Zei ik ergens dat ik het woord "islamisme" nooit zou gebruiken? Wat mij betreft is dat, en dat had ik reeds gepost een vorm van extremisme dat je gerust kan plaatsen in het rijtje fascisme en communisme. Het volstaat daarvoor te kijken naar theocratieën zoals die van Iran bijvoorbeeld.
Maar er is niets verdraaien aan dat wanneer ik zeg dat een "gematigd islamisme" niet kan bestaan, dat ik gelijk heb. Een gematigde islam, mogelijk wel... al neig ik daar naar dat je vooral gematigde mensen hebt, maar zolang de kern van heilige schriften ongewijzigd blijft... maar dat is geen politieke discussie meer.
Verder ken ik ook genoeg mensen die vinden dat die gasten van PvdA of Vlaams Belang ook niet zo extreem zijn, en dat kan voor individuen in die partijen misschien gerust nog gelden, het gaat mij echter om waar die ideologieën naar teruggrijpen. Ik heb ook geen schrik dat Jos D'haese de nieuwe Stalin wordt of Guy d'Haeseleer een Blitzkrieg gaat starten vanuit Ninove. Ik moet echter niets hebben van een partij met communistische roots en ook niet van één met iets te veel adepten die fascisme iets te fascinerend vinden op een foute manier.
Idem met een partij wiens belangrijkste wervende op z'n zachts gezegd moslimvriendelijke standpunten lijken te zijn? Ik denk nu niet bepaald dat Faoud Ahidar de sharia gaat invoeren in Brussel, maar ik vind dit géén goede basis voor om aan politiek te doen op z'n zachts gezegd, en op z'n ergst een verontrustend teken aan de wand. Ik zou, maar dat is mijn persoonlijk waardeoordeel, liever geen Ramadan-verlichting in Brussel zien zoals men dat in Londen blijkbaar wel al doet.
Jij spreekt van integratie? Dat is wat mij betreft een toonbeeld van het falen van integratie/aanpassen aan de lokale gewoonten.
Jij spreekt van politici die zich niet constructief opstellen uit schrik om stemmen te verliezen? Ik zie het volstrekte tegendeel: partijen als Ecolo of PvdA die zeer ver gaan in het hengelen naar kiezers met een moslimachtergrond, in die mate dat het een factor van belang zal worden in de grootsteden bij de gemeenteraadsverkiezingen door in te spelen op thema's als Gaza, hoofddoekenverbod en onverdoofd slachten (
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/11/waarom-scoort-pvda-zo-goed-in-antwerpen/), eigenlijk best wel ironisch om een communistische partij op dit vlak zich te zien dubbelplooien, maar hey, ...
Verder ga ik mezelf niet blijven herhalen, kan hier eigenlijk niet meer aan toevoegen.