Temps AMD Ryzen 7 7800X3D hoog?

Arades

Well-known member
Hey, sinds een paar maanden heb ik een Ryzen 7 7800X3D. Daar staat een AK500 DIGITAL aircooler op. Verder nog een 4080 erbij en een hele hoop fans om alles cool te houden dacht ik maar ik merk dat ik soms heel hoog in temp ga. Ik heb op reddit gelezen dat ik onder de 89 moet blijven maar ik zit vaak bij gamen rond de 80 graden. Zelfs ook als ik bv ff surf of youtube kijk dan zit die vaak in de 70 graden. Volgens de redenering op Reddit zit ik goed maar toch lijkt 80 graden me soms bijzonder hoog? Klopt dit of moet ik toch ergens een aanpassing maken?

Die temps zijn allemaal binnen marge, volgens AMD. Die koeler zou zeker voldoende moeten zijn.

Je kan eventueel in de BIOS wel een custom fanprofiel instellen zodat die CPU fan wat sneller draait op hogere load.
Idem voor de case fans, zodoende kan de warme lucht sneller weg uit je case en zullen de algemene case temps ook wat zakken, wat ook zal resulteren in lagere GPU en CPU temps.

Zelfs met een 360 AIO halen die CPU's een goeie 70-80°C op 100% load.
Ik bouw regelmatig PC's met die CPU, maar verkies wel altijd voor een 360 AIO om wat meer custom profielen in te stellen. Tenzij die persoon een deftige luchtkoeler verkiest. Vaak kies ik dan een Mugen 6 of AK620 o.i.d.

De 3D cache zorgt voor een slechtere warmte overdracht tussen de die en heatspreader. De 7800X3D kan inderdaad hoog spiken bij het starten van de browser hierdoor. Allemaal niet zo erg. Zolang die gaat throttlen tijdens het gamen is het prima.
Doet hij dat wel, dan moet je eens repasten.

Je kan eens kijken of er een nieuwe BIOS update is voor je moederbord. Dat kan soms een invloed hebben op hoe de cpu aangestuurd wordt, al is dat niet per sé om koeler te lopen.

Ik heb een 7700x.

Die amd chips zijn gemaakt om op die hoge temps te draaien, en ik heb ook vaak een piek naar 80, maar niet constant. (watercooling)
Vooral inderdaad bij opstarten van applicaties/games.

Ik heb wel bij mijn swap naar mijn huidige processor ook wat undervolted + zoals hier al aangehaald een custom ventilator profiel ingesteld.

Ik heb via de AMD Ryzen master applicatie daar "CO all core value op -20 gezet" en dat scheelde al heel wat zonder performantie verlies.

Screenschot met uitleg mbt undervolting:

Terug
Bovenaan