Album of the week The Vandals - Hitler bad, Vandals good. (1998)

grungywout

Active member
Crowdfunder FE
Geriatrische punkers, het is een fenomeen waar we al 20 jaar mee lachen en als we eerlijk moeten zijn ziet het inderdaad een beetje triestig uit om een man van middelbare leeftijd nog steeds te zien rondspringen in een driekwart broek. Maar er zijn weinig punkbands die al zolang meedraaien als the Vandals (intussen al meer dan 40 jaar!) en nog steeds die jeugdige energie van de gloriedagen hebben. Deze pretpunkers weten er sinds 1980 een absoluut feestje van te maken en zijn dan ook één van de beste live-acts out there. Wie hier ooit the Vandals live heeft meegemaakt weet waar ik het over heb en dat ze zo onweerstaanbaar zijn dan het zo goed als onmogelijk is om geen danske te placeren in de pit, ook al was dat niet de intentie.

The Vandals hebben veel uitstekende albums die van voor tot achter puur goud zijn, maar als ik er dan toch één moet kiezen is het "Hitler bad, Vandals Good." uit 1998. Niet omdat het per se het beste album van the Vandals is, maar wel omdat het misschien het meeste "Vandals" album is. Dit album is een allegaartje van de gewoonlijke onderbroekenlol van the Vandals, maar bevat ook een aantal oorwurmen met snelle rifs, strakke drums en vooral veel humor.

Het zou voordehandliggend zijn geweest voor mij om hier een grunge of metalalbum neer te posten, maar ik dacht "let's keep it light".


Enjoy & keep the party going!

 
YEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH BOI VANDALS!!!!!
Fucking dansen, moshen, in de modder springen, de naakte gitarist ontwijken, lachen met puberale humor, en buiten adem en pikzwart uit de pit kruipen op het einde :love::love::love::love::love::love:

Sowieso de beste (of in elk geval de meest plezante) live band evah, en inderdaad een speciale band met veel geschiedenis:
  • OG (comedy) hardcore punkers die de boel in de 80s mee hebben opgestart
  • Ge-evolueerd tot pret/pop punkers van hoog niveau (zie deze plaat) die in de 90s en 00s de hele punkrock beweging omhoog trokken
  • Ondertussen hun eigen label (Kung Fu) managen waar ze heel wat opstartende bands mee supporteren
  • Een geweldig fucking kerstmis album uitbrengen, dat ze jaarlijk integraal live brengen.
  • 2 Technisch ZEER begaafde muzikanten (Fitzgerald & Freese) die bij de top van hun craft horen en veel gevraagde sessie-muzikanten zijn ...
  • ... maar die bewust kiezen om 50% van hun tijd te besteden aan low-brow puberale pret-punk
  • Members met de meest belachelijke namen (Dave Quackenbush, Warren Fitzgerald, Joe Escalante, Josh Freese) ... maar het zijn gewoon echt hun echte namen

:music: I'VE GOT AN APE DRAPE :music:
 
Laatst bewerkt:
Aha! Punk! Noties van (zowel politieke als apolitieke, oi! en pretpunk of skatepunk), maar nooit helemaal ingedoken wegens, mijn plaat blijft hangen, andere muzikale voorliefdes. Morgen dan maar eens opzetten tijdens het werken, maar alvast een fijne keuze!
 
Cleverder dan Bob? :eek:
Cleverder weet ik ook niet zo :laugh:.
Anarchy, kill a cat
shoot james brady in the back
raise an army of rabid rats
beat your neighbor with a bat
anarchy burger
hold the government
anarchy burger
hold the government
anarchy, go ape shit
let them know your sick of it
write your congressman,
tell him he sucks, your only in it for the bucks
anarchy burger
hold the government
anarchy burger
hold the government
you're all potential anarchy burgers
if you want to be free
order yourself an anarchy burger
(hold the government, please)
anarchy burger
hold the government
America stands for freedom
but if you think you're free
try walking into a deli
and urinating on the cheese
anarchy burger
hold the government
anarchy burger
hold the government
say fuck in front of your mom
fuck!
and
go to school naked

Hoe dat ooit in een Vin Diesel film is geraakt, snapt geen kat :laugh:.
 
Cleverder is misschien niet het juiste woord, maar het is lyrisch gewoon anders 🤷‍♂️

Kzou zeggen meer dad joke dan fart joke (hoewel één van hun albums natuurlijk wel "Live fast diarrhea" heet :thinking: )
 
They will spend eternity cursing all they've done
Faced with karma consequences and nowhere left to run
They will be in agony until the end of time
'Cause they were such assholes while alive

:music:

Zalig album!
 
Holy shit, toen ik gisteren zag dat het aan u was voor AOTW @grungywout , hoopte ik zonder zever dat het dit album zou zijn. Die band heb ik namelijk met exact dat album leren kennen, zo’n 20 jaar geleden en staat hier nu en dan nog eens op. Superclevere muziek zou ik het niet noemen, maar ‘t is vaak wel gewoon lollig.

Trip down memory lane: het is 2001 of 2002, Kazaa is (weer) efkes opgedoekt (om later vervangen te worden door Bearshare, Limewire, Morpheus, …) dus LTJ kan geen nieuwe liekes meer beluisteren of fielmkes bekijken. Youtube bestond toen nog niet, en met een Telemeter van 10Gb zou dat ook gewoon geen goed idee geweest zijn.
Ga nooit vergeten dat gij limitless internet had op uw unief in Holland (Maastricht?) waar ge destijds FTP’kes opzette voor mij om films en mp3-albums te downloaden, waarvan dit album er ééntje was van een band die ik dus niet kende, maar mij door u warm werd aanbeveeld. Heerlijk :’)
Kutfilms als Bedazzled had ge wel voor u mogen houden, want zo’n prul heeft mij wel meer dan eens smallband opgeleverd.

In all seriousness: als ik The Vandals hoor, moet ik dus zonder zever aan u peizen, grungy :love:
Waar is de tijd wel eh. Ewa punkrock en emo-albums ontdekken net ook Lithium en GMotha. :’) en de enige zorg die we hadden was niet op smallband te geraken opdat we op MSN nog liekes konden doorsturen.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan