The rise and downfall of E-commerce

Ja want ik vergelijk die echt volledig...

Heb je mijn betoog eigenlijk goed begrepen? Ik heb het over het feit dat we het liefst zo veel mogelijk uitbesteden en vaak aan een zo laag mogelijke prijs. Dat laatste gaat uiteraard niet op voor kinderopvang. Wat wel opgaat voor kinderopvang is dat de mensen die daar werken niet schitterend betaald worden, en dat dat dit een zéér zware job is met lange uren waarbij Vlaanderen aan kop staat wat betreft het aantal kinderen waarvoor één verzorgster verantwoordelijk is, dat is enorm belastend.

Maar als je goed gelezen hebt wat ik schreef, dan zie je dat ik het heb over het feit dat ze die uren van de opvang zelfs nog wilden uitbreiden. Zodat er nog meer kan worden uitbesteed aan anderen en die mensen hun job nóg zwaarder wordt. En schrik niet, maar er zijn er waarbij carrière en consumptie op de eerste plaats komen, en die zullen zich er niet voor generen om hun kinderen 12u per dag in een crèche te dumpen.

Natuurlijk heb ik je post gelezen. Je kan ook reageren zonder kleinerende toon. Er zijn trouwens zeker zaken waar ik het over eens ben. Maar ik vind het feit dat als je kinderopvang in je betoog probeert te betrekken op onderstaande manier, om dan vervolgens verder te gaan over hoe rotverwend we wel zijn, niet stroken met mijn eigen ervaring..

Kinderen? In combinatie met onze job zijn ze meer en meer een last, dus liefst dumpen in crèches waarbij er afgelopen jaren zelfs een debat gaande geweest is om ze van 6u tot 19u open te houden ipv de gebruikelijke 7u tot 18u.

Je laat hier uitschijnen dat een meerderheid niets liever zou doen dan hun kind zo lang mogelijk weg te stoppen. Mijn praktijkervaring spreekt dat compleet tegen. Wat ik wel zie gebeuren is dat mensen zich in alle mogelijke bochten moeten wringen om niet de toorn van een werkgever over zich te krijgen en tegelijkertijd toch hun kinderen niet 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de opvang te moeten laten. In zeven haasten binnenkomen en dan zien dat je zoon of dochter daar toch als laatste nog zit met de blokjes te spelen, ik vind dat altijd moeilijk.

Ik vergelijk het enkel met de periode van toen ik uit ging. Wij droegen toen allemaal dure merkkledij (waarvan er uiteraard ook veel uit bedenkelijke ateliers kwam), maar tegenwoordig pronk je beter met iets goedkoops.
In mijn vriendengroep werd er eens goed gelachen met mensen die dure merkkledij droegen, onze uitgaansperiode was 2002 tot misschien 2016 ofzo. Ik zou echt geen algemene trend durven definiëren gebaseerd op mijn vriendenkring hoor, hetzelfde voor jouw uitspraak over tegenwoordig.

Verschillende mensen, uit verschillende achtergrond/sociale milieus, hebben gewoon verschillende prioriteiten. En die veranderen ook over de tijd.

Ik heb de indruk dat je je conclusie al hebt en vooral feiten aanbrengt die (door wat inkleuring) dat bevestigen.

Ik vergelijk het enkel met de periode van toen ik uit ging. Wij droegen toen allemaal dure merkkledij (waarvan er uiteraard ook veel uit bedenkelijke ateliers kwam), maar tegenwoordig pronk je beter met iets goedkoops.
Vriendin van ons moeder kocht ook eens iets "sjiek" uit een dure winkel, betaalde daar toen véél geld voor om ermee te pronken.
Daar is toen ne naad van los gekomen. Ze heeft toen een 'tag' in de kledij gevonden van de C&A. :tongue: Ze was niet happy.

Dan pronk je met iets duur, maar was het eigenlijk in praktijk iets 'goedkoop' dat ze gewoon véél te duur betaald had.

