Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Zeg eens jullie gedacht.

Volgend jaar doet dochter haar 1ste communie. Haar nicht idem. Op dezelfde dag.
Probleem: oma en opa moeten zich splitsen of mid-party veranderen van feest. M'n vrouw en ik zijn meter/peter van nicht. Schoonzus en schoonbroer meter/peter van ons dochter.

Iedereen is het erover eens: samen een feest geven. Behalve ik.

Ik ben ervan overtuigd dat er gegarandeerd problemen van komen. Vorige week gingen ze de zaal vastzetten zonder de prijs te weten, zonder te weten of eigen drank toegelaten is, enz. Daarom stelde ik voor om eens samen te zitten. Vanavond is het zo ver. Maar ondertussen kwam de eis van schoonbroer er al: hij wilt kost wat kost heel z'n familie met nonkels, tantes, neven en nichten erbij. Terwijl ik het in kleinere kringen ging doen. Kosten delen door 2 zal dus ook al een probleem worden.

Er zijn nog tal van zaken waar ik problemen zie.

Zijn er mensen die hetzelfde voor hadden en hoe hebben jullie het aangepakt?
Nonkels tantes en neven en nichten van uw nichtje die haar communie doet (maar langs vaderskant) of de nonkels, tantes, neven en nichten van de schoonbroer? Indien dat tweede: hebben ze daar veel contact mee sowieso of is het enkel voor deze keer dat ze er bij willen zijn?

Ik heb zo best veel contact met mijn nonkel, tante, neven en hun kinderen dus dan zou dat helemaal niet zo raar zijn om die bij een communiefeest te willen. Op papier ziet dat er wat vreemder uit dat het is.

Toch ook helemaal geen probleem als de ene kant dan meer volk heeft om uit te nodigen. Ge betaalt toch gewoon in functie van uw gasten (die van de gezamenlijke familie deelt ge door twee, de rest zit bij uw aparte telling).

Tenzij er rare of storende figuren zitten bij uw schoonbroer zijn familie snap ik niet goed wat er zo erg aan zou zijn. De kinderen gaan dat fantastisch vinden. En er zal wel budget zijn voor een springkasteel

Zeg eens jullie gedacht.

Volgend jaar doet dochter haar 1ste communie. Haar nicht idem. Op dezelfde dag.
Probleem: oma en opa moeten zich splitsen of mid-party veranderen van feest. M'n vrouw en ik zijn meter/peter van nicht. Schoonzus en schoonbroer meter/peter van ons dochter.

Iedereen is het erover eens: samen een feest geven. Behalve ik.

Ik ben ervan overtuigd dat er gegarandeerd problemen van komen. Vorige week gingen ze de zaal vastzetten zonder de prijs te weten, zonder te weten of eigen drank toegelaten is, enz. Daarom stelde ik voor om eens samen te zitten. Vanavond is het zo ver. Maar ondertussen kwam de eis van schoonbroer er al: hij wilt kost wat kost heel z'n familie met nonkels, tantes, neven en nichten erbij. Terwijl ik het in kleinere kringen ging doen. Kosten delen door 2 zal dus ook al een probleem worden.

Er zijn nog tal van zaken waar ik problemen zie.

Zijn er mensen die hetzelfde voor hadden en hoe hebben jullie het aangepakt?
Optie 3 nemen en geen feest doen. Je gaat uitgenodigd worden op het feest van je nichtje. Jij hebt gratis eten en de hele familie van uw vrouw is er ook bij.
Zij zullen ook wel iets van kadoo voorzien voor uwe kleine.
Aangezien jij het klein wilt, kan je achteraf met jou kant van de familie iets gaan eten. En uw dochter krijgt dan nog eens kandoo's. Win-win

Zelf enkel ervaring mee als genodigde, maar het was wel een geslaagd feest. Mijn neef zijn dochter deed haar communie en haar nichtje, andere kant van hun familie ook. Wij hebben een kleine familie, en van 'onze tak' was er dus maar 7 man (excl. de mama/papa/kind). En de andere familie waren met rond de 20 of iets meer. Dus ook compleet onevenredig. Ik heb geen idee hoe ze de kosten verdeeld hebben, ik veronderstel dat dit dan evenredig met het aantal genodigden per familie gebeurt, ipv 50/50 dan 40/60 of 30/70... Moet wel lukken denk ik? Is ook leuker voor de mensen die anders naar de 2 feesten moeten. Dan is er maar 1 feest voor de 2 communicanten. En die kinderen zelf vinden het net geweldig om een gezamenlijk feest te hebben.

Ik begrijp @Mr.Anderson wel. Dat gedoe rond een feest dat niet volledig uw goestig is, niet te onderschatten. Zeker als er dan nog geen eenduidigheid is over de financien. Je kan dat gewoonweg niet eerlijk verdelen, zelfs met de beste bedoelingen.

Mijn kinderen, mijn feest, mijn goesting. Er heeft zich daar eigenlijk niemand in te moeien.

Zelfde school, zelfde kerk, andere klas. Iedereen wil het feest op de dag zelf aansluitend op de viering.

M'n vrouw wil alles samen vieren om geen miserie te hebben, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het voor miserie zal zorgen.

We zullen eens zien wat er vanavond uit de bus komt. Het probleem is dat zij dat allemaal heel rooskleurig zien. Feest! Terwijl ik daar heel cru en realistisch in ben. Ik heb geen zin om de zatte, ambetante nonkel van mijn schoonbroer op het feest van mijn dochter te hebben. En ik zag dat ook vlakaf.
Misschien ook al eens denken waarom je een communie wil doen? Is het voor een feest voor jou? Of is het voor een feest voor je dochter? Is het een feest dat ze groot wordt, of is het een feest dat ze in een gemeenschap opgenomen wordt, dezelfde gemeenschap als waartoe die zatte nonkel wss behoort?

Kijk, als je per se het feest op dezelfde dag wil doen als iemand anders in je familie, en je weet dat op voorhand, zijn er 2 mogelijkheden:
- je doet het toch apart en creëert miserie in de familie, want iedereen zal dat ambetant vinden omdat ze niet weten naar wie/waar ze moeten gaan
- je doet het samen en verbijt dat je met andere mensen moet samenwerken en je niet je eigen ding kan doen.

Bekijk het zo: als je een zaal wil reserveren voor de communie van volgend jaar, dan is de kans groot (tenzij het volledig privé-afgehuurd kan worden) dat daar sowieso een andere zatte nonkel zal zitten.

Blij dat wij geen communie hadden, alleen maar miserie om in het hart van Jezus een plaatsje te krijgen

Blij dat wij geen communie hadden, alleen maar miserie om in het hart van Jezus een plaatsje te krijgen

ik snap die focus op de communie hier niet echt JPV. Genoeg volk dat een lentefeest of groeifeest doet waar ge net hetzelfde scenario kunt krijgen. oké er is misschien iets meer flexibiliteit in de datum (hoewel mensen dat meestal evengoed op de dag van de communie plannen zodat de kinderen niet jaloers zijn op klasgenootjes) maar ook daar is halstarrig weigeren om samen een datum te prikken iets wat binnen een familie wel voor wat wrevel kan zorgen.

ik snap die focus op de communie hier niet echt JPV. Genoeg volk dat een lentefeest of groeifeest doet waar ge net hetzelfde scenario kunt krijgen. oké er is misschien iets meer flexibiliteit in de datum (hoewel mensen dat meestal evengoed op de dag van de communie plannen zodat de kinderen niet jaloers zijn op klasgenootjes) maar ook daar is halstarrig weigeren om samen een datum te prikken iets wat binnen een familie wel voor wat wrevel kan zorgen.
Ik kan teveel vanuit mijn eigen scenario denken, maar bij een lentefeest/groeifeest lijkt me de datum van het feest toch niet zo gelinkt te zijn aan de datum van de "plechtigheid"? Allez, hier toch nog nooit geweten dat het feest voor de familie op dezelfde dag is als het feest van de plechtigheid.

En dan heb je direct véél flexibiliteit.

