The rise and downfall of E-commerce

Deels mee eens: een Vanden Borre is misschien passé. Maar een echte speciaalzaak zie ik wel standhouden.
Om uw soundbar als voorbeeld te nemen: ik zou eerst langs een winkel gaan waar ik een paar modellen kan beluisteren. Online reviews zeggen niet alles en zeker voor zoiets voor muziek/geluid. Da's heel subjectief: jouw oren zullen dat anders oppikken dan de mijne en hetgeen jij goed vindt klinken, kan ik net minder goed vinden.

En waar koop je hem dan?

Inderdaad: 'als die mensen niet worden uitgebuit'...

Al die recent ontstane jobs als gevolg van stedelijke transities:

- pakjeskoerier
- fietskoerier
- deelstep verzamelaar
- Uber chauffeur
- ...

Dat zijn net de jobs waar alles goedkoop moet en het platform dat de transacties regelt met de winst gaat lopen. De mensen die zulke jobs uitoefenen moeten extreem veel tijd spenderen om er iets uit te halen en worden genadeloos afgestraft door het algoritme dat klanten voeden via hun ratings. Ik nam, jaren geleden, 's een Uber en zei dat ik hem 4 sterren ging geven omdat hij een veilige en rustige rijstijl had. Die chauffeur wist me te vertellen (en ik heb het nadien opgezocht) dat ze 4.75 moeten halen om genoeg opdrachten te krijgen. De druk van zo'n platform is genadeloos hoog... Al ben ik wel enorme fan van het principe: een digitaal platform dat vraag en aanbod onmiddellijk met elkaar verbind.

Ach, maak je geen illusies. Ik zie bij al deze "fantastische transities" nog veel lijken uit de kast vallen de komende jaren. Zoals nu met DHL en de kinderarbeid.

Waarom is über zo goedkoop? Dat is gewoon omdat ze niet gereguleerd zijn. Joepie, uw über-chauffeur heeft goede recensies. Maar is hij in orde met zijn verzekering? Rijdt hij rond in zijn eigen wagen? Rijdt hij op rode mazout? Betaalt hij RSZ? [Insert alle andere regels waaraan je moet voldoen om een licentie te krijgen en te behouden]
Waarom is AirBnB zo goedkoop? Dat is gewoon omdat ze niet gereguleerd zijn. Joepie, uw verblijf heeft goede recensies. Maar zijn de nooduitgangen aangeduid? Brandblussers aanwezig? Komt het FAVV regelmatig controleren of uw keuken aan de hygiënische voorwaarden voldoet? [Insert alle andere regels waaraan je moet voldoen om een hotel te mogen uitbaten]

Er zullen ongevallen gebeuren, en stilletjes aan gaat men beginnen beseffen dat de sector eigenlijk wat meer gereguleerd moet worden, enzovoort enzoverder en uiteindelijk zal uw über evolueren richting een doodnormale taxi-chauffeur met dezelfde prijzen en dezelfde voorwaarden. Uw AirBnB zal evolueren naar een doodnormale hotel met dezelfde prijzen en dezelfde voorwaarden. De eeuwenlange evolutie van deze sectoren wordt nog eens overgedaan, maar nu korter, om uiteindelijk op hetzelfde punt te eindigen. Om dan met een "Aha Erlebness" te beseffen waarom die sectoren uiteindelijk geëvolueerd zijn tot het punt waar ze geëvolueerd zijn.

Dat is precies de trend van tegenwoordig: mensen denken telkens dat ze het warm water hebben uitgevonden omdat er een hippe app tussen zit of omdat ze er wat hippe buzzwords tegenaan gooien. Maar in essentie ben je eigenlijk gewoon de regels aan het omzeilen van iets wat we al eeuwen kennen. En beleidsmakers zijn te lomp of te traag om dat te beseffen, laten het oogluikend toe en gaan slechts stapvoets gaan reguleren.
Hetzelfde met die andere trend: tiny houses. Denk even alle hippe buzzwords weg en denk alle marketing weg en wat houd je over? Een houten tuinkot die aan geen enkele eis/voorwaarde/vergunning moet voldoen waar een normaal huis wél moet aan voldoen. Maar hey, noem het een "Tiny House" en dan mag het allemaal! :thumb:

Ik kan mij ergeren aan dat gebrek aan basic analytisch inzicht.

En waar koop je hem dan?
De zaak waar ik ga luisteren uiteraard.

M'n hifi installatie was online iets goedkoper. Maar ik heb twee namiddagen in die mens zijn winkel muziek beluisterd terwijl hij de setup aanpaste aan mijn muziek smaak.

Dan verdient die imo dubbel dik die dat bedrag.

Ik, ik vind dat zelfs crapuleus.
ik heb onlangs een soundbox gekocht online ,ben naar de winkel geweest en daar was hij niet meer beschikbaar en "zeer moeilijk nog aan te geraken" . 5 min zoeken op internet en khad hem al . Tja , das niet mijn schuld dan .

Vooral voor twijfelgevallen ben ik eerder geneigd online te kopen om dat dat ook makkelijker retourneerbaar is .

ik heb onlangs een soundbox gekocht online ,ben naar de winkel geweest en daar was hij niet meer beschikbaar en "zeer moeilijk nog aan te geraken" . 5 min zoeken op internet en khad hem al . Tja , das niet mijn schuld dan .

Vooral voor twijfelgevallen ben ik eerder geneigd online te kopen om dat dat ook makkelijker retourneerbaar is .
Das nog iets anders dan een verkoper een ganse uitleg laten geven en vervolgens op AliBaba bestellen.

Ach, maak je geen illusies. Ik zie bij al deze "fantastische transities" nog veel lijken uit de kast vallen de komende jaren. Zoals nu met DHL en de kinderarbeid.

Waarom is über zo goedkoop? Dat is gewoon omdat ze niet gereguleerd zijn. Joepie, uw über-chauffeur heeft goede recensies. Maar is hij in orde met zijn verzekering? Rijdt hij rond in zijn eigen wagen? Rijdt hij op rode mazout? Betaalt hij RSZ? [Insert alle andere regels waaraan je moet voldoen om een licentie te krijgen en te behouden]
Waarom is AirBnB zo goedkoop? Dat is gewoon omdat ze niet gereguleerd zijn. Joepie, uw verblijf heeft goede recensies. Maar zijn de nooduitgangen aangeduid? Brandblussers aanwezig? Komt het FAVV regelmatig controleren of uw keuken aan de hygiënische voorwaarden voldoet? [Insert alle andere regels waaraan je moet voldoen om een hotel te mogen uitbaten]

Er zullen ongevallen gebeuren, en stilletjes aan gaat men beginnen beseffen dat de sector eigenlijk wat meer gereguleerd moet worden, enzovoort enzoverder en uiteindelijk zal uw über evolueren richting een doodnormale taxi-chauffeur met dezelfde prijzen en dezelfde voorwaarden. Uw AirBnB zal evolueren naar een doodnormale hotel met dezelfde prijzen en dezelfde voorwaarden. De eeuwenlange evolutie van deze sectoren wordt nog eens overgedaan, maar nu korter, om uiteindelijk op hetzelfde punt te eindigen. Om dan met een "Aha Erlebness" te beseffen waarom die sectoren uiteindelijk geëvolueerd zijn tot het punt waar ze geëvolueerd zijn.

Dat is precies de trend van tegenwoordig: mensen denken telkens dat ze het warm water hebben uitgevonden omdat er een hippe app tussen zit of omdat ze er wat hippe buzzwords tegenaan gooien. Maar in essentie ben je eigenlijk gewoon de regels aan het omzeilen van iets wat we al eeuwen kennen. En beleidsmakers zijn te lomp of te traag om dat te beseffen, laten het oogluikend toe en gaan slechts stapvoets gaan reguleren.
Hetzelfde met die andere trend: tiny houses. Denk even alle hippe buzzwords weg en denk alle marketing weg en wat houd je over? Een houten tuinkot die aan geen enkele eis/voorwaarde/vergunning moet voldoen waar een normaal huis wél moet aan voldoen. Maar hey, noem het een "Tiny House" en dan mag het allemaal! :thumb:

Nu niet voor het één of het ander, maar mijn woorden waren nog niet koud en ik lees dit op de frontpagina van De Tijd:
Geen Uber meer in Brussel vanaf vrijdagavond

Laatst bewerkt:

Betaald je gewone taxichauffeur zijn belastingen en sociale bijdragen? De taxi industrie is gekend voor wijdverspreide sociale en fiscale fraude. Ik denk eerlijk gezegd dat je meer garanties hebt dat Uber chauffeurs correct bijdragen dan traditionele taxichauffeurs: alles gebeurt digitaal en uber zal ook wel niet frauderen, alle inkomsten van hun chauffeurs zullen gekend zijn bij de fiscus.

Je kan je wat vragen stellen bij het zelfstandig statuut van uber chauffeurs, hoe onafhankelijk is hun werk maar aan de andere kant werken heel wat taxichauffeurs ook zelfstandig. Bij die groep is het misschien duidelijk dat het terecht is, maar voor de schatkist maakt dat niets uit.

Ook kunnen Uber Klanten niet opgelicht of afgezet worden, de prijs staat op voorhand vast en de betaling gebeurd via de app, er kunnen geen omwegen genomen worden of verrassingen zijn aan de luchthaven. Een Uber chauffeur zal inderdaad vaak aan minder regels en red tape moeten voldoen maar daar tegenover staat dat ze gequoteerd zijn door hun vorige klanten en dat je zo zelf hun betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid kan checken, da's een systeem dat werkt. kijk bijvoorbeeld naar ebay en consoorten, we kopen zaken van wildvreemden in het buitenlands waar we ons juridisch amper tegen zouden kunnen verdedigen als ze ons zouden oplichten, maar het feit dat ze een score hebben zorgt er toch voor dat die vorm van handel heel weinig oplichting kent.

Traditionele taxi's zijn ook een vorm van kunstmatig monopolie, of toch beperking van het aanbod. De gemeente kan het aantal taxi's die een licentie krijgen beperken, dat zal ook wel een grote reden zijn waarom het zoveel goedkoper kan.

Zelfs los van de prijs denk ik dat de meeste klanten liever een uber taxi nemen dan een andere. Het is veel betrouwbaarder en klantvriendelijker dan traditionele taxi's.

Wel, los van de kostprijs die ik betaal, de app van Uber maakt het voor mij veel eenvoudiger om een taxi te reserveren. Je moet in Londen 's proberen zo'n zwarte taxi op straat staande te houden of ernaar te bellen... Niet eenvoudig. Een app openen, 2 x klikken en de taxi komt eraan... veel eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Echter, onder de klantvriendelijke interface schuilt een slecht systeem, om het voor de eindklant goedkoop te houden en toch zo winstgevend mogelijk te zijn. Dus iemand betaalt de rekening... in het geval van Uber zijn dat de chauffeurs.

Uiteraard moet dat worden aangepakt maar daarom hoeven we het kind niet met het badwater weg te gooien.

En ja, ik weet dat hetzelfde product op f*cking Alibaba de volle 60 euro minder kost op een totaalprijs van honderd euro. Maar ondertussen wel collectief de handelsbalans volledig kopje onder duwen. Hoe dom kunnen we zijn?
Dit toch even moeten corrigeren hoor. Wat ze in sommige winkels vragen is werkelijk degoutant veel in vergelijking met online in het buitenland.

Onlangs een 5kVA MPPT charger/inverter gekocht.
Alle online retailers afgezocht van de EU. (FR,BE,NL,DE,ES) -> Prijs € 3300-3800

Dan maar eens in de UK gekeken. -> €2200 voor krak hetzelfde toestel. Get F*CKED bende rippers!
Collega uit UK heeft hem meegenomen voor mij en ik heb hem £100 gegeven voor de moeite.
Even €1000 uitgespaard door goed rond te kijken.

Mijn loon wordt al genoeg afgeroomd. Denk je nu echt dat ik zoiets zou laten liggen? Ik voel me er echt niet schuldig over.

Betaald je gewone taxichauffeur zijn belastingen en sociale bijdragen? De taxi industrie is gekend voor wijdverspreide sociale en fiscale fraude. Ik denk eerlijk gezegd dat je meer garanties hebt dat Uber chauffeurs correct bijdragen dan traditionele taxichauffeurs: alles gebeurt digitaal en uber zal ook wel niet frauderen, alle inkomsten van hun chauffeurs zullen gekend zijn bij de fiscus.

Je kan je wat vragen stellen bij het zelfstandig statuut van uber chauffeurs, hoe onafhankelijk is hun werk maar aan de andere kant werken heel wat taxichauffeurs ook zelfstandig. Bij die groep is het misschien duidelijk dat het terecht is, maar voor de schatkist maakt dat niets uit.

Ook kunnen Uber Klanten niet opgelicht of afgezet worden, de prijs staat op voorhand vast en de betaling gebeurd via de app, er kunnen geen omwegen genomen worden of verrassingen zijn aan de luchthaven. Een Uber chauffeur zal inderdaad vaak aan minder regels en red tape moeten voldoen maar daar tegenover staat dat ze gequoteerd zijn door hun vorige klanten en dat je zo zelf hun betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid kan checken, da's een systeem dat werkt. kijk bijvoorbeeld naar ebay en consoorten, we kopen zaken van wildvreemden in het buitenlands waar we ons juridisch amper tegen zouden kunnen verdedigen als ze ons zouden oplichten, maar het feit dat ze een score hebben zorgt er toch voor dat die vorm van handel heel weinig oplichting kent.

Traditionele taxi's zijn ook een vorm van kunstmatig monopolie, of toch beperking van het aanbod. De gemeente kan het aantal taxi's die een licentie krijgen beperken, dat zal ook wel een grote reden zijn waarom het zoveel goedkoper kan.

Zelfs los van de prijs denk ik dat de meeste klanten liever een uber taxi nemen dan een andere. Het is veel betrouwbaarder en klantvriendelijker dan traditionele taxi's.

Moest de taxisector nu zelf met een app komen, dat je een taxi kan reserveren met reviews van de taxichauffeur op een afgesproken uur, exact weet wanneer hij er staat, cashloos kan betalen,... :p

Maar dat gebeurt niet. Dan kunnen ze niet meer in het zwart werken :p.

Niet echt E-commerce maar wel in de marge er van.

200 stuks na elkaar naaien, met tralies voor de ramen

Modieuze en stijlvolle kledij aan spotprijzen, dat is het idee achter Shein. Maar nieuw onderzoek legt nu de dubieuze praktijken achter de Chinese modegigant bloot. Slechter dan H&M, Zara en Primark samen, klinkt het. “Tijd dat zowel de Belgische overheden als de Europese optreden tegen dergelijke praktijken”, zegt Sara Ceustermans van Schone Kleren campagne.

Wie de 30 jaar al gepasseerd is, heeft mogelijk nog nooit gehoord van Shein (uitgesproken als ‘she-in’). Maar tieners en twintigers zijn er verslingerd aan. Altijd de laatste nieuwe mode en dat aan een gemiddelde van 9 euro. Influencers pronken online met de stuks en op sociale media is het merk alomtegenwoordig. “Shein weet precies altijd wat ik mooi vind”, zeggen gebruikers. En dat klopt eigenlijk ook. Dankzij data-analyse van onder andere zoektermen op Google, weet de app wat de jeugd zoekt en pikt het zo de trends uit. Dan mag het niet verbazen dat de app in de VS vaker gedownload wordt dan Amazon.

Waar Zara tot vier weken nodig heeft om een kledingstuk in de winkels te krijgen, kan Shein dat op amper vijf dagen. Van elk stuk worden er standaard maar een 200-tal exemplaren gemaakt, en pas als iets blijkt aan te slaan, worden er stuks bijgemaakt. “Zo zijn er in principe weinig overschotten”, zegt Sara Ceustermans van Schone Kleren campagne. “Dat klinkt duurzaam, maar dat is het niet. Shein verkoopt de kledij aan spotprijzen, waardoor klanten grote hoeveelheden kopen en er dus gigantisch veel over de virtuele toonbank gaat. Daarenboven is de kledij van slechte kwaliteit, waardoor je continu aangezet wordt om nieuwe stuks te kopen.”

Ketenzorg

Het is de Zwitserse ngo Public Eye die de modegigant nu grondig heeft doorgelicht. En behalve de indrukwekkende manier waarop die trends ontdekt, troffen de onderzoekers niets fraais aan. Ze konden 17 van ongeveer 1.000 fabrieken traceren die kledij maken voor Shein. Fabrieken die niet enkel de Belgische wetten rond werk met de voeten treden, maar ook de Chinese arbeidswetten. Naaisters werken er 12 uur per dag, in afgesloten ruimtes met tralies voor de ramen. Ze produceren gemiddeld 200 stuks van één item. En dan moeten ze weer een nieuw patroon leren. Als een item goed verkoopt, kunnen er extra bestellingen geplaatst worden en verdienen ze meer. De meeste medewerkers werken zonder vast contract.

Het bedrijf was tot voor kort gehuld in mysterie. Op vragen van journalisten werd niet geantwoord en ook actiegroepen konden nergens aankloppen. “Dankzij dit onderzoek is er meer duidelijkheid”, aldus Ceustermans. “Hier moeten ook beleidsmakers mee aan de slag. Zowel de Belgische overheden als de Europese zouden ‘ketenzorg’ moeten verplichten. Bedrijven moeten hun keten in kaart brengen en actie ondernemen op de ‘zwakke punten’: zien dat werknemers in veilige omstandigheden kunnen werken en ook een correcte verloning krijgen.”

De jeugd, waarvan wij dachten dat ze milieubewust waren en volop de klimaatzaak dienden... Of zijn het hypocrieten?

Tegenwoordig moet je met kleding om ter goedkoopst rondlopen precies. Leg dit soort praktijken aub toch eens aan banden.

Ik denk dat dit toch kadert in een groter geheel hoor. We zijn zodanig geëvolueerd dat we onze tijd grosso modo indelen in werken en plezier. Voor veel bijkomende taken rekenen we op diensten, of we besteden ze uit. Dit gaat zeer ruim; van kinderopvang, poetshulp, strijkatelier, maaltijdboxen, alles asap laten leveren tot streaming diensten.

We werken allemaal, en velen verdienen dan ook nog eens goed hun boterham. Maar wanneer het werk gedaan is willen we ons allemaal het liefst van al zo snel mogelijk gaan ontspannen. Zelf eerst nog naar de supermarkt, een menu samenstellen of thuis beginnen aan een maaltijd waarbij veel komt kijken? Nee hoor, liever een maaltijdbox laten leveren zodat we thuis op 30 minuten een maaltijd hebben waar we niet hebben moeten bij nadenken, de overige boodschappen pikken we wel op met Collect&Go of we laten die indien mogelijk zelfs leveren. Bij thuiskomst de strijk nog doen of de woning poetsen? Nope, daarvoor rekenen we op een poetshulp en strijkdienst die we betalen met goedkope dienstencheques.

Onze avond zodanig moeten indelen omdat we graag een bepaald programma zien op de televisie, ook die tijd is gepasseerd, want met alle opties die er bestaan kijken wij wanneer wij willen. Alsof we ons zullen haasten of ons zullen schikken omdat we graag het Journaal om 19u zien of een bepaalde serie volgen... Naar een videotheek of muziekwinkel lopen doen we al zeker niet meer als we iets willen zien of horen.

Nog een hongerke? De pizza delivery diensten in Aalst strijden om ter goedkoopste, er zijn er die vanaf een bestelling van 12 Euro al gratis leveren binnen het half uur... Daarvoor slentert ge nog niet naar de dichtsbijzijnde supermarkt om een Dr Oetker pizza...

Iets nodig, eender wat? Online bestellen zodat het daags op de dorpel ligt, alsof wij onze tijd nog gaan verspillen door naar de winkel te gaan. Dat drukke verkeer in de steden en dan nog de parkeerproblematiek... liever niet.

Kinderen? In combinatie met onze job zijn ze meer en meer een last, dus liefst dumpen in crèches waarbij er afgelopen jaren zelfs een debat gaande geweest is om ze van 6u tot 19u open te houden ipv de gebruikelijke 7u tot 18u.

Wij zijn ROTVERWEND, en aangezien velen van ons het zich kunnen veroorloven om volop gebruik te maken van één of meerdere van deze diensten zullen we het dan ook doen. Maar vergeet niet dat om wij van al die diensten te kunnen genieten, er mensen zijn die zich uit de naad moeten werken voor een triestig loontje. In de kinderdagverblijven vinden ze nu al geen personeel meer. Hier vlakbij is een strijkatelier, en daar staan Oost-Europese vrouwen te strijken van maandag tot vrijdag van 7u tot 19u, op zondag van 7u tot 12u. Allemaal omdat wij er tegenwoordig al tegenop zien om onze denim broeken die geleverd worden via Zalando zelf nog te strijken. In plaats van onze strijk te doen gaan we liever padellen of Netflixen.

Mijn moeder die stond vroeger in de keuken tot 23u te strijken na dat ze naar de winkel was geweest en had gekookt, én die werkte ook fulltime.

Kinderdagverblijven en pizza's bestellen voor twaalf euro samen op een hoop gooien is toch te gek.

Mensen maken gebruik van kinderopvang omdat je in dit land nu eenmaal (niet meer) een gezin kan onderhouden op 1 inkomen en je dus verplicht bent van twee werkende ouders te hebben. Je steekt je kinderen niet de godgansedag weg omdat je dat wil.

Kinderdagverblijven en pizza's bestellen voor twaalf euro samen op een hoop gooien is toch te gek.

Mensen maken gebruik van kinderopvang omdat je in dit land nu eenmaal (niet meer) een gezin kan onderhouden op 1 inkomen en je dus verplicht bent van twee werkende ouders te hebben. Je steekt je kinderen niet de godgansedag weg omdat je dat wil.

Ja want ik vergelijk die echt volledig...

Heb je mijn betoog eigenlijk goed begrepen? Ik heb het over het feit dat we het liefst zo veel mogelijk uitbesteden en vaak aan een zo laag mogelijke prijs. Dat laatste gaat uiteraard niet op voor kinderopvang. Wat wel opgaat voor kinderopvang is dat de mensen die daar werken niet schitterend betaald worden, en dat dat dit een zéér zware job is met lange uren waarbij Vlaanderen aan kop staat wat betreft het aantal kinderen waarvoor één verzorgster verantwoordelijk is, dat is enorm belastend.

Maar als je goed gelezen hebt wat ik schreef, dan zie je dat ik het heb over het feit dat ze die uren van de opvang zelfs nog wilden uitbreiden. Zodat er nog meer kan worden uitbesteed aan anderen en die mensen hun job nóg zwaarder wordt. En schrik niet, maar er zijn er waarbij carrière en consumptie op de eerste plaats komen, en die zullen zich er niet voor generen om hun kinderen 12u per dag in een crèche te dumpen.

Niet echt E-commerce maar wel in de marge er van.

De jeugd, waarvan wij dachten dat ze milieubewust waren en volop de klimaatzaak dienden... Of zijn het hypocrieten?

Tegenwoordig moet je met kleding om ter goedkoopst rondlopen precies. Leg dit soort praktijken aub toch eens aan banden.
Ik weet niet met welke gouden periode je vergelijk, want je lijkt het allemaal nogal nostalgisch in te zien. Ik heb nooit anders geweten dan dat goedkope kledij het ideaal was, en alles met een merk op was voor rijken of mensen die wilden doen alsof ze rijk waren. Heb ik als kind rondgelopen met het product van kinderarbeid? Ja, dat zou mij niets verbazen want daar was toen gewoon weinig animo rond. Misschien ben jij zo oud dat alles nog lokaal gemaakt werd, maar dat lijkt me heel lang geleden.

Heeft er eigenlijk een generatie zo toegegeven aan wild consumerisme, zonder ecologische dimensie, als de mensen die na de oorlog werden geboren? Mijn buurman die net iets ouder is heeft hier in een klein weide/bosje in de buurt nog het huisafval (van heel de buurt) ingegraven.
Ja want ik vergelijk die echt volledig...

Heb je mijn betoog eigenlijk goed begrepen? Ik heb het over het feit dat we het liefst zo veel mogelijk uitbesteden en vaak aan een zo laag mogelijke prijs. Dat laatste gaat uiteraard niet op voor kinderopvang. Wat wel opgaat voor kinderopvang is dat de mensen die daar werken niet schitterend betaald worden, en dat dat dit een zéér zware job is met lange uren waarbij Vlaanderen aan kop staat wat betreft het aantal kinderen waarvoor één verzorgster verantwoordelijk is, dat is enorm belastend.

Maar als je goed gelezen hebt wat ik schreef, dan zie je dat ik het heb over het feit dat ze die uren van de opvang zelfs nog wilden uitbreiden. Zodat er nog meer kan worden uitbesteed aan anderen en die mensen hun job nóg zwaarder wordt. En schrik niet, maar er zijn er waarbij carrière en consumptie op de eerste plaats komen, en die zullen zich er niet voor generen om hun kinderen 12u per dag in een crèche te dumpen.
Ja of je kan dat omdraaien en voor deze generatie wordt het moeilijker en moeilijker nog voldoende tijd in hun kinderen te steken (hoeveel gezinnen waar één partner thuisblijft, zoals vroeger courant was, ken je nog?).

Je vertrekt van de positie dat we vandaag allemaal verwend zijn, wat op sommige vlakken klopt, maar je maakt een collage van dingen die je overal ziet, plakt die bij elkaar, en je geeft er je eigen verklaringen aan.

Ik weet niet met welke gouden periode je vergelijk, want je lijkt het allemaal nogal nostalgisch in te zien. Ik heb nooit anders geweten dan dat goedkope kledij het ideaal was, en alles met een merk op was voor rijken of mensen die wilden doen alsof ze rijk waren. Heb ik als kind rondgelopen met het product van kinderarbeid? Ja, dat zou mij niets verbazen want daar was toen gewoon weinig animo rond. Misschien ben jij zo oud dat alles nog lokaal gemaakt werd, maar dat lijkt me heel lang geleden.

Heeft er eigenlijk een generatie zo toegegeven aan wild consumerisme, zonder ecologische dimensie, als de mensen die na de oorlog werden geboren? Mijn buurman die net iets ouder is heeft hier in een klein weide/bosje in de buurt nog het huisafval (van heel de buurt) ingegraven.

Ik vergelijk het enkel met de periode van toen ik uit ging. Wij droegen toen allemaal dure merkkledij (waarvan er uiteraard ook veel uit bedenkelijke ateliers kwam), maar tegenwoordig pronk je beter met iets goedkoops.

Terug
Bovenaan