Filmreview: The Matrix Resurrections

The Matrix is back! 18 jaar na het einde van een van ‘s werelds bekendste sciencefiction trilogieën komen ze met een vierde deel op de proppen. Ik was best sceptisch toen een sequel werd aangekondigd, want remakes, reboots en vervolgen na een lange afwezigheid, zijn namelijk meestal niet de beste keuze vanuit Hollywood. Of mijn scepticisme het bij het rechte eind had, kom je hieronder te weten! By the way, het is wel degelijk een sequel op de volledige trilogie en niet enkel op het eerste deel. Het is dus een must om de trilogie gezien te hebben alvorens ook maar iets van Resurrections te kunnen begrijpen en te genieten.

Na het succes van The Matrix uit 1999 konden sequels niet uitblijven. Vier jaar later kregen we The Matrix Reloaded en Revolutions op ons bord getoverd. Het was een van de weinige gevallen waar we in hetzelfde jaar zowel het vervolg als de conclusie te zien kregen. Deze films werden back to back gefilmd zoals dat ook het geval was met The Lord of the Rings en het tweede en derde deel van The Pirates of the Caribbean-franchise. De originele Matrix trilogie werd geschreven en geregisseerd door Lana en Lilly Wachowski. De reacties op de sequels waren zacht uitgedrukt behoorlijk verdeeld. Nu, meer dan twintig jaar sinds het eerste deel, brengt Lana Wachowski, deze keer zonder haar zus, The Matrix terug tot leven.

TMR3.jpg


Down The Rabbit Hole Once More

Thomas Anderson (Keanu Reeves), is een award winnende game designer. Hij zit vast in een oneindige routine van het saaie dagdagelijkse leven. Werken, eten en slapen om het de volgende dag allemaal weer helemaal opnieuw te doen. Zijn psychiater (Neil Patrick Harris) schrijft hem pillen voor tegen de angstaanvallen en zelfmoordneigingen die hij geregeld heeft. Toch voelt alles aan alsof hij het al eens eerder heeft meegemaakt. Wanneer hij wordt gecontacteerd door Morpheus (Yahya Abdul-Mateen II) en Bugs (Jessica Henwick), krijgt hij de keuze om de digitale wereld, The Matrix, te verlaten en opnieuw down the rabbit hole te gaan.

The Matrix Resurrections is meteen de mooiste en minst serieuze film van de franchise. De lelijke grauwe groene gloed van zijn voorgangers is verdwenen en een brede oase aan kleuren streelt deze maal het oog. In het eerste deel van de film wordt de serieuze toon van de vorige delen vervangen door een onvoorstelbaar meta-avontuur waar zelfs Deadpool jaloers op zou zijn. Het is meteen duidelijk dat de film zich alles behalve serieus neemt en de ene na de andere verwijzing van zelfbewustzijn op de kijker afvuurt. Dit kan best komisch en gedurfd zijn bij momenten, maar is dat wat we van The Matrix-franchise willen?

TMR2.jpg


Déjà vu²

Doorheen de film worden we non-stop geconfronteerd met flashbacks en beelden van de vorige delen. Dit alles maakt ons duidelijk dat het wel degelijk een directe sequel is op alle voorgaande delen. Ironisch genoeg zorgt dit ervoor dat we dit allemaal al eens eerder gezien hebben. Déjà vu, snap je hem? Het is een leuke gimmick, maar hierdoor weten we als kijker al veel eerder dan het hoofdpersonage hoe de vork in de steel zit.

Wanneer de talloze déjà vu’s de revue gepasseerd zijn, worden we de rest van de film getorpedeerd met kilo’s aan expositie en uitleg wat er zich allemaal afspeelde tussen de vorige delen en het heden. Ook hier krijgen we terug flashbacks voorgeschoteld en komen enkele bekende personages opdagen. Het is best jammer dat we niet meer van het onbekende verleden te zien krijgen en we aan een recordtempo zoveel informatie moeten opnemen. Hierdoor was de bedoeling en het punt van het verhaal me niet altijd even duidelijk en kwam er meteen een antwoord op mijn grootste vraag sinds de aankondiging van deze film: Was een sequel eigenlijk wel nodig? Neen. Hoe leuk het ook is om de wereld van The Matrix nog eens te betreden en te zien hoe het er aan toe gaat, het is een onnodige sequel waar ik nog steeds het nut niet goed van weet en me afvraag of er nu nog films zullen volgen.

The Matrix Resurrections is het mooiste, het minst serieuze en meest zelfbewuste deel van de franchise.


Voor een franchise die ooit zo baanbrekend was en het actiegenre naar een hoger niveau tilde, stelt het deze keer, net zoals de sequels, best teleur. Er is geen enkel moment dat me als fantastisch of vernieuwend bijbleef. Zelfs de actiescènes zijn hier van een ondermaats niveau dan wat we van de franchise gewend zijn. Ze voelen veel minder gechoreografeerd aan en door de snelle editing is het haast onmogelijk om alles deftig te kunnen volgen. Ligt het aan het feit dat Keanu Reeves nu een twintigtal jaar ouder is? Ik denk het niet. Hij blijft ongelooflijk rocken in de John Wick-franchise.

