Tips voor gras maaien?

Kan je met deze strooiwagen ook een toplaag verspreiden?

Als het lukt dan is die bak wel heel klein, daarmee kan je misschien 2m² doen. Gewoon zo'n zak openscheuren, uitgieten en verdelen met een hark, gaat vrij vlot :)
 
Of investeren in een landzie maar daar gebruik ik dat niet genoeg voor. En ik vind die ook nergens te huur.

Welke grond kan je best gebruiken?
 
Klavers vind ik niet zo erg, maar distels en paardenbloemen vind ik nu niet zo mooi :p
Wij zijn bezig om zoveel mogelijk (micro) klaver in het gras te krijgen. Zou beter standhouden bij droogte en blijkt resistenter tegen engerlingen.

Het groeit laag dus minder maaien en is gratis bemesting.
 
Zo, alles ligt er op. Extra potgrond wegens verwijderen onkruid en graszaad overal.

Wanneer moet die laatste meststof er dan nog op? Volgende week ofzo?

Op de doos met gras staat ook dat ik het nu moet laten groeien tot 8cm. Damn, dat gaat kriebelen als het 5cm staat 😁
 
Wij zijn bezig om zoveel mogelijk (micro) klaver in het gras te krijgen. Zou beter standhouden bij droogte en blijkt resistenter tegen engerlingen.

Het groeit laag dus minder maaien en is gratis bemesting.
Had ik ook al eens tegen gekomen, maar nog nooit echt gezien in België.

Wat bedoel je met 'in het gras te krijgen'? Hoe pak je dat misschien aan? Gewoon 'klavers' tussen je gras zaaien? :)
 
Had ik ook al eens tegen gekomen, maar nog nooit echt gezien in België.

Wat bedoel je met 'in het gras te krijgen'? Hoe pak je dat misschien aan? Gewoon 'klavers' tussen je gras zaaien? :)
Verticuteren en dan doorzaaien met microklaver in plaats van graszaad.

Wij hebben zeer droge grond en ik merk dat de klaver beter standhoud op moeilijke plaatsen.
 
Na een week nog altijd geen grassprietje te zien, vanaf volgende week moet ik toch al iets zien neen?

Vanaf wanneer moet ik die meststof gebruiken eigenlijk? Als het 4cm staat? Als het 8cm staat? Of eerder wanneer ik het voor de eerste keer maai ?
 
Na een week nog altijd geen grassprietje te zien, vanaf volgende week moet ik toch al iets zien neen?

Vanaf wanneer moet ik die meststof gebruiken eigenlijk? Als het 4cm staat? Als het 8cm staat? Of eerder wanneer ik het voor de eerste keer maai ?
Wat ik had gelezen is dat het snelste 1 week is, maar het even goed paar weken kan duren eer je iets ziet.
 
Na een week nog altijd geen grassprietje te zien, vanaf volgende week moet ik toch al iets zien neen?

Vanaf wanneer moet ik die meststof gebruiken eigenlijk? Als het 4cm staat? Als het 8cm staat? Of eerder wanneer ik het voor de eerste keer maai ?

Als het nachtelijk 2 graden is, ga je niet veel zien...
 
Na een week nog altijd geen grassprietje te zien, vanaf volgende week moet ik toch al iets zien neen?
Ook niet als je van tegen de grond over je toekomstig gazon kijkt? De eerste zaadjes zouden toch wel uitgekomen moeten zijn.
Vanaf wanneer moet ik die meststof gebruiken eigenlijk? Als het 4cm staat? Als het 8cm staat? Of eerder wanneer ik het voor de eerste keer maai ?
Best na eerste keer maaien. Dus wanneer het een 8-10cm is als je de regels volgt. Al moet ik bekennen dat ik meestal zo lang niet wacht met een eerste keer maaien (en dus bemesten), ben nogal ongeduldig en wil het gras dus sneller dwingen van uit te stoelen. :p

Ik meet het gras niet maar ik denk dat het zo'n 5-6cm is als ik voor een eerste keer maai en bemest.
 
Het gras komt er eindelijk door, maar enkel op de plaatsen waar ik potgrond heb gegooid samen met graszaad. De verticuteer stukken heb ik ook gezaaid maar die blijven kaal…
 
Ik ga mijn grasrobot kleiner zetten. Ik ga hem enkel nog het stuk achteraan laten onderhouden. Door zijn gemulch neemt die dus echt een pak onkruid mee naar voor naar het stuk gazon aan ons terras.

Stuk vooraan zal dus met kooimaaier manueel bijgehouden worden.

Nu es kijken of ik de bestaande draad nog terugvind om hem dwars over het gazon te kunnen herleggen, en wat kabelverbinders bestellen.
 
Iemand tips voor een goede kooimaaier? Had zelf deze op het oog => https://www.husqvarna.com/be-nl/gazonmaaiers/hicut-64/
Ik heb deze: https://www.fiskars.be/producten/tuinieren/gazononderhoud/staysharp-max-kooimaaier-1000591

Op zich heel tevreden van, maar het probleem met zo'n kooimaaier is dat als je het gras even verwaarloost het te lang is, waardoor zo'n maaier gewoon het gras "neerslaat" in plaats van te snijden. Dat gecombineerd met een niet helemaal vlakke tuin heeft ervoor gezorgd dat ik ook een conventionele maaier heb op batterijen, die ik meer gebruik. Maar die kooimaaier is wel vrij ontspannend om mee rond te gaan vind ik, en stil.

Overigens heb ik zo'n 600 m² gras, als je een kleine tuin hebt zou ik niet twijfelen.
 
Iemand tips voor een goede kooimaaier? Had zelf deze op het oog => https://www.husqvarna.com/be-nl/gazonmaaiers/hicut-64/

Ik heb er 2. Een manuele zodat ik op zondag 's avonds na het werk laat er ook nog es rap over kan :p

https://www.stiga.com/be_nl/290401608-s15-scm-440-fs.html (met opvangbak)

en deze staat in order: volgende week normaal hier.


De stiga heeft uitworp vooraan, is wel goed om es te mulchen. Heeft ook 9 standen (tov maar 4 op de accu versie)
 
over dat "stil zijn" van die accu kooimaaier heb ik wel mijn twijfels. Op alle foto's op die link van bol.com staat de werkmens die er mee rondrijdt erop met gehoorbeschermers :laugh:
 
Ik ga binnenkort ook een (mulch/combi?)maaier moeten uitzoeken en zal hier nog wel terugkomen voor advies, maar wat zijn zo de merken die te vermijden zijn? Dan kan ik dit op z'n minst al negeren.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan