The Road to the World Cup 2026

Gewoon werkelijke speeltijd hanteren, zoals in alle andere sporten. Dan hoef je al die aparte regeltjes niet te verzinnen.
Ik vraag me echt af waarom dat ze dat gewoon niet toepassen. Ik ga er van uit dat het iets met uitzendtijd of zo te maken heeft. Nu is het redelijk strak, met werkelijke speeltijd heb je dat veel minder in de hand.

Binnen een goeie week start het en ik moet zeggen ik ken echt nauwelijks iemand in mijn vriendengroep die er al iets of wat mee bezig is.

Ik vraag me echt af waarom dat ze dat gewoon niet toepassen.
Puur conservatisme. Vroeg of laat komt het er wel denk ik.

Van Basten pleitte er jaaaren terug al voor, maar ze waren toen teveel bezig met de VAR.

Interessant Nieuwsblad+ artikel
Maar het is niet alleen een kwestie van middelen, zo blijkt. De geesten willen ook niet mee. “Er wordt meteen gereageerd in de trant van ‘dit is geen basketbal of ijshockey’ (twee sporten die wel met effectieve speeltijd werken, nvdr) of ‘voetbal is goed genoeg zoals het is’. Die weerstand om verandering toe te passen is er altijd wel, en in de voetbalwereld is die nog veel meer aanwezig dan in andere sporten.”
en
Dat voetbal zo’n globale sport is - op dit moment zijn er 211 federaties aangesloten bij de FIFA - bemoeilijkt snelle veranderingen, denkt Van Basten. “Elke verandering brengt op die manier heel veel met zich mee. Het spel wordt gespeeld van jong tot oud en van Alaska tot Nieuw Zeeland. En ook op elk niveau moeten dan deze regels worden gecorrigeerd en goed bevonden worden.”

Van Basten is intussen al een tijdje geen Hoofd Technische Ontwikkeling meer. “Veranderingen realiseren binnen FIFA en UEFA, dat blijkt niet makkelijk. Dus stapte ik op”, vertelde hij ons eerder.

Wat zijn jullie voorspellingen?
Winnaar
Dark Horse
Dark Donkey
Sterspeler
Belgen

Zelf denk ik aan:
Frankrijk
Noorwegen
Engeland
Lamine Yamal
Kwartfinale

Laatst bewerkt:
Konden ze die nieuwe regels dan niet net voor de Champions League-finale invoeren? Dan hadden we misschien een leukere match gehad.

Was het bij het WK in Qatar dat iedereen zo lachte met die vele minuten extra time? Want vond dat toen compleet onterecht en een goede invoering.

Moeilijk te voorspellen en je gaat een eerste ronde krijgen die voor veel ploegen veel eenvoudiger gaat zijn dan anders en mogelijk een vertekend beeld zal geven.

Ontgoochelingen:
  • Engeland: hebben het best goed gedaan de voorbije toernooien, maar kans gemist om een prijs te pakken. Volgens mij wordt dit toernooi een pak minder
  • Marokko: 'Winnaar' van de Africa cup en halve finale op het vorige WK. Er zal veel van hen verwacht worden, maar ik denk dat ze die verwachtingen niet gaan kunnen waarmaken.
  • Argentinië: ook Messi wordt oud en zal het team niet meer kunnen dragen zoals voorheen. Zullen hun WK-titel niet met verve kunnen verdedigen. Einde verhaal in de kwartfinale.
Gaan het goed doen zoals verwacht:
  • Spanje: weinig redenen om aan hen te twijfelen. Als regerend Europees kampioen zullen ze het meer dan waarschijnlijk uitzingen tot minstens de halve finale.
  • Frankrijk: toch een beetje getwijfeld, want het blijft een stel ego's met een coach die zijn houdbaarheidsdatum mogelijk voorbij is. Maar ze hebben anderzijds zoveel kwaliteit. Bij hén weten we mogelijk wel meer dan tijdens de groepsfase, want zitten in de zwaarste groep.
  • Portugal: ondanks veel kritiek voor Martinez en de aanwezigheid van de figuur Ronaldo zie ik ze dit keer toch ver komen. De winst in de Nations League en de gebeurtenis met Jota gaat hen dit keer vooruitstuwen.
  • Noorwegen: ik denk dat iedereen ondertussen verwacht dat ze het goed gaan doen. Dus ergens een 'dark horse', maar ook weer niet.
Gaan beter presteren dan verwacht:
  • Brazilië: Lang geleden dat Brazilië echt nog geschitterd heeft op een WK. Moeilijke aanloop, maar ik denk dat ze dit toernooi wél weer hun voet gaan kunnen zetten naast te topclubs. Ze zijn wat meer de underdog nu, maar gaan halve finale halen.
  • Duitsland: Net als Brazilië wel wat mindere toernooien achter de rug. Maar ik denk dat we dit keer wél toernooi-ploeg Duitsland gaan terugzien.
  • Nederland: er wordt misschien niet zo heel veel rekening mee gehouden, maar ze doen het bijna altijd goed. Er zijn heel wat betere kernen geweest de voorbije decennia, maar ik zie ze toch ver komen.

Waarschijnlijk zit ik er volledig naast, temeer omdat ik niet echt naar de verdere mogelijke confrontaties heb gekeken :tongue:

Winnaar: Frankrijk
Dark Horse: Zweden :tongue:
Dark Donkey: Engeland
Sterspeler: Dembélé
Belgen: 1/16e finales

Binnen een goeie week start het en ik moet zeggen ik ken echt nauwelijks iemand in mijn vriendengroep die er al iets of wat mee bezig is.
Lijkt me dat het WK nergens echt leeft in België. Combinatie van enkele jaren slechte resultaten en slecht voetbal, wegvallen van “de gouden generatie” en dan nog eens de algemene staat van de wereld.

Maar het is al bij al een stuk triestiger dan het vorige wk. Volgende week is de eerste match en ik heb zelfs in de winkels amper aankleding of promo’s gezien. :unsure:

In de HyperCarrefour winkels staat wel wat Rode Duivels merch, inclusief (lelijk gemaakte) action figures van een aantal RD's. Die waren al afgeprijsd, geen wonder :) En Lego is ook zichtbaar met hun beker, bal met stadium, en de 4 topspeler sets.

405331-0-0500-banbo-toys-belgium-soccer-de-bruyne-figoura-drasis-20cm.jpg

Winnaar: Frankrijk
Dark Horse: Colombia
Dark Donkey: Spanje
Sterspeler: Mbappé
Belgen: Kwartfinale: minder zou een aanfluiting zijn

Gaan het goed doen zoals verwacht:
  • Spanje: weinig redenen om aan hen te twijfelen. Als regerend Europees kampioen zullen ze het meer dan waarschijnlijk uitzingen tot minstens de halve finale.
Ik kan je er nochtans wel een paar geven:

- Yamal is geblesseerd en de vraag is wanneer die terug gaat zijn, vermoedelijk is die wel terug voor de KO-fase dus an sich niet zo'n groot probleem (afhankelijk van de vorm natuurlijk).
- Nico Williams heeft een zwak seizoen achter de rug en sukkelde ook nog eens met die vervelende pubalgie blessures
- Rodri is verre van de Rodri van EK twee jaar geleden
- Carvajal is er niet meer

Dat waren dus op het vorige EK hun vier sterkhouders, waar nu toch onzekerheden rondom zijn. Komt er ook nog eens bij dat Fermin Lopez er niet bij is wegens een blessure, wat uiteraard ook een gemis is. Hun defensie is ook verre van top imo, wat vorig EK nog redelijk gemaskeerd werd door Rodri die de boel controleerde (wat nu toch minder het geval gaat zijn vermoed ik). Spanje heeft het overigens buiten de gewonnen editie van 2010 eigenlijk nooit top gedaan op WKs om verschillende redenen.

Ik heb Spanje dan ook als 'Dark Donkey', maar da's puur omdat ik ze het WK niet zie winnen, terwijl ze wel samen met Frankrijk naar voren worden geschoven als topfavoriet. Ik zie ze wel de kwart- of halve finale halen afhankelijk van de loting omdat ze nog steeds kwaliteit genoeg hebben en kunnen teren op hun systeem.

Er is in mijn ogen maar 1 echte topfavoriet en dat is Frankrijk.

Nummer Land Totale Marktwaarde
1 Frankrijk 1530.00
2 Engeland 1310.00
3 Spanje 1260.00
4 Portugal 1020.00
5 Duitsland 998.00
6 Brazilië 912.20
7 Nederland 837.20
8 Argentinië 817.50
9 Noorwegen 601.00
10 België 542.90
11 Ivoorkust 530.90
12 Marokko 488.20
13 Senegal 472.90
14 Turkije 472.70
15 Zweden 427.98
16 Uruguay 405.30
17 Kroatië 389.70
18 Verenigde Staten 381.65
19 Ecuador 376.20
20 Zwitserland 332.60
21 Colombia 304.75
22 Japan 278.90
23 Algerije 256.60
24 Oostenrijk 231.70
25 Ghana 230.88
26 Canada 196.15
27 Mexico 194.55
28 Tsjechië 190.18
29 Schotland 176.23
30 Paraguay 155.65
31 Bosnië-Herzegovina 149.00
32 DR Congo 148.75
33 Zuid-Korea 139.15
34 Egypte 134.68
35 Oezbekistan 78.73
36 Australië 77.40
37 Tunesië 70.65
38 Kaapverdië 55.95
39 Haïti 55.60
40 Zuid-Afrika 46.80
41 Saoedi-Arabië 37.00
42 Nieuw-Zeeland 35.60
43 Panama 34.83
44 Iran 32.65
45 Curaçao 25.83
46 Irak 21.00
47 Qatar 19.93
48 Jordanië 19.83
Als je dit bekijkt dan steekt Frankrijk er toch bovenuit en dan heb je het 2-tal Engeland en Spanje. In theorie moet de WK daaruit komen maar het is en blijft voetbal natuurlijk :) .

Ivm België: op voorhand een plaats in de 1/8 is een must en 1/4 kan zeker als de loting meevalt en we wat geluk hebben tijdens de matchen

Lijkt me dat het WK nergens echt leeft in België. Combinatie van enkele jaren slechte resultaten en slecht voetbal, wegvallen van “de gouden generatie” en dan nog eens de algemene staat van de wereld.

Maar het is al bij al een stuk triestiger dan het vorige wk. Volgende week is de eerste match en ik heb zelfs in de winkels amper aankleding of promo’s gezien. :unsure:
Vooral de geopolitieke situatie. Het zou anders zijn moest het plaatsvinden in een minder controversieel land plaatsvinden maar na Rusland en Qatar lijkt het eigenlijk nog asocialer en slechter te gaan worden met de VS. Volgend keer niet veel beter met Saudi Arabië als de organisator. Tja, als het voetbal niet meer toegankelijk wordt voor de gewone modale mens dan zal de hype inderdaad gaan liggen.

Terug
Bovenaan