Natuurlijk heb ik je post gelezen. Je kan ook reageren zonder kleinerende toon. Er zijn trouwens zeker zaken waar ik het over eens ben. Maar ik vind het feit dat als je kinderopvang in je betoog probeert te betrekken op onderstaande manier, om dan vervolgens verder te gaan over hoe rotverwend we wel zijn, niet stroken met mijn eigen ervaring..

Je laat hier uitschijnen dat een meerderheid niets liever zou doen dan hun kind zo lang mogelijk weg te stoppen. Mijn praktijkervaring spreekt dat compleet tegen. Wat ik wel zie gebeuren is dat mensen zich in alle mogelijke bochten moeten wringen om niet de toorn van een werkgever over zich te krijgen en tegelijkertijd toch hun kinderen niet 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de opvang te moeten laten. In zeven haasten binnenkomen en dan zien dat je zoon of dochter daar toch als laatste nog zit met de blokjes te spelen, ik vind dat altijd moeilijk.

In mijn vriendengroep werd er eens goed gelachen met mensen die dure merkkledij droegen, onze uitgaansperiode was 2002 tot misschien 2016 ofzo. Ik zou echt geen algemene trend durven definiëren gebaseerd op mijn vriendenkring hoor, hetzelfde voor jouw uitspraak over tegenwoordig.

Verschillende mensen, uit verschillende achtergrond/sociale milieus, hebben gewoon verschillende prioriteiten. En die veranderen ook over de tijd.

Ik heb de indruk dat je je conclusie al hebt en vooral feiten aanbrengt die (door wat inkleuring) dat bevestigen.

Jullie hebben beiden gelijk. Ik laat me te vaak inspireren door wat ik zelf ervaar, of zie en hoor rondom mij. De enige link tussen de kinderopvang en al de rest die ik wil leggen is dat het beide symptomen zijn van een maatschappij waarin alles sneller en goedkoper moet en waarin moet gepresteerd worden ten koste van alles, en daar ook de kinderen jammer genoeg bij.

Jullie hebben beiden gelijk. Ik laat me te vaak inspireren door wat ik zelf ervaar, of zie en hoor rondom mij. De enige link tussen de kinderopvang en al de rest die ik wil leggen is dat het beide symptomen zijn van een maatschappij waarin alles sneller en goedkoper moet en waarin moet gepresteerd worden ten koste van alles, en daar ook de kinderen jammer genoeg bij.
Maar daar ben ik tot op zekere hoogte zeker akkoord mee hoor. De gouden tijd van de babyboomers, toen er ook een hoop functies werden bijgemaakt die vrij relaxed waren, is gewoon voorbij. "Optimalisatie" oftewel winstmaximalisatie zie je overal. Meer doen met minder mensen.

Tot op zekere hoogte kan je met een ok loon wel kiezen niet mee te gaan in de ratrace, maar makkelijker is het volgens mij niet geworden. En door de overvloed aan informatie zien die mensen nu dat ze goedkoper zaken kunnen vinden via een of andere webshop, in plaats van de winkel in het dorp. Geef ze ergens ook maar ongelijk natuurlijk, vanuit een soort van egoïsme (wat tot op zekere hoogte niet slecht is) gebruiken mensen gewoon de voor hen meest optimale mogelijkheden.

Wetgeving lijkt me daar toch wel belangrijk. Een mentaliteitswijziging is veel moeilijker zonder een of andere stimulus (geld).

De sociale inspectiedienst is woensdagochtend binnengevallen bij koerierbedrijf GLS in Puurs. “Voorlopig werden er al 33 inbreuken vastgesteld op deeltijdse arbeid”, meldt arbeidsauditeur Gianni Reale. Verder zouden er ook nog vijf inbreuken zijn vastgesteld op zwartwerk en werd er één persoon die illegaal in het land verblijft aangetroffen

PS-voorzitter Paul Magnette: “Laat België maar een land worden zonder e-commerce, met échte winkels”

Doet me denken aan die tekstjes die regelmatig opduiken op social media dat vroeger alles beter was omdat we cola dronken uit fleskes in plaats van uit blikskes.
De grote spelers hebben al lang hun magazijnen neergepoot in NL/DE

Dus als wij nu onze regels gaan versoepelen, gaan we daar niet veel vruchten van plukken. Die trein is 10 jaar geleden gemist.
Dus voor de werkgelegenheid moet ge het niet doen

En Amazon toestanden moeten we niet gaan faciliteren zonder dat we er daadwerkelijk wel bij varen

PS-voorzitter Paul Magnette: “Laat België maar een land worden zonder e-commerce, met échte winkels”

Doet me denken aan die tekstjes die regelmatig opduiken op social media dat vroeger alles beter was omdat we cola dronken uit fleskes in plaats van uit blikskes.
Dat bedrijven dan hun hangars over de grens zetten, waardoor ons land jobs verliest aan de buurlanden, vindt hij geen argument. “En dan? Niet de werkloosheid, maar de langdurig zieken zijn het grote probleem

Liever werklozen dan werkende Paul?
Veel werklozen kunnen ook een probleem zijn naast veel zieke. Het één sluit het ander nie uit.

Stapelzot

Dat bedrijven dan hun hangars over de grens zetten, waardoor ons land jobs verliest aan de buurlanden, vindt hij geen argument. “En dan? Niet de werkloosheid, maar de langdurig zieken zijn het grote probleem

Liever werklozen dan werkende Paul?
Veel werklozen kunnen ook een probleem zijn naast veel zieke. Het één sluit het ander nie uit.

Stapelzot
Denk dat zijn gedachte/tussen de lijntjes is "het is nog nooit zo goed gedaan op de arbeidsmarkt. Nooit zo weinig werklozen. Veel bedrijven zoeken mensen en vinden niemand. Laten we ni nog meer werk creëren dat niet ingevuld raakt, laten we ons op de huidige langdurige werklozen concentreren."

Maar inderdaad een zeer kortzichtige houding..En weer gratis kiezers voor NVA/VB lol..En het grappige is dat hij het niet inziet.
De enige manier om een Zwarte Zondag in 2024 te vermijden is om de verkiezingen op zaterdag te laten plaatsvinden denk ik.. :shutup:

Denk dat zijn gedachte/tussen de lijntjes is "het is nog nooit zo goed gedaan op de arbeidsmarkt. Nooit zo weinig werklozen. Veel bedrijven zoeken mensen en vinden niemand. Laten we ni nog meer werk creëren dat niet ingevuld raakt, laten we ons op de huidige langdurige werklozen concentreren."

Maar inderdaad een zeer kortzichtige houding..En weer gratis kiezers voor NVA/VB lol..En het grappige is dat hij het niet inziet.
De enige manier om een Zwarte Zondag in 2024 te vermijden is om de verkiezingen op zaterdag te laten plaatsvinden denk ik.. :shutup:
Maar dat werk is er toch al ? Je moet dat niet creëren want die mensen werken als 's nachts en vele vinden dat nog leuk ook want premie €€€

Hebben "zij" trouwens niet DHL zitten op de luchthaven van Luik ? (Of Charleroi)
Wat doen die denkt hij. Es zien als die vertrekken hoe hij dan reageert

Populistisch gezwets van Magnette, zonder enige nuance.

E-commerce creëert banen en nieuwe afzetmarkten. Groei dus.

Er is echter ook een keerzijde aan de medaille. Impact op het milieu en sociale uitbuiting om er maar twee te benoemen die al 's aandacht krijgen in de media.

De politiek zou dus beter beraden over hoe we die zaken in balans houden.

Ik vind dat de retailsector (e-comm of brick, blijft al gelijk) een verpletterende verantwoordelijkheid heeft op bovenstaande aspecten. Echt veel duurzame keuzes zie ik ze daar over het algemeen niet maken... Zoiets als een Action bijvoorbeeld... Da's toch hallucinant. Brol, geproduceerd aan de andere kant van de wereld, voor een habbekrats in België aanbieden. Zo'n model roept bij mij toch wat vragen op over de ecologische voetafdruk en menswaardige omstandigheden waarmee die rommel hier in het winkelrek is geraakt.

Dus als Magnette een genuanceerd debat zou willen starten over retail in België dan zou hij goed bezig zijn. Hoe hij het nu verwoordt is echter ronduit belachelijk.

Maar dat werk is er toch al ? Je moet dat niet creëren want die mensen werken als 's nachts en vele vinden dat nog leuk ook want premie €€€

Hebben "zij" trouwens niet DHL zitten op de luchthaven van Luik ? (Of Charleroi)
Wat doen die denkt hij. Es zien als die vertrekken hoe hij dan reageert
Luik is een hub voor de giga e-comm speler Alibaba. Kadert in het relance plan van de Waalse overheid.

Bedoelt Magnette dat we hier in België geen eigen depots en e-commerce bedrijven mogen hebben, of dat Belgen ook gewoon niets meer online zouden mogen aankopen bij buitenlandse webshops?

Bedoelt Magnette dat we hier in België geen eigen depots en e-commerce bedrijven mogen hebben, of dat Belgen ook gewoon niets meer online zouden mogen aankopen bij buitenlandse webshops?
Dit is een breder stuk uit het interview uit Humo:

MAGNETTE «Ik vind de e-commerce geen vooruitgang, maar sociale en ecologische afbraak. Waarom moeten wij arbeiders ’s nachts in die pakhuizen laten werken? Omdat de mensen de klok rond willen kopen en hun pakjes binnen de 24 uur thuis willen hebben. Kunnen wij echt geen twee dagen wachten op een boek? En als je voor een groene transitie staat, is het dan niet schadelijk dat er elke dag duizenden bestelwagens rondrijden om mensen zo snel mogelijk vijf paar schoenen te brengen, waarvan ze er dan nog vier gratis mogen terugsturen? Wat een verspilling van karton, brandstof en energie!»

HUMO Moet België alleen tegen die internationale trend ingaan?​

MAGNETTE «Waarom niet? Het nieuwe proletariaat werkt dáár, hè. Orderpickers en koeriers worden zo opgejaagd dat ze amper tijd hebben voor een plaspauze. Als we niet optreden, zijn dat de langdurig zieken van morgen. Nachtwerk is verschrikkelijk slecht voor de gezondheid. Dat moet je beperken tot domeinen waar het strikt noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij de politie en in ziekenhuizen.»

HUMO Maar dan zetten de e-commercebedrijven hun hangars net over de grens waardoor wij veel jobs verliezen aan onze buurlanden.​

MAGNETTE «En dan? Niet de werkloosheid, maar de langdurig zieken zijn het grote probleem. En die sector zal dat probleem nog verergeren. Daarom wil ik na de kernuitstap graag de e-commerce-uitstap realiseren. Laat België maar een land worden zonder e-commerce, met échte winkels en bruisende steden. Onze kledingshops en boekenwinkels kunnen steeds moeilijker opboksen tegen de Amazons en Zalando’s. Daar mogen de mensen gerust eens aan denken bij hun volgende aankoop.»

Altijd dat gedoe over 's nachts werken omdat de klant alles op 1 dag wil, ik betwijfel of dat echt zo is, in realiteit en dankzij medewerking of misschien beter tegenwerking van PostNL, Bpost, UPS, .... heb je het toch zelden op het moment van de initiele voorziene leverdatum.

Om dat "probleem" op te lossen zou men beter opties geven aan de klant wanneer wilt u uw pakket ontvangen en eventueel termijnen voorstellen zodat zij dit naargelang kunnen inplannen zonder de werknemers te overbelasten en hun bestelwagen vol te proppen en onrealistische datums voor te stellen, of werken met afhaalpunten zodat de klant er zelf, wanneer het hem uitkomt, het kan gaan afhalen op dat afhaalpunt.

Het "wij leveren binnen de dag, zelfs op zaterdag en zondag, wanneer voor 16u besteld" is er toch niet gekomen op vraag van de klant denk ik maar eerder iets dat de e-commerce sector zich zelf oplegt.

Terug
Bovenaan