The Lord of the Rings: The Rings of Power

The Lord of the Rings: The Rings Of Power

Ook mijn gevoel dat dit de beste aflevering tot nu toe was. Over het algemeen een beter seizoen dan het vorige, enkel de Númenor verhaallijn kon mij deze keer weinig boeien. Geen idee of daar komende aflevering nog iets gaat gebeuren.

Ik denk dat Numenor, Stranger en Nori volgende week aan bod komen. Wss zal die aflevering wat minder scoren (is toch mijn verwachting). Gelukkig is er nog de uitkomst in Eregion, dat zal nog een goed hoogtepunt zijn.

Ik denk dat Numenor, Stranger en Nori volgende week aan bod komen. Wss zal die aflevering wat minder scoren (is toch mijn verwachting). Gelukkig is er nog de uitkomst in Eregion, dat zal nog een goed hoogtepunt zijn.

Je kunt op Prime een soort van nabeschouwing kijken met acteurs en schrijvers. Deze aflevering was duidelijk groots en vol spektakel. Ze hebben gezegd dat de laatste aflevering vooral emotioneel is dus ik verwacht wel wat grote 'events' en niet zoals S1 met de big reveal "Halbrand is Sauron!" (duh).

Als je de nabeschouwing ziet, krijg je enkele zéér korte shots waaronder the Stranger en de Dark Wizard.

Ben ik de enige die denkt dat
er terug een plot twist van Sauron volgt zoals in seizoen 1? Dat hij dus alles gepland heeft met o.a. dat Adar hem zou "doden", met die orcs naar Eregion zou komen,... en dat op die manier alles voor hem op een of andere wijze in zijn plooi valt.

Ik kijk in ieder geval ook uit naar de laatste 2 afleveringen.
Uw plottwist is in de vorige aflevering toch al gewoon uitgelegd?

S2 kijkt eigenlijk wel goed weg. Misschien heeft het er ook mee te maken dat Nori & co nog niet overdreven veel aan bod zijn gekomen :tongue:

Al zal de focus van de laatste aflevering misschien toch niet zo hard meer op Eregion liggen... dus misschien blijven we daar nog wat op onze honger zitten tot volgend seizoen.

Ik vond de belegering niet heel slecht en aangenaam om volgen, al kan je er natuurlijk ook wel wat op liggen muggenziften:

- Enerzijds komt die belegering heel zwaar over (en lijkt de stad al voor 3/4e zijn platgebrand), maar anderzijds staat men daar wat rustig te keuvelen op de kantalen alsof het allemaal zo erg niet is (allé, zo kwam het bij mij soms over)

- Was natuurlijk ook wel weer een beetje typisch hoe die archer-elf haar laatste pijl kon afvuren met haar laatste krachten. Nergens zie je op dat moment nog pijlen schieten, maar zij is dan wel diegenen die er 'plots' 3 tegelijkertijd in haar lijf krijgt. Nu goed, alles voor de show :wink:

- De manier waarop Elrond even nog op audiëntie gaat bij Adar, vond ik ergens toch ook wat vreemd. Dan wordt het het even allemaal heel 'netjes' gespeeld.

S2 kijkt eigenlijk wel goed weg. Misschien heeft het er ook mee te maken dat Nori & co nog niet overdreven veel aan bod zijn gekomen :tongue:

Al zal de focus van de laatste aflevering misschien toch niet zo hard meer op Eregion liggen... dus misschien blijven we daar nog wat op onze honger zitten tot volgend seizoen.

Ik vond de belegering niet heel slecht en aangenaam om volgen, al kan je er natuurlijk ook wel wat op liggen muggenziften:

- Enerzijds komt die belegering heel zwaar over (en lijkt de stad al voor 3/4e zijn platgebrand), maar anderzijds staat men daar wat rustig te keuvelen op de kantalen alsof het allemaal zo erg niet is (allé, zo kwam het bij mij soms over)

- Was natuurlijk ook wel weer een beetje typisch hoe die archer-elf haar laatste pijl kon afvuren met haar laatste krachten. Nergens zie je op dat moment nog pijlen schieten, maar zij is dan wel diegenen die er 'plots' 3 tegelijkertijd in haar lijf krijgt. Nu goed, alles voor de show :wink:

- De manier waarop Elrond even nog op audiëntie gaat bij Adar, vond ik ergens toch ook wat vreemd. Dan wordt het het even allemaal heel 'netjes' gespeeld.
Ik had precies dezelfde bedenkingen eigenlijk, vooral dat 'keuvelen' op de kantelen. :wallbash: Maarja ze moesten natuurlijk een situatie creëren waarin Celebrimbor per ongeluk dat meisje (sorry ben de naam even kwijt) kon doden...

Maar al de rest was gelukkig ruim voldoende overtuigend/meeslepend, dat je dat soort zaken al snel vergeet. Bij een slecht script/acteerwerk/dialogen/verhaal zouden ze mij veel meer irriteren.

Die kus tussen Galadriel en Elrond was wel een cringe moment, zeker als je dan bedenkt dat Galadriel eigenlijk de schoonmoeder wordt van Elrond later. Over het algemeen is de serie genietbaar maar er zitten vreemde kronkels in het script waar ik echt niet bij kan.

En nu weer lang wachten voor het derde seizoen ...

De Balrogscène was wel formidabel! Voor de rest wat wrapping up van een aantal verhaallijnen die de laatste paar afleveringen maar weinig aan bod kwamen en wel een gevoel dat het wat afgehaspeld werd, maar al bij al toch zeer onderhoudend.

Heb in 1 keer de laatste 3 afleveringen gebinged. Zoals gewoonlijk weer een mix van positieve en negatieve zaken. Was een heel goeie beslissing om Celebrimbor en Sauron het hart van dit seizoen te maken want dat was imo ook de beste verhaallijn. Over het algemeen waren alle verhaallijnen dit seizoen van een hoger niveau alhoewel er wel nog regelmatig nogal cliche cringe momentjes opgevoerd worden.
zoals inderdaad die elf die dat ravager siege tuig uitschakelt en haar pijl nog weet af te schieten nadat ze zelf meermaals geraakt werd. Of idd de rustige momentjes op de kantelen in volle siege om even wat emoties te delen. Daar tegenover staat dan wel bijvoorbeeld die hill troll die heerlijk brutaal koppen afbijtend en meat shieldend zijn weg baant richting muur.

Ook plotgewijs weer enkele goeie en interessante keuzes maar evengoed ook weer een hoop bizarre minder goeie keuzes
Hoe in de laatste aflevering bijvoorbeeld Adar werd afgehandeld vond ik heel goed gedaan, met eerst zijn restoratie dankzij de ring en dan het verraad. Ook de ondergang van koning Durin die op het laatste moment tov de Balrog tot inkeer komt was goed gebracht. Dat gevecht tussen Galadriel en Sauron vond ik minder voor verschillende redenen maar vooral dat stukje Halbrand en daarna het mirror fight was vrij cliche imo. Ook hoe ze dan zichzelf van de klif stort en zoals Arondir en Elrond's boodschapper miraculeus zelfs de zotste wonden overleven (ok Galadriel dankzij de kracht van de ringen maar ze maken zo hun krachten wel heel expliciet). De mentale strijd tussen Sauron en Celebrimbor was veel indrukwekkender dan eender welk duel. De laatste aflevering ging zowaar full on ROTK met 7 eindes achter elkaar ofzo.😅

Numenor en de harfoots kregen dit seizoen een pak minder screentime. Over de Harfoots ga je me niet al te veel horen treuren alhoewel dat dit seizoen toch ook al van een heel ander kaliber was tov het eerste. Het Numenoriaans drama is echter wel van vrij hoog kaliber en vind ik best de moeite dus hopelijk spenderen we daar volgend seizoen wat meer tijd. Vond Isildur het eerste seizoen nogal ondermaats tov de prestaties van Elendil en Miriel maar stoorde dit seizoen niet echt. Wordt nog een belangrijk personage (duh) dus hopelijk blijft die in zijn karakter groeien. Ook de eikels die er nu de plak zwaaien doen dat echt wel goed en hoop ik Joffrey gewijs een heerlijk trage pijnlijke dood te zien sterven.

GrandElf really? 😆 Dat zijn zo van die momenten die voor mij echt niet moeten. Hetzelfde voor die "Lord of the Rings" namedrop. Ze draaien nog net niet al knipogend naar de camera.

Die muziek keuzes voor wanneer de credits rollen zijn uitermate fantastisch als ze on point zijn en vreselijk als men er ineens death metal of wat dat ook was over zwiert. :unsure:

Anyway bring on season 3! Hopelijk niet weer 2 jaar wachten voor 8 afleveringen.

Laatst bewerkt:
Celebrimbor en Sauron hebben het seizoen kleur gegeven. Eervolle vermelding voor Adar waar ik lichte vrees had dat dit Celeborn zou blijken te zijn.

Het folteren van Celebrimbor door Sauron door hem neer te schieten maar op de 'juiste' plek zodat hij in leven blijft. Damn.

Zoals ik en anderen hier al hebben aangehaald, jammer dat ze gebruik maken van de trilogie zo nu en dan maar altijd zweren 'naar de boeken te grijpen' en los willen staan van de trilogie. We zagen het al bij Sauron en de Balrog. En nu dit

Het zwaard Narsil is duidelijk copy paste en de scene zelf is puur copy paste van de RotK scene met Aragorn en Elrond.

De staf is duidelijk een copy paste van de trilogie wat opmerkelijk is, aangezien Gandalf in The Hobbit een andere staf had en later off screen Radagast's staf krijgt. En Gandalf's naam afgeleid van 'grand elf' omdat twee hobbits hem zo aanspreken? "Ze hebben nog nooit een elf gezien" zegt ze dan. Zou hij dan niet eerder lijken op een man met al dan niet magie? Heel de Harfoot en Stranger verhaallijn was een onnodige toevoeging. Twee seizoenen lang om een staf te vinden en erachter te komen wat uw naam is. Hadden ze beter meer tijd in Numenor kunnen steken.

Morgoth's kroon vond ik eerst een leuke easter egg (alhoewel het maar raar in een kistje zat. Een kroon dat ooit de Silmarils droeg) ondanks dat in de boeken hier een ketting/kraag wordt van gemaakt na Morgoth's nederlaag. Jammer dat ze het hier niet hebben bij gelaten. Ik vermoed dat de kroon nog een rol(letje) gaat spelen in S3.

Mijn bedenkingen van de slotaflevering en algemeen het tweede seizoen:
  • Scenes in de laatste aflevering met Sauron en Celebrimbor waren de beste over de twee seizoenen heen. Eindelijk eens gewoon een ongefilterde meedogenloze Sauron, iets wat ik heel erg gemist heb in de reeks. Het was ook de eerste keer dat de gewichtige dialogen echt impact hadden voor mij. Het duidt ook aan dat de Hallbrand saga in het eerste seizoen echt onnodig was en de serie op zijn best is als ze dichter bij het bronmateriaal blijven. Ook een bevestiging dat Charlie Vickers een uitstekend acteur is, ik vond hem in het eerste seizoen al zeer goed presteren als Aragorn-achtig figuur (ondanks dat ik de creatieve beslissing van Hallbrand = Sauron een slechte vond) en hier zet hij een overtuigende prestatie neer als een psychologisch manipulatieve Sauron, wat ook een totaal andere rol is.
  • De 'grote' reveal van de Stranger valt toch op een koude steen uiteindelijk. Heel de uitgesponnen tocht van de Stranger en Nori waar eigenlijk niets met impact gebeurde was gewoon bedoeld om op het einde van het tweede seizoen een wow-moment te kunnen creëren. Je offert heel veel schermtijd op voor dat ene moment dat je dan nog van kilometers ver ziet aankomen, tijd die veel beter gebruikt kon worden om interessantere verhaallijnen uit te diepen zoals het gerushte Numenor gedeelte. De show gaat het zichzelf ook onnodig moeilijk maken. De vergelijking met Ian McKellen zijn iconische voorstelling van Gandalf gaat constant als ijkpunt gebruikt worden, altijd negatief uitvallen en is gewoon onnodig.
  • Galadriel haar puberteitsscore een aantal graden naar beneden afstellen heeft een van mijn grootste ergernissen van het eerste seizoen aangepakt. Ik weet nog altijd niet of het de actrice of het script is maar ik blijf haar scenes meestal een van de mindere vinden. In de laatste aflevering was haar confrontatie met Sauron toch ook van een minder niveau dan Celebrimbor vs. Sauron. Nuja, het was al een pak beter dan het eerste seizoen dus hopelijk zet de positieve trend zich voort met een paar beter uitgeschreven scenes voor haar.
  • Peter Mullan als King Durin was veruit een van de betere vertolkingen voor mij, hij zal gemist worden in de volgende seizoenen.
  • Het tweede seizoen eindigde nogal vreemd, het was wel een typisch fantasy-episch eindshot maar veel betekenis zat er toch niet achter. Random het zwaard heisen naar hoop en al een 40-tal overlevenden na de val van Eregion komt niet echt overtuigend over.
  • Hoewel de voorlaatste aflevering dit voor een deel aanpakte heb ik over het algemeen een groot probleem met 'schaal' in de serie. Scenes die groots moeten zijn worden afgebeeld met naar mijn gevoel veel te weinig mensen. Je hebt bij veel 'grote' locaties het gevoel dat er maar een zeer beperkt inwonersaantal is (bv. speeches van Pharazôn in Numenor, Sauron in Eregion, de scene met de vorige incarnatie van Sauron met de Orcs in de eerste aflevering, Elendil zijn speech in het eerste seizoen). Ik snap niet hoe met zo’n budget en de technologie van vandaag er niet een paar shots zijn gemaakt die meer dan een handvol acteurs tonen. Zelfs de Fellowship of The Ring in de proloog van 23 jaar geleden deed dit veel beter.
  • Visueel blijft het verbluffend, toevallig ben ik tegelijkertijd het eerste seizoen van de Wheel of Time aan het bekijken en het verschil is gigantisch. Ze hebben uiteraard een enorm budget maar je moet het als VFX- en productie-team nog waar maken natuurlijk. De visuele stijl is voor mij spot-on en waarschijnlijk van het beste dat ooit door een televisiereeks is uitgebracht.
Conclusie: het productieteam mag behouden worden voor de volgende seizoenen maar de schrijvers gaan toch wat extra boterhammen mogen eten of voor mijn part vervangen worden. De juiste attitude lijkt me toch gewoon zo dicht mogelijk bij het bronmateriaal te blijven en enkel aanpassen wanneer noodzakelijk voor de conversie naar televisieformaat (bv. tijdscompressie kan ik perfect begrijpen), als ze dichter bij het bronmateriaal blijven is de uitvoering ook gewoon merkelijk beter. De mystery boxes nemen veel te veel schermtijd in beslag zonder enige impact op het grotere geheel te hebben en mogen eruit (wat nu gelukkig grotendeels het geval lijkt te zijn). Hopelijk wordt het potentieel helemaal waargemaakt in seizoen drie.

Volgens mij hebben ze die Hobbit verhaallijn letterlijk proberen uitzwaaien met de minst mogelijke schermtijd, voor de meesten nog altijd te veel. We zullen ze denk ik vele seizoenen niet meer zien.

Numénor is het andere zwakke broertje. De grootste kritiek was dat ze een armada hadden van 3 schepen, dus ze hebben in seizoen 2 gewoon géén schepen laten zien. Dan kunnen ze het nog bijschaven voor seizoen 3 maar het plot daar hangt nog altijd met haken en ogen aan elkaar en heeft last van onnodige overacting zonder enige emotionele impact.

Ik geloof dat ze binnenkort het derde seizoen gaan aankondigen (mss kunnen ze de levensduur ook wat verlengen door het budget meer te beheersen). Ze hebben al gezegd dat er 55 miljoen mensen naar keken, bij annulatie zouden ze gewoon zwijgen.

Terug
Bovenaan