Tips voor gras maaien?

Hier ook pech met het bijzaaien gehad.

Onkruid staat er genoeg terug. Het gras zelf pakt nog altijd niet.

Volgende keer toch maar grond erover doen.

Zonder grond erover is mijn ervaring dat het meeste graszaad opgepikt wordt door vogels. Als het al niet wegwaait als het zoals de afgelopen weken serieus waait.

Ik denk ook dat het gewoon te nat is nu en ook lang nog te koud was. Het graszaad ontkiemt hier ondertussen wel goed, maar het groeit hier ook niet echt goed dicht waar ik 1-2 maanden geleden doorgezaaid heb. Andere jaren niet zo'n last van.

Heb ondertussen nog wat graszaad uit de Action meegenomen paar dagen terug, want er stonden terug een paar dozen in de rekken (altijd snel uitverkocht, kost maar 5 euro per kilo en is goed graszaad). Dan heb ik wat staan om nog bij te zaaien binnenkort als het niet meer zeiknat is.

Wegens nieuweling in het gras maaien heb ik mijn eerste maaibeurten op de composthoop gegooid.
Met als resultaat een stinkende slimy rottende brij. Wat kan ik hiermee doen om het de laten "oplossen"?

Intussen een GFT bak aangeschaft die 2-maandelijks wordt geleegd.

Wegens nieuweling in het gras maaien heb ik mijn eerste maaibeurten op de composthoop gegooid.
Met als resultaat een stinkende slimy rottende brij. Wat kan ik hiermee doen om het de laten "oplossen"?

Bruin materiaal toevoegen: karton (dozen die onbedrukt zijn of weinig bedrukt, eierdozen, …) verdorde bladeren, takjes, hooi, versnipperd hout, zaagsel,…

En je moet proberen om laagjes te vormen of om de zoveel tijd de hoop verleggen.

Niet te veel groen (nat) materiaal op elkaar gooien en mixen met bruin (droog) materiaal.

Wanneer de bladeren in de herfst vallen altijd bewaren om later te mixen met grasmaaisel. Idem met snoeiafval :-)

Spitvork kopen en om de 2 weken eens omdraaien. Eens het 3d zon is, zal het snot snel weg zijn.

Af en toe wat blaadjes, haagscheersel, hakselhout doordraaien

Diegenen die hier ook met microklavers aan het experimenteren zijn, welke verhouding doen jullie? 3%, 5%?

Mijn gras is echt triest en de bodem is langs de ene kant te nat (mos) en langs de andere kant te droog (groeit niet), dus ik dacht om de verhouding iets meer klavers te doen. 5% lijkt me zo weinig, dat is nog altijd 95% gras dat niet groeit :p

Dit gekocht ook nog en is wel een voltreffer, werkt perfect voor distels en paardenbloemen

Ik denk te nat en te koud. De zaadjes liggen er nog.
Hier professioneel voetbalveldgras (moet tegen spelende kinderen en honden kunnen, en twas nog eens voor niets ook) gezaaid 14 dagen terug, gewoon "ingereden" met de rol achter tractor en ondertussen toch al 4cm hoog en relatief dik. Nochtans natste en koudste deel van Vlaanderen denk ik.

Hier professioneel voetbalveldgras (moet tegen spelende kinderen en honden kunnen, en twas nog eens voor niets ook) gezaaid 14 dagen terug, gewoon "ingereden" met de rol achter tractor en ondertussen toch al 4cm hoog en relatief dik. Nochtans natste en koudste deel van Vlaanderen denk ik.
Ja, het zal leergeld zijn. Ik kan de komende weken niks doen. Het zal niet voor dit jaar zijn :)

Ja, het zal leergeld zijn. Ik kan de komende weken niks doen. Het zal niet voor dit jaar zijn :)

Ik had de vorige keer van dat veel te duur zaad gebruikt met een coating zodat vogels het niet pakken, maar dat duurde wel 3-4 weken eer het begon te kiemen en voor grote oppervlaktes ook gewoon niet te betalen. Voor kale plekken gebruik ik dat nu wel nog altijd.

Ik had de vorige keer van dat veel te duur zaad gebruikt met een coating zodat vogels het niet pakken, maar dat duurde wel 3-4 weken eer het begon te kiemen en voor grote oppervlaktes ook gewoon niet te betalen. Voor kale plekken gebruik ik dat nu wel nog altijd.
Best enkel graszaad kopen waar de samenstelling op vermeld staat. Dan weet je wat je aan het inzaaien bent en kan je ook heel makkelijk opzoeken hoe snel elk type gras zou moeten ontkiemen en of er veel meerjarige soorten tussenzitten.

Hier kan je bv. wat info vinden over de verschillende grassoorten:

Die combinatie van 50kg potgrond 50kg en graszaad (hier in de buurt €50) begint serieus op mijn systeem te werken :angry: ik ben echt aan het werken voor mijn gras ffs - ik moet er morgen opnieuw kopen

Die combinatie van 50kg potgrond 50kg en graszaad (hier in de buurt €50) begint serieus op mijn systeem te werken :angry: ik ben echt aan het werken voor mijn gras ffs - ik moet er morgen opnieuw kopen

Want een tuin is keihard....

Genieten?

Wat gebeurt er als het gazon niet compleet "in orde" staat?

Want een tuin is keihard....

Genieten?
Bij mij wel ja,
  • twee-drie keer per jaar gras maaien
  • nooit mest toedienen aan mijn gazon (of andere planten).
Ik spendeer wel veel tijd aan het verzorgen van mijn borders, maar dat beschouw ik niet als werken.

Bij mij wel ja,
  • twee-drie keer per jaar gras maaien
  • nooit mest toedienen aan mijn gazon (of andere planten).
Ik spendeer wel veel tijd aan het verzorgen van mijn borders, maar dat beschouw ik niet als werken.

Ik geniet ook, zelfs vh werken.

Hier ook enkele weken geleden wat gras bijgezaaid in de tuin.

viDHj5T.jpeg

YTD7YtJ.jpeg

Terug
Bovenaan