Hoe hebben mensen hier die keuze gemaakt eigenlijk? Was dat dan een kwestie van reputatie, of eerder nabijheid? Of gewoon "hier was nog plaats", wat ook kan gebeuren.
Wij hebben een aantal scholen in de buurt, we hebben er uiteindelijk twee bezocht. Een katholieke vlakbij, een GO een stuk verder. Er is ook nog een Steinerschool redelijk dichtbij en nog 2 andere katholieke tussen die katholieke vlakbij en de GO die het geworden is.
De Steinerschool zagen we niet zitten, omdat de slaagkansen van het Steiner in het hoger onderwijs echt wel beduidend lager liggen ten opzichte van het vrije en gemeenschapsonderwijs. De katholieke school vlakbij had natuurlijk als enorm voordeel dat het echt op wandelafstand is, maar had als negatieve punten: katholiek, uniformschool, een volledige stenen speelplaats. De kleuterschool was heel modern, maar de lagere school zit echt nog in oude gebouwen.
Een week later de GO school bezocht, en die was ons zeer bevallen. Er was daar toen maar één plekje meer vrij, dus ook niet getwijfeld en meteen ingeschreven. De afstand is natuurlijk wel een negatief punt, maar het is een buitenschool recht in de natuur met een eigen speelbos, naast een kinderboerderij (waar de kinderen elke week naartoe gaan om te kijken en te helpen). We hadden er ook gewoon het gevoel dat de kinderen er meer zichzelf zouden kunnen zijn. Ze gaan er beiden ook enorm graag, dus op dat vlak is het wel geslaagd.
Van beide scholen de websites grondig doorgenomen, reglementen gelezen, inspectieverslagen opgezocht ... van de GO-school kon ik me het meest vinden in hun visie op onderwijs. Nadelen naast de afstand zijn wel dat de gebouwen ook aftands zijn (maar binnenkort komt er een nieuwbouw, wat op zich zeer goed nieuws is - maar ik maak me wel wat zorgen over de veiligheid tijdens de werken) en dat ze misschien iets te nonchalant en vrijheid blijheid zijn. Maar dat laatste is iets dat je pas merkt wanneer je kinderen er effectief een tijdje school lopen, da's moeilijk om op voorhand te checken.
In elk geval nog geen seconde spijt van onze keuze gehad, de kinderen al helemaal niet.