Telenet modem en router vervangen met eigen modem en router.

CerumenCrevice

Well-known member
Hi

Binnenkort zou ik de modem en router van Telenet willen vervangen.
De redenen:
- Modem en router splitsen
- Telenet modem machine blaast te luid
- WiFi AP op een andere locatie voorzien dan waar de modem staat

WiFi is bijzaak voor mij, de bureau, de woonkamer en de slaapkamer hebben allemaal utp kabel aansluitingen.

Ik lees hier veel merknamen, ik geraak er niet aan uit, Ubiquity, Unify en wat nog. Die lijken allemaal WiFi als prioriteit te stellen, maar maken die veel lawaai, worden die warm en bieden die veel opties voor bijvoorbeeld een NAS?

Welke modems raden jullie aan?
Welke routers raden jullie aan?
Welke WiFi APs raden jullie aan?

Je kan bij Telenet een "router only" vragen. Soms rekenen ze daar 90 euro voor aan. Bij Orange stellen ze de bestaande modem/router/ap/switch (in 1 toestel) opnieuw in zodat die alleen de modem functie gebruikt.

Ubiquiti is een merk, Unifi is de productlijn. Zij maken routers (dat heet gateway bij hen), switchen, WiFi AP's, security camera's, NVR's, deurcontrollers, een hoop misc toestellen en sinds vorige week ook een NAS. Je hebt bij hen fanless devices in de lower range en je hebt er met fan in zwaardere toestellen die bedoeld zijn voor in een rack bijvoorbeeld. Hun toestellen zijn allemaal "smart" in de zin dat je die kan besturen via 1 interface in een controller en dat die extra features hebben t.o.v. een domme switch bijvoorbeeld.

Unifi is een business oriented productlijn met een aantal features die voor home- en prosumers aantrekkelijk zijn. Je hebt veel keuze, het is allemaal modulair en qua prijs zit dat in de upper midrange of zo...

Goedkopere merken/ lijnen met smart toestellen zijn TP-Link Omada, met minder aanbod en wat minder features, of Mikrotik met een heel hoge prijs/performance maar misschien wat minder polish.... Netgear heeft ook heel wat.

Die merken maken ook domme devices waar je voor een appel en een ei al een switch hebt, maar die ondersteunen dus geen management en geen features zoals VLAN's e.d.

Voor ik iets kan / wil voorstellen

Hoe snel is je internetverbinding? Wat plan je eventueel op termijn te doen?
Moeten de netwerktoestellen in woonkamers staan, of heb je een technische ruimte?
Hoeveel gebruikers heb je, en hebben die speciale eisen zoals multi-gig verbindingen, IoT devices, security camera's, etc...?
Hoe veel vierkante meter WiFi wil je dekken (want je hebt GEEN wifi meer van je ISP als je een modem only of router in bridge gebruikt.
Moeten er toestellen buiten staan? (e.a. spatwaterdicht?)

Qua NAS kan je mee in het Unifi systeem stappen moest je dat willen, maar ik zou dat persoonlijk nog even afwachten en bij Synology of QNAP blijven voor een tijdje, of als je technische bent zelf eentje bouwen...

Hi

De redenen:

WiFi is bijzaak voor mij, de bureau, de woonkamer en de slaapkamer hebben allemaal utp kabel aansluitingen.

Ik lees hier veel merknamen, ik geraak er niet aan uit, Ubiquity, Unify en wat nog. Die lijken allemaal WiFi als prioriteit te stellen, maar maken die veel lawaai, worden die warm en bieden die veel opties voor bijvoorbeeld een NAS?

Als je het eenvoudig en goedkoop wenst te hebben:
Modem --> domme 1 switch met X poorten die je denkt nodig te hebben --> UTP kabels die naar je ruimte(s) gaan met daar eventueel een andere switch. Je hebt geen kopzorgen, alles werkt eenvoudig.

Als je deftige materiaal wenst, kijk naar de consumenten lijn van unify, waar je alles eenvoudig van één interface beheert. Ik ben zelf bezig met dit in dit ecosysteem te stappen, maar had wat pech met de switch(DOA). Dit ecosysteem geeft je zeer véél mogelijkheden, maar je moet ook bereid zijn om opzoek werk te doen.

bijvoorbeeld mijn setup(als alles uiteindelijk werkt):

Modem --> unifi ultra gateway(router) --> 16 POE poort lite switch --> toestellen. Dankzij het POE heb ik géén externe voeding nodig voor accesspoints die dit ondersteunen.

Wat betreft de modem, je kan vanaf heden bij onze providers ook een eigen modem kopen en deze bij je provider melden, maar het eenvoudigste is misschien gewoon bij telenet zeuren voor een modem only :unsure:

Als je het eenvoudig en goedkoop wenst te hebben:
Modem --> domme 1 switch met X poorten die je denkt nodig te hebben --> UTP kabels die naar je ruimte(s) gaan met daar eventueel een andere switch. Je hebt geen kopzorgen, alles werkt eenvoudig.
Dit wil ik wel afraden.

Een router bevat ook een firewall en die is essentieel als je wil dat niet heel Rusland, Iran en China mee in je living zit. Dus, modem => router => switch (of een toestel zoals jouw GW Ultra die Router + Switch + controller in 1 heeft).

Je kan bij Telenet een "router only" vragen. Soms rekenen ze daar 90 euro voor aan. Bij Orange stellen ze de bestaande modem/router/ap/switch (in 1 toestel) opnieuw in zodat die alleen de modem functie gebruikt.
Ik ga mijn eigen modem voorzien, maar dat moet ik alsnog bij Telenet melden.
Iemand daar al ervaring mee?
Ubiquiti is een merk, Unifi is de productlijn. Zij maken routers (dat heet gateway bij hen), switchen, WiFi AP's, security camera's, NVR's, deurcontrollers, een hoop misc toestellen en sinds vorige week ook een NAS. Je hebt bij hen fanless devices in de lower range en je hebt er met fan in zwaardere toestellen die bedoeld zijn voor in een rack bijvoorbeeld. Hun toestellen zijn allemaal "smart" in de zin dat je die kan besturen via 1 interface in een controller en dat die extra features hebben t.o.v. een domme switch bijvoorbeeld.
Heldere uitleg over Ubiquiti, ik zal bij u komen als ik besloten heb die te nemen :) .
Monitoring is niet meteen nodig, maar mooi meegenomen.
Momenteel is alles dom, telenet voorziet wel een overzichtje maar daar ben ik weinig mee.
Unifi is een business oriented productlijn met een aantal features die voor home- en prosumers aantrekkelijk zijn. Je hebt veel keuze, het is allemaal modulair en qua prijs zit dat in de upper midrange of zo...

Goedkopere merken/ lijnen met smart toestellen zijn TP-Link Omada, met minder aanbod en wat minder features, of Mikrotik met een heel hoge prijs/performance maar misschien wat minder polish.... Netgear heeft ook heel wat.
Ok, prijs even buiten beschouwing gelaten zou ik iets willen dat evengoed met externe apparate kan uitgebreid worden.
Ik heb zelf al wat netgear switches, bvb.
Die merken maken ook domme devices waar je voor een appel en een ei al een switch hebt, maar die ondersteunen dus geen management en geen features zoals VLAN's e.d.

Voor ik iets kan / wil voorstellen

Hoe snel is je internetverbinding?
Snelste abbonnement van Telenet, verder niets van Telenet. Download snelheid over kabel is nooit een probleem, upload is zwaar gelimiteerd.
Wat plan je eventueel op termijn te doen?
Modulair uitbouwen. Startend met een modem, router en WiFi A.
Er zouden WiFi APs moeten kunnen worden toegevoegd, achteraf.
Een NAS staat ook op de planning, voorlopig is dat een oude PC met een harde schijf.
Ik heb ook wat 19 inch racks die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.
Moeten de netwerktoestellen in woonkamers staan, of heb je een technische ruimte?
Momenteel staat het Telenet onding in de gastenkamer, model router en wifi in elkaar dus.
Modem en router staan daar in feite goed in een open rek.
Dat is net naast de bureau, maar ver van de woonkamer.
In de woonkamer zou ik net het WiFi AP zetten.
Tussen de gastenkamer, de slaapkamer en de woonkamer is er bekabeling voorzien (UTP) via kruipkelder, die kan uitgebreid worden.
Hoeveel gebruikers heb je, en hebben die speciale eisen zoals multi-gig verbindingen, IoT devices, security camera's, etc...?
Toestellen:
NVIDIA SHIELD PRO in de woonkamer die met de NAS moet verbonden worden en dus hoge throughput nodig heeft.
Al denk ik dat een 1Gbps voldoende is voor de zwaardere bluray rips.
PS5 in de woonkamer, speel weinig online.
Mac Mini in bureau, dient als media server en als download hub, dit gaat deels naar de NAS verhuizen later, die komt dan in de gastenkamer.
PC in bureau, werk gerelateerd, weinig eisen.
Hoe veel vierkante meter WiFi wil je dekken (want je hebt GEEN wifi meer van je ISP als je een modem only of router in bridge gebruikt.
150 vierkante meter in principe, maar de woonkamer is voldoende en die is 36 vierkante meter
Moeten er toestellen buiten staan? (e.a. spatwaterdicht?)
momenteel niet, later wel.
Qua NAS kan je mee in het Unifi systeem stappen moest je dat willen, maar ik zou dat persoonlijk nog even afwachten en bij Synology of QNAP blijven voor een tijdje, of als je technische bent zelf eentje bouwen...
Zelf bouwen liever niet, al zou ik het kunnen.

Ok

Het is duidelijk dat je in de categorie van bovengemiddelde thuisgebruiker zit.

Al enkele observaties: 1000/50 telenet abo is aan de snellere kant van het spectrum. Zelfs een basic router kan dat routen, maar als je geavanceerdere dingen wil doen zoals packet ispection + Intrusion Detection en Intrusion Prevention, dan kom je niet toe met de instap routers die zouden throttlen naar 300/600/850Mbit/s respectievelijk.

Bij de Unifi routers zit je dan aan de tafelmodelletjes Gateway Ultra (1Gbps throughput met IDS/IPS op) en Gateway Max (1,5Gbps throughput met IDS/IPS op en 2,5Gbe lan poorten) of de 19" rack mountable Dream Machine Pro of SE met 3,5Gbps throughput.

Standaard switchen werken aan 1Gbps, even snel als je ISP download speed. Meer en meer nieuwe devices gaan 2,5 5 of zelfs 10Gbps kunnen gebruiken. Een verbinding tussen een PC en een NAS aan 1Gbps is +- 80-85 Megabyte per seconde. 2.5 is dus +-200MB/s etc... Voor file transfer van /naar een NAS is dat wel fijn maar je kan ook gewoon wat langer wachten.

Om een 4k rip in H264 af te spelen heb je doorgaans maar 40Mbps (bit, geen byte) nodig, dus dat kan zelfs vlot over 1Gbps switches.

2,5Gbe heeft een beperkte meerkost.
5 en vooral 10 is significant duurder en heeft UTP Cat6 of Cat6a nodig in de muur.

Als je jezelf geen zware WiFi gebruiker vindt, zou ik 1 U6-Lite of eventueel een U6-Pro aanbevelen. U7-Pro vergt 2,5Gbe uplink en lijkt me overkill.

Ik heb zelf geen ervaring met eigen modems, maar zorg dat je zeker een router hebt voor je de modem wisselt of je zit zonder internet tot je die router terug hebt.

Netgear managed switches zijn ok. Het verschil is dat je hier elke switch afzonderlijk moet managen, en dat je bij Unifi alle toestellen vanuit 1 controller gaat managen (router, AP's, switchen, eventueel camera's)... Dat is een stuk makkelijker en ook een beetje het paradepaardje van het systeem. De controller software vergt geen abonnement.

Je kan perfect een Unifi router combineren met een netgear switch en een Aruba access point (puur als voorbeeld, merken onderling inwisselbaar), dat maakt allemaal niet uit. De concepten zijn hetzelfde. Ik zou alleen adviseren om minstens je AP's van hetzelfde merk te nemen voor vlotte roaming, moest je er ooit meer als 1 nemen.

