Album of the week The Vandals - Hitler bad, Vandals good. (1998)

Tof plaatje, en ik heb ze live wel nog eens gezien op Groezrock indertijd. Goed om op te pogo'en over de middag. Ik ben wel wat uit deze specifieke poppunk sound gegroeid met de jaren. De songs beginnen op de duur wat in elkaar te bleeden, de jokes worden wat vermoeiend na meerdere luisterbeurten. Zal wel aan mij liggen.
 
Nooit veel naar punk geluisterd, the Vandals zijn mij dus ook onbekend. Ik ben nu ongeveer halverwege de plaat, en ik kan bevestigen dat het als punk klinkt.
Ik heb altijd al gevonden dat punk wel eens leuk kan zijn voor 1 liedje, maar als je zo een heel album beluisterd dan beginnen de nummers wat te vervagen aangezien ze allemaal praktisch hetzelfde klinken, tot op het vervelende af. Wat hier niet anders is.
Hiter bad, Vandals not so good but ok I guess.
 
Ik kende de band enkel van naam, vroeger in de puistentienerjaren wel wat punk geluisterd tijdens het skaten maar ik vrees dat ik dit toch wat ontgroeid ben.
Hoewel de plaat 14 nummers bevat duurt ze slechts 36 minuten en die vliegen voorbij zonder dat ik er echt individuele nummers kan uitpikken die blijven hangen... De lyrics van "I've got an ape drape" bleven nog het meest plakken, maar vraag me niet waarom.

Misschien ben ik gewoon oud aan het worden en neem ik dit allemaal wat te serieus, de band doet dat alleszins zelf niet.
 
Dit is toch gewoon leuke muziek he, soms moet het niet allemaal doordacht of complex zijn. Gewoon beetje lullen in die micro en op die gitaar rammelen.

Ik krijg hier spontaan flashbacks naar de jaren 2000. Alle dagen in het skatepark, in de verte staat @LessThanJake wat te muilen met suicidale emo sletjes, waar heeft die man allemaal tijd voor zeg want THPS2 is zonet uitgekomen op de PlayStation. Vijftig punkrock liedjes in m'n MP3 speler van den Aldi. Nummers van NOFX, Lagwagon, Millencolin, Less Than Jake af en toe zelfs al wat hardcore à la Madball, Agnostic Front, H20 of Hatebreed. Op fuiven wordt er geen enkele moshpit overgeslagen want wij als punkrockers zijn daar experts in natuurlijk :love:
 
Had een puntige EP kunnen zijn, maar zitten veel tsjool liedjes tussen met jakkerende uptempo gitaren en jengelende vocalen. Ik weet weer waarom ik nog nooit op een skateboard heb gestaan.
 
Had een puntige EP kunnen zijn, maar zitten veel tsjool liedjes tussen met jakkerende uptempo gitaren en jengelende vocalen. Ik weet weer waarom ik nog nooit op een skateboard heb gestaan.
Zou de muziek je beter bevallen als je anderhalve liter Bacardi Breezer binnen hebt en je je weer 14 of 15 waant? Sommige mensen ontgroeien een muziek stijl nooit en The Vandals lijken me een band te zijn dat hun kinderlijke zelf nooit heeft verloren. Ik vind dat wel een zekere charme hebben.
 
Goh, maar der zijn ook bands die nostalgisch zijn maar tegelijkertijd de tand des tijds beter doorstaan? Niet helemaal vergelijkbaar met The Vandals, maar iets als een Rancid is nog altijd een hele fijne listen vandaag imo.

Moet wel zeggen dat ik naar aanleiding van deze AOTW terug wa meer punk aant luisteren ben waar ik pakweg 10 15 j geleden meer naar luisterde!
 
Nog 3 nummers te gaan en het bevalt mij wel. Het heeft de speelsheid en de humor van een rancid maar heeft tegelijk ook wat van de hardheid van een bad religion. Die combo ligt mij wel. Het gitaarwerk is goed net als de drums en ook de vocals zijn leuk. Niet de beste punkplaat van de 90's ma toch wel een subklassieker
 
Dit is toch gewoon leuke muziek he, soms moet het niet allemaal doordacht of complex zijn. Gewoon beetje lullen in die micro en op die gitaar rammelen.

