Film The Matrix Resurrections

Wat vind je ervan?


  • Totaal aantal stemmers
    56
Dus als ik het goed snap...

Door energieschaartse is er een oorlog uitgebroken onderling tussen de machines. Sommige machines hebben daardoor kant gekozen van de humans. Hierdoor is de vrede tussen machines - humans gebroken?
Neo terug in leven brengen was nodig om de nieuwe versie van the matrix stabiel te houden, maar Neo rendeert maar optimaal als Trinity ook in leven is?
Op één of andere manier beseft Neo in de simulatie wat er gebeurt en wat hij eerder meegemaakt heeft? Hij ontwerpt een programmatje om Morpheus terug te brengen om zo de circel opnieuw te starten (zoektocht naar Neo als the one om de humans de kans te geven te winnen van de machines)?

Correct?
ik heb de film niet gezien maar als ik het goed begrijp:
Neo brengt Morpheus terug tot leven, zodat Morpheus op zoek kan gaan naar Neo?
en zit Trinity, die in het origineel samen met Morpheus naar Neo zoekt, dan nu bij Neo, of Morpheus?

wat een plot :wallbash:
 
Dus als ik het goed snap...

Door energieschaartse is er een oorlog uitgebroken onderling tussen de machines. Sommige machines hebben daardoor kant gekozen van de humans. Hierdoor is de vrede tussen machines - humans gebroken?
Neo terug in leven brengen was nodig om de nieuwe versie van the matrix stabiel te houden, maar Neo rendeert maar optimaal als Trinity ook in leven is?
Op één of andere manier beseft Neo in de simulatie wat er gebeurt en wat hij eerder meegemaakt heeft? Hij ontwerpt een programmatje om Morpheus terug te brengen om zo de circel opnieuw te starten (zoektocht naar Neo als the one om de humans de kans te geven te winnen van de machines)?

Correct?
In this case, the modal was created by Neo himself, who thinks he’s just running a test within his game “Binary.” But subconsciously, he’s trying to spark the events that led to the original Morpheus (Laurence Fishburne) and Trinity finding him and waking him up in the first Matrix movie.

The program being evolved in this particular modal is a new version of Morpheus (Yahya Abdul-Mateen II) who begins life as an amalgamation of Agent Smith and Neo’s captain, the two opposing forces that led to Neo becoming who he needed to be back in 1999. New Morpheus describes the experience of being both people at once as “more than a little crazy-making.” Fortunately, Bugs helps him wake up and learn his true purpose: he must find Neo.
 
Plot is inderdaad redelijk bij het haar gegrepen dan, precies toch maar iets bedacht om het opnieuw te kunnen lanceren.
Tja, dat is helaas bij al die sequel films zo,
die al lang dead and burried waren.

(resident evil, halloween om enkele recente namen te noemen).

Het enige wat je als kijker kan doen is eigenlijk geen cent te spenderen aan die nutteloze sequels, dan krijgt hollywood niets, en gaan ze het misschien afleren.
Ik heb allesinds geen cent uitgegeven voor matrix 4, en zelfs halfweg uitgezet. Maar ja toegeven: een verveelde vrijdag avond, en toch wat nieuwsgierigheid , hebben me er toch toe aangezet het een kans te geven. (stukje jeugd sentiment, of course. daar draait die film ook op imo. geen enkele 15 jarige die die film gaat bekijken nu, zonder de eerste 3 gezien te hebben toch?)
 
Ik vind het core-idee eigenlijk niet zo slecht uitgewerkt. Het is imo een logische verderzetting van het verhaal, en breidt de wereld een stukje uit.
Waar het vooral in faalt is dat er geen echte gravitas aan de situatie gegeven wordt (wat wel in Matrix 1-2-3 was), en dat het plot nogal "muddled" naar voor komt in de film.
 
Het enige wat je als kijker kan doen is eigenlijk geen cent te spenderen aan die nutteloze sequels, dan krijgt hollywood niets, en gaan ze het misschien afleren.
in before Fast & Furious 10 makes another billion dollars. :woohoo:



"stukje jeugd sentiment, of course. daar draait die film ook op imo. geen enkele 15 jarige die die film gaat bekijken nu, zonder de eerste 3 gezien te hebben toch?"

Ik weet niet of je beseft dat de eerste matrix al 21 jaar oud is? 😅 Vandaar dat ze waarschijnlijk voor die flashbacks gekozen hebben. Ik vind het core idee op zich ook best interessant maar ze hadden het zoals Lint zei veel beter kunnen brengen. Zelfparodie gebruiken om kritisch te reflecteren op de huidige stand van de franchise en het filmlandschap was geinig wanneer het werkte;
de boardroom meeting bijvoorbeeld maar wanneer de Merovingian tijdens een gevecht staat te roepen dat hij een spinoff wil slaagt dat imo eerder over in cringy farce.

Wat ik eigenlijk het meest jammere vond is dat;
de echte wereld eigenlijk zoveel interessanter is dan the matrix en we er wederom bijzonder weinig van te zien krijgen. The Animatrix Second Renaissance is nog altijd een fenomenaal stukje kortfilm en in resurrection hinten ze in een flash van enkele seconden naar een oorlog tussen machines onderling in een gevecht over resources.

The animatrix is zoveel jaren later nog steeds het beste bewijs dat je zoveel interessante totaal verschillende dingen kan doen in het matrix universum maar om een of andere reden geraakt het niet op het witte doek.
 
Mwa ik vind wel dat je iets mist door niet te kijken. Blijft ook gewoon een mooie lovestory.

Maar ik had het voor de release een tijd terug al gezegd, The Second Renaissance verfilmen als prequel had pas boeiend geweest.
 
Dus als ik het goed snap...

Door energieschaartse is er een oorlog uitgebroken onderling tussen de machines. Sommige machines hebben daardoor kant gekozen van de humans. Hierdoor is de vrede tussen machines - humans gebroken?
Neo terug in leven brengen was nodig om de nieuwe versie van the matrix stabiel te houden, maar Neo rendeert maar optimaal als Trinity ook in leven is?
Op één of andere manier beseft Neo in de simulatie wat er gebeurt en wat hij eerder meegemaakt heeft? Hij ontwerpt een programmatje om Morpheus terug te brengen om zo de circel opnieuw te starten (zoektocht naar Neo als the one om de humans de kans te geven te winnen van de machines)?

Correct?

Ik volg je tot de "een of andere manier". De machines laten hem in de Matrix denken dat hij dat alle 3 films in zijn gedachten afgespeeld is bij het maken van een spel dat zowat identiek is aan de 3 films. Denk aan Total Recall hier, als je die film ooit gezien heb. Zelfde pyschologische aanpak.

Daarna komt hij Bugs tegen, en daar maakt Neo de keuze dat hij wou dat het niet ingebeeld is maar dat alles echt gebeurd is. En zo kan hij weer van de Matrix losgekopped worden.

Ben niet zeker wat je bedoelt met "Morpheus terug te brengen". Als je het hebt over de grijze knikkers die een gedaante aannemen, dat is al reeds gemaakt door de machines. Voor zover ik weet heeft Neo niets gemaakt. Ze brachten Neo terug omdat ze hoopten dat hij kan helpen de huidige oorlog te beëindigen. Oftwel door iets dat enkel hij kan doen, of door het feit dat hij losgekoppeld is van de Matrix.

The Analyst (Neil Patrick Harris) ruilt de nieuwe Matrix liever voor de oude, daarom bracht hij Neo (en Trinity, ze is zowat een katalyst voor Neo) terug tot leven en hield hij ze samen gevangen in de Matrix. Neo loskoppelen was in feite genoeg, maar The Analyst rekende erop dat hij Trinity kon gebruiken om Neo alsnog terug te brengen. Helaas voor hem is dat net niet gelukt, omdat Trinity de keuze maakte om Neo te geloven.

Heb de film gisteren gezien en dat is iig hoe ik het begrepen heb.
 
Ben niet zeker wat je bedoelt met "Morpheus terug te brengen".
Neo, terwijl hij in de matrix van de analyst gevangen zit, heeft Morpheus in een test simulatie (een modal) van zijn game geprogrammeerd... een game binnen de game/matrix als het ware.
Die nieuwe Morpheus is een stuk code in die modal, gemaakt uit een combi van Neo zijn "herinneringen" van Morpheus en Smith. Die modal evolueert dat stuk code door een hoop scenarios door te lopen. Uiteindelijk evolueert dat stuk code tot de "Morpheus" die je in de film ziet.

Neo deed dit omdat hij onbewust beseft dat er iets mis is (net zoals in 1), zich wat zaken herinnert, en dezelfde katalysatoren (aka Morpheus, Smith en Trinity) wilt creëren die hem ervoor tot "The One" hebben gemaakt. Als het ware om te ontsnappen.

Die bollekes in de real world zijn indeed niet meer dan een nanobot (ofzo) avatar voor stukken code uit de matrix, die zich manifesteren in de echte wereld.
 
Ah juste, ik was dat stuk helemaal vergeten. Neo was idd aan het trippen dat een door hem gemaakte character opeens tot leven komt.
 
Hier valt hij bij de meerderheid toch niet in de smaak precies :p
Mijn post uit het film topic:
The Matrix Resurrections, zorgt precies voor verdeelde meningen, ik zit in het pro kamp :p Vond de film echt enorm amusement, zeker het last minute cinemabezoek waard. Ik vond de zelfspot doorheen de film meestal echt werken, en heb me ook niet gestoord aan bepaalde vertolkingen etc. Sure, het is zeker niet de meest strak geregisseerde, best geacteerde en het plot is ook niet echt ijzersterk, maar dat was bij Reloaded & Revolutions toch ook al niet meer het geval :p Desondanks alles vind ik zo een films echt heerlijk om te kijken, sci-fi mag van mij echt wel wat weirdness hebben, een beetje stuntelig zijn, etc.. Idem voor Jupiter Ascending, waarschijnlijk objectief echt shit, maar ik vind het zalig om mij te wentelen in de werelden die dat soort films creëren, inclusief al hun onnozelheid & flaws.

Deze review op Letterboxd over Jupiter Ascending vat mijn sentiment zo wat samen: "I don't know what to make of a world that rejects this and adores every Marvel movie. Things don't make sense to me."
Begrijp me niet verkeerd, ik ga ook graag naar de laatste Marvel gaan kijken & ik apprecieer die films, zeker hoe ze een groot publiek bereiken en echt een cultureel event worden. Maar hoe er zo lyrisch wordt gesproken over die films, terwijl zaken als Ressurections met de grond worden gelijk gemaakt, dat gaat er bij mij niet in :p

Anyhow, ik hoop dat er genoeg scifi met een hoek af in de zalen zal verschijnen, want ik geloof dat er ruimte moet zijn voor "cleane" blockbusters als Marvel, Star Wars, Dune..., maar ook voor wat wacky shit a la The Matrix, High Life, Annihilation, ...

Verder kan ik me goed vinden in @utred zijn post:
Gezien de cinema's weer gaan sluiten daarnet nog snel naar Matrix Resurrections geweest en hij is briljant. Lana is full Wachowski gegaan. Geen film voor wie gewoon meer matrix wil, maar een heerlijk subversieve en verfrissende herinterpretatie van wat een sequel kan zijn. Dat het eigenlijke verhaal niet altijd evenveel steek houdt hoort erbij, who gives a shit. Zowel ode aan het origineel als kritiek op de eindeloze skinner box die een franchise kan worden als ze geen risico's durft nemen. Dat deze tesamen uitkomt met de nieuwe marveltelg die meer dan ooit de gemakkelijke serotonineknopjes lijkt op te zoeken is redelijk grappig.
 
Ah juste, ik was dat stuk helemaal vergeten. Neo was idd aan het trippen dat een door hem gemaakte character opeens tot leven komt.
Ja, ik was heel dat stuk ook eerst vergeten toen ik uit de film kwam, want dat was letterlijk mijn eerste vraag die ik hier kwam stellen :laugh:.
 
Great minds forget alike. :D

Ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van deze film. Het leek me eerder roman dan actie, ook al waren er meer dan genoeg actiescenes. Ik had liever een film gezien die ging over het begin van The Matrix (zou ik zeker interessant gevonden hebben) of een nasleep van de trilogy, wat deze film had kunnen zijn zonder Neo/Trinity. En Neo deed niet echt veel aan vechten, eerder enkel zijn Dr. Strange magie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Crap wat een slechte film nooit zo'n grote anticlimax gekend bij een film. Echt een superfan en volg al jaren Matrix Explained kanaal enz enz, nu ook gewoon kerstmis verlaten voor de cinema om die film op men eentje nog te kunnen zien om 22u in de cinema want ja alles ga dicht.

En dan deze pile of dog shit. Bullshit na zever na belachelijke humor ik bedoel is dit een komedie ofzo, is dit iets gelijk Scream -> Scary Movie / Matrix -> Matrix Resurections. Komaan man hoe kan Keanu Reaves met zo'n zever meedoen. So much potential wasted.

Ik wilde absoluut niks zien van spoilers of reviews maar als ik 1 kruimeltje had opgevangen van de reacties die deze film ontvangen had op internet dan had ik hem waarschijnlijk niet gaan zien en terecht, deze film moet asap vergeten worden.

Op een gegeven moment dacht ik (spoilers) dat aangezien Neo en zelfs Trinity nog echt leefden en Neo niet eens een schrammetje aan zijn ogen had, hij in Matrix Reloaded of Matrix Revolutions op een gegeven moment terug in de Matrix zat terwijl hij dacht dat hij in de echte wereld zat. Dat zou ook verklaren dat hij een robot telekinetisch kon tegenhouden of dat Smith via een reverse connectie een "echt lichaam" kon overnemen. Maar nee zelfs niks van dat de machines hebben op mirakuleuze wijze Trinity teruggehaald uit de doden, terug ingeplugd en voor geen enkele reden Neo zijn ogen hersteld? Echt what the fuck why, was het zelfs niet OK om het publiek dat voor zichzelf te laten uitmaken wat daar gebeurd was? Heel die film komt neer op "ja de machines hebben hun woord niet gehouden en ze hebben Neo zijn code wat blijven uitbuiten/analyseren door hem in een fake simulatie te steken denkend dat alles een videogame geweest was, maar uiteindelijk kunnen ze Neo en Trinity terug loskoppelen, Neo kon wel niet meer vliegen maar Trinity plots wel en nu gaat Trinity de hele Matrix reprogrammeren!". Euh ja en waarom wou Smith eerst Neo tegenhouden en daarna wilde hij hem niet meer tegenhouden, en daarna wilde hij hem weer wel tegenhouden. En zelfs de actie zag eruit gelijk 12 in een dozijn geen enkel memorabel moment. En dan Trinity dat de keel oversnijdt van die nieuwe architect in een graphic bloody shot moest dat grappig zijn ofzo? Is dat Matrix-style? WTF.\

De bedoeling is dat je de spoiler tags gebruikt eh. Niet dat je tussen haakjes even spoilers plaatst met meteen daarna de spoilers.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan