The rise and downfall of E-commerce

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Uiteraard geïnspireerd door de gebeurtenissen van gisteren:

Arbeidsinspectie valt binnen bij PostNL in Mechelen en Wommelgem: verschillende inbreuken vastgesteld

E-commerce is overal. Van de grootwarenhuisketen tot de kleine speciaalzaak. En we worden er al maar meer aan gehecht.

Laatst kwam ik er veel te laat achter dat ik een kostuum nodig had voor een speciale gelegenheid. Omdat ik mijn andere al vaak had gedragen (en dus op veel foto’s aanhad) wou ik alsnog iets nieuws. Geen tijd meer om naar de winkel te gaan, dus wat doe je dan? E-shoppen! Via Zalando een prachtig exemplaar gekozen, uiteraard in twee maten om zeker te zijn. Op dinsdag mijn bestelling ingegeven en het kon nog net op tijd zijn. Jammer genoeg kreeg ik maandag, en dus voor mij te laat, de bestelling aan. Omdat ik toen teleurstelling en schaamte begon te voelen dat ik daar allemaal zo licht over ging ben ik daar toen al over gaan nadenken.

De toestanden hierboven zijn imo de rechtstreekse gevolgen van ons eigen gedrag en verwachting. We kopen massaal aan, om massaal ook terug te sturen. We verwachten dingen binnen een onredelijk termijn, of we zoeken alternatieve winkels die het ook aanbieden. We gaan online kijken omdat de prijzen daar goedkoper zijn dan in de winkel achter de hoek met een andere kostenstructuur. En dit alles ten koste van de partijen die tussen de verkoper en ons thuis adres zitten.

Ik hoop persoonlijk dat de situatie van gisteren de discussie kan openen op landelijk niveau hoe we hier mee willen omgaan. Kleinere steden kreunen dat zowat alle winkels weg gaan uit hun winkelcentrum, de kleine lokale zelfstandige heeft het moeilijk om mee te zijn, mensen worden uitgebuit én er is een zekere impact op het milieu. Maar hoe lossen we dit op? Gaan we gewoon ons verwachtingspatroon bijstellen? Of gaan we toch beginnen betalen voor levering, aan de hand van een bepaalde abonnementsformule?

Ik ben benieuwd wat jullie er over denken.
 
Het probleem zit hem vooral in het feit dat er héél soepel omgesprongen wordt met schijnzelfstandigheid en flexibele contracten. Daar zit de uitbuiting, waardoor een een race to the bottom is voor zelfstandigheid in kleine beroepen of flexibele tewerkstelling.

Dat heb je niet enkel in de e-commerce. Gisteren zag ik dat ze in het Kruidvat in Ieper weekstudenten zoeken. Dat je op piekmomenten nog een flexibele mogelijkheid voor werkgevers wil creëren, versta ik volledig. Maar dat je dezelfde flexibele oplossing (want dat zijn studenten nu eenmaal) ook op kalme momenten inzet, toont aan dat je per se je loonkost naar beneden wil krijgen op alle manieren, waarbij je dan de reguliere tewerkstelling hypothekeert.

Mensen moeten, en dan keer ik terug naar e-commerce, terug leren om te wachten en geduldig te zijn. Ik las gisteren dat hier iemand van zijn tak maakte dat hij 5 minuten moest wachten in de Gamma (voor een lege balie) tot iemand hem kwam helpen. Niet op en top klantvriendelijkheid mss, maar er zijn genoeg redenen, zeker nu in coronaperiode met veel zieken, redenen waarom je 5 minuten in een winkel moet wachten tot je geholpen wordt. Ik vind het ook niet normaal dat ik met collega's om 11u45 iets van eten bestel en dat er veel geklaag is dat we om 12u30 dat nog niet geleverd kregen.

Ik vrees dat, gezien alles flexibeler geworden is, je niet enkel het zal kunnen oplossen door imagocampagnes of whatever. Ik denk dat we de prijs van verzending expliciet zullen moeten zichtbaar maken én de opties om dit goedkoper te hebben verplicht te laten afhangen van milieuvriendelijkheid etc.

Dus bvb:
- elke verzending online moet minstens de realistische prijs zijn (bvb 2,5 euro voor brievenpost, 6 euro voor pakje)
- kortingen kunnen enkel indien je ofwel bereid bent om 3 dagen te wachten, afhaalt in een pakjespunt of het milieuvriendelijk gebeurt met respect voor arbeidssituatie
 
Tenzij mensen minder gaan online gaan kopen, zal een langere wachttijd toch weinig veranderen aan het aantal pakjes die per dag geleverd moeten worden?