Ik kan teveel vanuit mijn eigen scenario denken, maar bij een lentefeest/groeifeest lijkt me de datum van het feest toch niet zo gelinkt te zijn aan de datum van de "plechtigheid"? Allez, hier toch nog nooit geweten dat het feest voor de familie op dezelfde dag is als het feest van de plechtigheid.

En dan heb je direct véél flexibiliteit.
De combinatie feest en familie geeft altijd de mogelijkheid tot frustratie en ruzie in de "juiste" omstandigheden.

De combinatie feest en familie geeft altijd de mogelijkheid tot frustratie en ruzie in de "juiste" omstandigheden.
klopt, maar als je een feest kan hebben die niet bol van 'sociale' verplichtingen staat, dan ben je een stuk flexibeler. Mijn zus heeft haar feesten altijd op het weekend van 1 mei 'moeten' doen (wegens vaste datum van communie), wij hebben gewoon telkens ergens tussen maart en juni gekozen naargelang het paste voor de familie. Het groeifeest met de klas was een volle dag vol geravot en zonder familie, geen tijd/zin om diezelfde dag nog een ander feest te doen.

Wat willen de nichtjes het liefst doen?
Die zien dat wel zitten om samen hun feest te geven.

Tenzij er rare of storende figuren zitten bij uw schoonbroer zijn familie snap ik niet goed wat er zo erg aan zou zijn. De kinderen gaan dat fantastisch vinden. En er zal wel budget zijn voor een springkasteel
Daar heb ik in eerste instantie misschien te weinig bij stilgestaan.

Misschien ook al eens denken waarom je een communie wil doen? Is het voor een feest voor jou? Of is het voor een feest voor je dochter? Is het een feest dat ze groot wordt, of is het een feest dat ze in een gemeenschap opgenomen wordt, dezelfde gemeenschap als waartoe die zatte nonkel wss behoort?
Feest voor dochter, en daar stond ik gisteren misschien nog te weinig bij stil.

Bedankt allemaal voor jullie input. Gisteren samengekomen met schoonboer en schoonzus en het viel beter mee dan gedacht. Ik heb op voorhand heel duidelijk gemaakt dat we nu goede afspraken moeten maken om problemen te vermijden. Ook ieders wensen kwamen aan beurt en daar werd over gediscussieerd.

Ik was nogal praktisch en realistisch ingesteld terwijl de rest wat aan het dromen was. Een heel toffe zaal, toffe foodtrucks,... zonder na te denken over prijs. Een zaal die ik via een kameraad eventueel zou kunnen krijgen werd meteen van tafel gegooid wegens 'geen schone zaal'. Ondertussen was ik aan het rekenen en tellen. De totale kostprijs van het feest deed iedereen plots inzien dat we toch serieus wat water bij de wijn zullen moeten doen en we waren vertrokken.

Er zou een 120 man aanwezig zijn. Ik schat dat we al snel een €4300 zullen betalen als ik goed doorreken. Als we de families samentellen komen we ongeveer gelijk uit. Dus dat zal het makkelijker maken om de prijs te delen. Nu vooral prijzen opvragen en overal onder de uitgerekende prijs proberen te gaan om de kosten te drukken.

Ik ging in eerste instantie gewoon thuis een tent zetten en de dichte familie vragen. Sowieso kost het ook al een pak om een tent te huren en eventueel frigo. Eten en drank. Enz. Niets is goedkoop dezer dagen.

Uiteindelijk, en dat hebben jullie mij eigenlijk zowat doen inzien, is het een goed feest als m'n dochter het een goed feest vond. Of ik dan met zatte Chantal moet samenzitten maakt niet uit.

Laatst bewerkt:
:biglaugh: Ik ga deze toch ergens moeten opslaan voor binnen enkele jaren.

Het is te zeggen, hier was het al zo ver om de ziel van onze dochter niet naar het vagevuur te sturen. In de gemeente doen ze dopen per 3 (want de kerk sterft uit). Twee vriendinnen hebben elk een kind dat ze ook willen dopen, dus het was al in kannen en kruiken, toch veel leuker die plechtigheid met mensen die je allemaal kent.