Ik krijg hier spontaan flashbacks naar de jaren 2000. Alle dagen in het skatepark, in de verte staat @LessThanJake wat te muilen met suicidale emo sletjes, waar heeft die man allemaal tijd voor zeg want THPS2 is zonet uitgekomen op de PlayStation. Vijftig punkrock liedjes in m'n MP3 speler van den Aldi. Nummers van NOFX, Lagwagon, Millencolin, Less Than Jake af en toe zelfs al wat hardcore à la Madball, Agnostic Front, H20 of Hatebreed. Op fuiven wordt er geen enkele moshpit overgeslagen want wij als punkrockers zijn daar experts in natuurlijk :love:

Was exact hetzelfde aan ‘t peizen. 't Is alsof iedereen die aan dit concept meedoet verwacht om wekelijks "Dark Side of the Moon"-gewijs een muzikale wereldreis te maken of stommelings een nieuwe "Blackwater Park" wilt ontdekken. Als ik hier dan "goh jah, tja, errrr, ja, 't is niet mijn ding azo" lees, denk ik dat het AOTW-concept zijn doel toch wat voorbij streeft.

Soit, ik ben uiteraard ook gewoon een dikke neut. En heb ook weinig recht van spreken, want ik doe zelf nog maar sinds een paar weken mee. :unsure:

Alleszins: net als clercqie ben ik hier toch weer wat punkrawk aan 't beluisteren door dit topic. Hulde, grungy!
Seffes een skateboard bestellen en mij ne mohawk scheren op een plek waar het toen dit album uit kwam nog niet mogelijk was.
 
Laatst bewerkt:
Was exact hetzelfde aan ‘t peizen. 't Is alsof iedereen die aan dit concept meedoet verwacht om wekelijks "Dark Side of the Moon"-gewijs een muzikale wereldreis te maken of stommelings een nieuwe "Blackwater Park" wilt ontdekken. Als ik hier dan "goh jah, tja, errrr, ja, 't is niet mijn ding azo" lees, denk ik dat het AOTW-concept zijn doel toch wat voorbij streeft.

Soit, ik ben uiteraard ook gewoon een dikke neut. En heb ook weinig recht van spreken, want ik doe zelf nog maar sinds een paar weken mee. :unsure:

Alleszins: net als clercqie ben ik hier toch weer wat punkrawk aan 't beluisteren door dit topic. Hulde, grungy!
Seffes een skateboard bestellen en mij ne mohawk scheren op een plek waar het toen dit album uit kwam nog niet mogelijk was.
Ik begin meestal zonder verwachtingen, het doel is imo nieuwe dingen horen ontdekken. Als ik zeg dat de plaat me niet ligt, dan is dat gewoon een manier om te zeggen dat de plaat niet persé slecht is maar dat ik ze gewoon niet goed vind.
Ik ben al veel toffe dingen tegengekomen, zelfs uit albums die ik maar zo-zo vond; Obsqure bv vond ik niet geniaal maar da's hier al gepasseerd als achtergrondmuziek tijdens het werk.
 
Heb nu trouwens bij een aantal mensen hier het gevoel dat ze een vrij enge definitie hebben van punk? Ik trek mijn definitie heel breed en dan blijft dat echt één van mijn favoriete genres, met heel veel variatie doorheen de substijlen. Alleen deze specifieke uptempo stijl waar Bad Religion zowat de blauwdruk van is en die dan door honderden is gekopieerd ( zie ook het lijstje van @shiftyke hierboven) heeft me nooit echt gelegen..

Nu ik zeg het, over de middag op een festival pak ik dat dan wel mee voor de sfeer en de leute.
 
Heb nu trouwens bij een aantal mensen hier het gevoel dat ze een vrij enge definitie hebben van punk? Ik trek mijn definitie heel breed en dan blijft dat echt één van mijn favoriete genres, met heel veel variatie doorheen de substijlen. Alleen deze specifieke uptempo stijl waar Bad Religion zowat de blauwdruk van is en die dan door honderden is gekopieerd ( zie ook het lijstje van @shiftyke hierboven) heeft me nooit echt gelegen..

Nu ik zeg het, over de middag op een festival pak ik dat dan wel mee voor de sfeer en de leute.
Hip hop is het nieuwe punk hé. :unsure:
 
Ik denk dat "I've got an ape drape, yes I do" de komende dagen nog regelmatig in mijne kop gaat zitten (dik uw schuld Stabby Wout :eviltongue:).

An Idea For A Movie, Euro-Barge en uiteraard My Girlfriend's Dead waren dik te genieten.
Dik feestje!

Welk nummer mag toegevoegd worden aan de BG-playlist?
 
Ik volg Clercqie grotendeels. Vroeger veel naar dit soort muziek geluisterd, maar nu zal ik dat zelden of nooit voor mezelf opleggen. Maar als we met de vrienden op weekend zitten in de ardennen of iets dergelijks gaan we er sowieso een paar uur op feesten.
Dit. Maar ik ben nooit fan geweest van poppunk.

Lint haalde aan dat het goede muzikanten waren en dat hoor je echt wel. De lyrics zijn idioot maar dat hoort ook zo te zijn in het genre. Gewoon een album dat lekker blaast, een band dat live sowieso een feestje is en ik nooit meer op zal leggen buiten wat singles als mijn maten zat zijn en willen een pogo starten.
 
Ik denk dat "I've got an ape drape, yes I do" de komende dagen nog regelmatig in mijne kop gaat zitten (dik uw schuld Stabby Wout :eviltongue:).

An Idea For A Movie, Euro-Barge en uiteraard My Girlfriend's Dead waren dik te genieten.
Dik feestje!

Welk nummer mag toegevoegd worden aan de BG-playlist?
I vote Ape drape
 
Tja, ik zal hier ook maar eens iets meer posten, aangezien dit nog steeds een van mijn favoriete albums en bands is.
Eerste album dat ik ooit hoorde van The Vandals, waarbij Ape Drape meermaals op repeat stond. Voor mij nog steeds een topnummertje btw.
Vooral 'I've had it since the first time I saw Queensryche' blijft een epic zinnetje, zeker hoe het gezongen wordt.

Maar bon. Heb ze voor het eerst in Peer gezien, 2003/2004? Geen idee, lang geleden. Kende toen enkel dit album maar. Zo omver geblazen wel, direct alle cd's gezocht en kapot geluisterd. Tot op heden volg ik ze nog steeds, heb ze ondertussen nog enkele keren gezien her en der, laatste keer 2(?) Jaar terug op Brakrock.

Ze zijn nog steeds hetzelfde als 15 jaar geleden imo. Nog steeds vol plezier op het podium. Denk dat ze dikwijls meer plezier maken dan het publiek.
 
Zoals al aangehaald: dees is gewoon een flashback naar de pubertijd: Tony Hawk of X Games Pro Boarder spelend op de PS, die nummers voorbij horen komen en nadien die nummerkes opzoeken op Kazaa of whatever het was.
Ik was niet zo into punk, veel verder dan Pennywise kwam ik niet. Maar dankzij die games en internet toch een mooie collectie bij elkaar gespaard van die muziek: Pennywise, The Vandals, Rancid, Millencolin, NOFX, ga zo maar door. Op't eerste zich allemaal "dezelfde" bands maar ze geven toch allemaal hun eigen draai aan het genre.

Wat me eigenlijk meteen opviel aan dit album was de vrij goeie production. Ik luister nu wel op m'n PC met een gaming headset, dus verre van optimaal maar ik vind alles heel goed en fris klinken. Wat ook al gezegd is: die mannen spelen best goed en er steekt best wel wat humor in de teksten. Money's Not An Issue is eigenlijk gewoon een langgerekte mop met op't eind de droge clue. Ape Drape is waanzinnig catchy, idem voor Come Out Fighting. F'ed Up Girl is totaan iets anders en heeft bij momenteniets bluesy in zich, ook een tof nummer. OK is dan weer lekker straightforward.

Conclusie: dat waren een enorm fijn een ietwat nostalgisch 36 minuten en 38 seconden!
 
Ideale band tijdens een proclamatie-feestje in de VS van dertig - veertig jaar terug met hun korte geestige nummers.
Zet er McFly op gitaar bij en het plaatje is compleet.
'My girlfriend's dead': :clap:.
'Money's not an issue': 60's in een '90-jasje. Fantastisch nummer.
'Come out fighting': Duidelijk te horen dat het een cover is.
'Euro-barge': :laugh:. Teksten waar ik dol op ben.
'Fucked up girl': Een kalmer nummer, niet in de rij toebehorend bij de rest en een hoogwaardig eentje.
'OK': Een perfecte afsluiter van een schooljaar-eind-feestje.
'So long, farewell': De goofy encore.

Wil gerust geloven dat in een kwaadaardiger universum zij verantwoordelijk zijn voor 'Scotty didn't know' van Eurotrip.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan