To trophy or not to trophy?

Ik vind het wel leuk om ineens een achievement popup te zien, maar nog nooit gespeeld om gericht een achievement te unlocken neen.

Mijn steam account bijvoorbeeld, zegt dat ik momenteel 3360 achievements heb, waarvan 1 perfect game... en dat was dan volgens mij 1
van die walking dead games, waar je automatisch alle achievements haalde als je het uitspeelde. :rofl:

Naarmate ik ouder word, vermoed ik dat men geheugen meer en meer gaat falen. Als ge mij nu vraagt wat ik in 2023 gespeeld hebt, zal ik even hard moeten nadenken om echt een compleet beeld te bekomen van elke game en hoever ik ongeveer ben geraakt.

Trophies + psnprofiles -> Aaaah juist, dit heb ik gedaan. :)

Als ik specifieke games echt graag heb, dan wil ik wel voor de 100% gaan zolang er geen zever bij komt kijken zoals grinden voor x aantal uur/items.

Bloodborne -> doe gewoon al het belangrijke en ge hebt de platinum -> Cool, zal ik doen
Dragon Quest Heroes -> grind voor materialen/levels/vijanden voor meer dan 100-150 uur -> grote DQ fan, maar nee dank je

Doe wat je graag doet, heb bv +140u in grid legends gestoken terwijl de platinum kon in 40u als ik iets graag speel doe ik het als het kan.
Eens er frustratie bij komt kijken stop ik ermee.
50% van mijn games vroeger staan op 2% ofzo ps+ games die ik eens probeer of premium games.
Alles staat op privé dus voor het stoefen is het zeker al niet.
Snap wel dat er voor sommigen een uitdaging moet zijn.

Ik heb Platinum op DQ Heroes 1 tho xD ( I know deel 2 is echt 100 keer erger xD )
Spijtig, platinum op deel 2 en ik had je gerespecteerd allicht... :(

tis u vergeven.

Ik heb de plat voor DQ11 terwijl bij DQ 11 Definitive edition S had ik geen zin om nog eens alle costums en shit te unlocken. Ik houd van Dark Souls en heb op sommige de plat, maar ik denk dat in de elden ring pvp de meeste mij zullen kloppen. Trophies zijn voor mij dus soms leuke collectibles voor de games en het helpt me mijn ervaringen te inventariseren :D

Heb een tijd ook wat games enkel voor de plat gegaan, maar nu gewoon de tijd en goesting niet meer voor. Er is gewoon een te groot aanbod en te weinig tijd. Nu gewoon minstens story uitspelen en als iets echt leuk is of blijft plakken blijf ik wel automatisch verder spelen.

Throphies zijn leuk maar ga er niet achter zitten jagen. Speel de game gewoon uit zonder op voorhand naar de throphies te kijken en daar houd het meestal op. Het moet al een steengoede game zijn om voor platinum te gaan.
Had dit bestaan in mijn jeugd had ik er misschien wel voor gegaan maar als 39 jarige met heel jonge kindjes heb ik hier totaal geen tijd voor.

Ik vind het op Steam of met Xbox Game Pass voor PC wel tof om achievements te zien verschijnen wanneer je iets gedaan hebt, maar ik ga nooit bewust op zoek naar die achievements en denk dat ik nog liever verf zie drogen dan dat ik zou willen proberen om alle achievements uit een spel te halen. Dat zou voor mij alle fun uit een spel zuigen.

Sinds dat concept bestaat speel ik eigenlijk geen games meer zonder. Geen idee waarom mij dat zo hard boeit maar stel dat ik bvb iets van Ubisoft op Steam wil spelen, ga ik dat niet doen omdat die geen achievements hebben. Vroeger nog games van PS3 opnieuw gekocht voor Xbox 360 omdat ze daar wel achievements hebben terwijl er geen trophies waren op PS3.

Het is niet dat ik echt een achievementhunter ben. Maar dnno, klikt precies niet meer in mijn hoofd als een game dat niet heeft :unsure:
Hoe onnozel het ook is.

