Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

ontwikkelingsniveau van een kleuter bedoelt ze. En ge ziet toch wel zelf in dat er een groot verschil is tussen iemand met autisme die niet zelfstandig kan functioneren en iemand die bv hogere studies doet maar ook de diagnose autisme kreeg. Het is net daarom dat ze die term zo niet meer gebruiken.
Nu zeggen ze tegen elke voormalige autist dat hij op het spectrum zit. Is het verschil tussen verschillende vormen van autisme nu dan duidelijker? Dat bedoelde ik.

Nu zeggen ze tegen elke voormalige autist dat hij op het spectrum zit. Is het verschil tussen verschillende vormen van autisme nu dan duidelijker? Dat bedoelde ik.
Voor mensen die maar 1 iemand met autisme kennen wel 🤷‍♀️, het is vooral de bedoeling om dat soort stereotypen te ontkrachten hé. Niet omdat de mensen met autisme anders moeten worden aangesproken.

Voor mensen die maar 1 iemand met autisme kennen wel 🤷‍♀️, het is vooral de bedoeling om dat soort stereotypen te ontkrachten hé. Niet omdat de mensen met autisme anders moeten worden aangesproken.
Hoe is dat dan anders dan rebranding? Hoe ontkracht ge een stereotype door het een andere naam te geven? Uiteindelijk wordt op het spectrum zitten toch ook een even versteende uitdrukking als autist zelf.

Hoe is dat dan anders dan rebranding? Hoe ontkracht ge een stereotype door het een andere naam te geven? Uiteindelijk wordt op het spectrum zitten toch ook een even versteende uitdrukking als autist zelf.

Het is niet enkel rebranding hé. Het is effectief zo dat mensen met asperger bv. nu ook onder ASS vallen terwijl ze dat vroeger zagen als iets apart -net omdat het zo afweek van het 'standaardbeeld' van iemand met autisme.

En als ge weet dat iets een spectrum is, net zoals seksualiteit :v, weet ge toch automatisch dat dat niet 1 belichaming heeft? Dus ik vind dat geen versteende uitdrukking

Het is niet enkel rebranding hé. Het is effectief zo dat mensen met asperger bv. nu ook onder ASS vallen terwijl ze dat vroeger zagen als iets apart -net omdat het zo afweek van het 'standaardbeeld' van iemand met autisme.

En als ge weet dat iets een spectrum is, net zoals seksualiteit :v, weet ge toch automatisch dat dat niet 1 belichaming heeft? Dus ik vind dat geen versteende uitdrukking
Maar dat betekent het voor mij nu ook al, als ik zeg autisme, dan gaat dat niet over 'de autist', maar over een grote benaming van allerhande stoornissen die in dat spectrum vallen.
En dat was 10j geleden ook al zo, voor degene die wisten waarover ze spraken dan toch.

Dat je daar nu ASS of spectrum tegen zegt gaat daar volgens mij niets aan veranderen. Iemand die er weinig van weet, gaat nog altijd denken aan 'de autist'.

Maar wat is de meerwaarde behalve dat het extra onduidelijk is? Nu bestaan al die sub aandoeningen ook niet meer officieel, nu is het allemaal spectrum.
Het wordt nu samen met klassiek autisme, atypisch autisme, meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis (MCDD), PDD-NOS, het syndroom van Rett en desintegratiestoornis van de kinderleeftijd als één categorie benoemd: autismespectrum. Het aspergersyndroom wordt gezien als een milde vorm daarvan.

Zelfs Rett, zo'n zware stofwisselingsziekte is nu gewoon "spectrum".

Ik snap wel waarvan het vandaan komt, tegenwoordig mag dat niet meer in hokjes denken, maar ik vind precies die hokjes in dit geval nog redelijk praktisch als ze nu al gaan zeggen dat Asperger en Rett alleen maar verschillen in ernst maar officieel dezelfde stoornis zijn.

Nee Non, ik zal het maar vlakaf zeggen, ge gaat mij niet overtuigen dat die DSM-5 een stap vooruit is op dat gebied.

Laatst bewerkt:
Maar wat is de meerwaarde behalve dat het extra onduidelijk is? Nu bestaan al die sub aandoeningen ook niet meer officieel, nu is het allemaal spectrum.

Zelfs Rett, zo'n zware stofwisselingsziekte is nu gewoon "spectrum".

Ik snap wel waarvan het vandaan komt, tegenwoordig mag dat niet meer in hokjes denken, maar ik vind precies die hokjes in dit geval nog redelijk praktisch als ze nu al gaan zeggen dat Asperger en Rett alleen maar verschillen in ernst maar officieel dezelfde stoornis zijn.

