...
Hoh, gek. Het zijn minimumdoelen en wijzen vooral naar wat een kind op het einde van de kleuterklas zou moeten kunnen. Kinderen ontwikkelen zich niet op hetzelfde tempo, en het kan inderdaad goed zijn dat jij een peuter hebt die al veel dingen beheerst maar dan een bepaald doel toch ook maar op haar 5-6 jaar haalt. Deze doelen dateren ook uit 1997, toen de leerplicht ook pas startte vanaf 6 jaar.

Die zaken zijn ook gewoon nog niet aan de orde voor een eerste kleuter. Op zich goed dat je daar al aandacht aan besteed, maar je kan een kind daar nog niet voor afrekenen.

Pengreep in eerste kleuterklas? Huh? Lijkt me toch wat vroeg, ik herinner me nog hoe ik in de eerste kleuterklas eens uren heb zitten huilen omdat mijn moeder "plots" verdwenen was (na al 100 afscheidskussen en dergelijke, groot trauma).

Bij ons hebben ze een vrij uitgebreid verslag over wat de peuters al dan niet kunnen, pengreep is daar onder andere één dingetje van. Belangrijk detail wel, het is geen vereiste dat dit reeds goed ontwikkeld moet zijn op die leeftijd.

Was je gevoel bij het gesprek dan zo negatief? Is er gesproken dat er bezorgdheden zijn over het komende schooljaar ofzo? Ik lees hier woorden als 'wapenen' 'afrekenen', maar vraag me af of dat ook de toon was waarop de juf sprak of het bedoelde?

Dat is ook echt nog niet aan de orde die pengreep, ze besteden daar wel veel aandacht aan (want belangrijk en daar is veel achteruitgang in) maar over de 3 jaren heen natuurlijk
Als zijn fijne motoriek zo'n probleem is (wat ge nodig hebt voor de pengreep), zijn er vast andere dingen die hem wél interesseren om te doen (lego is daar bv ook goed voor, of kralen rijgen). Kzou daar bij een 1ste kleuterklas toch ook niet zo over panikeren. Voort zelfde geld is die over 2 maand wel geinteresseerd

Was je gevoel bij het gesprek dan zo negatief? Is er gesproken dat er bezorgdheden zijn over het komende schooljaar ofzo? Ik lees hier woorden als 'wapenen' 'afrekenen', maar vraag me af of dat ook de toon was waarop de juf sprak of het bedoelde?
Ik vond het een enorm negatief gesprek ja.
Ik zag het ook totaal niet aankomen.
Het gesprek heeft een kwartier geduurd (op de minuut want de juf zet een kookwekkertje) en er is amper iets positiefs gezegd over mijn kind.
Ze heeft gezegd dat ze dit gaat doorgeven aan zijn juf van volgend jaar "zodat er korte metten mee gemaakt wordt " daar maakte ze dan ook zo een handgebaar bij, zo het gebaar wat je kan maken om iemand te beknotten of zo, ik weet niet hoe ik het gebaar kan omschrijven.
Ze heeft verschillende malen gezegd hoe zwak zijn motoriek is, dat hij totaaaaaaaal niet leergierig is, nul interesses heeft, zijn aandacht nergens bij kan houden... Ik gebruik hier de woorden die ze letterlijk zelf zei.
Ze zei ook letterlijk dat ze het heel moeilijk heeft met zijn gedrag en daar niet mee om kan gaan.

En toen de wekker ging stond ze op en zei nog " ah ja de turnles loopt wel goed." Dat is het meest positieve geweest van het gesprek.

Ik ga hier zeker niet beweren dat mijn kind heilig is en als hij stout is en slecht luistert mag daar zeker aan gewerkt worden. En zal ik daar thuis ook aandacht aan besteden.

Dat is ook echt nog niet aan de orde die pengreep, ze besteden daar wel veel aandacht aan (want belangrijk en daar is veel achteruitgang in) maar over de 3 jaren heen natuurlijk
Als zijn fijne motoriek zo'n probleem is (wat ge nodig hebt voor de pengreep), zijn er vast andere dingen die hem wél interesseren om te doen (lego is daar bv ook goed voor, of kralen rijgen). Kzou daar bij een 1ste kleuterklas toch ook niet zo over panikeren. Voort zelfde geld is die over 2 maand wel geinteresseerd
Dat vind ik net zo gek, ik vind zijn fijne motoriek over het algemeen heel goed.
Hij rijgt al kralen sinds de crèche, knipt al met een echte schaar sinds de crèche, was het eerste kindje van de klas wat zijn jasje zelf kan dicht doen (rits) en doet niets liever dan lego, duplo en met zijn werkgerief schroeven vast draaien.

Ik vond het een enorm negatief gesprek ja.
Ik zag het ook totaal niet aankomen.
Het gesprek heeft een kwartier geduurd (op de minuut want de juf zet een kookwekkertje) en er is amper iets positiefs gezegd over mijn kind.
Ze heeft gezegd dat ze dit gaat doorgeven aan zijn juf van volgend jaar "zodat er korte metten mee gemaakt wordt " daar maakte ze dan ook zo een handgebaar bij, zo het gebaar wat je kan maken om iemand te beknotten of zo, ik weet niet hoe ik het gebaar kan omschrijven.
Ze heeft verschillende malen gezegd hoe zwak zijn motoriek is, dat hij totaaaaaaaal niet leergierig is, nul interesses heeft, zijn aandacht nergens bij kan houden... Ik gebruik hier de woorden die ze letterlijk zelf zei.
Ze zei ook letterlijk dat ze het heel moeilijk heeft met zijn gedrag en daar niet mee om kan gaan.

En toen de wekker ging stond ze op en zei nog " ah ja de turnles loopt wel goed." Dat is het meest positieve geweest van het gesprek.

Ik ga hier zeker niet beweren dat mijn kind heilig is en als hij stout is en slecht luistert mag daar zeker aan gewerkt worden. En zal ik daar thuis ook aandacht aan besteden.
Goh, klinkt allemaal niet zo goed gebracht, maar ik zou er niet te hard van wakkerliggen eigenlijk. Zoals je zegt is er een groot verschil tussen later en eerder op het jaar geboren zijn, en als wat je zegt dan ook allemaal het geval is qua motoriek, zal die kleuterjuf wat te hard van stapel lopen zeker.

Allez, nul interesses voor een kleuter, hebben die niet allemaal nogal ADHD-trekken? :unsure:

Terug
Bovenaan