Edit: net even gecheckt, 1492 achievements op Steam (14% completion rate) op 459 games. Waarvan ik meer dan de helft nog niet gespeeld heb :p

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf een trophy hunter en haal altijd de platinum als het niet te tijdrovend of te moeilijk is. Ik geef toe dat ik soms wel eens een game laat liggen omdat het een frustrerende of te moeilijke platinum trophy is. Ik probeer hier aan te werken maar ben ondertussen zo verslaafd aan trophies halen dat ik er soms maar moeilijk mee kan stoppen. Ik snap dat sommige mensen dit niet snappen maar eenmaal je er aan begint kan het echt verslavend werken.

Daarom speel ik ook eens graag op de Switch, daar heb je zo'n dingen niet.
Ik heb dit vrij extreem zelfs. Ik kan geen game meer op PS opstarten met het idee dat ik dit gewoon ga spelen. Ik moet en zal de trophies halen (tenzij het spel echt gewoon *** is). Grootste reden waarom ik ook ben overgeschakeld naar pc gaming, waar ik wel nog meer tijd in een game kan steken dan gewoon de trofeeën te halen.

Ik denk dat er ook veel achievement hunters zijn die het enkel doen onder 'druk' van hun omgeving.
Ik ken er ook een aantal die zich vastbijten als ze feedback krijgen van vrienden/kennissen die zich wel voorbij een achievement worstelen.

Idem met mensen die cheaten voor achievements te unlocken, om welke andere reden zou je daar mee cheaten. :)

Ik heb 9 platinums. Bij games die doenbaar en interessant zijn ga ik daar wel voor.
Bij een hollow knight bvb niet, daarvoor ben ik niet goed genoeg :p.

Sinds dat concept bestaat speel ik eigenlijk geen games meer zonder. Geen idee waarom mij dat zo hard boeit maar stel dat ik bvb iets van Ubisoft op Steam wil spelen, ga ik dat niet doen omdat die geen achievements hebben. Vroeger nog games van PS3 opnieuw gekocht voor Xbox 360 omdat ze daar wel achievements hebben terwijl er geen trophies waren op PS3.

Het is niet dat ik echt een achievementhunter ben. Maar dnno, klikt precies niet meer in mijn hoofd als een game dat niet heeft :unsure:
Hoe onnozel het ook is.

Edit: net even gecheckt, 1492 achievements op Steam (14% completion rate) op 459 games. Waarvan ik meer dan de helft nog niet gespeeld heb :p
Ik zit op 1171 achievements op 110 games, met 27% completion rate. Maar dat is dus puur van gewoon de spellen te spelen.

Op playstation bij mij 4020 trophies op 106 games en een completion rate van 91,65%

Vroeger zat deze rond de 95% maar ik speel nu vaker games door elkaar en laat soms lang games staan op 10% of minder.
Maar dat boeit mij dan ook weer niet tho, ik kijk gewoon naar wat ik zin heb te spelen en te completen en wat niet.

Bah trophys :tongue:
Nee verslavend werkt het idd maar heb een gezond evenwicht enkel games die ik wil spelen/platten ,die 5min games mogen voor mij verboden worden enkel goed voor op uw smartphone ...
In den PS3 era nooit geweten van de trophy thing en vele games uit die tijd zijn enkel 10% , speelde dan ook meer op PC enkel door ne maat in Destiny PS4 gepusht om voor de plat te gaan is de bal aan het rollen gegaan en geniet ik ervan.
Uw trophys hidden zetten vind ik lame is leuk om uw evolutie te zien is persoonlijk mening ofcourse ;)
Net zoals andere aanhalen is het ook een manier waardoor je meer uit een game kunt halen dingen die je anders nooit zou zien, natuurlijk is dit niet altijd van toepassing en zitten er absurde trophys tussen.
Enfin tot slot als je maaar fun hebt in wat je doet ...

Doe dit enkel vr m'n favoriete spellen, (aan andere kant m'n meest gespeelde spel crusader kings 2 waar ik reeds 261 uur op heb staan, heb ik welgeteld... 7/161 prestaties... ).

