Techreview: Turtle Beach Stealth 600 Gen 2 Max

Een degelijke headset is een behoorlijk essentieel onderdeel van je game-ervaring. Uiteraard zijn we allemaal constant gefocust op de grafische kant van het plaatje, maar het is vaak de audio die een ervaring kan maken of kraken. Je wil zo accuraat mogelijk de richting van vijandelijk geweervuur kunnen inschatten, het brullen van de motoren kunnen voelen en de stemmen van je medespelers zo zuiver mogelijk kunnen horen. Het draait allemaal om comfortabele beleving. Wanneer een kereltje van een jaar of dertien je tijdens een potje Call of Duty aan het uitschelden is met een hoog piepstemmetje wil je niet vragen of hij het nog eens kan herhalen omdat je hem niet goed verstond, maar wil je snel en duidelijk repliceren door je verbale pijlen op diens moeder te richten. Een degelijke headset is dus een essentieel wapen in het arsenaal van de luiezetelsoldaat.

Turtle Beach levert met de Stealth 600 al jaren één van de populairste headsets voor dat soort doeleinden. Het is een wireless headset die door het relatief lage prijskaartje en betrouwbare kwaliteit dan ook vlotjes de oren van veel console-gamers wist in te palmen. Met hun gen 2 revisie van het toestel wist Turtle Beach een paar jaar geleden al erg hoge ogen te gooien met een koptelefoon die nagenoeg alles doet wat je kan verlangen in de prijsklasse waarin het opereert. Met de Stealth 600 Gen 2 Max krijgen we nu de volgende evolutie van die headset op ons hoofd. De naam is in elk geval een erg belangrijke weggever voor wat je mag verwachten van deze headset. In essentie is het vooral die geliefde Stealth 600 Gen 2, maar het is die “MAX” in de titel die uiteraard in het oog springt, nietwaar?

turtle 4.jpg


Indrukwekkende features resulteren in een indrukwekkend prijskaartje

Waar zit het verschil? Uiteraard springt meteen het verschil qua prijskaartje in het oog. Je kan de Stealth 600 al vlotjes in de virtuele winkelmand mikken voor nog geen tachtig euro en een steengoede headset in huis halen, terwijl je voor de Max net geen honderdveertig euro moet ophoesten. Dat is een significant verschil, maar daar zet Turtle Beach wel een paar features tegenover die verdomd indrukwekkend zijn. Om te beginnen is het ding multiplatform. Ik herhaal het even omdat het eigenlijk echt wel een indrukwekkende toepassing is, multi … platform. De Turtle Beach Stealth 600 mag dan oorspronkelijk wel ontworpen zijn voor de Xbox, deze MAX-versie werkt even goed op de PlayStation-platformen. Vroeger was dit gewoon ondenkbaar omdat beide systemen een verschillende manier hebben om draadloze signalen over te brengen. Concreet betekende dit dat je wanneer je beide consoles in je bezit had, je ook verschillende headsets moest kopen als je draadloos wou blijven. De manier waarop Turtle Beach dit euvel oplost is simpel in al zijn genialiteit en komt er in de vorm van een schuifknopje op de USB-dongle. In de normale positie connecteert de headset met de Xbox-platformen, wanneer je het knopje verschuift met ongeveer elk ander platform. De PlayStation 4 en 5, de Nintendo Switch en de PC, alles werkt. Dit is een indrukwekkend staaltje multifunctionele tovenarij dat in uren van gebruik op geen moment een steekje liet vallen. De verbinding gaat steevast snel en van haperingen of problemen met latency is nooit sprake.

turtle 3.jpg


Indrukwekkende energiebom

Het tweede staaltje vernuft dat deze headset de naam en hogere vraagprijs oplevert zit hem in de batterij. De Pulse 3D van Sony heeft een batterijduur van twaalf uur om het even in perspectief te zetten, Turtle Beach belooft er met deze Stealth 600 Gen 2 Max ruim 48 op een volle batterij. Twee volle dagen klinkt als een promopraatje en ontlokte bij mij dan ook het nodige scepticisme, maar na vele lange uren denk ik zelfs oprecht dat hij wel degelijk over die 48 gaat. Je kan Horizon: Forbidden West uitspelen op een volledig opgeladen batterij en nog genoeg over hebben om de blu-ray van Dunkirk te kijken en de nieuwe LEGO Star Wars te doorlopen tot je aan de slag om Hoth komt. Dat is behoorlijk indrukwekkend, vooral omdat je na een uurtje of drie opladen weer helemaal gelanceerd bent. Heb je geen drie uur geduld? Steek hem gewoon een dikke twintig minuten in de oplader (De tijdsduur van een aflevering van The Office) en je hebt terug genoeg batterijlading om een uur of tien Chernobylite te gaan spelen. Voor gamers die niet constant hun headset aan een elektronisch infuus willen hangen of die nogal snel uit het oog verliezen dat hun batterij evenveel leven vertoont als de carrière van Marco Borsato anno 2022 is deze MAX een godsgeschenk. Het enige rode aan deze koptelefoon is de kleur van het ding.

