The Road to the World Cup 2026

Ik kan ongefilterd wel smaken want daar gaan ze wel dieper in op de ‘gebreken’. Laatste aflevering met Nilis in plaats van Deschacht is heel goed.

Heel veel fuzz rond de all time WK topscorer maar eigenlijk is die statistiek met dit WK wel wat verwaterd gezien de tegenstanders.

Betere statistiek is de all time WK topscorer tijdens de knockout stage. En daar staat Mbappe op een gedeelde 1ste plaats (andere is Leonidas van Brazilie, scoorde 1 goal tijdens WK 1934 en 7 tijdens 1938).

Mbappe 8 knockout goals in 8 matchen (waarvan 5 tegen Argentinie, 2 tegen Polen en 1 tegen Kroatie)

Ter vergelijking Messi staat op de gedeelde 12de plaat en heeft 5 knockout goals in 12 matchen. Allemaal gescoord tijdens het WK van 2022 (1 tegen Australie, 1 tegen Kroatie, 1 tegen Nederland en 2 tegen Frankrijk).

Heel veel fuzz rond de all time WK topscorer maar eigenlijk is die statistiek met dit WK wel wat verwaterd gezien de tegenstanders.
de vorige recordhouder maakte zijn WK-debuut in 2002, waar hij meteen een hattrick scoorde in een 8-0 overwinning tegen Saudi-Arabië.
de kwaliteit van de tegenstanders is niks nieuws.

Klose had ook "slechts" 5 goals in KO matchen

Er zijn ook gewoon meer matchen op een WK dan vroeger. Tem 1978 waren er max 16 ploegen, dan van 1982-1994 24 ploegen en dan wordt het 32 ploegen tot en met vorige editie.

Dus eerst zou Portugal een top ploeg zijn zonder Ronaldo, en nu opeens is Ronaldo wel een topper. Sporza toch…

Btw: wtf is een set piece coach ofzo iets?

Dus eerst zou Portugal een top ploeg zijn zonder Ronaldo, en nu opeens is Ronaldo wel een topper. Sporza toch…

Btw: wtf is een set piece coach ofzo iets?
Diegene die voor stilstaande fases dingen bedenkt die de defensie van de tegenstander uit elkaar trekken om dan te scoren tijdens die seconden dat voornoemde defensie verrast is.

Omdat het "mathematisch kan het nog"-gevoel zo leuk is, dit even:

Vandaag spelen groep D,E en F. Als we vrezen dat België 3e zou eindigen, is het resultaat van de andere ploegen van héél groot belang. Niet enkel om als een van de 8 ploegen mee te gaan naar de knock-out fase, maar ook welke tegenstander we zouden hebben.

Eerste vraag: gaat we tot de beste 8 ploegen behoren in dat scenario?
Normaal gezien wel. We zouden dan een doelpuntensaldo van 0 moeten hebben en van de 3 ploegen die vannacht als derde eindigen, zijn er al 2 die dan zeker achter ons komen. Gezien de standen in de andere poules is de kans groot dat er nog zeker 2 ploegen eindigen als derde met 1,2 of 3 punten (dat laatste met negatief doelpuntensaldo), dus ziet het er goed uit .

Tweede vraag: tegen wie komen we dan uit in welke scenario's?
We kunnen nog enkel tegen de groepswinnaar van 1B (USA) of tegen de groepswinnaar van 1I (Frankrijk/Noorwegen) uitkomen als we derde eindigen. Tegen wie we uitkomen is dan afhankelijk van de derdes die zich plaatsen van andere groepen. Ik ga er even vanuit dat Frankrijk groepswinnaar wordt, dus dat we graag tegen USA spelen.

Wat positief is (USA), is als de ploegen die zich als derde plaatsen een van de volgende ploegen zijn:
- Groep A: al beslist: Zuid-Korea, slechts 3 punten, redelijke kans dat die eruit liggen
- Groep B: al beslist: Bosnië, gaan zeker al door (doelpuntensaldo -1 of hoger én 4 punten zijn nodig om nu al zeker te zijn)
- Groep C: al beslist. Schotland, grote kans dat die er uit zullen liggen (3 punten en slecht doelsaldo)
- Groep D: al de derde uit deze groep zich kwalificeert (Australië/Paraguay), dan stijgen onze kansen om tegen de USA te eindigen (we moeten hier hopen op een draw tussen Australië en Paraguay of een héél klein verlies van Australië.
- Groep E: als de derde uit deze groep zich kwalificeert (Ecuador, Ivoorkust, Curacao), dan veranderen onze kansen niet zoveel. Een winst van Ecuador tegen Dutsland zou wel goed zijn.
- Groep F: Als de derde uit deze groep zich kwalificeert (wss Zweden, maar ook Nederland of Japan kunnen), dan stijgen de kansen héél sterk (omgekeerd dalen ze sterk) dat we USA tegenkomen. Een overwinning of gelijkspel van Zweden is hier belangrijk.
- Groep G: onze groep
- Groep H: als de derde uit deze groep zich kwalificeert (alle teams kunnen nog), dan veranderen onze kansen niet zoveel.
- Groep I: Hier mag de derde (Senegal/Iraq) zich best niet kwalificeren. Gelukkig ziet dit er ook naar uit, tenzij Senegal een grote overwinning op Iraq behaalt.
- Groep J: Héél belangrijke groep. Als de derde zich hier niet plaatst, dan spelen we zeker tegen USA. Halen ze het wel, dan is de kans groot dat we tegen Noorwegen of Frankrijk moeten. Als deze wedstrijd op een verlies voor Algerije uitdraait, is de kans ook groot dat dit zo gebeurt, iets minder (maar nog altijd voldoende groot) bij een duidelijk verlies van Oostenrijk. Een draw zou slecht zijn hier.
- Groep K: Iets beter als ze zich niet plaatsen, daardoor supporteren we best voor Oezbekistan.
- Groep L: Licht voordeel voor ons als ze zich niet plaatsen, kans is groot dat dit wél gebeurt tenzij Kroatië verliest van Ghana.

Laatst bewerkt:
Ik ga er vanuit dat wij of Australië of Paraguay treffen. En daarna wellicht Argentinië.

Met een ander scenario houd ik niet echt rekening. Dat hele rekenwerk zoals ik net tegenkwam op Sporza, pff, snap met alle respect niet dat je daar (bij deze hitte dan nog) je tijd in zou steken.

Ik begin ergens nog wel te hopen op plek 2.
Plek 1 wordt sowieso nog moeilijk (al ben ik er echt niet van overtuigd dat Egypte zomaar gaat winnen van Iran).

Want plek 1... voor hetzelfde geld krijg je daar dan Senegal of Uruguay. En misschien stopt het daar dan al. Daarna kom je tegen de VS die het voordeel van het publiek (en de scheidsrechter :unsure: ) hebben. Eruit geknikkerd worden door de VS lijkt ook zo roemloos. In de kwartfinale zal het sowieso wel stoppen tegen Spanje.

Ok, ze mogen dan op locatie blijven én hebben meer rust...

Maar plek 2 zie ik meer en meer zitten eigenlijk. Australië en Paraguay zijn beiden zeker haalbaar. Dan volgt er de match tegen Argentinië. Je bent dan sowieso de underdog, niks te verliezen en wie weet... zijn de RD wel verantwoordelijk voor de laatste internationale match van Messi... indien niet, is het ook geen schande om van de uittredende wereldkampioen te verliezen.

Terug
Bovenaan