Maar goed, dit verklaart ook direct waarom PostNL soms nog om 21u30 aan mijn deur staat en de bezorger dan meestal een oudere man is in een 'gewone' familie-wagen.

Het probleem ligt ook niet volledig bij de koper denk ik. Het gebeurt bij mij heel vaak dat Amazon één bestelling van 4 items verstuurd in 4 verschillende pakjes verspreidt over een week, terwijl ik er weinig moeite mee zou hebben mocht dat als één pakket verstuurd worden vanaf alles beschikbaar is. Al is dit waarschijnlijk te koppelen aan de snelheid dat de gemiddelde koper het geleverd wil. Twee weken geleden nog kwam ik 1euro tekort om aan gratis verzending te komen, dus voeg ik nog iets toe van 1.5euro (omdat dat goedkoper uitkomt dan het alternatief van de verzending van 3euro te betalen), wordt dat dan in 2 verschillende pakketjes verzonden...:wtf:
Een oplossing zou inderdaad zijn om voor verzending toch telkens iets te vragen (al is het 1 of 2euro) Maar heel dat gratis verzending lijkt me ook een marketing-tool om enerzijds meer te kopen om die grens van gratis verzending te bereiken, en anderzijds om je een abonnement aan te schaffen (amazon prime, Bol.com select,...). En ik denk dat het Bol.com en Amazon bitterweinig kan schelen wat er binnen PostNL gebeurt is.

Persoonlijk laat ik, wanneer iets met BPost wordt geleverd, het 90% van de tijd leveren in één van hun automaten, dat is 24/7 open en ik heb er ook ééntje naast mijn werk. Maar als je niet in de stad woont is dat moeilijker, die hebben geen automaten en hun postkantoren hebben daar meestal beperkte uren waardoor je meestal tot het weekend moet wachten om erom te kunnen.

Ik denk dat een groter aantal van die afhaalautomaten (waar je trouwens ook pakjes kan insteken om te verzenden) i.c.m. het enkel gratis verzenden naar deze automaten één van de weinig oplossingen is om dit probleem aan te pakken.
 
Als wij iets bij bol bestellen , en dat doen we best veel, dan doen we Da sowieso in aparte bestellingen.

Juist omdat de koerier gezegd heeft dat ze per pakje betaald word.

Vroeger kreeg ze maar 1 keer geld voor groot pakket.
Nu verschillende keren voor meerdere pakketten.
Ze weet wel dat we meestal thuis zijn of altijd dingen bij de buren kan achterlaten….


Kan wel begrijpen dat het hatelijk is als mensen dingen bestellen, ze dan niet thuis zijn en dus alles moeten meepakken terug
 
Tja, heel die e-commerce is gewoon zo scheef als iets natuurlijk én de doodsteek voor de lokale economie.

Mijn schoonzus en haar dochters bestellen wekelijks kledij en schoenen, ze laten dan pakweg 7 paar schoenen leveren in verschillende maten, om dan uiteindelijk 1 of 2 paar te houden en de rest terug te sturen. Vroeger moest je daarvoor toch een winkel of 3 binnen stappen in pakweg de Veldstraat en daar schoenen gaan passen.

Zij doen dat gewoon "omdat het kan". Nadenken over de ecologische of economische gevolgen daarvan doen ze hoegenaamd niet.

Uiteraard bestel ik ook wel af en toe iets online, maar vaak gaat dat om zaken die of moeilijk te vinden zijn in de winkel of daar ook sowieso op bestelling zijn en ja, dan kan je het evengoed naar je eigen adres laten leveren. Maar zomaar zaken gaan bestellen die ik in de winkel hier vlakbij of mits een kleine verplaatsing ook ergens kan vinden, nee, eigenlijk zou men dat model heel dringend eens in vraag moeten stellen.

Hopelijk zorgen dergelijke wantoestanden daar eindelijk eens voor.
 
Tja, heel die e-commerce is gewoon zo scheef als iets natuurlijk én de doodsteek voor de lokale economie.

Mijn schoonzus en haar dochters bestellen wekelijks kledij en schoenen, ze laten dan pakweg 7 paar schoenen leveren in verschillende maten, om dan uiteindelijk 1 of 2 paar te houden en de rest terug te sturen. Vroeger moest je daarvoor toch een winkel of 3 binnen stappen in pakweg de Veldstraat en daar schoenen gaan passen.

Zij doen dat gewoon "omdat het kan". Nadenken over de ecologische of economische gevolgen daarvan doen ze hoegenaamd niet.

Uiteraard bestel ik ook wel af en toe iets online, maar vaak gaat dat om zaken die of moeilijk te vinden zijn in de winkel of daar ook sowieso op bestelling zijn en ja, dan kan je het evengoed naar je eigen adres laten leveren. Maar zomaar zaken gaan bestellen die ik in de winkel hier vlakbij of mits een kleine verplaatsing ook ergens kan vinden, nee, eigenlijk zou men dat model heel dringend eens in vraag moeten stellen.

Hopelijk zorgen dergelijke wantoestanden daar eindelijk eens voor.
Wat je wel veel ziet opkomen is het shop&collect principe en dat doet bv de Krefel wel best goed. Je kan gewoon online bestellen / reserveren en dan afhalen in de lokale winkel. (Aangezien ik hier op wandelafstand woon van de grote winkelstraat, doe ik dat wel vaker).
Zo kan je het dezelfde dag nog hebben.
 
Wat je wel veel ziet opkomen is het shop&collect principe en dat doet bv de Krefel wel best goed. Je kan gewoon online bestellen / reserveren en dan afhalen in de lokale winkel. (Aangezien ik hier op wandelafstand woon van de grote winkelstraat, doe ik dat wel vaker).
Zo kan je het dezelfde dag nog hebben.
Dat lijkt inderdaad al een beter systeem.

Maar de gedachte dat alles zomaar een dag later bij de mensen op de dorpel moet liggen is gewoon onhoudbaar imo.
 
Maar de gedachte dat alles zomaar een dag later bij de mensen op de dorpel moet liggen is gewoon onhoudbaar imo.
Dit vooral, zoals JPV al zegt is het zo ingeburgerd geraakt dat een webshop die gewoon met de post iets "binnen de week" opstuurt al raar wordt bekeken. Terwijl zo'n systeem toch gewoon niet kan functioneren zonder slechtbetaalde orderpickers en mensen die zotte toeren uithalen met hun camionette om toch nog maar iets afgewerkt te krijgen vandaag?

Ecologisch ben ik er niet uit of het nu echt slechter is om 1 zo'n voertuig de hele dag rond te laten rijden of elke klant dat apart te laten doen, in principe is het mogelijk zelfs beter. Maar dat is dan als je zaken zoals gratis terugsturen (hier al aangehaald, genre Zalando) negeert, die voor een hoop extra vervoer zorgen.

Indien mogelijk kies ik voor Bpost, er is een kantoor vlakbij en dan kan ik dat gewoon afhalen. Ik heb ook doorgaans niets zo snel nodig als het wordt opgestuurd. Neem nu een Coolblue: binnen de dag voor een stuk electronica waar ik vaak dagen over heb nagedacht of ik dat wel nodig heb, overkill.
 
Tenzij mensen minder gaan online gaan kopen, zal een langere wachttijd toch weinig veranderen aan het aantal pakjes die per dag geleverd moeten worden?
Het probleem is dat de meeste grote ketens gewoon standaard gratis levering aanbieden. Uiteraard draagt de keten dan die kost en ik ga ervan uit dat ze die kost zo laag mogelijk proberen te houden. Dus dat heeft zijn impact op de inkomsten van de pakjesbedrijven (en dan indirect op hun personeel en werkomstandigheden).

