Tennis

Collignon heeft gisteren heel moeizaam zijn eerste overwinning van het seizoen behaald en hij was duidelijk opgelucht... Vandaag meteen korte metten gemaakt met een lucky loser Vatutin, 6-0 6-1. Hopelijk vertrokken richting top-100.
Blockx met een harde nederlaag tegen Cassone die als een raket omhoog is geschoten in de rankings het laatste jaar. Gisteren ook al te sterk voor Van Assche.

Idd. extreem zwakke week van de Belgen, voorlopig met uitzondering van Collignon dan.
Bergs liet zich wel heel makkelijk vangen aan Meddy zijn favoriete counterpunching spel, misschien ben ik wat te streng maar ik vond het tactisch een heel zwakke wedstrijd van Zizou. Onbegrijpelijk dat niemand van zijn entourage bijstuurde.
Voor de Kimmer is zijn Azië trip ook een financiële flop geworden. Eén keer een tweede ronde en twee 1st round exits. Hij en Geerts gaan zelfs Bangalore niet meer spelen volgende week.
Blockx zag er ook al niet goed uit tegen Guinard maar had geluk met diens opgave.
Onclin er ook direct uit tegen een nobody in Glasgow...

De Loore stond ingeschreven in Trento maar heeft zich ziek teruggetrokken. Zijn 50 punten van Lille vorig jaar gaan er straks af en hij zal een gigantische duik op de rankings maken. Het zullen voor hem voortaan weer M25 of Challenger qualies worden. Om nog RG Q te halen zal hij een paar straffe prestaties moeten neerzetten. Misschien om te beginnen wat meer spelen...

Uit het niks na een mindere start van het seizoen, staat Collignon nu ineens op 1 zege van de top-100. Hij staat in de finale na winst tegen Bouquier die zelf aan een ferme run bezig was.

Uit het niks na een mindere start van het seizoen, staat Collignon nu ineens op 1 zege van de top-100. Hij staat in de finale na winst tegen Bouquier die zelf aan een ferme run bezig was.
Misschien wat ziekjes geweest of een lichte blessure of zo? En een paar matchen misbruikt / gebruikt als training en om ritme op te doen om dan te zeggen / denken: Wanneer ik mij klaar voel en ik spartel mij door de eerste ronden dan ga ik er vol voor.

Je weet nooit wat er zich in de achtergrond speelt he :)

Voor zover ik weet waren er geen problemen bij Collignon en zat het vooral in het koppeke. Zag je ook duidelijk na zijn eerste ronde zege in Pau.

Paar setjes bekeken gisteren en ik vind Collignon nu toch nog geen top 100 waard tbh. Hij is ook nog maar net 23 geworden natuurlijk.
In je eerste 'boerejaar' is het (relatief gezien) eenvoudiger om snel te stijgen, niemand kent jou, onderschatting, etc maar bevestigen is dan soms moeilijk.

Cf. Coppejans die op zijn 21ste op de hoofdtabel van RG stond en plaats 97 behaalde. Is in de tien daaropvolgende jaren nooit meer in de buurt gekomen van die ranking... En zo zijn er nog veel voorbeelden van beloftes die in hun early twenties hun hoogste ranking bereiken maar het daarna om verschillende redenen niet echt waarmaken en blijven steken in het Challenger circuit. Is geen schande natuurlijk en als je af en toe eens een Slam quali kunt meepikken dan kun je er goed van leven.

Anderzijds over Zizou werd in een nog niet zo ver verleden een beetje *smilend* gedaan toen hij in een interview zei top-50 te willen worden.
(Hij stond toen niet eens in de top 150)

Hij is er nog steeds niet maar het scheelt niet veel meer. Daar staat mentaal wel ne goeie kop op en dat moet ook. Ne echte topper zal hij nooit worden maar dat is zo ene die het maximale uit zijn carrière zal halen.

Vorderingen blijven maken is erg belangrijk. De ene speler kan jaren stil blijven staan of nooit meer verbeteren. Een andere speler maakt wel die 'klik' en gaat er op vooruit.

Paar setjes bekeken gisteren en ik vind Collignon nu toch nog geen top 100 waard tbh. Hij is ook nog maar net 23 geworden natuurlijk.
En hij heeft zonet de finale gewonnen. :)

We zullen wel zien. Maar inderdaad uw eerste run richting de top-100 (als je zover al geraakt) is wel de gemakkelijkste zeker? Daarna moet je bevestigen.

Laatst bewerkt:
Je kunt beide niet vergelijken, van Bergs zag je al lang dat het er in zat maar het kwam er even niet uit. Power genoeg maar tactisch niet altijd slim en verkeerde shotkeuzes. Aan dat laatste is er veel gewerkt door Bemelmans, dat tactische is nog voor verbetering vatbaar. Voor hem als publiekspeler vooral heel belangrijk dat hij de ITF en CH zo snel mogelijk achter zich liet.

