Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ohja, nog vergeten: zakdoeken voor uzelf. Want ge wordt wel een emotioneel wrak.
(Dochter heeft sinds deze week verlatingsangst en papa kan er echt niet goed mee om. Ik zit al ne hele dag met tranen terwijl ik dat vroeger nooit had)

Wel, wij hebben ook de ergobaby 360, maar de dochter moet daar niks van hebben. Wij gebruiken nu een draagdoek, en dat werkt toch beter.
Kan je dat makkelijk testen? Als we dat bv eens proberen van een vriend die dat al liggen heeft. Of duurt dat even voor je weet wat je kind wilt?
Wij hebben trouwens deze autostoel:

Maxi-Cosi en autostoel in 1, de Maxi-Cosi is uitneembaar en je kan die ook draaien. Tot nu toe heel tevreden van.
Heb je daar dan ook die recaro buggy bij genomen of past dat ook op andere merken?
Trouwens advies ivm buggies?
Ik vind die van Joolz bijvoorbeeld zeer mooi en op het eerste zicht ook zeer praktisch, maar ik vind ze precies niet zo makkelijk voor op te plooien. Er zit namelijk geen lock op, dus als je die verkeerd oppakt plooit die helemaal open en zou dat nogal voor veel beschadigingen kunnen zorgen lijkt me.

De draagzak ben ik vanaf 6 weken beginnen opbouwen, de eerste 2x vond ze er niets aan, 2 weken later sliep ik al met haar in de draagzak in de zetel omdat ze er zo makkelijk in stil viel 🤷🏼‍♀️.

1x 10 minuten testen is echt te weinig.
Maar er zijn huurwinkels voor draagzakken en draagdoeken! Ze vragen wel een hoge waarborg, maar de kwalitatieve zakken en doeken kosten nieuw soms rond de 200 euro...
Ik heb 3 verschillende draagzakken gebruikt, telkens aangepast naar haar grootte, telkens met winst mijn tweedehandsjes kunnen doorverkopen. 😉

Qua buggy : ik had de mura plus. Ik noemde dat mijn 4x4: groot, lomp maar enorm gemakkelijk op oneffen terrein 😇. Aangezien ik een half jaar geen auto had, moest ik veel te voet doen en vond ik vlot rijden essentieel!

Kan je dat makkelijk testen? Als we dat bv eens proberen van een vriend die dat al liggen heeft. Of duurt dat even voor je weet wat je kind wilt?

Heb je daar dan ook die recaro buggy bij genomen of past dat ook op andere merken?
Trouwens advies ivm buggies?
Ik vind die van Joolz bijvoorbeeld zeer mooi en op het eerste zicht ook zeer praktisch, maar ik vind ze precies niet zo makkelijk voor op te plooien. Er zit namelijk geen lock op, dus als je die verkeerd oppakt plooit die helemaal open en zou dat nogal voor veel beschadigingen kunnen zorgen lijkt me.
Goh, die draagzak is iets waar ze aan moeten wennen, dus dat is moeilijk om eens snel te testen. Draagdoek kan je wel weinig verkeerd mee doen, zowat alle baby's vinden dat goed.

Voor die Recaro "Maxi-Cosi" is er een adapter van Recaro naar de Maxi-Cosi-standaard. Nu is onze buggy van UPPAbaby en die heeft niet de Maxi-Cosi standaard. Dus daar zijn ook adapters voor :p. Dus eigenlijk hebben wij 2 sets adapters om dat ding op de buggy te krijgen (maar die hangen nu gewoon aan elkaar, het valt beter mee dan het klinkt).

Voor buggy: kijk waarvoor je hem wilt gebruiken. Er zijn heel handige, heel kleine buggy's. Maar die zijn minder geschikt voor echt ver te wandelen en/of boswandelingen. Er zijn er die je kan uitbreiden voor als er een 2e kind komt. Let ook op het gewicht dat de "bagageruimte" mag dragen, kan ook van belang zijn. Ook zien welke accessoires er al bijzitten, want dat is ook weer zo'n cash cow...
Wij hebben de UPPAbaby Vista, wel content van, doet zijn ding...

Er zal wel veel materiaal goed zijn, toch vaak ook kwestie van gewoonte. Bij de oudste hadden we geen draagzak, bij de jongste wel. Als kinderwagen een Stokke en als kleine buggy een ergobaby. Maxi Cosi vond ik niet irritant, lang gebruik je het ook niet. Autostoelen ook van Maxi Cosi gekocht. Kolfmachine via de CM met Medela flesjes. Melkflesjes van Avent Natural. Allemaal heel tevreden van.

