Ach, maak je geen illusies. Ik zie bij al deze "fantastische transities" nog veel lijken uit de kast vallen de komende jaren. Zoals nu met DHL en de kinderarbeid.
Waarom is über zo goedkoop? Dat is gewoon omdat ze niet gereguleerd zijn. Joepie, uw über-chauffeur heeft goede recensies. Maar is hij in orde met zijn verzekering? Rijdt hij rond in zijn eigen wagen? Rijdt hij op rode mazout? Betaalt hij RSZ? [Insert alle andere regels waaraan je moet voldoen om een licentie te krijgen en te behouden]
Waarom is AirBnB zo goedkoop? Dat is gewoon omdat ze niet gereguleerd zijn. Joepie, uw verblijf heeft goede recensies. Maar zijn de nooduitgangen aangeduid? Brandblussers aanwezig? Komt het FAVV regelmatig controleren of uw keuken aan de hygiënische voorwaarden voldoet? [Insert alle andere regels waaraan je moet voldoen om een hotel te mogen uitbaten]
Er zullen ongevallen gebeuren, en stilletjes aan gaat men beginnen beseffen dat de sector eigenlijk wat meer gereguleerd moet worden, enzovoort enzoverder en uiteindelijk zal uw über evolueren richting een doodnormale taxi-chauffeur met dezelfde prijzen en dezelfde voorwaarden. Uw AirBnB zal evolueren naar een doodnormale hotel met dezelfde prijzen en dezelfde voorwaarden. De eeuwenlange evolutie van deze sectoren wordt nog eens overgedaan, maar nu korter, om uiteindelijk op hetzelfde punt te eindigen. Om dan met een "Aha Erlebness" te beseffen waarom die sectoren uiteindelijk geëvolueerd zijn tot het punt waar ze geëvolueerd zijn.
Dat is precies de trend van tegenwoordig: mensen denken telkens dat ze het warm water hebben uitgevonden omdat er een hippe app tussen zit of omdat ze er wat hippe buzzwords tegenaan gooien. Maar in essentie ben je eigenlijk gewoon de regels aan het omzeilen van iets wat we al eeuwen kennen. En beleidsmakers zijn te lomp of te traag om dat te beseffen, laten het oogluikend toe en gaan slechts stapvoets gaan reguleren.
Hetzelfde met die andere trend: tiny houses. Denk even alle hippe buzzwords weg en denk alle marketing weg en wat houd je over? Een houten tuinkot die aan geen enkele eis/voorwaarde/vergunning moet voldoen waar een normaal huis wél moet aan voldoen. Maar hey, noem het een "Tiny House" en dan mag het allemaal!
Ik kan mij ergeren aan dat gebrek aan basic analytisch inzicht.