Collignon schat ik technisch minder goed in dan Bergs. Altijd mooi zo'n challenger overinning al was de draw nu ook niet heel indrukwekkend laat ons zeggen.;) Maar je moet het nog altijd maar doen natuurlijk. Zou nu op ATP98 komen!

Nice, hij kan Collignon als voorbeeld nemen :oi22:

Voor Geerts en Onclin zit de challengerweek er ook al op, Onclin had met Coric natuurlijk niet de meest leuke draw. Blockx wel een ronde verder nadat Arnaboldi met een nekblessure voor de match nog forfait gaf en hij LL Prado Angelo klopte met 6-2 6-3. Collignon later tegen Qualifier Sachko.

Bailly kende een kleine opflakkering begin 2025 maar ondertussen weer twee zwakke nederlagen op rij. Hij geraakt niet weg uit het lokale circuit van Monastir...

Cf. Coppejans die op zijn 21ste op de hoofdtabel van RG stond en plaats 97 behaalde.
Colignon doet nu al beter. Hij zit in een winningmood. 94ste nu. :tongue:

Hij speelt morgen de HF in een welliswaar zwak bezet toernooike (hij is reekshoofd nummer 1) maar je moet het nog altijd doen.

Lugano is een Challenger 75... als ik zie wie er allemaal de eerste ronde speelde, vind ik het nogal denigrerend om over een zwak bezet tornooike te spreken.

In Europa en de VS zijn er eigenlijk maar zelden zwak bezette Challengers. Of het zou moeten zijn in de weken dat er GS qualies zijn en iedereen van pakweg ATP120-ATP240 daar zit.

Voor de easy points (al is ook dat tegenwoordig relatief) moet je in sommige Challengers in Azië, Afrika en Zuid-Amerika zijn. Maar daar uiteraard wel hoge reiskosten etc.

Geen tweede titel op rij voor Collignon. Vorige keer won hij in drie sets van Coric, maar vandaag leek het op na twee weken. Toch nog wat gestegen op de ranking, 92e nu.

Beter nieuws voor Jeline Vandromme, zij wint haar eerste W15 tornooi! Hopelijk de eerste van veel. :love2: Komt ergens tussen 830-840 terecht volgende week.

Kom kom kom.
Ik ben gewoon kritisch.
Over Bergs ook altijd kritisch geweest maar die is er nu wel aan het doorgeraken.

Ik heb even Goffin zijn seizoen onder de loep genomen, + het vorige seizoen.

Vorig seizoen 34 matchen gewonnen, 23 verloren.
Het merendeel van de gewonnen matchen is in qualifying draws.
De gemiddelde ranking van zijn gewonnen matchen is amper 223,8!
Slechts 3 overwinningen tegen top 100 spelers. Ranking 69, 96 en 87.

De gemiddelde ranking van zijn verloren matchen: 109,5.
Deze wordt dan nog naar beneden gehaald door een paar nederlagen tegen top 10 en top 20 spelers op grote tornooien in het begin van het seizoen. Er zaten ook howlers tussen tegen ranking 162, 188, 222, 165, 186, 319, 226, 291 en 143.

Kijken we naar dit seizoen dan is het exact hetzelfde verhaal, vooral veel overwinningen in qualifying.
29 matchen gewonnen, 18 verloren. 2 top 100 overwinningen tegen nr 81 en 66. Die 66 is een vertekend resultaat dan nog want dat was tegen Mpetschi Perricard die met een fluke een week eerder plots een ATP 250 won en zo de top 100 binnen kwam.
Bij de verloren matchen nederlagen zoals: 191, 156, 136, 141, 157, 150.

Gemiddelde ranking gewonnen spelers: 169,3. Halen we hier de 3 laagst gerangschikte spelers uit dan daalt deze naar 150.3.
Gemiddelde ranking verloren spelers: 90,61. Halen we hier de 3 hoogst gerangschikte spelers uit daalt deze ranking naar 106,4!!

Hoera, hij heeft net het wereldtornooi van Ilkley gewonnen!
De best gerangschikte speler in dat tornooi was nummer 125. Dus het is eigenlijk maar logisch dat hij hier wint?

Dat hij in qualifying in een best of 5 verliest van een jonge gast met geen ATP tour ervaring en al helemaal niet op gras, ja dat is een blamage.
Didn't age well... Machac staat een dik half jaar later 20e.

Didn't age well... Machac staat een dik half jaar later 20e.
Lezen is moeilijk precies... Het ging over zijn nederlaag in de qualifying tegen de zeeer bekende Mattia Belluci, die op atp niveau nog steeds maar 1 match op gras heeft gewonnen, nl tegen Goffin.

Goffin werd opgevist als lucky loser tegen Machac, die toen al top 40 van de wereld was.

Dus nice try om een post van 9 maand oud boven te graven om me proberen belachelijk te maken, maar de enigste die hier belachelijk gemaakt wordt ben jij omdat je gewoon fout bent.

Terug
Bovenaan