Welkom in 2022, waar ik vaker de benzinetank van mijn wagen moet vullen dan mijn headset opladen.


De Stealth 600 Gen 2 Max die wij ontvingen kwam in de kleur Midnight Red en hoewel het ding geen schoonheidsprijzen gaat winnen en ietwat van een plastiekerig gevoel heeft in vergelijking met headsets in de hogere prijsklassen valt er toch wat te zeggen voor het strakke simpele design van het toestel. De headband is voorzien van voldoende padding en de earcups voelen goed aan in gebruik. Het zou uiteraard behoorlijk idioot zijn moest een toestel met een enorme batterijduur niet comfortabel zitten, maar ook hier maakt Turtle Beach gelukkig hun goede reputatie wederom waar. Als ik dan toch een minpunt moet opbrengen, dan is het de plaatsing van de bedieningsknoppen. Alles zit aan de linkerkant en het volume van het geluid zit vlakbij het volume van de chat, je verwart die twee nogal makkelijk. Iets wat voor kleine irritaties kan zorgen.

turtle 2.jpg


Gebruiksgemak voor alle gelegenheden

Waar ik ook erg over te spreken ben is de microfoon van het toestel. Het is een kleine boom mic die je uitschuift en gewoon doet wat het moet doen. Het laat je zonder franjes duidelijk communiceren met wie er aan de andere kant zit. Of het nu met vrienden in een potje co-op is of een dertienjarige met een heliumstem die je zijn plek op de pikorde leert kennen, wat je zegt komt steeds kristalhelder over. Wat me eveneens erg beviel was het feit dat je de microfoon netjes kan inklappen wanneer je er geen nood aan hebt. Omdat ik vooral in de vroege uurtjes aan het gamen ben en de vriendin nogal gehecht is aan haar slaap, gebruik ik uiteraard headphones om monsters, pubers en ander gespuis te bestrijden. Dat die microfoon netjes weggewerkt kan worden wanneer ik het toestel enkel voor de audio gebruik is dan ook een duidelijke win.

Dat oerdegelijke Turtle Beach-geluid

Wat het geluid betreft heb je de keuze uit een viertal presets. Uiteraard is er de Superhuman Hearing-mode die exclusief is voor de toestellen van Turtle Beach. Op papier zou het je een voordeel moeten geven in online shooters omdat dingen zoals voetstappen en wapens die herladen worden een stuk luider klinken. Het werkt overduidelijk en zorgt wel degelijk dat je beter kan inschatten waar de vijand vandaan komt, maar de specifieke nadruk leggen op bepaalde segmenten van de geluidsmix zorgt niet bepaald voor een prettige luisterervaring. Het is een handige feature om even een extra voordeel te hebben in een potje Call of Duty of als je erg hardcore online wil spelen en wakker ligt van dingen als een kill/death ratio, maar voor algemeen gebruik komen de andere presets stukken beter uit de verf. Als je de headset normaal gebruikt valt des te meer op dat het een verrassend veelzijdig beestje is die de nadruk legt op een gebalanceerde klankkleur. De 50mm drivers excelleren niet in hoge of lage tonen en leveren geen al te diepe bas, maar maken desalniettemin indruk met goed allround geluid. Zowel met de 3D-audio van Returnal als met Sackboy: A Big Adventure dat veel muziek aan hoge kwaliteit door de speakers knalt heeft deze Turtle Beach geen enkele moeite.

De enige minpunten die je de Stealth 600 Gen 2 MAX voor de voeten zou kunnen werpen is dat er geen noise-cancelling aanwezig is en dat Bluetooth een welgekomen extra feature was geweest, maar dat voelt bijna aan als spijkers op laag water zoeken. In deze prijscategorie blijft Turtle Beach met de Stealth 600 gewoon de ongekroonde koning, ook met de MAX die zijn duurdere prijskaartje meer dan rechtvaardigt met functionaliteit en gebruiksgemak.

Disclaimer* Tijdens het testen voor deze review werden geen jongetjes van dertien verbaal geterroriseerd. Over uw redacteur valt helaas niet hetzelfde te zeggen.

Conclusie

Turtle Beach rechtvaardigt de duurdere prijs van de Stealth 600 Gen 2 Max door de naam van het toestel volledig waar te maken. Het toestel neemt alle sterktes van de tweede generatie van de Stealth 600 en voegt daar dingen aan toe als een indrukwekkende batterijduur van twee volle dagen en een USB-dongle die je toelaat niet enkel op Xbox, maar ook PlayStation, Switch en PC te spelen. Dat gebruiksgemak in combinatie met uitstekend geluid en draagcomfort maakt het één van de beste headsets die momenteel op de markt komt in de mid-range klasse.

Pro

  • Een headset die op elk courant platform werkt
  • Ongeëvenaarde batterijduur
  • Sterk gebalanceerd geluid voor de prijsklasse
  • Comfortabel genoeg voor langere sessies

Con

  • Headset voelt een tikje plastiekachtig
  • Bluetooth was een handige extra feature geweest, maar die is voorbehouden voor de duurdere 700 MAX
8

Over

Beschikbaar vanaf

3 april 2022
 
Terug
Bovenaan