Nee Non, ik zal het maar vlakaf zeggen, ge gaat mij niet overtuigen dat die DSM-5 een stap vooruit is op dat gebied.
Hokjes denken zorgt voor stereotypes. Vroeger was elke autist Rainman. Terwijl niet elke persoon met autisme dezelfde kenmerken heeft als het personage van de film.

Door het te benoemen als een spectrum stoornis benoem je ook meer het individu van de persoon en wordt deze ook meer gezien als een individu dan een stoornis.

Bijkomend is autisme een complexe stoornis die niet zo duidelijk is dan blind zijn.

Ik heb 3 jaar in een leefgroep gewerkt met puber jongens met autisme. Allemaal diagnose autisme, geen enkele die hetzelfde was.

Er is hier al anderhalf uur eentje non-stop (de buren zullen blij zijn!) The Screaming Banshee aan het uithangen 😳😨

Dus continu huilen, hoesten omdat ze zich in haar snot verslikt en mama roepen.
Ik ben een uur bij haar op de kamer geweest maar toen was mijn geduld op. Gewoon gezegd dat mama even weg moest naar haar eigen kamer omdat ik het te lastig had met al dat gehuil (kwartier time out genomen) maar GODVERDOMME waar blijft die handleiding als je ze nodig hebt?!?
(geen koorts, ze heeft geen siroop nodig zegt ze zelf, er komt geen zinnig woord uit. Al melk gegeven, licht uit, licht aan, mama die aait, mama die in de zetel moet zitten, wel tuutje, geen tuutje,...) en aan "ik kan niet slapen" heb ik niet veel... IK NAMELIJK OOK NIET MET AL DIE DECIBELS!
*end rant*

Edit: na 2u en 10 minuten is ze eindelijk terug in slaap gevallen en slaapt nu nog steeds.. Oef!

Laatst bewerkt:
foutje in de communicatie van school... Leerkracht van het eerste leerjaar (waar onze zoon nu in zit) laat in een nieuwsbrief naar de ganse klas weten dat onze zoon volgend jaar niet naar het tweede gaat voor rekenen, maar naar het derde.

Probleem:
- wij zijn niet op de hoogte (allez, we weten wel dat de kans groot was, aangezien hij een apart traject volgt)
- we hebben nog geen tijd gehad om dat aan onze zoon te laten weten
- de leerkracht van het derde weet het ook 100% zeker nog niet... (gezien het m'n vriendin & dus ook de mama van m'n zoon is).

Morgenochtend vroeg dus uitleggen dat hij voor een stuk zijn klas verlaat én dat hij naar mama's klas zal moeten/mogen gaan.

Ooops...

Teennagels knippen, wat een hels karwei...

4 jarige schreeuwt moord en brand om de nagels wat bij te knippen...

Gisteren de babylijst via Mic Mac overlopen met een van de "verkoopsters". Zoom meeting van 3 uur!!! Eerste keer in de 16 weken dat mijn vriendin zwanger is dat ik zenuwachtig werd. Zooooveeeeel attributen, prulletjes en toebehoren die ik niet ken of niet wist dat het een must was.

Ik was doodop na dat gesprek 😅.

Gisteren de babylijst via Mic Mac overlopen met een van de "verkoopsters". Zoom meeting van 3 uur!!! Eerste keer in de 16 weken dat mijn vriendin zwanger is dat ik zenuwachtig werd. Zooooveeeeel attributen, prulletjes en toebehoren die ik niet ken of niet wist dat het een must was.

En de helft van die lijst zal dan nog eens compleet nutteloos blijken 😂

Uiteindelijk is enkel de helft een must.
De rest komt in een kast terecht en vergeet je tot iemand van de familie of vrienden zwanger is.

Was verschrikkelijk bij onze eerste. Was toen nog geen Corona maar we hebben toen 5 uur(!) rondgelopen in de winkel om de uitleg van alles te krijgen. Bij de 2de heb ik vriendelijk gepast en is men vriendin alleen geweest.

Zwijg stil, onze rondleiding destijds duurde dat 3,5 uur en dan waren we er zeer snel vanaf want de buggy hadden we al en mijn vrouw heeft in die winkel een tijdje gewerkt als jobstudente dus ze wist perfect was we nodig hadden. :sop:

Uiteindelijk inderdaad maar de helft gebruikt, zeker van alle kleertjes. Ze groeien toch zo snel.

Terug
Bovenaan