NAS kan in een rack of tafelmodel. Tafelmodellen zijn doorgaans wat goedkoper, maar niet minder krachtig. Omdat HDD's wel wat geluid maken, is het wel fijn die weg te stoppen (in een rack in een afgelegen plek van het huis). In een kastje onder de TV is doorgaans wat te luid...

Ok

Het is duidelijk dat je in de categorie van bovengemiddelde thuisgebruiker zit.

Al enkele observaties: 1000/50 telenet abo is aan de snellere kant van het spectrum. Zelfs een basic router kan dat routen, maar als je geavanceerdere dingen wil doen zoals packet ispection + Intrusion Detection en Intrusion Prevention, dan kom je niet toe met de instap routers die zouden throttlen naar 300/600/850Mbit/s respectievelijk.

Bij de Unifi routers zit je dan aan de tafelmodelletjes Gateway Ultra (1Gbps throughput met IDS/IPS op) en Gateway Max (1,5Gbps throughput met IDS/IPS op en 2,5Gbe lan poorten) of de 19" rack mountable Dream Machine Pro of SE met 3,5Gbps throughput.

Standaard switchen werken aan 1Gbps, even snel als je ISP download speed. Meer en meer nieuwe devices gaan 2,5 5 of zelfs 10Gbps kunnen gebruiken. Een verbinding tussen een PC en een NAS aan 1Gbps is +- 80-85 Megabyte per seconde. 2.5 is dus +-200MB/s etc... Voor file transfer van /naar een NAS is dat wel fijn maar je kan ook gewoon wat langer wachten.

Om een 4k rip in H264 af te spelen heb je doorgaans maar 40Mbps (bit, geen byte) nodig, dus dat kan zelfs vlot over 1Gbps switches.

2,5Gbe heeft een beperkte meerkost.
5 en vooral 10 is significant duurder en heeft UTP Cat6 of Cat6a nodig in de muur.

Als je jezelf geen zware WiFi gebruiker vindt, zou ik 1 U6-Lite of eventueel een U6-Pro aanbevelen. U7-Pro vergt 2,5Gbe uplink en lijkt me overkill.

Ik heb zelf geen ervaring met eigen modems, maar zorg dat je zeker een router hebt voor je de modem wisselt of je zit zonder internet tot je die router terug hebt.

Netgear managed switches zijn ok. Het verschil is dat je hier elke switch afzonderlijk moet managen, en dat je bij Unifi alle toestellen vanuit 1 controller gaat managen (router, AP's, switchen, eventueel camera's)... Dat is een stuk makkelijker en ook een beetje het paradepaardje van het systeem. De controller software vergt geen abonnement.

Je kan perfect een Unifi router combineren met een netgear switch en een Aruba access point (puur als voorbeeld, merken onderling inwisselbaar), dat maakt allemaal niet uit. De concepten zijn hetzelfde. Ik zou alleen adviseren om minstens je AP's van hetzelfde merk te nemen voor vlotte roaming, moest je er ooit meer als 1 nemen.

NAS kan in een rack of tafelmodel. Tafelmodellen zijn doorgaans wat goedkoper, maar niet minder krachtig. Omdat HDD's wel wat geluid maken, is het wel fijn die weg te stoppen (in een rack in een afgelegen plek van het huis). In een kastje onder de TV is doorgaans wat te luid...
Zeker bedankt, ik zal wellicht voor de 2.5Gb opties gaan.
Qua modems ga ik zelf wel wat zoeken, op eerste zicht zijn er genoeg opties.
Router en access point van Ubiquity wellicht, de rest doe ik later.
Ding is dat ik nu die dingen al best kan bestellen, gezien mijn internet tijdelijk is stilgelegd omdat ik in het buitenland zit.
De modem en de router als minimale basis dus, dan de WiFi AP. Het mag wel wat kosten zolang ik zeker ben dat het ook doet wat het moet doen.

Hi

De redenen:

Telenet heeft een docsis 3.1 modem-router zonder wifi welke die luide fan (die lange vierkante zeker?) niet heeft. Kan je omruilen via Telenet.

Links de geen wifi (geen fan), rechts die met (luidere) fan

Kreeg net vandaag ook nieuwe modem, die vierkante. Moet nog switchen straks als ik zetel induik of morgen, maar fan draaide even 100% als ik deze al es instak in stopcontact om te horen, bwaark. Bovenkant klikte er nog af... cheap ass 40mm fan gans onderaan en onderkant gaat er niet echt af. En er zit een hoop elektronica in de weg om eraan te kunnen van boven. Anders zou je er nog een stillere noctua 40mm in kunnen proppen ofzo.

Staat nu wel in wasruimte bij technisch hoekje, dus zal er geen last van hebben in woondeel, maar zou het niet in woonkamer willen.

ps. edit: ach sorry, je gaat al voor een niet telenet router en wifi, kan in combo met de non wifi modem dan

Laatst bewerkt:
Telenet heeft een docsis 3.1 modem-router zonder wifi welke die luide fan (die lange vierkante zeker?) niet heeft. Kan je omruilen via Telenet.

Links de geen wifi (geen fan), rechts die met (luidere) fan

Kreeg net vandaag ook nieuwe modem, die vierkante. Moet nog switchen straks als ik zetel induik of morgen, maar fan draaide even 100% als ik deze al es instak in stopcontact om te horen, bwaark. Bovenkant klikte er nog af... cheap ass 40mm fan gans onderaan en onderkant gaat er niet echt af. En er zit een hoop elektronica in de weg om eraan te kunnen van boven. Anders zou je er nog een stillere noctua 40mm in kunnen proppen ofzo.

Staat nu wel in wasruimte bij technisch hoekje, dus zal er geen last van hebben in woondeel, maar zou het niet in woonkamer willen.

ps. edit: ach sorry, je gaat al voor een niet telenet router en wifi, kan in combo met de non wifi modem dan
Goed om te weten dat Telenet opties heeft, nonetheless.
Waarom moeten die modems altijd zo vreemde vormen hebben. Geef mij gewoon een kubus, zwart en klaar. Mag zelfs groter voor betere koeling ofzo.

@zephir die cloud gateway max, enig idee hoeveel interne storage er best genomen wordt? Ik ben van plan om er op termijn een deurbel en 2 camera's aan te hangen via het protect systeem.

Overigens op hun site is veel van hun spul uitverkocht, is dat een beetje een vaak voorkomende situatie dat veel dingen uitverkocht zijn bij hen?

@zephir die cloud gateway max, enig idee hoeveel interne storage er best genomen wordt? Ik ben van plan om er op termijn een deurbel en 2 camera's aan te hangen via het protect systeem.

Overigens op hun site is veel van hun spul uitverkocht, is dat een beetje een vaak voorkomende situatie dat veel dingen uitverkocht zijn bij hen?
Je kan dat afleiden in deze configurator. Zet die in de modus "cloudkey+" zodat je disken vanaf 1TB kan simuleren.

Het hangt af van hoeveel camera's je wil, 1080p / 1440p of 4K camera's en dan hoe lange retentie je wil.
Dat NVMe slot accepteert generische NMVe's dus je kan ook een eigen disk inbouwen als je nu, of later meer capaciteit wil.

Het komt idd vaak voor dat er stuff uitverkocht is, vooral het gloednieuwe. Pas ook op voor online scalpers dan.
Ik heb soms wel toegang tot stock die je niet op de website ziet, als je interesse hebt stuur maar een PM.

@Yo-Han Sinds vandaag heb ik die Modem-Router zonder Wi-Fi. Die is alvast een pak stiller. Ik moet mijn oor er al tegen houden om een high-pitched geluid te horen. Dat heb je met de meeste elektronica wel.

@zephir Momenteel de Cloud Gateway Ultra (mooi ding wel) geïnstalleerd. Nu zou ik toch mijn Netgear switches willen vervangen. Ik zou er eentje voor in de bureau en eentje voor in de woonkamer willen. Welke raad je aan?

Topology is momenteel dit:

De Mac mini en de werk PC behoren onder een switch (bureau), hier zou een NAS bij moeten kunnen, al kan die ook rechtstreeks op de Cloud Gateway Ultra.
De Shield, PS5 en Denon AVR horen onder een andere switch (woonkamer).
Een Wi-Fi AP zou in de woonkamer moeten worden geinstalleerd, maar voorlopig doe ik het even zonder Wi-Fi.

