Tips voor gras maaien?

Gezien de hogere bodemtemperatuur ben ik ondertussen gestart met onze gazonrenovatie. Heb ondertussen de tweede gift kalkcyanamide gegeven om de bodem te ontsmetten (we zaten vorig jaar met veel slakken en ook wel wat engerlingen en emelten) en het gazon heb ik ondertussen ook laten doodspuiten. Binnen een paar weken kan ik dan terug gaan zaaien.

Ik wou van de verschillende grassoorten af omdat het moeilijk was om onkruidgras op tijd te identificeren. Het zag er niet meer uit met al het onkruidgras ertussen. Ik ga nu een nieuw gazon zaaien met RPR Sport waardoor alles raaigras wordt en ik dus makkelijker vreemde soorten gras op tijd kan opmerken en verwijderen. Dat is het idee tenminste, we zullen zien of het werkt. :p

Ik volg al enige tijd www.grasadvies.be , ook op Instagram trouwens. Rustig advies en verstaanbaar en ook enige tijd vooruit zodat je het kan plannen.

Zelf ga ik ik met de huidige bodemtemperatuur ook nog even wachten, vorige jaar te vroeg gedaan en beklaagd met veel onkruid en mos als gevolg.

Ik volg al enige tijd www.grasadvies.be , ook op Instagram trouwens. Rustig advies en verstaanbaar en ook enige tijd vooruit zodat je het kan plannen.

Zelf ga ik ik met de huidige bodemtemperatuur ook nog even wachten, vorige jaar te vroeg gedaan en beklaagd met veel onkruid en mos als gevolg.
Midden april lijkt me in het voorjaar het beste moment om te gaan zaaien, dus ik hoop tegen dan de grond klaar te hebben om te zaaien.

Enige ervaringen hier met grasmachines op batterij ?
Onze 20j oude elektrische machine heeft het opgegeven. Ik hoor gezoem van de motor, maar start niet meer op (beetje hetzelfde als wanneer er teveel gras tussen de messen blijft zitten). Valt me ook op dat het blad stroef draait;
Ons gazon is maar 120 m2 of zo, dus ik overweeg een toestel op accu omdat dat toch veel vlotter werkt dan met verlengdraad, denk ik. Maar geen idee of die machines even goed zijn, of waar je juist op moet letten.

Ik had in onze vorige tuin een Makita DLM380Z. Super content van voor een kleine oppervlakte, geen geklooi met een draad inderdaad en heel licht in gebruik.

Onze 20j oude elektrische machine heeft het opgegeven. Ik hoor gezoem van de motor, maar start niet meer op (beetje hetzelfde als wanneer er teveel gras tussen de messen blijft zitten). Valt me ook op dat het blad stroef draait;
Ons gazon is maar 120 m2 of zo, dus ik overweeg een toestel op accu omdat dat toch veel vlotter werkt dan met verlengdraad, denk ik. Maar geen idee of die machines even goed zijn, of waar je juist op moet letten.
Vrienden hebben een baterij maaier van EGO en doen daar een gazon van 1000m2 mee :)

Dat is al wat meer semi professioneel gerief. Ik heb van dat merk ook een bosmaaier/ kantenmaaier en ik vind die beter dan de makita die ik er voor had.

Ook op het punt gestaan om mijn oude maaier te vervangen door een EGO, maar uiteindelijk niet gekocht na ervaringen gedeeld door een familielid met een groot grasterrein en een EGO maaier.

Hij heeft al een paar dure batterijen versleten op een aantal jaar tijd. Een grasmaaier vraagt constant hoge stromen van de batterij. Ook mag je de batterij niet volledig vol of leeg wegbergen en moet je hoge of lage temperaturen mijden bij opslag. Hij merkte dat de batterijen vrij snel last kregen van degradatie.

Zelftrekken, nat gras, hoog gras, leeftijd van de batterij, elke afwijking van het ideaal zorgt voor minder maaioppervlak op 1 lading. Hij raadt aan om een autonomie van minstens 2-3 keer je grasterrein te kiezen zodat je zoveel mogelijk in de 20-80% blijft.

Ook op het punt gestaan om mijn oude maaier te vervangen door een EGO, maar uiteindelijk niet gekocht na ervaringen gedeeld door een familielid met een groot grasterrein en een EGO maaier.

Hij heeft al een paar dure batterijen versleten op een aantal jaar tijd. Een grasmaaier vraagt constant hoge stromen van de batterij. Ook mag je de batterij niet volledig vol of leeg wegbergen en moet je hoge of lage temperaturen mijden bij opslag. Hij merkte dat de batterijen vrij snel last kregen van degradatie.

Zelftrekken, nat gras, hoog gras, leeftijd van de batterij, elke afwijking van het ideaal zorgt voor minder maaioppervlak op 1 lading. Hij raadt aan om een autonomie van minstens 2-3 keer je grasterrein te kiezen zodat je zoveel mogelijk in de 20-80% blijft.
Dat zijn volgens mij gewoon de algemene richtlijnen voor lithiumbatterijen hoor.

Hier een Makita, ik leg die batterijen gewoon binnen en zie meestal dat ze niet lang helemaal vol of leeg worden weggelegd, maar sowieso ga ik bij jet maaien van 100% naar (bijna) 0%.
Maar gigantische degradatie heb ik op die 4-5 jaar nog niet gezien. Als het gras niet te lang is en helemaal droog lukt het me op één lading, bij minder ideale omstandigheden op twee.

Als de motor zoemt en de mes niet draait kan het zijn dat je riem kapot is. Is bij bepaalde modellen gemakkelijk zelf te vervangen.

Ik heb nog steeds geen eerste maaibeurt gedaan omdat ik niet graag maai in droge periodes. Ondertussen staan de plekken die rond de middag schaduw hebben al 20-30cm hoog :laugh: De eerste maaibeurt zal met de manuele maaier zijn en niet met de mulching zitmaaier :hakkuh:

Ik geraak er maar niet aan uit hoe een bosmaaier op draad eigenhandig zijn draad verlengt en afsnijdt?
Ik moet mijn draad vervangen omdat hij op is.
Ik vind wel alle info over hoe de draad op te draaien etc.

Maar nergens vind ik hoe het komt dat die draad uit zijn eigen verlengt, en hoe die door het toestel dan afgesneden wordt.
Iemand die dit kan uitleggen?

Ik geraak er maar niet aan uit hoe een bosmaaier op draad eigenhandig zijn draad verlengt en afsnijdt?
Ik moet mijn draad vervangen omdat hij op is.
Ik vind wel alle info over hoe de draad op te draaien etc.

Maar nergens vind ik hoe het komt dat die draad uit zijn eigen verlengt, en hoe die door het toestel dan afgesneden wordt.
Iemand die dit kan uitleggen?

Magic fysica.

De draag verslijt gewoon door gebruik. Dus eigenlijk zit je tuin vol met stukjes plastic.

Hoe dat verlengt? Volgens mij gewoon om de zoveel toeren een stuk draad eruit laten komen en als het te lang is, zal dat wel tegen de behuizing ervan knallen.

Ik gebruik mijn bosmaaier altijd met het mes, niet met de draad. Met wat behendigheid kun je tot op 0.5cm van de boorden komen.

Ik heb geen grote tuin maar ik heb mijn EGO grasmaaier nu al 6 jaar en volgens mij is de batterij nog altijd even goed als nieuw. Ik doe er niks speciaals mee, ligt heel het jaar door in mijn tuinhuis.

Magic fysica.

De draag verslijt gewoon door gebruik. Dus eigenlijk zit je tuin vol met stukjes plastic.

Hoe dat verlengt? Volgens mij gewoon om de zoveel toeren een stuk draad eruit laten komen en als het te lang is, zal dat wel tegen de behuizing ervan knallen.

Ik gebruik mijn bosmaaier altijd met het mes, niet met de draad. Met wat behendigheid kun je tot op 0.5cm van de boorden komen.
Dit was ook mijn idee dat die door tegen de behuizing te schuren breekt, maar wat dan ervoor zorgt dat die spoel de draad afwikkelt…

Moet je niet meer af en toe met die behuizing waar de spoel in zit op de grond tikken om er een nieuw stuk te doen uitkomen of is dat niet meer van deze tijd?

Moet je niet meer af en toe met die behuizing waar de spoel in zit op de grond tikken om er een nieuw stuk te doen uitkomen of is dat niet meer van deze tijd?

Hmm - ik moet echt mijn manuals beginnen lezen. Gebruik al 10y bosmaaiers/kantmaaiers met draad in de veronderstelling dat dat er gewoon uitkomt :laugh:

Ik heb nog steeds geen eerste maaibeurt gedaan omdat ik niet graag maai in droge periodes. Ondertussen staan de plekken die rond de middag schaduw hebben al 20-30cm hoog :laugh: De eerste maaibeurt zal met de manuele maaier zijn en niet met de mulching zitmaaier :hakkuh:
Ik ook niet, ik denk dat de eerste keer hier met de bosmaaier zal zijn. Vorig jaar ook zo moeten doen.

Laatst bewerkt:
Hmm - ik moet echt mijn manuals beginnen lezen. Gebruik al 10y bosmaaiers/kantmaaiers met draad in de veronderstelling dat dat er gewoon uitkomt :laugh:

Is effectief met een ‘knop’ onderaan de behuizing. Eens naar beneden tikken iets hard en de draad verlengt 1x. Nog eens tikken als hij nog langer moet. Etc…

In de beschermkap zit een ijzeren plaatje/mesje waar tegen die afgesneden wordt indien te lang.

Dus helaas geen magic, het was nochtans mooier geweest….

Ah, ge moet daar mee op de grond tikken :unsure: Ik zit dat ding altijd maar om te draaien en manueel op die knop te duwen :unsure:

Mijne trimmer zou automatisch gaan. Echter heb ik dat nog niet aan de lijve mogen ondervinden en is dat ding al bijna gesneuveld.

Terug
Bovenaan