En dan begon het, de meter woont in de VS en die en die tante en de grootmoeder wil er ook bijzijn (kant van mijn vrouw, we spreken dan over mensen uit Abu Dhabi, Mexico, Texas, Wisconsin). Ja, vakantieregeling in die landen is niet zo eenvoudig als hier veelal. Dus de doop gaat door in...december, met vreemden, want anders was dat gewoon niet te bolwerken.

Nu goed, voor mij hoeft het allemaal niet, maar in Mexico is dat een beetje zoals hier jaren terug: niemand ligt wakker van wat de kerk oplegt maar het is de traditie en iedereen doet het.

Er zou een 120 man aanwezig zijn. Ik schat dat we al snel een €4300 zullen betalen als ik goed doorreken. Als we de families samentellen komen we ongeveer gelijk uit. Dus dat zal het makkelijker maken om de prijs te delen. Nu vooral prijzen opvragen en overal onder de uitgerekende prijs proberen te gaan om de kosten te drukken.

Los van de discusie over al dan niet samen iets doen met familie of communie op zich, is 120 man niet héél veel als je al één kant van de familie hebt die gedeeld is? Allez, je kan natuurlijk uit gezinnen komen met 7 kinderen en alle aanhangsels, maar 120 man lijkt me toch al een massa-event. Hoeveel van die 120 kennen het kind in kwestie?

Hier liggen de koeken verstopt achter de brooddoos die op mijn ooghoogte staat :p Als die zo zouden staan waren die elke dag op, denk ik :p
Hier valt dat heel goed mee, ze heeft zelfs een grote snoepdoos waar ze vrij aan kan, maar waar ze zonder toestemming -voor zover ik weet- niet aan komt... Zonder vragen plots met drinkyoghurt rondlopen of me een zakje mozzarella onder de neus duwen, dat gebeurt dan wel weer! 🤭

Ze "verdient" wel elke dag snoepjes. Na maandenlang sukkelen met een urineweginfectie, ben ik er op uit gekomen dat ze op school weigerde water te drinken zodat ze daar niet naar het toilet zou moeten dat ze eng en vies vond. Gewoon afgesproken dat als haar drinkfles leeg is ze een snoepje mag kiezen en als ze naar het toilet gaat op school, ze ook een snoepje krijgt. Werkt super goed want elke dag zegt ze (ik geniet ervan nu ze nog eerlijk is! 😇) Dat ze 1 tot maximaal 4 snoepjes verdiend heeft.

Los van de discusie over al dan niet samen iets doen met familie of communie op zich, is 120 man niet héél veel als je al één kant van de familie hebt die gedeeld is? Allez, je kan natuurlijk uit gezinnen komen met 7 kinderen en alle aanhangsels, maar 120 man lijkt me toch al een massa-event. Hoeveel van die 120 kennen het kind in kwestie?
Geen idee of dat heel veel is. wij hebben allemaal heel grote families. Iedereen kent het kind, ja.

75 volwassenen en 25 kinderen, allemaal familie. Dan nog een 20-tal heel dichte vrienden.
En dan vraag ik nog één kant van de familie er niet bij.

Op de babyborrels van onze kinderen hadden we ook meer dan 100 man.

120 man op een communiefeest. Djeezes.
Is dat nu zo vreemd?

Het is natuurlijk ook zo dat ik bijvoorbeeld 1 neef niet veel meer hoor. Heel de familie is gevraagd, dan ga ik die niet uitsluiten hoor. Maar dat zijn direct ook al 2 volwassenen en 2 kinderen erbij.

Edit: Dat is, natuurlijk, als iedereen toezegt hé.

Ik vind dat toch ook enorm veel. Da's het aantal mensen op onze trouw :laugh:
Maar dat is toch allemaal relatief?

Ik heb naar babyborrels gemoeten van 50 man en sommige van 300 man. Who cares.

Onze trouw was er 250 man. Is dat daarom beter? Neen. Maar als je beide heel grote families hebt en veel vrienden EN je bent bereid ervoor te betalen. Wat maakt het uit?

Een vriendin van ons is thuis met 8. Die zijn op simpele verjaardagsfeestjes thuis al met 30+ man, incl. kinderen.

Terug
Bovenaan