Wat mij betreft zou elke winkel standaard een 3-tier model moeten aanbieden:
  1. Ik heb iets besteld en heb het dringend nodig. Ik ga het zelf in de winkel ophalen (wordt vaak niet aangeboden, zeker voor online only winkels)
  2. Ik heb iets besteld en heb het dringend nodig en wil het graag aan huis geleverd zien. Express levering tegen betaling.
  3. Ik heb iets besteld en heb het niet zo dringend nodig. Standaard levering (eventueel gratis).
Soms zie je dit al wel, maar veel te weinig naar mijn mening. De klant heeft vaak niet de keuze.
Tja, heel die e-commerce is gewoon zo scheef als iets natuurlijk én de doodsteek voor de lokale economie.
Ben daar niet meer akkoord. Ik zie dat gewoon als een natuurlijke evolutie. Ecommerce biedt gewoon een meerwaarde op het vlak van prijs en gemak. Fysieke winkels kunnen nog steeds een meerwaarde bieden door bv directe beschikbaarheid, persoonlijk advies, etc. Winkels die niet op de 1 of andere manier die meerwaarde aanbieden, hebben wat mij betreft nog weinig bestaansrecht en zullen ook gewoon verdwijnen.
Mijn schoonzus en haar dochters bestellen wekelijks kledij en schoenen, ze laten dan pakweg 7 paar schoenen leveren in verschillende maten, om dan uiteindelijk 1 of 2 paar te houden en de rest terug te sturen. Vroeger moest je daarvoor toch een winkel of 3 binnen stappen in pakweg de Veldstraat en daar schoenen gaan passen.
In hoeverre is dat dan de norm? Ik shop persoonlijk ook meestal online voor kleren, en 9/10 wanneer ik iets terug stuur is het omwill van de maat die niet correct is. En ik probeer dat op voorhand meestal toch correct in te schatten.
 
In hoeverre is dat dan de norm? Ik shop persoonlijk ook meestal online voor kleren, en 9/10 wanneer ik iets terug stuur is het omwill van de maat die niet correct is. En ik probeer dat op voorhand meestal toch correct in te schatten.
Ik dacht dat dit toch schering en inslag was bij zaken zoals Zalando hoor, er zijn zelfs mensen die iets 1x dragen voor een feestje, het etiket verbergen, en het dan terugsturen. Het systeem is uiteindelijk gemaakt zodat je gewoon 20 dingen kan laten leveren om er 1 te kopen, al dacht ik dat ze hier zelf wat aan deden door geld te vragen voor de levering (of toch tenminste bij bepaalde profielen).
 
Waarom niet alleen werken met postpunten?
Minder verplaatsingen (je kan dat op weg naar iets ophalen, even wachten tot al je pakjes er liggen,...). Het is sociaal. Bevorderd sociale cohesie...
Zoals we vroeger op zondagvoormiddag het halve dorp tegenkwamen bij de bakker kunnen we dan het halve dorp tegenkomen en een praatje slaan bij het pakjespunt. Zet daar nog wat horeca aan...
 
Tja, heel die e-commerce is gewoon zo scheef als iets natuurlijk én de doodsteek voor de lokale economie.
De lokale zelfstandige heeft dat wel voor een deel aan zichzelf te danken. Wanneer zijn de meeste winkels mee beginnen gaan met hun tijd door een online aanbod aan te bieden? Toen Corona begon, oftewel zo'n 10 jaar te laat. Vroeger ging je nog naar de zelfstandige voor de service, maar daar moet je het tegenwoordig ook niet meer voor doen. Ze weten vaak amper waarover ze praten, de prijzen liggen x aantal keer hoger dan online en vaak hebben ze hetgeen in hun rekken ligt niet eens in voorraad. "Ja meneer, dat kan ik binnen 3 weken wel binnen hebben.". Als pakweg mijn telefoon stuk is heb ik geen 3 weken tijd eh.

En daarbovenop komt ook nog eens de enorme hypocrisie. Ze klagen allemaal steen en been dat mensen enkel nog online winkelen. Maar je wilt de zelfstandige waar thuis dagelijks wel een pakketje van bol of zalando aankomt niet de kost geven.

Dit vooral, zoals JPV al zegt is het zo ingeburgerd geraakt dat een webshop die gewoon met de post iets "binnen de week" opstuurt al raar wordt bekeken. Terwijl zo'n systeem toch gewoon niet kan functioneren zonder slechtbetaalde orderpickers en mensen die zotte toeren uithalen met hun camionette om toch nog maar iets afgewerkt te krijgen vandaag?

Ecologisch ben ik er niet uit of het nu echt slechter is om 1 zo'n voertuig de hele dag rond te laten rijden of elke klant dat apart te laten doen, in principe is het mogelijk zelfs beter. Maar dat is dan als je zaken zoals gratis terugsturen (hier al aangehaald, genre Zalando) negeert, die voor een hoop extra vervoer zorgen.

