Tarieven consultancy

Kan je ergens makkelijk de conversie maken van Dagrate => Brutoloon? Kwestie van zien als je je dagrate te weten komt als consultant hoeveel marge je werkgever neemt.
Dat is normaalgezien onmogelijk te berekenen. Je dagrate hangt af van de opdracht die je hebt en van de klant.
Langdurige opdrachten zijn vaak aan lagere rates dan korte opdrachten.
En de ene klant zal wat meer willen betalen dan de ander.

Als het volgens een formule zou moeten werken, zou je brutoloon ook moeten verlagen elke keer dat je bij een goedkopere klant zou zitten.
Daar wordt geen enkele werknemer gelukkig van ;)

Al die zotte bedragen hier, wat is zo de jobinhoud van een consultant?

Een consultant kan alles zijn. Marketing consultant, softwarepakket A consultant, softwarepakket B consultant, boekhoud consultant, ...
Daar weet ik dus niets mee eh, wat doet die dan? Software ontwikkelen? Achter een zijne rug staan en zeggen wat em moet doen?

Daar weet ik dus niets mee eh, wat doet die dan? Software ontwikkelen? Achter een zijne rug staan en zeggen wat em moet doen?
Is eigenlijk gewoon een fancy woord voor interimmer. Iemand die bij u een job (voor korte of lange termijn) komt uitvoeren maar niet vast in dienst is. Inhoudelijk kan dat eigenlijk eender wat zijn. Soms op (schijn)zelfstandige basis, soms via een andere bedrijf, een consultancybedrijf (aka interimkantoor).

Startende burgies krijgen bij ons en onze concurrenten ong. €2600 bruto met het typische consultancy pakket.

Nota moderator: afgesplitst van thread brutolonen
Lagen jullie lonen dan ook significant hoger (in de richting van een MBB) of pakte het bedrijf gigantische marges?
Nee, het waren absoluut geen MBB-lonen, hoewel er wel profielen bij zaten die bij MBB zouden kunnen werken. Een collega van mij had bv. een 2 year MBA van Harvard Business School. Het was pas achteraf, toen ik in een andere werkomgeving terechtkwam, dat ik ten volle besefte hoe intelligent iedereen daar was. Ik denk dat >50% van ons een IQ boven de 130 had.

Mijn startloon als handelsingenieur in 2015 was €2525 bruto. Burgies begonnen toen aan €2600 bruto, pas afgestudeerde PhD's aan €3100 bruto, steeds met een volledig consultancy-pakket (CAO90, individuele bonus, auto met tankkaart, nettovergoeding, maaltijdcheques, verzekeringen, iPhone, internet, ... ). Per dag dat je in het buitenland zat kreeg je ook nog een extra bedrag bij je brutoloon. Als senior consultant was dat bv. €100 bruto per dag extra.

Vertaald naar vandaag zal het startloon voor een burgie ongeveer €3200 bruto + full package zijn. Ver verwijderd van MBB-lonen dus.
De opslagen waren wel stevig te noemen. Ik ging elk jaar +-10% vooruit, en ik was eerder ondergemiddeld. De sterkste collega's kregen opslagen tot 25% per jaar.

Vanaf het manager niveau (niveau 5 van 9, grofweg 10 jaar anciënniteit of 15 jaar ervaring elders) kon je voordelig aandelen kopen, en bijna iedereen deed dat ook. Recent is het bedrijf voor een percentage verkocht aan een investeringspartner, en de mensen van de early days (>20 jaar anciënniteit) zijn door die transactie allemaal miljonair geworden.

Je vraag is dan ook enorm ruim. Consultant kan echt bijna alles zijn.
Een consultant kan software ontwikkelen, maar ook achter een zijn rug staan en zeggen wat em moet doen :p
Het is bijvoorbeeld niet altijd duidelijk of iemand een consultant is of een interne medewerker.

Is eigenlijk gewoon een fancy woord voor interimmer. Iemand die bij u een job (voor korte of lange termijn) komt uitvoeren maar niet vast in dienst is. Inhoudelijk kan dat eigenlijk eender wat zijn. Soms op (schijn)zelfstandige basis, soms via een andere bedrijf, een consultancybedrijf (aka interimkantoor).
Dat zijn ook weer specifieke consultants die soort van pseudo interimmer zijn. Dit geldt zeker niet voor allemaal.

Zeker niet allemaal, maar wel het merendeel.
Dan hangt het van af wat je verstaat onder interimmer. Iemand die evengoed vast zou kunnen aangeworven worden?
Of echt iemand die tijdelijk nodig is.
Want volgens mij is het eerste maar een kleine groep. De consultancy wereld is enorm groot en uitgebreid.

Is eigenlijk gewoon een fancy woord voor interimmer. Iemand die bij u een job (voor korte of lange termijn) komt uitvoeren maar niet vast in dienst is.
Dat klopt maar ik ben wel vast in dienst bij het consultancybedrijf hé. En er zijn regelmatig wel uitjes op kosten van het bedrijf.
Als ik morgen mijn C4 krijg, dan moeten ze mij iets meer dan 1 jaar opzegvergoeding betalen (6 maanden + 27 weken).

Het is dus niet zo, dat als morgen mijn contract stopt dat ik dan meteen op straat sta.

Het is dus niet zo, dat als morgen mijn contract stopt dat ik dan meteen op straat sta.
Nee, bedoel het vanuit het perspectief van de klant hè. Daar wordt je voor een bepaalde tijd ingehuurd, waarna het contract ofwel verlengd ofwel stopgezet wordt.

Dan hangt het van af wat je verstaat onder interimmer. Iemand die evengoed vast zou kunnen aangeworven worden?
Of echt iemand die tijdelijk nodig is.
Want volgens mij is het eerste maar een kleine groep. De consultancy wereld is enorm groot en uitgebreid.
Bwa, in IT wordt er heel vaak met het eerste model gewerkt hoor. Ik ben 12 jaar consultant geweest en nog nooit in projectmodus gewerkt. Bij de huidige klant hebben ze zelfs een specifieke term voor een consultant die eigenlijk een job van een interne doet...

Kameraad van mij krijgt ook al jaren €95 per uur maar wel omdat hij een van de weinige is die COBOL kent op hoog niveau. Je moet gewoon iets kunnen wat weinig andere kunnen. Anders ben je gewoon een van die 10 kandidaten en zal het €60 per uur zijn. Wat op zich niet slecht is.

Kameraad van mij krijgt ook al jaren €95 per uur maar wel omdat hij een van de weinige is die COBOL kent op hoog niveau. Je moet gewoon iets kunnen wat weinig andere kunnen. Anders ben je gewoon een van die 10 kandidaten en zal het €60 per uur zijn. Wat op zich niet slecht is.
Wat zijn zo nog "knelpunten" in de IT consulting waarvan je weet?

Mijn dagrate voor consultancy ligt tussen de 1500-1800 euro per dag :shy:. Dat zijn wel zelden projecten die langer dan 10 dagen duren.

95€ per uur voor een senior cobol programmeur is serieus onderbetaald. Die mannen gaan vlotjes over de €1000 dag.

Over de rates, ik ben ook al voor vanalles verkocht geweest. Korte termijn, redelijk hoog en wanneer het meer bodyshopping is is dat wat lager. Net ergens 7 jaar gezeten, begonnen als junior daar, en de account manager is er eigenlijk zelden in geslaagd om mijn tarief substantieel omhoog te krijgen. Terwijl ik daar de 2 laatste jaren wel lead was.

Nu naar een andere klant en zit ik aan 840€ per dag (8 uur). Denk dat dat een goeie 60% meer is dan hoeveel ze voor me vingen bij de vorige klant.

Terug
Bovenaan