Het is wel interessant om te zien of je alles uit het spel gehaald hebt of je bepaalde stukken gemist heb.
Sommige trophys achievements zijn ook nt zo gemakkelijk te halen, als je da bereikt, kan da wel ne kick geven...
Maar meestal speel ik gewoon eerst het spel en later begin ik daar naar te kijken om er meer uit te halen.

Net zoals andere aanhalen is het ook een manier waardoor je meer uit een game kunt halen dingen die je anders nooit zou zien, natuurlijk is dit niet altijd van toepassing en zitten er absurde trophys tussen.

Trophies heb ik lang niet eens gesnapt. Bij m'n eerste achievement pop-up, een jaar of 15(?) geleden, ben ik aan het uitzoeken geweest wat ik daarmee kon doen. Ik vermoedde dat ik een item unlocked had of iets dergelijks. Toen ik doorhad dat het gewoon een virtuele trofee was voor het voltooien van een missie dacht ik: "huh, maar waarom is dit nu nodig?" en "Wie heeft hier nu iets aan?".

Het is pas sinds enkele jaren dat ik doorheb dat trophies hunten blijkbaar echt een bezigheid is van sommige mensen. You do you. Ik ben nooit een tryharder geweest op vlak van hobby's. Ik amuseer me gewoon door in games te doen waar ik zelf zin in heb. Zodra iets behaald 'moet' worden, verdwijnt voor mij alle fun.

Ja dan kom ik soms te weten dat ik bepaalde dingen gemist heb, en opnieuw heel het spel moet spelen, so be it, maar zo van 't eerste moment al alles liggen uitpluizen, neemt veel weg van de immersie imho.

Dat laatste is eigenlijk al totaal los van Trophies het geval. Zelf struggle ik daar ook wat mee. Ik ben altijd wat obsessief in het uitzoeken van alle hoeken en kanten van de game-wereld, om toch maar geen secrets, collectibles en zo te missen. Als er side missies zijn, doe ik die dan ook al bijna altijd direct. Het gevolg is echter dat ik veel trager vooruitga en de verhaallijn ook veel onduidelijker wordt (mijn geheugen is ook niet meer wat het was).

Qua trophies is het simpel eigenlijk. Eens ik een game uitgespeeld heb, ga ik op bvb PSNProfiles gaan checken welke trophies ik nog ontbreek, en zie ik ook hoe zeldzaam ze zijn. Als het trophies zijn om gewoon hier of daar iets speciaal te doen, dan ga ik die zonder uitzondering ook doen, zeker als je daarvoor kan teruggrijpen naar je Game Saves of Chapter Selects. Trophies die echter terug een volledige walkthrough vereisen zie ik al veel minder zitten, en als het er dan nog zijn met een zeer hoge moeilijkheidsgraad (bvb Complete the game on Insane difficulty) dan begin ik daar zelfs niet eens aan.

Overigens veel van die speciale trophies zijn ook amper een prestatie, want sommige zijn zo vergezocht dat je die eigenlijk alleen te doen zijn met een guide, en dan is het gewoon nadoen wat er in de guide uitgelegd wordt.

Heb me nog nooit met trophies bezig gehouden. Ik speel graag m'n games uit, op normal of zelfs easy. Ik grind niet graag dus ik ga me nooit focussen op bepaalde doelstellingen om een trophy te halen. Zijn de sidequests in een game goed, dan zal ik die ook wel meepikken. Enige platinum die ik heb is Rocket League en puur toeval. Bij Diablo 3 heb ik overwogen om voor de platinum te gaan, omdat ik er toch niet ver van zit, maar uiteindelijk toch niet aan begonnen.

Ik ga enkel voor Platinum als ze haalbaar zijn zonder in het extreme te moeten gaan in skills, grinding of playthroughs.
Co-op trophies vind ik dikke kak, omdat ik al jaren geen PS+ meer betaald heb en dus bepaalde games niet kan Platinumen. En dan nog... sommige game servers zijn zodanig leeg, moet je dan beginnen rondvragen en zoeken op fora... neen dank u.

Terug
Bovenaan