Indien mogelijk kies ik voor Bpost, er is een kantoor vlakbij en dan kan ik dat gewoon afhalen. Ik heb ook doorgaans niets zo snel nodig als het wordt opgestuurd. Neem nu een Coolblue: binnen de dag voor een stuk electronica waar ik vaak dagen over heb nagedacht of ik dat wel nodig heb, overkill.
Maar is dat een schuld van de consument of van de bedrijven? Want cru gezegd, ik bestel iets op webwinkel X. Hoe dat tot bij mij komt heb ik op zich geen zaken voor. Daarvoor hebben we verschillende wettelijke instanties en vakbonden om de situatie op de werkvloer te monitoren en in te grijpen. En als ze bij alle bedrijven ingrijpen zullen ze uiteindelijk allemaal wel leveringskosten beginnen vragen. Je kan de consument nu niet de schuld gaan geven omdat ze gebruik maken van opties die door de webshops aangeboden is. Dat is hetzelfde als Sven Gats die enkele jaren geleden begon te klagen dat we niet meer uitgesteld mochten kijken. Je weet wel, de functie die op de digibox zit die ze ons zelf hebben opgedrongen.

Ik weet niet of het altijd beter is om iedereen apart naar de winkels te laten rijden. Want vaak rijden mensen gewoon van winkel naar winkel omdat ze hun zin niet vinden, iets niet in voorraad is, etc. Dan lijkt het me toch beter dat het gewoon van winkel X rechtstreeks naar de klant gaat.
 
Maar is dat een schuld van de consument of van de bedrijven? Want cru gezegd, ik bestel iets op webwinkel X. Hoe dat tot bij mij komt heb ik op zich geen zaken voor. Daarvoor hebben we verschillende wettelijke instanties en vakbonden om de situatie op de werkvloer te monitoren en in te grijpen. En als ze bij alle bedrijven ingrijpen zullen ze uiteindelijk allemaal wel leveringskosten beginnen vragen. Je kan de consument nu niet de schuld gaan geven omdat ze gebruik maken van opties die door de webshops aangeboden is. Dat is hetzelfde als Sven Gats die enkele jaren geleden begon te klagen dat we niet meer uitgesteld mochten kijken. Je weet wel, de functie die op de digibox zit die ze ons zelf hebben opgedrongen.

Ik weet niet of het altijd beter is om iedereen apart naar de winkels te laten rijden. Want vaak rijden mensen gewoon van winkel naar winkel omdat ze hun zin niet vinden, iets niet in voorraad is, etc. Dan lijkt het me toch beter dat het gewoon van winkel X rechtstreeks naar de klant gaat.
Ik denk dat zoals bij alles er geen duidelijke schuldige is, het is een beetje de kip of het ei. Initieel biedde men zo'n zaken aan om een verschil te maken lijkt me, nu is het bijna iets dat standaard wordt verwacht. Ik weet nog hoe ik van zo'n Nederlandse webshop voor planten doodleuk bericht kreeg: "de komende maandag steken we alles in de doos en sturen we het op, dus enkele dagen daarna zou het er moeten zijn". Ik was dat niet meer gewoon, terwijl het misschien de "gezondere" optie is.

Maar uiteraard, als er sociale fraude moet gepleegd worden (of toch creatief moet omgesprongen worden met regels) is dat in de eerste plaats de schuld van de bedrijven zelf.
 
Tenzij mensen minder gaan online gaan kopen, zal een langere wachttijd toch weinig veranderen aan het aantal pakjes die per dag geleverd moeten worden?

Het gebeurt bij mij heel vaak dat Amazon één bestelling van 4 items verstuurd in 4 verschillende pakjes verspreidt over een week, terwijl ik er weinig moeite mee zou hebben mocht dat als één pakket verstuurd worden vanaf alles beschikbaar is. Al is dit waarschijnlijk te koppelen aan de snelheid dat de gemiddelde koper het geleverd wil.
Je geeft zelf de reden waarom het wel iets zal veranderen ;)
 
Dit vooral, zoals JPV al zegt is het zo ingeburgerd geraakt dat een webshop die gewoon met de post iets "binnen de week" opstuurt al raar wordt bekeken. Terwijl zo'n systeem toch gewoon niet kan functioneren zonder slechtbetaalde orderpickers en mensen die zotte toeren uithalen met hun camionette om toch nog maar iets afgewerkt te krijgen vandaag?

Ecologisch ben ik er niet uit of het nu echt slechter is om 1 zo'n voertuig de hele dag rond te laten rijden of elke klant dat apart te laten doen, in principe is het mogelijk zelfs beter. Maar dat is dan als je zaken zoals gratis terugsturen (hier al aangehaald, genre Zalando) negeert, die voor een hoop extra vervoer zorgen.

Indien mogelijk kies ik voor Bpost, er is een kantoor vlakbij en dan kan ik dat gewoon afhalen. Ik heb ook doorgaans niets zo snel nodig als het wordt opgestuurd. Neem nu een Coolblue: binnen de dag voor een stuk electronica waar ik vaak dagen over heb nagedacht of ik dat wel nodig heb, overkill.
Dit vooral he. Als ik ineens echt iets wil (ik denk altijd veel te lang na over dingen maar dan wil ik dat ineens hebben), dan rij ik zelf wel naar de winkel.
Waarom niet alleen werken met postpunten?
Minder verplaatsingen (je kan dat op weg naar iets ophalen, even wachten tot al je pakjes er liggen,...). Het is sociaal. Bevorderd sociale cohesie...
Zoals we vroeger op zondagvoormiddag het halve dorp tegenkwamen bij de bakker kunnen we dan het halve dorp tegenkomen en een praatje slaan bij het pakjespunt. Zet daar nog wat horeca aan...
Over zoiets heb ik ook al nagedacht, maar eigenlijk nog beter is gewoon enkel bij supermarkten laten ophalen (en gewoon je favoriete supermarkt aangeven).
Bijvoorbeeld bol.com pakketjes kan je standaard bij Albert Heijn laten afleveren, als je standaard toch één keertje per week bij die supermarkt passeert kan je ineens je pakketjes meenemen > geen extra verplaatsing dus minder verbruik en beter voor het milieu.
 
De lokale zelfstandige heeft dat wel voor een deel aan zichzelf te danken. Wanneer zijn de meeste winkels mee beginnen gaan met hun tijd door een online aanbod aan te bieden? Toen Corona begon, oftewel zo'n 10 jaar te laat. Vroeger ging je nog naar de zelfstandige voor de service, maar daar moet je het tegenwoordig ook niet meer voor doen. Ze weten vaak amper waarover ze praten, de prijzen liggen x aantal keer hoger dan online en vaak hebben ze hetgeen in hun rekken ligt niet eens in voorraad. "Ja meneer, dat kan ik binnen 3 weken wel binnen hebben.". Als pakweg mijn telefoon stuk is heb ik geen 3 weken tijd eh.
Ja maar ergens is dat ook logisch hé. Kleinere winkel: geen/weinig schaalvoordeel, geen geld en ruimte voor een grote stock en bij bestellingen komen die soms achteraan de rij. Het is als kleine zelfstandige gewoonweg erg moeilijk concurreren met van die mastodonten.
Niet geheel hetzelfde maar Amazon vs diapers.com schiet me te binnen: uiteindelijk heeft Amazon die kunnen overnemen omdat ze die anders gewoon zouden verpletteren. Amazon was bereid daar 100 miljoen dollar op 3 maand voor te verliezen.
De concurrentie gaat niet altijd zo verstikkend zijn maar het geeft wel aan dat de Amazon's en Bols van deze wereld op een heel ander niveau kunnen strijden.

Ik koop zelf ook nog wel veel online maar de nood aan directe levering is er niet. Als ik echt iets dringends nodig heb, dan rij ik wel naar een winkel. Er zijn ook bepaalde dingen die ik liever in een winkel koop, gewoon omdat de ervaring leuk is.
Door een platenwinkel gaan en wat browsen is veel leuker dan wat door een site klikken.
Tegenwoordig laat ik wel veel thuis leveren, aangezien ik nu een pak meer van thuis uit werk. Daarvoor was dat meestal in het postkantoor: veel gemakkelijker om daar even te passeren na het werk.
 
Tja, heel die e-commerce is gewoon zo scheef als iets natuurlijk én de doodsteek voor de lokale economie.

Mijn schoonzus en haar dochters bestellen wekelijks kledij en schoenen, ze laten dan pakweg 7 paar schoenen leveren in verschillende maten, om dan uiteindelijk 1 of 2 paar te houden en de rest terug te sturen. Vroeger moest je daarvoor toch een winkel of 3 binnen stappen in pakweg de Veldstraat en daar schoenen gaan passen.

Zij doen dat gewoon "omdat het kan". Nadenken over de ecologische of economische gevolgen daarvan doen ze hoegenaamd niet.

