Werk Tarieven consultancy

Heeft iemand een idee of onderstaande de standaard opstelling is bij project sourcing/consultancy?

Bij mijn werkgever worden per maand alle gewerkte uren uitbetaald met een 40 uren week. Dit heeft als gevolg dat als ik adv dagen opneem deze dagen niet uitbetaald worden. Hierdoor is het opsparen van adv dagen zeer pijnlijk. Als je in december 12 adv dagen opneemt worden er maar 23-12=11 dagen loon uitbetaald. Ook is het loon variabel per maand. In de maand februari (20 werkbare dagen) wordt er dus minder loon uitbetaald dan in bv. in maart (23 werkbare dagen).
 
Heeft iemand een idee of onderstaande de standaard opstelling is bij project sourcing/consultancy?

Bij mijn werkgever worden per maand alle gewerkte uren uitbetaald met een 40 uren week. Dit heeft als gevolg dat als ik adv dagen opneem deze dagen niet uitbetaald worden. Hierdoor is het opsparen van adv dagen zeer pijnlijk. Als je in december 12 adv dagen opneemt worden er maar 23-12=11 dagen loon uitbetaald. Ook is het loon variabel per maand. In de maand februari (20 werkbare dagen) wordt er dus minder loon uitbetaald dan in bv. in maart (23 werkbare dagen).
Zeker niet standaard, ik zie geen verschil op mijn loonbrief (of misschien verlofdagen ipv gewerkte dagen) dat ik ADV opgenomen zou hebben. Mijn loon blijft gelijk.

Ik ben zelfs benieuwd of jouw situatie legaal is.
 
Heeft iemand een idee of onderstaande de standaard opstelling is bij project sourcing/consultancy?

Bij mijn werkgever worden per maand alle gewerkte uren uitbetaald met een 40 uren week. Dit heeft als gevolg dat als ik adv dagen opneem deze dagen niet uitbetaald worden. Hierdoor is het opsparen van adv dagen zeer pijnlijk. Als je in december 12 adv dagen opneemt worden er maar 23-12=11 dagen loon uitbetaald. Ook is het loon variabel per maand. In de maand februari (20 werkbare dagen) wordt er dus minder loon uitbetaald dan in bv. in maart (23 werkbare dagen).
Wat voor contract heb jij?
 
Heeft iemand een idee of onderstaande de standaard opstelling is bij project sourcing/consultancy?

Bij mijn werkgever worden per maand alle gewerkte uren uitbetaald met een 40 uren week. Dit heeft als gevolg dat als ik adv dagen opneem deze dagen niet uitbetaald worden. Hierdoor is het opsparen van adv dagen zeer pijnlijk. Als je in december 12 adv dagen opneemt worden er maar 23-12=11 dagen loon uitbetaald. Ook is het loon variabel per maand. In de maand februari (20 werkbare dagen) wordt er dus minder loon uitbetaald dan in bv. in maart (23 werkbare dagen).
Worden jouw uren ook niet als overuren uitbetaald ineens? Dit wordt op ons kantoor zo gedaan, officieel 37,5u werkweek maar zij die 40u werkweek hebben krijgen gewoon hun overuren betaald... Weet niet of dat in 2023 nog zo het geval is maar in 2021 en 2022 waren daar ook nog Corona maatregelen voor om die overuren extra voordelig te laten uitbetalen (en zou dat dus zogezegd voordeliger zijn dan 37,5u betalen bij een 40u werkweek en die 2,5u als ADV dagen op te nemen).
 
Als het effectief een contract met bruto uurloon is, klinkt het logisch, maar misschien kan iemand zoals @JPV met meer expertise hierop antwoorden?
 
Ik heb daar best hard over onderhandeld en nu neemt de tussenpartij bijna niks meer. Maar ik heb al op projecten gezeten waar er 2 tussenpartijen waren waaronder 1 van de grote consultancybureaus. Daar werd in totaal meer dan het dubbel gefactureerd van wat ik kreeg...

Care 2 share welke tussenpartij er bij jou tussen zit? Mag via PB.

De loonkost bij een consultancy bedrijf is dan ook niet 100% van hun kost. Gemiddeld zit daar nog ~20% overhead op.
Grootste deel van de contracten werkt op Agoria index. En die zal dit jaar +/- 80% van de PC200 index zijn, aka ~8%. Dus dit komt best mooi uit momenteel.

Maw ... als de PC200 de loonkost met 10% omhoog duwt, moeten de rates met 8% omhoog om dezelfde marges te behouden.
Maw ... 8% indexeren is OK voor de meeste consultancy firms. 5-6% is een (meestal aanvaardbare) drop in marge.
Maw ... 11% indexatie (als ze het verkopen als "enkel indexatie") aanrekenen is uwe klant afzetten.

Wij gebruiken de CPI index voor onze contracten. Stond in december op 10,35%.

Dat laatste is trouwens een veralgemening waar ik niet meteen akkoord mee ben. Je hebt enerzijds de loonstijging via PC200 die je moet bekostigd krijgen, maar anderzijds stijgt je overhead soms wel met meer dan louter die PC200 percentages (huur gebouw, energie (voor gebouw maar ook serverparken e.d.), maar denk ook aan 3rd party software die je gebruikt en waar soms hogere stijgingen worden doorgerekend). Wij hadden bvb. vorig jaar Microsoft die een briefje stuurde om een verhoging van onze Azure subscriptions met +25% aan te kondigen. Take it or leave it. No way dat je dat in 1 jaar doorgerekend krijgt aan je eigen klanten.

Overigens is die CPI index nu eenmalig hoog en lijkt dat exorbitant, maar de voorbije 10 jaar was dat twee keer niks. Terwijl uw loonkost elk jaar wel makkelijk 5-6% stijgt (excl. indexaties), en je dat dus niet altijd doorgerekend krijgt op die manier. Vandaar dat wij steeds meer afstappen van die CPI index en een eigen index bepalen. Kan soms hoger zijn, soms lager, maar wel altijd fair met het oog op een gelijke marge. Levert wel meer discussies op :)
 
Terug
Bovenaan