@Yo-Han Sinds vandaag heb ik die Modem-Router zonder Wi-Fi. Die is alvast een pak stiller. Ik moet mijn oor er al tegen houden om een high-pitched geluid te horen. Dat heb je met de meeste elektronica wel.
Thx, maar die staat in de was- en techruimte bij me, dus ca va. Ik zou dat ding niet in woon- of slaapkamer willen wegens te luide fan. Dan was het ook zeker de non wifi bij me.

ps. Na een 10 tal weken waren de zware download beperkingen op game launchers van 19h tot 23h ook weg. Toevallig? ongeveer nadat telenet m'n oude docsis 3.0 modem terug had.

@zephir Momenteel de Cloud Gateway Ultra (mooi ding wel) geïnstalleerd. Nu zou ik toch mijn Netgear switches willen vervangen. Ik zou er eentje voor in de bureau en eentje voor in de woonkamer willen. Welke raad je aan?

Topology is momenteel dit:

De Mac mini en de werk PC behoren onder een switch (bureau), hier zou een NAS bij moeten kunnen, al kan die ook rechtstreeks op de Cloud Gateway Ultra.
De Shield, PS5 en Denon AVR horen onder een andere switch (woonkamer).
Een Wi-Fi AP zou in de woonkamer moeten worden geinstalleerd, maar voorlopig doe ik het even zonder Wi-Fi.

De belangrijkste keuzes zijn aantal poorten, PoE of niet en welke speed:

Er zijn switchen met 5, 8, 9, 10, 16, 18, 26 en 52 poorten
Er zijn switchen zonder, met gedeeltelijke of met alle poorten PoE (en er zijn switchen die je zelf met PoE kan voeden ook).
Er zijn switchen met 1, 2,5 of 10Gbe, soms combinaties

1 gigabit = 1000 Megabit = +-120MegaByte aan maximale data throughput. Op een 1Gbe connectie kan je dus tot 120MB/s down- of uploaden. Je gateway heeft 2,5Gbit WAN, maar de LAN poortjes ondersteunen maar 1Gbe. Moest je ooit een sneller abonnement hebben, dan kunnen meerdere clients tegelijk +1Gbit data vanop het internet downloaden, maar 1 client kan nooit hoger dan 1Gbit gaan. Je komt vandaag dus in theorie al met gigabit switchen toe voor je internet. Op je LAN is er mogelijk wel iets te zeggen over de connectie met je NAS.

Een harde schijf kan ongeveer 200-220MB/s data lezen, dus dat is al bjjna 2 gigabit. De stap van 1 naar 2,5Gbe is vrij betaalbaar. 10Gbe is een stuk duurder en vergt betere kwaliteit kabel.

Is je mac mini al een 10 Gigabit versie? Heeft die PC 1 of 2,5Gbe ethernet? De shield heeft 1 Gbe. Ga je een NAS met 4 of meer disken nemen?

Als je bij 1 Gbe blijft, is een flex mini met 5 poortjes voor +-35 euro een no brainer, tenzij je per poort een ander VLAN wil instellen.
Voor 8 poorten is de 8poort Lite een goede keuze, die heeft ook 4 PoE+ poorten en is nauwelijks duurder dan de 8p Ultra zonder PoE. Die laatste kan wel gevoed worden met PoE en dat ook doorgeven en kan later zijn PoE budget opvoeren met zwaardere voedingen.

In 2.5Gb heb je een 5p voor +-60 euro en een 8p voor +- 180 euro zonder PoE maar upgradebaar naar PoE met aan andere voeding.
Een 5p 10Gbe switch, dat kost al ineens 260 euro of zo.

Als je PoE hebt, kan je ook een AP en camera's voeden met die switchen. Meestal is PoE+ voldoende.

Ik ben bezig met de planning van mijn netwerk voor een bel-etage woning. Graag wil ik mijn setup voorleggen voor feedback, vooral rond UniFi hardware keuzes (ik ben overtuigd van Unifi, dus dat mag zeker blijven).

Huidige situatie:
  • Telenet abo 1000/40 (F@ST3896LG-TN)
  • 3x 70m² verdiepingen: garage (internet entry), living/keuken, 3 slaapkamers en 1 badkamer
  • Bekabeling: elke slaapkamer (1x), living (1x), omvormer + batterij, EMS, alles komt centraal in de garage.
Netwerk vereisten:
  • Core gebruikers netwerk (± 2-4 personen, thuiswerk, ...)
  • Gasten netwerk
  • IoT netwerk (zonnepanelen, omvormer, batterij, EMS, camera's)
  • Toekomstige uitbreiding: NAS + mini-pc/NUC als server.

Geplande setup:
  • CV8560E bridge mode
  • bekabeling voor 2 camera's voorkant en achterkant woning.
  • Telenet (bridge) → Dream Machine SE

• ├─ Verdiep 1: Switch Lite 8 PoE → U7 Pro Wall, TV, Sonos, streaming devices, ...
      ├─ Verdiep 2: Switch Lite 8 PoE → U7 Pro Wall, Sonos, PC, Server
      └─ Garage: Switch Lite 8 PoE → 2x G4/G5 Bullet camera's, (UNAS?)

Ik zou opteren voor de U7 Pro Wall doordat we redelijk beperkt zijn met de huidige bekabeling.

Wat denken jullie van bovenstaande setup?

Dit wil ik wel afraden.

Een router bevat ook een firewall en die is essentieel als je wil dat niet heel Rusland, Iran en China mee in je living zit. Dus, modem => router => switch (of een toestel zoals jouw GW Ultra die Router + Switch + controller in 1 heeft).
Ook vrij essentieel als je meer dan 1 toestel wilt koppelen denk ik zonder router?
Of krijgen die dan allemaal publieke ipv6 adressen?
Alleszins iets wat absoluut te vermijden is idd.

En dat allemaal omdat de telenet router te luid is amai, zelf nooit iets van gehoord dat ding.
Ik denk als je vraagt dat je ook een ander minder luide router kan krijgen misschien is dat nog het simpelste.

CH8568LG

Is deze die een hoorbare (goedkope 80mm) fan heeft die 24u op 24 draait. De andere hebben passieve koeling denk ik, al m'n vorige modems waren stil.
Dit model is gewoon een uitzondering. Je kan ook niet aan die fan zonder te demonteren, zit onderaan (modem kan enkel boven open klikken) met een hoop printplaten boven. Steek daar een 80mm stille degelijke fan in, en je hoort die waarschijnlijk al bijna niet meer.

Laatst bewerkt:
wel ja dus, hoorbaar genoeg. zal niet voor iedereen van toepassing zijn inderdaad.
maar met de switch naar ubiquity heb ik nog meer voordelen, hoor.
nu kan ik mijn wifi access point op een meer relevante plaats zetten.
nu kan ik een nas gemakkelijker plaatsen waar ik wil.
modulariteit in het algemeen wordt hier wel geapprecieerd.

Ook vrij essentieel als je meer dan 1 toestel wilt koppelen denk ik zonder router?
Of krijgen die dan allemaal publieke ipv6 adressen?
Alleszins iets wat absoluut te vermijden is idd.

En dat allemaal omdat de telenet router te luid is amai, zelf nooit iets van gehoord dat ding.
Ik denk als je vraagt dat je ook een ander minder luide router kan krijgen misschien is dat nog het simpelste.
Normaal geeft een ISP maar 1 IP per abonnee. Ik heb nog wel geen hands-on ervaring met eigen modems dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken.

Ik ben nu toch volledig ingehaakt. 1 zo een PoE supply switch gekocht om niet telkens een stopcontact te moeten hebben bij de switch lites.
De U6 Pro heeft een mooi bereik over heel het huis, zelfs tot in de veranda.
Enige netgeer switch die ik nog niet vervangen heb, is die achteraan het homecinema rack, dat is de volgende. zeer tevreden van.
en dan eens kijken voor een echte NAS, dat is dan nog het duurste van alles samen.

Terug
Bovenaan