Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Een ergernis hier zijn buren en vrienden die hun kinderen zelfs tijdens school blijkbaar zelf het slaapuur laten bepalen.

Een zevenjarige kruipt zo dan tijdens school om 24h haar bed in. Volgende dag moe? Ze zullen het wel leren.

Tijdens de vakantie ben ik al wat lakser, maar ijdens schoolperiodes toch graag een vast ritme.

En dan schrikken ze ervan dat ze slaaf van hun eigen kind worden.
"Ze zullen het wel leren." Werkt dat eigenlijk ooit?

Een uitgeslapen of moe kind is toch dag en nacht verschil, ik zal wel zien dat ze op tijd in haar bed ligt.

Ondertussen werd onze 2de dochter vorige week geboren. Nu thuis is het weer wat wennen aan die pampers en voedingsmomenten. De mama doet het super goed en de oudste is super trots en zorgzaam... :shy::love:

Frisdrank (maar geen cola)mag bij ons vanaf 6j. Maar dan wel nog steeds op uitzonderlijke momenten vb hun verjaardag.

Onder 6 is het fruitsap op die momenten.

Hier drinkt ze wel eens fruitsap, chocomelk of fristi op speciale gelegenheden (ze is bijna 4). Of als ze antibiotica moet pakken, dan draaien we het standaard in chocomelk of we krijgen het niet gegeven :p

's morgens en 's avonds haar bekertje melk, en voor de rest water 🤷‍♂️

4,5 jaar en voornamelijk water of tijdens het eten, melk. Er zitten wel Fristi, fruitsap, chocomelk, Capri Sun etc in de schuif van de frigo, vaak gekregen en zelfs nog deels van het nieuwjaarzingen. Ze mag woensdagmiddag of zondagochtend er iets uit nemen behalve als ze iets als een donut (z) of koekjes na school (w) wilt. Wat de grootouders geven, heb je niet in de hand. 🤷🏻‍♀️

Ze drinkt wel bruis en krijgt af en toe een beetje Tonissteiner en heeft al van Pepsi Max/Cola Zero genipt, maar dat proberen we te voorkomen. Zelf drinken we ook voornamelijk water, op de koffie 's ochtends en het ene blikje Pepsi Max voor mij, maar dat drink ik meestal als ze niet thuis is of bij het avondeten.

Valt me toch op dat hier vooral ouders zitten die echt bewust kiezen om voornamelijk water te geven en bij (hoge) uitzondering iets anders. Ik heb vaak het gevoel dat ik een 'moeilijke' ouder ben of mijn kind niets gun, omdat zij ook bijna altijd water drinkt.

Valt me toch op dat hier vooral ouders zitten die echt bewust kiezen om voornamelijk water te geven en bij (hoge) uitzondering iets anders. Ik heb vaak het gevoel dat ik een 'moeilijke' ouder ben of mijn kind niets gun, omdat zij ook bijna altijd water drinkt.
Hier zit sowieso al een bepaalde subgroep van de maatschappij op het forum, en daarvan dan nog mensen die kommen discussiëren over hun kinderen in deze thread.

Niet iedereen is zo natuurlijk.

Hier mag de 4-jarige elke morgen als ontbijt een fristi/appelsap/chocomelk kiezen. Voor de rest mag hij ook iets kiezen als er bezoek komt of wij ergens op bezoek gaan of op restaurant. Alles met bruis vindt hij vies, dus momenteel moeten wij nog niet kiezen tussen wel of niet limonade. Maar vanaf het moment dat hij zegt dat hij dat wilt, gaat hij dat af en toe wel eens krijgen. Maar zolang hij er zelf niet achter vraagt, gaan wij dat natuurlijk ook niet stimuleren.

1) Het gemiddeld opleidingsniveau zal hier al ver boven het gemiddelde zitten.
2) De mensen in deze topic zijn al actief bezig met "de opvoeding" van hun kind.
3) Ik snap uw gevoel, maar vraagt uw kind ooit achter frisdrank? Hier vraagt ze dat eigenlijk ook gewoon nooit...

Ze mogen soms cola of gelijk wat hebben bij sommige soorten eten ( frieten, spaghetti, etc). Worden 10 dit jaar.

Soms vragen ze er om, soms niet. Ik ben nu wel bewust zelf meer niet-cola beginnen drinken want vroeger was het enkel cola and koffie. Ook al om de "waarom jij wel en wij niet" discussie te ontwijken, al doe ik het vooral om financiële reden.

En wat betreft dingen vragen, met kerstmis vroeg de ene hoe wijn smaakt, dus dan heeft ze dat mogen proeven.. denk dat het nog wel een tijdje zal zijn vooraleer ze dat opnieuw gaat proberen.

Ik ben geen fan van zaken die ik zelf zou doen of deed als kind categoriek te verbieden.