Koop gewoon veel 2e hands. Je doet de wereld er een plezier mee en vaak zijn die spullen nog nieuw of amper gebruikt.

Laatst bewerkt:
Zijn er goede forums voor advies omtrent baby spullen, welke handig zijn en welke niet? Er is echt zo veel aanbod van alles.
En hier is er enkel dit topic. Iemand heeft dit al eens proberen op te starten hier, maar dat verdwijnt dan ook weer in de zoveelste pagina van deze thread.
De ervaringen die ik hoor komen ook niet altijd overeen met wat de consumentenbond en testaankoop aanbevelen, dus dat maakt de zoektocht nog een stuk moeilijker.

Ik heb mij er trouwens al over gezet dat je overal qua prijs serieus in het zak gezet wordt. Amai, welke hoofdprijzen er voor simpele zaken gevraagd worden :eek: ik vermoed dat we zeer veel tweedehands gaan kopen.
ivm 2dehandse aankopen: Facebook is your man....Wat is uw regio?
voor Oost-vlaanderen: https://www.facebook.com/groups/292677860922718

Stond er vannamiddag/vanavond alleen voor omdat vrouwlief ziek is.
Lazy parenting is ook parenting...

Na hun avondje zandbak ipv in douche een grote kuip met warm water buiten gezet om de kinderen in te wassen.
Erna een gsm in hun handen gestoken en gevraagd of YouTube ook goed was ipv een verhaaltje.

Niet geheel volgens de regels, maar iedereen wel content. :laugh:

@hierboven

2dehands is er idd heel veel spotgoedkoop gerief te vinden.

Mijn beste koop is een Paw Patrol-toren voor 10€, nieuwprijs +-150€, en geen enkel gebruiksspoor op. :tongue:

En tweedehands ook interessant: de beurzen van de gezinsbond. Hangt sterk af van regio en beurs tot beurs, maar daar hebben we koopjes gedaan :)

15 Anna boeken voor 10 euro gekocht bvb, later dan nog doorverkocht voor 25 euro :D

Tweede nacht met die pinguïn slaaptrainer...

Eerste nacht ging prima om zeven uur hadden we het ingesteld dat het lampje groen werd en dat ze ons mocht roepen. Om klokslag zeven uur werden we dan ruw maar correct uit onze zoete dromen gewekt door een vrolijk ge-mamaaaaaaaaaa- en papaaaaaaaa

Deze ochtend was het om half zeven:

"Mamaaaaaa, papaaaaa"
"Waddiser?"
"Pinguïn is geel"
"Ja schatteke, dat betekent dat de pinguïn bijna wakker gaat worden. De afspraak was dat als hij groen is, je ons mag roepen. Mama en ik gaan nog even slapen, maar jij mag al een boekje lezen ofzo"
"Nee, wilni slapen, melk!"
"Als de pinguïn groen is, dan mag je bij ons komen knuffelen en krijg je melk"
"Neeeheee, wilni slapen, wilni boekje. boehoehoehoe :cry::cry::cry::cry::cry:"
"En toch is het zo. Dodo."

Gevolg; een half uur krijsconcert tot het lampje op groen ging. Ik kan het me echt niet meer herinneren wat het betekent om nog langer dan zeven uur te slapen. En ze is nog te jong om zelf naar beneden te gaan en wat tv te kijken. :sop:

Tweede nacht met die pinguïn slaaptrainer...

Eerste nacht ging prima om zeven uur hadden we het ingesteld dat het lampje groen werd en dat ze ons mocht roepen. Om klokslag zeven uur werden we dan ruw maar correct uit onze zoete dromen gewekt door een vrolijk ge-mamaaaaaaaaaa- en papaaaaaaaa

Deze ochtend was het om half zeven:

"Mamaaaaaa, papaaaaa"
"Waddiser?"
"Pinguïn is geel"
"Ja schatteke, dat betekent dat de pinguïn bijna wakker gaat worden. De afspraak was dat als hij groen is, je ons mag roepen. Mama en ik gaan nog even slapen, maar jij mag al een boekje lezen ofzo"
"Nee, wilni slapen, melk!"
"Als de pinguïn groen is, dan mag je bij ons komen knuffelen en krijg je melk"
"Neeeheee, wilni slapen, wilni boekje. boehoehoehoe :cry::cry::cry::cry::cry:"
"En toch is het zo. Dodo."