Uiteraard bestel ik ook wel af en toe iets online, maar vaak gaat dat om zaken die of moeilijk te vinden zijn in de winkel of daar ook sowieso op bestelling zijn en ja, dan kan je het evengoed naar je eigen adres laten leveren. Maar zomaar zaken gaan bestellen die ik in de winkel hier vlakbij of mits een kleine verplaatsing ook ergens kan vinden, nee, eigenlijk zou men dat model heel dringend eens in vraag moeten stellen.

Hopelijk zorgen dergelijke wantoestanden daar eindelijk eens voor.

Volledig akkoord, maar de mentaliteit van de mensen terugdraaien zal enorm moeilijk zijn. Voor mij persoonlijk is de grootste reden dat ik online koop de tijdswinst, en je bent ook gewoon 100% zeker dat je vindt wat je nodig hebt, tot het meest exotische onderdeel toe. De tijd die ik nu uitspaar omdat ik niet meer naar de winkels moet, is ondertussen al ingevuld met andere activiteiten, en dat is moeilijk om een stap terug te zetten.

Toen ik vroeger met modelbouw en elektronica bezig was ging ik altijd naar twee speciaalzaken in Aalst, en daar vond ik naar mijn goesting alles wat ik nodig had. Ik denk dan vaak ook met wat nostalgie daaraan terug als ik op een anonieme webshop nu iets bestel. Maar de huidige generatie heeft volgens mij niks anders gekend dan e-commerce, dus die denken daar totaal anders over.
 
Ik denk niet dat dit de downfall gaat zijn van e-commerce, tenzij de overheid nu echt paal en perk gaat stellen aan deze praktijken en het zwartwerk er enorm in gaat opvolgen. Klanten zijn gewend aan snelle gratis levering, bol/zalando/amazon kunnen het aanbieden en er zijn voldoende werkkrachten/onderaannemers bereid om het rond te brengen tegen die lage tarieven.

Persoonlijk zit ik ook veel meer via internet te bestellen dan vroeger. Kleren komen nu bijna allemaal via zalando toe, enkel schoenen koop ik nog in de winkel. Van elektronica ook alles via internet en boeken al een paar jaar enkel via internet. Ik zie dat ook niet direct kenteren.
 
De lokale zelfstandige heeft dat wel voor een deel aan zichzelf te danken. Wanneer zijn de meeste winkels mee beginnen gaan met hun tijd door een online aanbod aan te bieden? Toen Corona begon, oftewel zo'n 10 jaar te laat. Vroeger ging je nog naar de zelfstandige voor de service, maar daar moet je het tegenwoordig ook niet meer voor doen. Ze weten vaak amper waarover ze praten, de prijzen liggen x aantal keer hoger dan online en vaak hebben ze hetgeen in hun rekken ligt niet eens in voorraad. "Ja meneer, dat kan ik binnen 3 weken wel binnen hebben.". Als pakweg mijn telefoon stuk is heb ik geen 3 weken tijd eh.
die kunnen ook geen voorraad aanleggen zoals een Coolblue kan, hé.
Carrion zei:
En daarbovenop komt ook nog eens de enorme hypocrisie. Ze klagen allemaal steen en been dat mensen enkel nog online winkelen. Maar je wilt de zelfstandige waar thuis dagelijks wel een pakketje van bol of zalando aankomt niet de kost geven.
buur van ons is een zelfstandige electronicazaak (allez, Expert). Daar komen regelmatig pakjes van Coolblue enzo toe :D
 
Ik denk niet dat dit de downfall gaat zijn van e-commerce, tenzij de overheid nu echt paal en perk gaat stellen aan deze praktijken en het zwartwerk er enorm in gaat opvolgen. Klanten zijn gewend aan snelle gratis levering, bol/zalando/amazon kunnen het aanbieden en er zijn voldoende werkkrachten/onderaannemers bereid om het rond te brengen tegen die lage tarieven.

Persoonlijk zit ik ook veel meer via internet te bestellen dan vroeger. Kleren komen nu bijna allemaal via zalando toe, enkel schoenen koop ik nog in de winkel. Van elektronica ook alles via internet en boeken al een paar jaar enkel via internet. Ik zie dat ook niet direct kenteren.
Dan openen die bedrijven gewoon een enorm groot magazijn of filiaal net over de grens waar de arbeidsregels soepeler zijn en opereren ze van daar uit.
 
Terug
Bovenaan