Hier is dat begonnen door naar feestjes te gaan. Dan zien ze dat bij anderen en proeven ze wel eens iets.
Thuis zo goed als altijd water. Als er dan iets anders gedronken wordt is het Ice Tea Green of appelsap van een lokale handelaar. Cola of Fanta is heel uitzonderlijk.

1) Het gemiddeld opleidingsniveau zal hier al ver boven het gemiddelde zitten.
2) De mensen in deze topic zijn al actief bezig met "de opvoeding" van hun kind.
3) Ik snap uw gevoel, maar vraagt uw kind ooit achter frisdrank? Hier vraagt ze dat eigenlijk ook gewoon nooit...
Klopt wel inderdaad. Neen onze dochter vraagt daar ook niet achter. Die is gewoon ok met water. Wij drinken zelf ook vooral (en zeker in haar bijzijn) water. Onze flessen staan hier ook gewoon random op tafel/kast ofzo. Altijd binnen bereik.

Door de week water, enkel met fastfood komt er frisdrank op tafel.

Laten we hun doen dan drinken ze alleen maar frisdrank.

Heb zelf als kind altijd alles gekregen van mijn moeder, hell, er stond als 6-7jarige zelfs steevast limonade langs mijn bed voor als ik dorst zou hebben. Met alle gevolgen vandien natuurlijk. Bij ons is de regel nu dus gewoon water en max 1 fruitsapje per dag, meestal is dat ook enkel in het weekend of op feestjes. Ze vraagt er zelf ook niet echt achter. Het blijft wel altijd een gevecht om ze genoeg water te laten drinken.

Onze snoepkast puilt ook letterlijk uit van het snoep van feestjes etc., moet ik ze eigenlijk zelf soms al eens iets uit aanbieden want ze vraagt er zelf ook niet achter.

Mijn kinderen zijn 8 en 10. Toen ze kleiner waren, kregen ze geen frisdrank maar ondertussen is er bij het avondeten vaak frisdrank (niet altijd maar meer wel dan niet denk ik). Dat is de enige moment op de dag dat ze dat drinken en zeer veel drinken ze daar eigenlijk nooit van. Dit vooral omdat de ouders hun frisdrank niet willen opgeven :unsure:

Fruitstap wordt hier eigenlijk nooit (meer) gedronken. Op zondagochtend en woensdagmiddag kan er al eens chocomelk op tafel komen. Na het sporten willen ze soms een aquarius uit de automaat: ik heb een paar flesjes gekocht in de winkel want goedkoper en ondertussen mag mama die opdrinken uiteraard.

Het is wat vloeken in de kerk maar ik zou frisdrank ook niet te hard demoniseren. Ik bedoel, ja dat zijn lege kcal en het is slecht voor de tanden, maar ik betwijfel dat dagelijks een glas limonade of cola nu problematisch is. Dat lijkt me soms iets waar nogal hard naar gekeken wordt, terwijl kinderen allerhande koeken of fruitsapjes/capri sun geven dan minder aandacht krijgt.

Zelf opgegroeid met een vader die enkel frisdrank dronk want water "lag op zijn maag", en zo ook van jongsaf genoeg cola en limonade binnengekregen. Toch drink ik nu bijna enkel water.

De zes jarige drinkt het liefst water. Af en toe een chocomelk, fristi of Capri Sun. Bruisdrank lust hij nog niet.
Ik beperk het niet want hij vraagt er zelf heel weinig om. Meestal als we ergens iets gaan drinken en ik dan vraag als hij een chocomelk of zo wilt vraagt hij zelfs gewoon om water.
Snoepen daarentegen is een heel ander verhaal. Dat zou hij heel de dag door kunnen doen dus daar ben ik wel wat strenger in.

Een ergernis hier zijn buren en vrienden die hun kinderen zelfs tijdens school blijkbaar zelf het slaapuur laten bepalen.

Een zevenjarige kruipt zo dan tijdens school om 24h haar bed in. Volgende dag moe? Ze zullen het wel leren.

Tijdens de vakantie ben ik al wat lakser, maar ijdens schoolperiodes toch graag een vast ritme.

En dan schrikken ze ervan dat ze slaaf van hun eigen kind worden.
Onze kinderen gaan altijd rond zeven uur/half acht slapen. In de vakantie kan het voor onze oudste al eens een klein half uurtje later.
Tijdens schooldagen zijn ze niet wakker te krijgen, maar in de vakantie zijn ze om één of andere reden om 07:00 vaak klaarwakker. :sop:

Kinderen bij ons ook altijd water. In 't weekend bij de aperitief of op restaurant mogen ze een frisdrankje.

Zoon van 6 weet ook al heel goed wat gezonde voeding is en wat niet. 's Avonds een boterhammeke met kipfilet en wat groentjes moet eerst gegeten worden, daarna, niet altijd, een stuutje met confituur of choco.

Terug
Bovenaan