Gevolg; een half uur krijsconcert tot het lampje op groen ging. Ik kan het me echt niet meer herinneren wat het betekent om nog langer dan zeven uur te slapen. En ze is nog te jong om zelf naar beneden te gaan en wat tv te kijken. :sop:
Sorry voor het lachen, maar dat is dus EXACT de reden waarom ik geen "tussenfase" wou op de slaapwekker! 😂

Ik heb ook opgebouwd, eerst een kwartier voor ze doorgaans wakker werd en dan om de paar dagen een kwartier later gezet tot ze nu dus om 6u30 mag opstaan.

Er net weer een prachtige nacht opzitten. Onze kleine meid schiet wakker waardoor we mee wakker worden daar ze nog op de kamer slaapt. Mevrouw Mamba gaat meteen naar beneden, ik denk in dit geval dat het gewoon gaat om nog een hongertje van onze kleine meid en mevrouw dus een flesje gaat maken. Blijkbaar was het vier uur 's Nachts en gaat ze geen flesje maken maar gewoon een nachtelijke pitstop.

Ondertussen heb ik natuurlijk al tegen onze kleine meid verteld dat mama een flesje is gaan maken. Komt mevrouw boven, geeft aan dat ze geen flesje is gaan maken en ondertussen gaat de dochter er volledig voor. "MAMA FLESJE MAKEN" en ga zo maar door. Flesje gemaakt, alles in orde zou je denken, maar nee, na dit flesje nog steeds geen zin om te slapen. Uiteindelijk met tussenpozen nog tot 7h kunnen "slapen", maar laten we stellen dat er betere nachten zijn geweest.

Wanneer zijn jullie begonnen met potjes-training?
Buiten 1x kaka en pipi heeft onze dochter heel weinig interesse in haar potje. Haar potje staat centraal in de living maar ze geeft er geen aandacht aan. En we willen haar ook niet dwingen.

Wanneer zijn jullie begonnen met potjes-training?
Buiten 1x kaka en pipi heeft onze dochter heel weinig interesse in haar potje. Haar potje staat centraal in de living maar ze geeft er geen aandacht aan. En we willen haar ook niet dwingen.
Op 18 maand ook potje in de living, ze had er geen interesse in. Stickers beginnen geven om er gewoon op te gaan zitten. Eerst met kleren, dan zonder slip.
Eens ze op het potje zitten leuk vond, enkel rokje en kousen aan om thuis rond te lopen. Eerst liet ze het overal lopen, gaandeweg begon ze al plassend naar het potje te rennen. Als er zelfs maar 2 druppels in lagen: sticker! Dit proces heeft ongeveer 3 maand geduurd. Het heeft allemaal samen veel te lang geduurd eer ze volledig Dagzindelijk was (8 maanden) maar dat komt omdat de crèche er ook totaal niet wou aan meewerken. Had ze 'n luier aan, plaste ze in de luier. Op de crèche mocht ze niet rondlopen zonder luier "want ze was nog niet zindelijk' tja.... Eerste dag van de corona Lockdown en madam was proper. 🤷🏼‍♀️
Ze heeft wel nooit" op vaste momenten" op het potje willen zitten. Om het uur eens vragen of ze niet moest gaan kon wel, maar ze ging er enkel op gaan zitten als ze zelf wilde.
Kaka heeft veel langer geduurd maar dat is normaal. Dat hield ze echt op tot ze een luier om kreeg voor haar dutje of ging ze stiekem in een hoekje gaan staan 😞

En tweedehands ook interessant: de beurzen van de gezinsbond. Hangt sterk af van regio en beurs tot beurs, maar daar hebben we koopjes gedaan :)

15 Anna boeken voor 10 euro gekocht bvb, later dan nog doorverkocht voor 25 euro :D
Absoluut, khoop dat er snel weer beurzen komen. Leve corona

Op 18 maand ook potje in de living, ze had er geen interesse in. Stickers beginnen geven om er gewoon op te gaan zitten. Eerst met kleren, dan zonder slip.
Eens ze op het potje zitten leuk vond, enkel rokje en kousen aan om thuis rond te lopen. Eerst liet ze het overal lopen, gaandeweg begon ze al plassend naar het potje te rennen. Als er zelfs maar 2 druppels in lagen: sticker! Dit proces heeft ongeveer 3 maand geduurd. Het heeft allemaal samen veel te lang geduurd eer ze volledig Dagzindelijk was (8 maanden) maar dat komt omdat de crèche er ook totaal niet wou aan meewerken. Had ze 'n luier aan, plaste ze in de luier. Op de crèche mocht ze niet rondlopen zonder luier "want ze was nog niet zindelijk' tja.... Eerste dag van de corona Lockdown en madam was proper. 🤷🏼‍♀️
Ze heeft wel nooit" op vaste momenten" op het potje willen zitten. Om het uur eens vragen of ze niet moest gaan kon wel, maar ze ging er enkel op gaan zitten als ze zelf wilde.
Kaka heeft veel langer geduurd maar dat is normaal. Dat hield ze echt op tot ze een luier om kreeg voor haar dutje of ging ze stiekem in een hoekje gaan staan 😞
Plezant van de creche.... Hier begon de creche er zelf mee op zijn anderhalf (gewenning ) maar het ging zo vlot dattem direct al meedeed, voor kaka ging het ook vlot. Alhoewel het nu plezanter is dat hij kaka doet opt groot toilet direct.
Dochtertje van mijn schoonzus had hetzelfde, deed alleen kaka in een pamper en ergens apart. Heeft ook een tijd nodig gehad.

Vroeg vertrekken naar het werk, deur van de babykamer open doen en dan verzuchten van vertedering als je je dochter ziet slapen, al snurkend met haar pronte kont in de lucht. Dan vertrekken met een grote grijns op je gezicht omdat je 50% verantwoordelijk bent voor zo'n brok schattigheid. :love:

Laatst bewerkt:
Plezant van de creche.... Hier begon de creche er zelf mee op zijn anderhalf (gewenning ) maar het ging zo vlot dattem direct al meedeed, voor kaka ging het ook vlot. Alhoewel het nu plezanter is dat hij kaka doet opt groot toilet direct.
Dochtertje van mijn schoonzus had hetzelfde, deed alleen kaka in een pamper en ergens apart. Heeft ook een tijd nodig gehad.
Hier zetten ze ze op vaste tijden mee op het potje maar dan deed ze natuurlijk niets want ze plast enkel als ze ZELF moest gaan, niet als ze at random op de pot werd gezet.
En zonder luier rondlopen zoals thuis, dat ging dan weer niet "want ze hadden geen indicatie dat ze wél op het potje zou gaan". Dus hun oplossing was om van die optrekluiers te kopen.. Waar ze dan gewoon in zou plassen zoals in haar gewone luier want luier aan = laten lopen! 🙄

Op dat vlak toch geen geluk gehad met haar leefgroep. 😞 Maar dan wel weer goed dat de Lockdown kwam en ze na 2 maand perfect zindelijk terug kon gaan 😁

Hier begint de tijd te dringen voor de eerste dochter. Uitgerekend 17/8, en totnogtoe verloopt alles als een droom. De mama heeft soms wel "het zuur" gehad (letterlijk), maar sinds de gynaecoloog daar iets voor heeft voorgeschreven, is dat gebeterd. Nu af en toe een poepke tegen de ribben dat wat pijn doet, maar op zich ondervindt ze dus nog niks van structurele last.

Dit weekend eens beginnen aan de kinderkamer als de eerste spullen geleverd worden (bedje, meubels, lamp, gordijnen, ...). Dat is de laatste grote stap voor het aftellen werkelijk kan beginnen.

Nu blijft het bij 's avonds in de zetel of in bed onze dochter te zien bewegen in haar buik en haar dagelijks een hikbui zien hebben. Beetje surreëel om te zien, en vooral te beseffen dat we hier binnenkort met z'n drietjes gaan zijn. Juist hopen dat mijn dochter zo geen chefke wordt als mijn madam, want 'k heb hier nu al niks te zeggen in huis :biglaugh:

Binnenkort zal ik hier dus wel wat frequenter posten, schat ik!

Laatst bewerkt:
Ik zou het fysiek en mentaal echt niet aankunnen om er nog een derde bij te nemen, maar eerlijk is eerlijk, zo dat leven naar die bevalling en die eerste momenten met je kindje (als alles goed gaat natuurlijk!), dat zou ik toch wel nog eens willen meemaken :love:

Terug
Bovenaan