Je kan bij Telenet een "router only" vragen. Soms rekenen ze daar 90 euro voor aan. Bij Orange stellen ze de bestaande modem/router/ap/switch (in 1 toestel) opnieuw in zodat die alleen de modem functie gebruikt.
Ik ga mijn eigen modem voorzien, maar dat moet ik alsnog bij Telenet melden.
Iemand daar al ervaring mee?
Ubiquiti is een merk, Unifi is de productlijn. Zij maken routers (dat heet gateway bij hen), switchen, WiFi AP's, security camera's, NVR's, deurcontrollers, een hoop misc toestellen en sinds vorige week ook een NAS. Je hebt bij hen fanless devices in de lower range en je hebt er met fan in zwaardere toestellen die bedoeld zijn voor in een rack bijvoorbeeld. Hun toestellen zijn allemaal "smart" in de zin dat je die kan besturen via 1 interface in een controller en dat die extra features hebben t.o.v. een domme switch bijvoorbeeld.
Heldere uitleg over Ubiquiti, ik zal bij u komen als ik besloten heb die te nemen

.
Monitoring is niet meteen nodig, maar mooi meegenomen.
Momenteel is alles dom, telenet voorziet wel een overzichtje maar daar ben ik weinig mee.
Unifi is een business oriented productlijn met een aantal features die voor home- en prosumers aantrekkelijk zijn. Je hebt veel keuze, het is allemaal modulair en qua prijs zit dat in de upper midrange of zo...
Goedkopere merken/ lijnen met smart toestellen zijn TP-Link Omada, met minder aanbod en wat minder features, of Mikrotik met een heel hoge prijs/performance maar misschien wat minder polish.... Netgear heeft ook heel wat.
Ok, prijs even buiten beschouwing gelaten zou ik iets willen dat evengoed met externe apparate kan uitgebreid worden.
Ik heb zelf al wat netgear switches, bvb.
Die merken maken ook domme devices waar je voor een appel en een ei al een switch hebt, maar die ondersteunen dus geen management en geen features zoals VLAN's e.d.
Voor ik iets kan / wil voorstellen
Hoe snel is je internetverbinding?
Snelste abbonnement van Telenet, verder niets van Telenet. Download snelheid over kabel is nooit een probleem, upload is zwaar gelimiteerd.
Wat plan je eventueel op termijn te doen?
Modulair uitbouwen. Startend met een modem, router en WiFi A.
Er zouden WiFi APs moeten kunnen worden toegevoegd, achteraf.
Een NAS staat ook op de planning, voorlopig is dat een oude PC met een harde schijf.
Ik heb ook wat 19 inch racks die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.
Moeten de netwerktoestellen in woonkamers staan, of heb je een technische ruimte?
Momenteel staat het Telenet onding in de gastenkamer, model router en wifi in elkaar dus.
Modem en router staan daar in feite goed in een open rek.
Dat is net naast de bureau, maar ver van de woonkamer.
In de woonkamer zou ik net het WiFi AP zetten.
Tussen de gastenkamer, de slaapkamer en de woonkamer is er bekabeling voorzien (UTP) via kruipkelder, die kan uitgebreid worden.
Hoeveel gebruikers heb je, en hebben die speciale eisen zoals multi-gig verbindingen, IoT devices, security camera's, etc...?
Toestellen:
NVIDIA SHIELD PRO in de woonkamer die met de NAS moet verbonden worden en dus hoge throughput nodig heeft.
Al denk ik dat een 1Gbps voldoende is voor de zwaardere bluray rips.
PS5 in de woonkamer, speel weinig online.
Mac Mini in bureau, dient als media server en als download hub, dit gaat deels naar de NAS verhuizen later, die komt dan in de gastenkamer.
PC in bureau, werk gerelateerd, weinig eisen.
Hoe veel vierkante meter WiFi wil je dekken (want je hebt GEEN wifi meer van je ISP als je een modem only of router in bridge gebruikt.
150 vierkante meter in principe, maar de woonkamer is voldoende en die is 36 vierkante meter
Moeten er toestellen buiten staan? (e.a. spatwaterdicht?)
momenteel niet, later wel.
Qua NAS kan je mee in het Unifi systeem stappen moest je dat willen, maar ik zou dat persoonlijk nog even afwachten en bij Synology of QNAP blijven voor een tijdje, of als je technische bent zelf eentje bouwen...
Zelf bouwen liever niet, al zou ik het kunnen.