Startende burgies krijgen bij ons en onze concurrenten ong. €2600 bruto met het typische consultancy pakket.
Nota moderator: afgesplitst van thread brutolonen
Lagen jullie lonen dan ook significant hoger (in de richting van een MBB) of pakte het bedrijf gigantische marges?
Nee, het waren absoluut geen MBB-lonen, hoewel er wel profielen bij zaten die bij MBB zouden kunnen werken. Een collega van mij had bv. een 2 year MBA van Harvard Business School. Het was pas achteraf, toen ik in een andere werkomgeving terechtkwam, dat ik ten volle besefte hoe intelligent iedereen daar was. Ik denk dat >50% van ons een IQ boven de 130 had.
Mijn startloon als handelsingenieur in 2015 was €2525 bruto. Burgies begonnen toen aan €2600 bruto, pas afgestudeerde PhD's aan €3100 bruto, steeds met een volledig consultancy-pakket (CAO90, individuele bonus, auto met tankkaart, nettovergoeding, maaltijdcheques, verzekeringen, iPhone, internet, ... ). Per dag dat je in het buitenland zat kreeg je ook nog een extra bedrag bij je brutoloon. Als senior consultant was dat bv. €100 bruto per dag extra.
Vertaald naar vandaag zal het startloon voor een burgie ongeveer €3200 bruto + full package zijn. Ver verwijderd van MBB-lonen dus.
De opslagen waren wel stevig te noemen. Ik ging elk jaar +-10% vooruit, en ik was eerder ondergemiddeld. De sterkste collega's kregen opslagen tot 25% per jaar.
Vanaf het manager niveau (niveau 5 van 9, grofweg 10 jaar anciënniteit of 15 jaar ervaring elders) kon je voordelig aandelen kopen, en bijna iedereen deed dat ook. Recent is het bedrijf voor een percentage verkocht aan een investeringspartner, en de mensen van de early days (>20 jaar anciënniteit) zijn door die transactie allemaal miljonair geworden.