Thuisnetwerk verbeteren

Infreno

Member
Ik ben al even bezig met mijn thuisnetwerk te optimaliseren.

BBox 3 Proximus staat in de technische berging op het gelijkvloers van een nieuwbouw. Abbo bij Proximus van max 100Mbps (bekabeld).
Ethernet poorten in de muur op verschillende strategische plaatsen in huis. Bekabeling is dus geen issue, Wifi wel.

Jaartje geleden Omeda AP EAP225 bekabeld aangesloten op het verdiep in de meest centrale kamer. In de 2 uiterste kamers was voordien geen wifi bereik.
Sindsdien op de hele bovenverdieping gemiddeld 35Mb/s op 2,4 ghz. Niet top maar een stuk beter dan voordien.

Dit weekend centaal op de benedenverdieping een EAP245 geplaatst met extra ethernet poort voor de PS5. De wifi van de Bbox werd uitgeschakeld.
Mijn netwerk heeft 1 gezamelijke SSID voor 2,4 ghz en 5 ghz. Beide AP's kregen zelfde SSID en paswoord.

Werkt op zich perfect en mijn dekking is zeker verbeterd. Alles ook heel makkelijk op te volgen en beperkt aan te passen via de Omeda app.
2.4 ghz zit rond 35-40 Mb/s en 5 ghz rond 80-85 Mb/s.

Toch heb ik het gevoel dat er meer uit te halen valt met wat tweaken. Roamen tussen beide AP's werkt op zich perfect maar mijn smartphone heeft nogal de neiging om te blijven hangen op het tragere 2,4 ghz netwerk. Vaak schakelt hij zelfs niet over op 5 ghz als ik naast het AP zit. Als ik Wifi dan uit/aan zet schakelt hij wel over.
Het 5 ghz netwerk lijkt mij ook zeer zeer beperkt in range. Als ik 3m verder zit met 1 muur tussen prefereert mijn smartphone het 2,4 ghz netwerk. Ook 5 meter van mijn AP in open ruimte en mijn smartphone neemt de 2,4 ghz.

Heb al wat zitten spelen met de wifi kanalen wat soms duidelijk verbetering geeft ,helaas altijd maar tijdelijk. Geen rechtstreekse buren dus geen interferentie met andere netwerken.

Iemand nog tips om meer op 5 ghz te raken/blijven?
Zou een wifi router een betere optie zijn? Sterke wifi, eenvoudige instellingen en 1 ethernet poort vrij voor PS5 zijn de vereisten.
Ik kan mijn EAP245 nog terugsturen indien nodig. Ubiquiti een betere optie?

Dank!
 
Je zou kunnen werken met een apart SSID voor 2.4 en 5 GHz en zo meer 5GHz forceren.

Maar dat terzijde zijn die EAP245's toch goed qua bereik. Heb er hier zelf eentje op elk verdiep, net getest en ik haal 280Mbps dus zowat het maximum van mijn Telenet lijn.
Van en naar NAS haal ik zelfs 700Mbps.

Edit: ik zou het sowieso bij 1 merk houden. Anders wordt goede roaming moeilijk.
Zet ook zeker wifi van je bbox uit als die dat heeft.
 
Wifi op de Bbox staat uit.
Roamen zal mss minder vlot gaan met 2 aparte SSID? Heb ook wat schrik voor dekkingsproblemen op 5 ghz zonder nog een extra AP.
Mijn AP's hangen laag tegen de muur wat het bereik mss ook niet ten goede komt?
 
Wifi op de Bbox staat uit.
Roamen zal mss minder vlot gaan met 2 aparte SSID? Heb ook wat schrik voor dekkingsproblemen op 5 ghz zonder nog een extra AP.
Mijn AP's hangen laag tegen de muur wat het bereik mss ook niet ten goede komt?

Mijn AP's zitten eigenlijk allemaal op 1-1.2 meter hoog, zonder dekkingsproblemen of problemen om op 5GHz te connecten met smartphone/laptop/...
Al eens andere toestellen geprobeerd?

Er zijn ook instellingen die je misschien wat kunnen helpen, weet niet of je deze al gebruikt?

YfR2TO0.png


Komt nu wel uit de webinterface via m'n OC200 controller maar ik dacht dat je deze ook per AP kan aanzetten als je die OC200 niet hebt.
 
Bedankt voor de hulp.

Ik heb 2 standalone AP's met basis instellingen vanuit de Omada app. De geavanceerde instellingen die je toont kan ik daar niet terugvinden. Heb ik een aparte controller voor nodig of kan eenmalig ingesteld worden via een web app?

Andere clients moet ik nog testen. Mijn vrouw haar Samsung blijft wel makkelijker hangen op de 5ghz zag ik gisteren.

Misschien verwacht ik er teveel van? Op zich is het een hele verbetering met de Bbox WiFi maar had toch wat hogere snelheden gehoopt/verwacht.
 
Ik heb 2 standalone AP's met basis instellingen vanuit de Omada app. De geavanceerde instellingen die je toont kan ik daar niet terugvinden. Heb ik een aparte controller voor nodig of kan eenmalig ingesteld worden via een web app?

Er bestaat controller software ook: https://www.tp-link.com/nl-be/support/download/omada-software-controller/
Ik vermoed dat je met deze ook die functionaliteiten kan instellen, ik had die ook eens geprobeerd voor ik die OC200 kocht maar had precies wel het probleem dat van zodra ik mijn laptop dichtklapte (en die dus in sleep ging), mijn site niet meer functioneerde - dus die zou altijd up moeten blijven dan.

Maar ik zou niet adviseren om die controller te kopen om dit probleem op te lossen, want ik heb m'n twijfels over de kans dat die paar vinkjes een wereld van verschil gaan maken. Die controller is vooral handig om al je AP's samen goed te managen, gebruiksinzicht te krijgen en problemen te diagnosticeren.

Misschien verwacht ik er teveel van? Op zich is het een hele verbetering met de Bbox WiFi maar had toch wat hogere snelheden gehoopt/verwacht.

Op zich is het geen rare verwachting om goede snelheden te verwachten hoor. Zoals ik zeg, ik haal met mijn smartphone >280Mbps van het internet en 600-700Mbps van/naar mijn NAS dus het moet zeker mogelijk zijn. Alleen weet ik niet goed waarom het bij jou niet lukt.

Ik zou om te troubleshooten een apart SSID voor 5GHz aanmaken (naast de SSID voor je 2.4/5GHz netwekr) en je smartphone daar eens mee connecten, en kijken wat voor gedrag je daarmee ziet.
 
Terug
Bovenaan