Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Goh, mijn vrouw wou het proberen omdat er wetenschappelijk gezien wel wat voordelen zijn, ook voor de vrouw. Ze is van Mexico, en daar doet iedereen dat, dus waarom niet dacht ze. We zitten nu ook nog gewoon in de opstart, wat uitputtend is.

Veel van mijn vrienden zijn meteen voor flesjes gegaan, met het oog op "zo kan de vader ook inspringen" en "zo moet ik niet kolven als ik terug aan het werk ga". Laat ons eerlijk zijn, onze moederschapsrust is wel nogal beperkt, en ons leven is gewoon moeilijk compatibel met de "natuurlijk" manier om dagen/weken amper te slapen als moeder die borstvoeding geeft.

We zien wel, haar productie stijgt en onze dochter is minder uitgehongerd waardoor vraag en aanbod elkaar wel eens zullen ontmoeten. Nu hopen dat ze haar actief moment waarop de wereld moet branden naar de dag verschuift in plaats van tussen middernacht en 4u :S

Eigenlijk een praktische vraag voor mensen hier:

Borstvoedingsverlof, het onbetaalde type als gust van de werkgever, vanaf wanneer geef je eigenlijk "borstvoeding"? Kan zijn dat wel alterneren met flesjes, geen probleem? Kijkt iemand dat eigenlijk ooit na?
Ik dacht dat daarvoor een attest van de huisarts moet bezorgd worden? Maar neen, dat wordt niet gecontroleerd. En al helemaal niet als het onbetaald verlof is.

Borstvoedingsverlof, het onbetaalde type als gust van de werkgever, vanaf wanneer geef je eigenlijk "borstvoeding"? Kan zijn dat wel alterneren met flesjes, geen probleem? Kijkt iemand dat eigenlijk ooit na?
Hangt van uw werkgever af.
Bij mijn huidige werkgever is er geen borstvoeding verlof maar kreeg ik elke dag tijd om af te kolven.
Op mijn vorig werk (sociale sector) was er borstvoedingsverlof. Eerst nooit controle dus elke mama zei dat ze borstvoeding gaf maar ondertussen al gehoord van ex collega's dat daar nu meer controle op is doordat er teveel van geprofiteerd werd.

Welke babysit app gebruiken jullie?
Bsit? Of andere aanraders?
Persoonlijk ben ik meer voor de mond-aan-mondreclame. Eens informeren op de crèche/op school wie andere mensen aanraden vind ik meer comfortabel.
(Maar ik heb de luxe dat mijn ouders vlakbij wonen én wel willen inspringen indien nodig)

Eigenlijk ook nog nooit gebruik van gemaakt. Geluk van een goed netwerk te hebben daarvoor.

Iets in mij wilt ze ook weer niet achterlaten bij een wildvreemde voor mijn eigen vertier.

Hangt van uw werkgever af.
Bij mijn huidige werkgever is er geen borstvoeding verlof maar kreeg ik elke dag tijd om af te kolven.
Op mijn vorig werk (sociale sector) was er borstvoedingsverlof. Eerst nooit controle dus elke mama zei dat ze borstvoeding gaf maar ondertussen al gehoord van ex collega's dat daar nu meer controle op is doordat er teveel van geprofiteerd werd.
Ma allez :D "Ja madammeke, we zijn hier voor de controle hé, toon eens!"

Vanochtend in de crèche wisten ze ons te zeggen dat onze dochter eigenlijk nog weinig slaapt tijdens de dutjes.

Liever rechtop zitten en babbelen met haar vriendin die in het bedje naast haar ligt :tongue:

Ik ken er 2, die zelfs betaald werden door de aard van hun job. En bij hen was dat gewoon eens naar de arbeidsgeneesheer gaan en die stelt wat vragen.
Er is geen fysieke controle.

Zijn er veel positieve borstvoedingsverhalen eigenlijk?
Vanuit vriendenkring hoor ik eigenlijk louter miserie: pijn, slechte productie, kind eet niet genoeg enzovoort.

Emotioneel kan ik mij als man niet uitspreken, maar het lijkt me gewoon meer ‘miserie’ om puur wetenschappelijk gezien weinig voordeel. Of vergis ik mij nu totaal?
Hier ook een heel positief verhaal voorlopig na 5 weken. Enkel de eerste paar dagen in het ziekenhuis wat zoeken. Mijn vriendin heeft zelfs teveel melk waardoor de kleine zich verslikt... dus nu is het telkens eerst een paar minuten afkolven.
Minder kans op borstkanker voor de mama. Normaal ook minder kans op allergieën en al antistoffen via de mama die ze krijgen. Al ken ik genoeg die toch nog allergie hebben gekregen, ondanks de borstvoeding.

Die van ons zou ik toch ook als positief bestempelen. Woensdag wordt ze 6 weken en er zijn zeker wel moeilijke momenten geweest, maar ik zou ze zeker als positief bestempelen. Ze krijgt wel een flesje moedermelk voor het slapen gaan. In het weekend ook een Elvie kolf gehaald. Lijkt wel een top apparaat.

Ze komt goed bij, hapt vrij goed aan (al is ze soms een losgeslagen piranha :unsure: ) en al bij al lijkt het mee te vallen qua pijn voor mijn vrouw. Ze is daar wel vrij gevoelig, dus ik had niet gedacht dat ze het zo lang zou volhouden, maar ze doet dat enorm goed. Ben trots op haar.
Hah, hier ook net de Elvie gehaald (2e hands), maar nog niet gebruikt. Ook met het idee om voor de nacht een flesje te geven of tussendoor dat een voeding op mij kan nemen en zij enkel moet kolven.

Je hebt een attest nodig. Volgens onze vroedvrouw van het WGK wordt dat afhankelijk van werkgever weldegelijk en regelmatig gecontroleerd. Anderen doen niets van controle.

Hah, hier ook net de Elvie gehaald (2e hands), maar nog niet gebruikt. Ook met het idee om voor de nacht een flesje te geven of tussendoor dat een voeding op mij kan nemen en zij enkel moet kolven.
Wij ook 2dehands. Is een vrij prijzig ding, zeker als je er 2 wilt. Wel tevreden van.

Zijn er veel positieve borstvoedingsverhalen eigenlijk?
Vanuit vriendenkring hoor ik eigenlijk louter miserie: pijn, slechte productie, kind eet niet genoeg enzovoort.

Emotioneel kan ik mij als man niet uitspreken, maar het lijkt me gewoon meer ‘miserie’ om puur wetenschappelijk gezien weinig voordeel. Of vergis ik mij nu totaal?
Ik heb net geen 10 maand borstvoeding gegeven en er uiteindelijk mee gestopt omdat ik door enkel ‘s morgens en ‘s avonds nog BV te geven niet meer genoeg productie had. Hij at dan al fruit en patatjes en ik zag het niet meer zitten om overdag meermaals te kolven.
Mijn ervaring was: alle begin is moeilijk. In het begin kwam de productie maar moeilijk op gang, ik had een keizersnede gehad. In het ziekenhuis nog aan de ene kant door de vroedvrouw en de andere kant door mijn man ‘manueel gekolfd’ geweest voor amper een klein koffielepeltje melk. Not one of my finest moments 🫣
Aan de kolfmachine gehangen voor een paar druppeltjes. Nadien mocht ik niet klagen wat betreft de productie. Wel eens wat pijn gehad bij het aanhappen en wat kloven maar niks dat wat crème niet kon oplossen.
En er zullen wel momenten geweest zijn dat ik het ermee had gehad of misschien zelfs wel effe de wanhoop nabij, maar die kan ik mij nu nog amper voor de geest halen. Ik heb eigenlijk best wel een goede borstvoedingsperiode gehad :) En bij een tweede zou ik zeker opnieuw BV geven.

Wat is hier de mening over het bexsero vaccin?
Hebben jullie dit gegeven?
Ja.
Overlegd met de huisarts eerst en zij was stellig voor.
Mijn apotheker heeft naar mij toe wel een goeie humor en toen ik efkes blaasde bij de afrekening zei hij met een knipoog: "maar nog steeds goedkoper dan een begrafenis!" 😬 (Zo doet hij niet standaard tegen zijn klanten hoor! 🙈)

Mijn madam zit ondertussen 3 maanden ver, bijna de uitslag van de NIPT maar nekplooi en alle organen zien er wel tip-top uit. Heel fijne gyne ook.

Ze zit wel stevig aan de Navalit, zonder dat is er echt geen beginnen aan. Zelfs vandaag nog is ze een hele dag gevloerd door de misselijkheid, ondanks die medicatie. Ochtendmisselijkheid is bij haar gewoon de hele dag misselijk zijn, ze was ook ontzettend moe, dus het waren niet echt de meest evidente maanden.

Sinds een paar weken merk ik wel dat ze weer terug meer energie heeft en dat de misselijkheid grotendeels onder controle is, en is er dus ook wat meer ruimte om uit te kijken naar de toekomst. Vroeger leek een zwangerschap van 9 maanden mij altijd enorm wachten, maar nu voelt het echt aan alsof de weken voorbij vliegen, en we hebben praktisch nog steeds helemaal niks geregeld voor de komst van die kleine, behalve dat we op de wachtlijst staan voor een crèche en dat ze 1x per maand bij de vroedvrouwen langsgaat.

Begin hier toch al ne lichte stress te krijgen over alles wat nog moet gebeuren tegen maart.

Terug
Bovenaan