AMD Ryzen 7 7800X3D build met hergebruik RTX3060TI

BeyondMars

Active member
Mijn oorspronkelijke build is van zo'n 9 jaar geleden, met uitzondering van wat opslagcapaciteit, een nieuwe GPU en een vervangende PSU, is de kern dus al zo'n 9 jaar oud. Het kriebelde al een tijdje om iets nieuws in elkaar te duwen, maar ik had nog geen concrete plannen. Totdat de AMD Ryzen 7 7800X3D in een deal stond die ik niet kon laten liggen. Nu moet de rest nog volgen en kan ik alle advies en raad wel gebruiken.

Naast de nieuwe CPU AMD Ryzen 7 7800X3D, wil ik de GPU NVIDIA RTX 3060TI uit mijn huidig systeem meenemen, dat zal de kosten dus wel wat gaan drukken en kan ik later in de toekomst gemakkelijk nog vervangen wanneer nodig. Ook Heb ik nog een gloednieuwe nog in verpakking PSU COOLERMASTER V550 Gold liggen die ik als RMA heb ontvangen maar nooit heb gebruikt (vervang PSU is in mijn systeem blijven zitten). Die hoop ik ook te kunnen gebruiken, maar is maar 550w dus misschien wat te nipt?

In ieder geval, alle advies is welkom.
Ik ben me in tussentijd nog overal aan het inlezen, want na 9 jaar is er wel veel veranderd...

CPUAMD Ryzen 7 7800X3DAl gekocht
CPU Koeler
MoederbordWas wel tevreden van Gigabyte de afgelopen 9 jaar
Geheugen
Opslag
GPUMSI VENTUS 2X V1 GeForce RTX 3060 Ti 8 GBHergebruik
PC Case
PSUCooler Master V550 550 W 80+Is deze voldoende?

Ik heb me ook pas een 7800X3D gekocht.

Moederbord : ASUS B650 Plus
Geheugen : Gskill Trident 6000Mhz 32Gb
Cooling : Arctic 360 AIO
Opslag : Samsung 990Pro 1TB
Case : NZXT H9 Flow

550W voeding , ik zou toch minstens kijken naar 750w

https://ibb.co/ZJmgxDd

die 550w is genoeg voor de 3060ti, maar ge zult wel die wel moeten upgraden in de toekomst als je een zwaardere gpu steekt

qua koeling raad ik luchtkoeling aan, t'is goedkoper en een AIO voor de 7800x3d is toch gewoon overkill

Door ziekte heeft dit project volledig stil gelegen...
Al moet ik toegeven dat ik laatste tijd ook wel heel veel last heb van extreem uitstelgedrag. Deze zomer dan toch tijd, energie en zin gekregen om dit terug op te pikken. Na veel lezen, zoeken en twijfelen ben ik op volgende samenstelling gekomen:

KastLian Li Lancool 216 Zwart RGB
CPUAMD Ryzen 7 - 7800X3D
CPU KoelerThermalright Phantom Spirit 120 SE
GPUMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus (uit oude computer meegenomen)
MoederbordASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
GeheugenG.Skill Flare X5 EXPO 6000 (2x 32GB)
OpslagM.2 SSD Kingston Fury Renegade SSD (2TB)
OpslagSATA SSD Crucial MX500 (1TB) (uit oude computer meegenomen)
VoedingCooler Master V550 Gold (Had ik nog ongebruikt liggen van een RMA vervanging)

Na een decenium nog eens een computer in elkaar te schroeven was dit toch wel even spannend. Het EXPO profiel heb ik pas durven inschakelen na een BIOS update. En buiten dat een POST nu tot 60+ seconden durft duren, lijkt het wel stabiel te draaien. Ook tijdens een stresstest met Cinebench R24 leek alles stand te houden. Las dat ik boot times eventueel kan versnellen door Memory Context Restore en DRAM Power Down in te schalen in de BIOS. Zijn daar negatieve gevolgen aan verbonden? Kan ik niet zo op 1-2-3 terugvinden.

Moet ik nog andere instellingen even nakijken als ik in de BIOS zit? En wat met PBO? CO? Undervolt? Asus Multicore Enhangement e.d.? Las dat ik daar best ook wel iets mee aanvang om het maximale uit de CPU te halen? Weet enkel niet goed hoe ik daaraan moet beginnen. Daarnaast moet ik wel even naar de fan profielen kijken, want nu duft het wel eens te snel op- en neer schakelen met storende geluid tot gevolg. Wat zijn veilige normaal werk temperaturen voor de 7800X3D?

Ten slot mogen ook altijd Windows 11 tips gegeven worden. Heb besloten om van Win10 naar Win11 over te stappen met het einde van support van Win10 in het zicht (volgend jaar). Enkel OMG was is Win11 bloated. Ze zetten daar echt stappen achteruit in plaats van vooruit. Welke instellingen overloop ik best, wat schakel ik uit en zijn er tooltjes / scripts waar ik eens naar moet kijken?

Mijn memory context staat aan en heb geen negatieve gevolgen kunnen vastleggen.
Ik ga van 60sec naar 22 sec boot time.
Pbo op advance met een negatieve curve van -20 en moet nog is nakijken om zeker te zijn maar heb ppt op 88000milliwats staan met een
cinebench 23 score van 18000.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik voor het inschakelen van het EXPO profiel, ook boot times had van minder dan 30 seconden. In ieder geval snel genoeg om er geen vragen bij te stellen. Het is pas toen in het EXPO profiel heb ingeschakeld dat het me opviel dat de POST veel langer duurde en daardoor ik een boot time had van om en bij de 60 seconden. Niet dat dit een ramp is, las dat mensen soms tot 2+ minuten erover deden.

Heb je trouens enkel Memory Context Restore ingeschakeld @jee? Ik las immers ook iets van dat je dit moest combineren met DRAM Power Down.

Als je toevallig ook goede informatie weet en eventueel een stappenplan van hoe ik met PBO, CO, Undervolt, Asus Multicore Enhangement e.d. moet omgaan, zal ik mij daarin zeker verdiepen. Systeem efficienter laten werken is altijd leuk meegenomen. Momenteel behaal ik een Cinebench 2024 score die binnen de verwachtingen ligt van de CPU. Dat is 1078 voor Multi Core en 112 voor Single Core. Gelijkaardig van wat ik in een recent tweakers artikel las.

Win11 heb ik ondertussen ook wat onder handen genomen en wat meer gewoon geworden.

Ik heb expo aan en enkel Memory context restore ingeschakeld. DRAM Power Down heb ik niet gebruikt.
Ik ben online gaan opzoeken maar ik zou me daarzelf nog meer kunnen in verdiepen want bv Asus Multicore Enhangement en undervolt heb ik nog niet gebruikt.

Ik heb puur de curve gebruikt en daar zoals ze aangeven wat mee gespeeld en voor mij was bv een negatieve curve van -30 te veel en kreeg ik crashes. Maar ik las dat er veel mensen wel makkelijk tot -30 kunnen. ik draai persoonlijk ook liever iets cooler dan stock want ging vlotjes naar 80-85 graden en na pbo en curve nu een iets zachtere 72 graden op cinebench met een 360mm aio.

Terug
Bovenaan