Naast onze favoriete hoofdrolspeler voegt deze film ook tal van nieuwe personages toe. Jammer genoeg is de achtergrond en informatie hiervan flinterdun, waardoor ik zelf hun namen niet meer kon herinneren van zodra de credits begonnen te lopen. De acteerprestaties en de spark tussen Keanu Reeves en Carrie-Ann Moss is deze keer wel geloofwaardiger dan ooit en is dan ook een highlight van de film. De soundtrack en Jonathan Groff als Agent Smith zijn een lichtpuntje maar dat wordt dan weer naar beneden gehaald door een miscaste Neil Patrick Harris.

Conclusie

The Matrix Resurrections zal net zoals zijn voorgangers gemengde reacties uitlokken. Voor mij voelt het vooral aan als een onnodige sequel. De film is wel het mooiste, het minst serieuze en meeste zelfbewuste deel van de franchise. Jammer genoeg zijn de actiescènes door epileptische edits ondermaats en komt er zoveel informatie op je afgestormd waardoor je het plot van de film wat mist. De acteerprestaties en vonk tussen Keanu Reeves en Carrie-Ann Moss houden samen met de soundtrack de film recht. Jammer van de oninteressante zijpersonages en miscaste Neil Patrick Harris.

Pro

  • Sommige acteerprestaties
  • Soundtrack
  • Enorm zelfbewust

Con

  • Eigenlijk te zelfbewust
  • Ondermaatse actie
  • Oninteressante bijpersonages
  • Wazig plot
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

22 december 2021

Genre

  1. Actie
  2. Scifi

Speelduur

148 minuten

Regie

Lana Wachowski

Cast

Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Yahya Abdul-Mateen II, Jonathan Groff, Jessica Henwick & Neil Patrick Harris

Uitgever

Warner Bros. Pictures
 
Redactie
Sorry, maar nu volg ik niet met je rating. Je hebt niet veel goeds te zeggen over belangrijk elementen v/d Marrix maar toch krijgt het nog een 6/10 terwijl je enkel kritisch was op mindere belangrijke aspecten van Arcane en dat krijgt maar 1.5 punten meer...
De recensie van Arcane werd door een andere redacteur geschreven. Maar dan nog, elke review wordt los van alle andere geschreven en is een persoonlijke momentopname dat ook afhangt van in welke gemoedstoestand ik me bevind. Het kan zijn dat ik na een rewatch het een lagere of hogere score zou geven.

Maar om constant te vergelijken met andere recensies, daar begin ik niet aan. Misschien als uitzondering moesten het prequel/sequel films zijn om zo een rangschikking/onderscheid te kunnen maken van welke beter is. Dan moet het wel over mijn eigen reviews gaan, en niet van een andere persoon.
 
Laatst bewerkt:
Knappe review. Hij omschrijft grotendeels wat ik voelde bij de film.
Enkel het zelfbewust zijn zie ik totaal niet als iets positief. Eerder als pretentieus vernieuwend willen zijn.

Ook de soundtrack, in vergelijking met vorige delen, vind ik ondermaats.
 
Ik heb de film vandaag ook bekeken en ik denk dat we kunnen stellen dat dit de allergrootste flop is van dit jaar. Het verhaal sloeg werkelijk nergens op, de actiescenes waren op zijn zachts gezegd lachwekkend, de acteerprestaties waren ondermaats en ga zomaar door.

The Matrix is dood en begraven. Al een geluk hebben we die ene parel uit 1999 maar daar stopt het dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga hem binnenkort zien, maar afgaande op de trailers (incluis het matige acteerwerk, zelfs van Reeves) verwacht ik er niet veel van. Ik vond trouwens de 'lelijke groene gloed' van de vorige films perfect bij de franchise passen. Net als de blauwe gloed bij de eerste Terminators of de donkere gloed bij Max Payne...Het maakt de films tot wat ze zijn.
 
Vond het zeer matig. Alles werd in sneltempo afgehaspeld en ik had meer de indruk dat het de bedoeling was om de 3 films in 1 film te duwen. Kan me grotendeels vinden in de review hierboven. Ook het ontbreken vd groene gloed viel me erg op.
 
Helaas, had er meer van verwacht.
In principe nog een OK verhaal maar komt traag op gang en als het dan op gang komt voelt alles veel te gehaast, gevuld met onnodige scenes en actie. Dit had over 2 films gespreid moeten worden, nu is het echt "steek alles in 1 film" gevoel.
De muziek was slecht, geen "Matrix" muziek.
De nieuwe personages hadden zo goed als geen toegevoegde waarde. De oude personages die in het verhaal worden gehaald zijn lachwekkend slecht uitgewerkt. Er wordt geen band opgebouwd met nieuwe personages wat mogelijks wel was als het over 2 films gespreid werd. Meeste personages zijn gewoon niet interessant.
Je zit te kijken naar scenes die spannend moeten zijn, maar eigenlijk vraag je je gewoon af hoe lang dit nog gaat duren.
Er waren interessante ideeën maar deze zijn slecht uitgewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Redactie
Pfff, toch ook wel teleurstelling van het jaar voor mij. Verschrikkelijk self-indulgent, dat geforceerd grappig proberen zijn was tenenkrullend, verhaal dat de bal verschillende keren serieus misslaat en acteerwerk en casting lieten ook te wensen over.
 
Terug
Bovenaan