terug gave beleid electronica

D

Deleted member 451

Guest
Hoi hoi,

mijn vader kocht een TV en die is wat te klein uitgevallen naar zijn mening.

hij is terug geweest naar die winkel, 2 dagen na aankoop.
heeft gevraagd of hij die TV mocht terug binnen brengen, en tegelijk een grotere (= duurdere) kopen in de plaats, dus concreet: tv terug geven + geld opleggen.


handelaar weigert dit. hij geeft aan dat deze persoon 'afgeprijsd' was, = solden.

nogtans stond op datum van aankoop dit niet zo op affiche en in toonzaal. zo kan je natuurlijk makkelijk zeggen dat al je artikels in solden zijn, als je de originele prijs niet meer weergeeft....

is een kleine zelfstandige... ikzelf zou zoiets nooit kopen, want in media markt en dergelijke stond die tv weer een heel pak goedkoper, maar ja, oudere mensen kopen nogal graag lokaal...

is hier niets meer aan te doen?
 
Nee, de verkoper kan niet verplicht worden om die terug te nemen. Was de TV op afstand gekocht, dan was het uiteraard een ander verhaal geweest.

Erg klantvriendelijk is het natuurlijk niet.

Dit.

Tenzij de verkoopsvoorwaarden van de betrokken handelaar in een teruggaverecht binnen x dagen zouden voorzien.
 
Op een druk moment wat moeilijk gaan doen kan soms wel helpen.

Jaren geleden wou mijn peter (op leeftijd) een nieuwe video recorder, lokale winkel had hem dvd recorder aangesmeerd.
Op zaterdag ochtend teruggeweest en na wat discussieren buiten gewandeld met video recorder en tegoedbon.
Ze wouden ook eerst ook niet omruilen...
 
En daarom gaan al die kleine winkels dicht. :tongue:

Omdat ze klantonvriendelijk zijn of omdat ze verlies lijden op moeilijke klanten die dezelfde service verwachten als de grote ketens?
Je kan dat op twee manieren interpreteren natuurlijk.

De realiteit is dat als je dat toestel omruilt bij een webwinkel als Coolblue, dat zij die ook niet meer als nieuw kunnen verkopen maar als "gigant" kunnen ze dat verlies slikken en verkopen ze het als een "tweedekansje", Amazon smijt zo'n producten soms zelfs op de vuilnisbelt.

Nu, alle begrip voor de threadstarter, je kijkt als individu eerst naar je eigenbelang, ik zou het ook online bij de Mediamarkt ofzo bestellen (voor die 14 dagen ruilrecht). De handelaar doet dat (naar zichzelf kijken) natuurlijk ook, en zo'n kleine zelfstandige heeft daarbij minder marge dan een grote keten.
 
Hebben niet alle info, maar als die nog alle verpakkingen ongeschonden heeft kan die echt wel gewoon terug de verkoop in, zeker bij een kleine handelaar.
Is idd klantvriendelijkheid en een efforteke doen.
1) ge verkoopt een duurder toestel
2) klant is tevreden en komt volgende keer weer terug

Nu hebt ge gewoon klant die niet meer terug komt en volgende keer wel ergens anders koopt.
 
En daarom gaan al die kleine winkels dicht. :tongue:
Lol, gaan we nu op basis van 1 handelaar ze allemaal over dezelfde kam scheren ?

Ik heb niks anders dan lof over mijn audio/video aankopen bij lokale handelaars. Betere prijzen dan Mediamarkt en betere service. En die lokale handelaars weten tenminste wat ze verkopen.

Das dan gewoon een slechte handelaar, maar ze zijn niet allemaal zo hoor. Tegenwoordig vind je van veel lokale handelaars op internet toch reviews.
 
Sommige doen hier alsof de handelaar per definitie een idioot is, maar wie zegt dat Trump zijn vader de tv niet in beschadigde verpakking terug is gaan brengen?
Tape van de doos halen = print van de doos niet meer intact.
Piepschuim misschien gebroken, beschermende folie misschien al van het scherm gehaald,...
Dan zou ik als toekomstige koper ook maar eens fronsen als de verkoper me een open gescheurde doos in mijn handen duwt en zegt: "niets van aantrekken, 't is ècht ne nieuwe!" 🤷🏼‍♀️
 
Sommige doen hier alsof de handelaar per definitie een idioot is, maar wie zegt dat Trump zijn vader de tv niet in beschadigde verpakking terug is gaan brengen?
Tape van de doos halen = print van de doos niet meer intact.
Piepschuim misschien gebroken, beschermende folie misschien al van het scherm gehaald,...
Dan zou ik als toekomstige koper ook maar eens fronsen als de verkoper me een open gescheurde doos in mijn handen duwt en zegt: "niets van aantrekken, 't is ècht ne nieuwe!" 🤷🏼‍♀️
Je wilt niet weten hoe die mannen dat doorverkopen hoor.
“ja die TV heb ik op stock, en als service kom ik hem bij u thuis installeren.”, en hopla zo ben je die TV kwijt en de klant weet zelf niet dat ze hem dit gelapt hebben!

Wat ook niet erg is want wat jij beschrijft is dat alles kapot is buiten de TV zelf, deze is nagelnieuw.

Of nog een klassieker “ja we hebben hem al voor u voorgecalibreerd!”
 
Valt toch vrij makkelijk te zien of een TV nieuw is of niet, je moet maar gewoon naar de folie op het scherm zelf kijken. Die kunnen ze er nooit zo terug ophangen. En als ze die komen installeren ben je toch altijd thuis. Moesten ze er zo eentje bij mij komen leveren konden ze 'm meteen terug inpakken.
 
Inderdaad, in dat opzicht is het "tweedekans" systeem van bepaalde webwinkels veel eerlijker. Ik betaal ook niet graag de nieuwprijs voor iets wat al bij iemand in de woonkamer heeft gestaan en is teruggebracht voor wat dan reden dan ook. Naargelang de gebruikssporen is de korting groter, blijkbaar durven sommige mensen sporthorloges met krassen terugsturen bijvoorbeeld.

Nu we moeten ook niet naïef zijn, grote webwinkels doen dat niet uit de goedheid van hun hart, een shop als Coolblue is sowieso ook al geen prijsbreker - ze hebben gewoon de beste url's geclaimed en zetten in op service als zondaglevering - en zo'n flexibele omruiling zit in hun marge in verekend.
 
Inderdaad, in dat opzicht is het "tweedekans" systeem van bepaalde webwinkels veel eerlijker. Ik betaal ook niet graag de nieuwprijs voor iets wat al bij iemand in de woonkamer heeft gestaan en is teruggebracht voor wat dan reden dan ook. Naargelang de gebruikssporen is de korting groter, blijkbaar durven sommige mensen sporthorloges met krassen terugsturen bijvoorbeeld.

Nu we moeten ook niet naïef zijn, grote webwinkels doen dat niet uit de goedheid van hun hart, een shop als Coolblue is sowieso ook al geen prijsbreker - ze hebben gewoon de beste url's geclaimed en zetten in op service als zondaglevering - en zo'n flexibele omruiling zit in hun marge in verekend.
Je hebt het hier over electronica, maar je zou eens moeten weten wat Zalando allemaal terug krijgt...
 
Je hebt het hier over electronica, maar je zou eens moeten weten wat Zalando allemaal terug krijgt...
Amazon, bol en coolblue ook hoor, maak u geen illusies wijs. Ik heb ooit eens een zomerjob bij bpost gewerkt in hun sorteercentrum in Gent, de containers die savonds gelost werden richting de huizen bleven staan voor de ochtendploeg om alle retours in te steken. De retours waren soms zoveel dat amazon en Zalando extra containers voorzagen. Onderschat nooit de marginaliteit van uw medemens, die soms kledij of online gekochte zaken tijdelijk gebruikt en dan rustig refund binnen de 2 weken. De eerlijke klanten krijgen nadien al die gebruikte brol.

Mensen die denken dat een beschadigde verpakking betekent dat het automatisch als tweedekans wordt gezet leven in fantasieland. Das gewoon een nieuwe doos errond, afkuisenen wordt als nieuw verkocht.

Tweedekans zijn de zaken die ze na kuisen en verpakking niet terug even proper als een nieuwe krijgen.

Niet voor niets dat webshops met stickers en speciale labels zijn beginnen werken die het tijdelijk gebruik bijna onmogelijk maken zonder die sticker eraf te halen en bijgevolg je retourrecht vervalt.
 
Sommige doen hier alsof de handelaar per definitie een idioot is, maar wie zegt dat Trump zijn vader de tv niet in beschadigde verpakking terug is gaan brengen?
Tape van de doos halen = print van de doos niet meer intact.
Piepschuim misschien gebroken, beschermende folie misschien al van het scherm gehaald,...
Dan zou ik als toekomstige koper ook maar eens fronsen als de verkoper me een open gescheurde doos in mijn handen duwt en zegt: "niets van aantrekken, 't is ècht ne nieuwe!" 🤷🏼‍♀️
Inderdaad.

Uiteraard zou het leuk zijn voor Trump’s vader om gewoon te ruilen, maar ergens begrijp ik de handelaar ook wel.
De klant heeft achteraf bekeken een inschattingsfout gemaakt, maar het lijkt door sommige reacties alsof de handelaar dan maar moet meewerken om een ander zijn fout recht te zetten. Ik denk dat bij het weigeren van deze retour hier heel cruciaal is dat de tv effectief gebruikt is. Indien de TV nog in de ongeopende doos zat kon het zijn dat die dat wel wou doen, want zelf heb ik ook ooit iets vergelijkbaars meegemaakt:

Ik kocht bij de lokale handelaar een wit keukentoestel, maar bij thuiskomst merkte ik pas op dat al mijn andere toestellen van het merk al zwart waren. Onmiddellijk gebeld en ik mocht omruilen naar zwart. Uiteraard klantvriendelijk, maar hierbij was het vooral belangrijk dat ik het pas gekocht had en dus zeker niet gebruikt was. De verpakking was ongeopend en onbeschadigd. Had de winkelier geweigerd, dan was ik waarschijnlijk ook teleurgesteld, maar het zou eigenlijk m’n eigen fout zijn. Ik had namelijk zelf beter moeten nadenken.

Indien die televisie zou doorverkocht worden aan een andere klant, en die merkt bij ontvangst dat die doos al open geweest is en gebruikt, dan denk ik dat er ook vragen zullen worden gesteld. Die gaat dat ook niet graag hebben denk ik.

Wat Media Markt betreft, zelf heb ik geen ervaring met retour van gebruikte goederen die in de fysieke winkel gekocht zijn, maar in de algemene voorwaarden staat ook dat de producten niet gebruikt mogen zijn.
Al zou het misschien wel in de praktijk anders kunnen zijn moest je er effectief staan, toch lijkt het in dit geval dat het ook niet zou voldoen aan de retourvoorwaarden indien ze het bij Media Markt zouden gekocht hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik koop nooit meer lokaal, die kleine zelfstandigen moeten er toch van tussen, vriendelijk zijn ze ook al niet...

Vaatwas gekocht bij kleine zelfstandige, na een half jaar al miserie, die stuurt gewoon een technieker van Siemens en dan nog proberen aanrekenen.
 
Ik koop nooit meer lokaal, die kleine zelfstandigen moeten er toch van tussen, vriendelijk zijn ze ook al niet...

Vaatwas gekocht bij kleine zelfstandige, na een half jaar al miserie, die stuurt gewoon een technieker van Siemens en dan nog proberen aanrekenen.
Wie denk je dat de grote ketens sturen?
 
Lokale handelaars zijn nochtans erg belangrijk.
Ik zou niet nog meer willen evolueren naar een maatschappij waar alles uit grote magazijnen van een handvol spelers komt.
 
Lokale handelaars zijn nochtans erg belangrijk.
Ik zou niet nog meer willen evolueren naar een maatschappij waar alles uit grote magazijnen van een handvol spelers komt.
Vooral voor elektronica zal het daar toch naar evolueren denk ik.

Stel je hebt een nieuwe laptop nodig, als je bij de lokale handelaar kan je daar 9/10 tussen 6 verschillende Acer modellen kiezen die daar misschien al 2 jaar staan stof te verzamelen. Dus voor de hoeveelheid aan keuze moet je het al niet doen.

En de online spelers zijn vaak goedkoper, dus daar moet je het ook al niet voor doen. Dus zelfstandigen moeten het van hun service hebben, en daar schieten er veel vaak te kort. Zij die wel een goeie naam hebben worden daar online even goed voor beloond. Ik wil niet weten hoeveel mensen er hun TV al bij Frans De Smet hebben gekocht vanwegen hun service en scherpe prijzen.

En dan heb je ook nog het gemak, waarom zou je je vrije zaterdag opofferen als je net zo goed online in alle rust een keuze kan maken. Producten en prijzen kan vergelijken en het dan nog eens geleverd krijgen wanneer je zelf wilt. En tenzij het een extreem populair product is (bv. een PS5) is het vrijwel altijd in voorraad terwijl dat bij een zelfstandige niet is. En daar zit je dan snel met een levertermijn van 1-2 weken.

Het is niet zo vreemd dat de consument hetgeen kiest dat voor hem het makkelijkste is. Ik zou trouwens de zelfstandigen die zelf continu online bestellen bij allerhande webshops de kost niet willen geven.
 
Terug
Bovenaan