Talenkennis laag: professoren trekken aan alarmbel

Het is dramatisch. Onze dochter gaat nu naar de instapklas en 8/10!!!! kan geen woord nederlands. Leerkracht moet zelfs een lijst met Marokkaanse woorden gebruiken om toch maar te kunnen communiceren met die kindjes...

Daarnaast heb ik ook totaal geen goed oog in hoe het in de volgende jaren invloed gaat hebben op onze dochter en de kwaliteit van de lessen.

De ouders weigeren om nederlands te spreken thuis en de juf moet het maar allemaal doen. Dan spreek ik nog niet over de rest van opvoeding die bij de meeste ook duidelijk al op niks trekt.

Zijn van plan in september naar een andere school te gaan waar toch wat meer ouders zitten met verantwoordelijkheidsgevoel.

Het is dramatisch. Onze dochter gaat nu naar de instapklas en 8/10!!!! kan geen woord nederlands. Leerkracht moet zelfs een lijst met Marokkaanse woorden gebruiken om toch maar te kunnen communiceren met die kindjes...

Daarnaast heb ik ook totaal geen goed oog in hoe het in de volgende jaren invloed gaat hebben op onze dochter en de kwaliteit van de lessen.

De ouders weigeren om nederlands te spreken thuis en de juf moet het maar allemaal doen. Dan spreek ik nog niet over de rest van opvoeding die bij de meeste ook duidelijk al op niks trekt.

Zijn van plan in september naar een andere school te gaan waar toch wat meer ouders zitten met verantwoordelijkheidsgevoel.
Je wordt wel sowieso aangeraden om je kinderen aan te spreken in je moedertaal, kwestie van ze geen fouten aan te leren. Maar als je beiden anderstalig bent moet je wel inzien dat een landstaal spreken noodzakelijk is en enige actie ondernemen voor je kinderen denk ik.

En daar wordt al de basis gelegd voor slechtere schoolresultaten in de basisschool en het is tevens een oorzaak voor het steeds maar dalende onderwijsniveau.
Is dat verschil in onderwijsniveau ook niet het gevolg van het optrekken van de schoolplicht naar 18 jaar. In mijn tijd was dat 15 jaar. Wie schoolmoe was destijds ging op zijn 15de werken in de bouw of ergens als leergast. Die geen zin meer hadden om te studeren konden het behoorlijk verzieken voor de rest van de klas. Eens in het 4de middelbaar waren wij verlost van die kerels. Nu moeten die tot 18 gaan en ik heb de indruk dat ze het niveau steeds meer hebben laten zakken om toch maar zoveel mogelijk een diploma middelbaar te laten behalen.

Toen ik in Gent en Antwerpen werkte kreeg ik ganse dagen Turkse/Marokkaanse/Albanese gasten over de vloer van boven de 20 jaar die amper volzinnen in het Nederlands konden spreken. Nochtans heel vaak in België geboren. Gewoon een vicieuze cirkel van ouders/familie die hun eigen taal blijven praten en binnen hun gemeenschappen blijven. Die kinderen troepen dan natuurlijk ook samen en dan horen die misschien voor het eerst Nederlands op hun 4 jaar als ze naar de kleuterschool gaan. Maar de seconde dat die terug buiten de schoolmuren zijn is dat weer constant Turks/Marokkaans/Albanees/...

Trek dat als leerkracht maar eens recht.

Vrienden van ons hebben een zoontje in de tweede of derde kleuterklas en die komt hele dagen thuis met Franse en Arabische woordjes aangezien bijna alle kindjes uit zijn klas in die talen tegen elkaar communiceren op de speelplaats...

Je wordt wel sowieso aangeraden om je kinderen aan te spreken in je moedertaal, kwestie van ze geen fouten aan te leren. Maar als je beiden anderstalig bent moet je wel inzien dat een landstaal spreken noodzakelijk is en enige actie ondernemen voor je kinderen denk ik.

Ja ik zeg niet dat ze hun moedertaal niet mogen leren ofzo, maar geen enkel woord nederlands spreken. Ze gaan er maar vanuit dat de juf/school alles aan leert en zijt maar zeker als de punten laag zijn zal het zeker niet aan hun zelf liggen. Heb medelijden met die leerkrachten in zo een scholen.

Vrienden van ons hebben een zoontje in de tweede of derde kleuterklas en die komt hele dagen thuis met Franse en Arabische woordjes aangezien bijna alle kindjes uit zijn klas in die talen tegen elkaar communiceren op de speelplaats...

Ja daar hebben wij dus ook schrik voor, dus willen ze daar eigenlijk snel weg in september en gaan kijken in de meer 'elite' school (wat eigenlijk neer komt op een school waar nog wel nederlands gesproken word op de speelplaats). We vinden de leerkracht van haar huidig klasje heel tof, maar de rest van haar klasje...

als ik dan mijn jeugd herinner met vriendjes gaan spelen op hun verjaardag etc... dat zie ik hier niet gebeuren met mensen die duidelijk een andere visie hebben ivm opvoeding van hun kinderen.

Nicht van mij is leerkracht in lagere (zwaar multiculturele) school en die zegt ook dat de kinderen daar allemaal met zo een marokkaans accent praten 'BRO dit , bro dat blablabal"... Ik zou dat persoonlijk verschrikkelijk vinden als ik die van ons zo zou horen praten.

Toen ik in Gent en Antwerpen werkte kreeg ik ganse dagen Turkse/Marokkaanse/Albanese gasten over de vloer van boven de 20 jaar die amper volzinnen in het Nederlands konden spreken. Nochtans heel vaak in België geboren. Gewoon een vicieuze cirkel van ouders/familie die hun eigen taal blijven praten en binnen hun gemeenschappen blijven. Die kinderen troepen dan natuurlijk ook samen en dan horen die misschien voor het eerst Nederlands op hun 4 jaar als ze naar de kleuterschool gaan. Maar de seconde dat die terug buiten de schoolmuren zijn is dat weer constant Turks/Marokkaans/Albanees/...

Trek dat als leerkracht maar eens recht.
Mijn vrouw kwam in de inburgeringscursus vrouwen tegen die hier met een Belg getrouwd waren...maar die man sprak dan ook geen enkele landstaal. Dus de vrouw, recht uit het buitenland en met verplichting een A2 te halen in NL, ging dan beter Nederlands kunnen dan de man die hier geboren was.

Ja ik zeg niet dat ze hun moedertaal niet mogen leren ofzo, maar geen enkel woord nederlands spreken. Ze gaan er maar vanuit dat de juf/school alles aan leert en zijt maar zeker als de punten laag zijn zal het zeker niet aan hun zelf liggen. Heb medelijden met die leerkrachten in zo een scholen.
Ik doel er gewoon op dat je als iemand die zelf het NL niet machtig is, moeilijk NL kan spreken tegen je kinderen omdat je ze zo ook fouten aanleert. Dat wordt gewoon afgeraden zover ik weet. Daar zit ook gewoon het probleem van marginaliteit natuurlijk, een koppel rijke expats zal wel voldoende het belang inzien van allerhande activiteiten + kleuterschool in het NL (of helemaal voor een Europese school gaan).

Nicht van mij is leerkracht in lagere (zwaar multiculturele) school en die zegt ook dat de kinderen daar allemaal met zo een marokkaans accent praten 'BRO dit , bro dat blablabal"... Ik zou dat persoonlijk verschrikkelijk vinden als ik die van ons zo zou horen praten.
Als ze buiten hun jongerentaaltje deftig kunnen spreken en goed onderwezen worden is dat wel maar een klein probleem hé. Uiteindelijk is dat gewoon omdat oudere broers ofzo elkaar met "bro" aanspreken. Onze kinderen gaan altijd anders spreken dan hoe wij spraken uiteindelijk, ik sprak ook plots in een half-dialect-half-jongerentaaltje van een andere gemeente.

Laatst bewerkt:

Dus jij kan aan een instappertje al "duidelijk" zien dat hun opvoeding "op niks trekt"?

:thumb:

Tja, dat is het gevolg van de "overdiversiteit" van scholen. Er moet een 'gezonde' mix zijn in (kleuter)scholen, maar wanneer de klas eerder een 'vreemde' monocultuur is (die onderling ook gewoon de taal blijven spreken die ze thuis al spreken), zoals in de meeste grootsteden, dan kweek je een generatie van analfabeten. Ben ik blij dat mijn ouders mij en mijn zussen naar een redelijk witte school hebben gestuurd, want toen wij nog klein waren werd er hier thuis ook quasi geen Nederlands (of Frans) gesproken.

Tja, dat is het gevolg van de "overdiversiteit" van scholen. Er moet een 'gezonde' mix zijn in (kleuter)scholen, maar wanneer de klas eerder een 'vreemde' monocultuur is (die onderling ook gewoon de taal blijven spreken die ze thuis al spreken), zoals in de meeste grootsteden, dan kweek je een generatie van analfabeten. Ben ik blij dat mijn ouders mij en mijn zussen naar een redelijk witte school hebben gestuurd, want toen wij nog klein waren werd er hier thuis ook quasi geen Nederlands (of Frans) gesproken.
Ja ik voel me als ouder ook schuldig en verantwoordelijk daarover. Al is het dit jaar wel een stuk 'erger' dan de jaren ervoor als ik puur naar klas fotos kijk. En dit op alle scholen die we hebben bezocht.

Dit is dan nog een christelijke school, die openbare school paar 100 meter verder... tja daar waan je je in een ander land.

Lijkt mij onthutsend, maar vooral de verantwoordelijkheid van de ouders. Enkel en alleen als je eerstegeneratiemigrant bent heb je een excuus om het Nederlands niet perfect te beheersen, maar tweedegeneratie of later, geen enkel excuus. Taal is een van de belangrijkste manieren om een geslaagde integratie te bewerkstelligen.

Plus het vermindert ook de kans op concentratiescholen. Wie wil er nu zijn kind sturen naar een school waar 30% -of meer- van de leerlingen het Nederlands niet goed beheert...

Blij dat Weyts de wind van voren krijgt met zijn voorstellen.

Stimuleren om Nederlands te leren: akkoord
Mensen nog wat dieper in de stront duwen: niet akkoord

Edit mod: taalgebruik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ik voel me als ouder ook schuldig en verantwoordelijk daarover. Al is het dit jaar wel een stuk 'erger' dan de jaren ervoor als ik puur naar klas fotos kijk. En dit op alle scholen die we hebben bezocht.

Dit is dan nog een christelijke school, die openbare school paar 100 meter verder... tja daar waan je je in een ander land.

Dat is een grootstedelijke evolutie die je niet kan tegenhouden. Alleen zijn de scholenkoepels & co blijkbaar blind voor de nadelen op de lange termijn daarvan. Als ik terugkijk naar de situatie in mijn toenmalige lagere school (in een randgemeente van Antwerpen), en ik vergelijk dat met vorig jaar (toen ik er eens was voor een soort van 'reünie'), dan is dat dag en nacht verschil. Toen ik er zat (midden jaren '00) waren er, buiten mij/m'n zussen en een paar anderen, quasi geen kindjes zonder een Belgische afkomst. Nu zijn de autochtone kindjes een kleine minderheid geworden, en zijn het grotendeels kindjes van Turkse/Maghrebijnse afkomst. Dus op pakweg anderhalf decennium kan er blijkbaar heel veel gebeuren op demografisch vlak.

Hoe je dat moet aanpakken, geen idee. Ik denk dat ze, zeker in grootsteden, toch wel moeten beginnen werken met een soort van 'limiet' op anderstalige kindjes (maar anderzijds ook wel met een zeker minimum, zodat er gezonde spreiding is). Al vrees ik dat zoiets moeilijk realiseerbaar gaat zijn: de rechterzijde gaat dat misbruiken om "vreemden" te weren, en de linkerzijde gaat hun fifthy shades van "dat is racisme" bovenhalen (al is er hoop met realistische figuren zoals Conner Rousseau). Meertaligheid en in contact komen met 'anderen' is een verrijking, maar die monocultuur in vele grootsteden is iets wat de maatschappij hoe langer hoe meer aan het vergiftigen is. Je moet assimilatie sowieso voorkomen, maar de bare minimum moet echt wel zijn dat iedereen de gemeenschappelijke taal (en liefst talen) heel goed onder de knie heeft, en met hoe ze het blijven aanpakken gaat dat niet lukken.

Ik zou als leerkracht eerlijk gezegd ook niet voor een klas willen staan waar 80% van mijn leerlingen in de klas tegen elkaar zit te praten in een taal die ik niet versta. Dat veel leerkrachten in de centrumsteden er de brui aan geven is toch ook logisch dan. Ik heb het al enkele keren gezegd maar we zijn volop bezig met de weg vrij te maken voor privé scholen waarbinnen je dan ook nog zal kunnen kiezen tussen 'instap' en 'elitair'. De meeste leerkrachten zullen weggesnoept worden door deze scholen die betere voorwaarden kunnen bieden en hun eigen verlofregeling kunnen uitwerken. Wie geluk heeft en kapitaalkrachtig genoeg is kan zijn kinderen al van de basisschool (of wie weet zelfs kleuter) naar deze privé scholen sturen, wie pech heeft komt in het reguliere onderwijs terecht. Dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat de hogescholen en universiteiten ook op niveau blijven.

Ik zou als leerkracht eerlijk gezegd ook niet voor een klas willen staan waar 80% van mijn leerlingen in de klas tegen elkaar zit te praten in een taal die ik niet versta. Dat veel leerkrachten in de centrumsteden er de brui aan geven is toch ook logisch dan.
Dat ze onderling iets anders praten: who cares? Het probleem is wanneer de communicatie met de leerkracht niet gaat en/of je gewoon geen kennis deftig kan overbrengen omdat ze woordenschap niet kennen.
Ik heb het al enkele keren gezegd maar we zijn volop bezig met de weg vrij te maken voor privé scholen waarbinnen je dan ook nog zal kunnen kiezen tussen 'instap' en 'elitair'. De meeste leerkrachten zullen weggesnoept worden door deze scholen die betere voorwaarden kunnen bieden en hun eigen verlofregeling kunnen uitwerken. Wie geluk heeft en kapitaalkrachtig genoeg is kan zijn kinderen al van de basisschool (of wie weet zelfs kleuter) naar deze privé scholen sturen, wie pech heeft komt in het reguliere onderwijs terecht. Dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat de hogescholen en universiteiten ook op niveau blijven.
Universiteiten laten een hond met een hoed op starten in burgerlijk ingenieur (tot er een bindende proef komt opnieuw, een ingangsexamen 2.0 dus), dat is hoe ons hoger onderwijs werkt. Je kan niet hopen dat het niveau hetzelfde blijft als dat bij de instroom zakt denk ik.

Dat ze onderling iets anders praten: who cares? Het probleem is wanneer de communicatie met de leerkracht niet gaat en/of je gewoon geen kennis deftig kan overbrengen omdat ze woordenschap niet kennen.
Zou jij het aangenaam vinden als je leerlingen in de klas tegen elkaar bezig zijn in een vreemde taal en het mogelijks over jou gaat terwijl je er geen bal van snapt?

Universiteiten laten een hond met een hoed op starten in burgerlijk ingenieur (tot er een bindende proef komt opnieuw, een ingangsexamen 2.0 dus), dat is hoe ons hoger onderwijs werkt. Je kan niet hopen dat het niveau hetzelfde blijft als dat bij de instroom zakt denk ik.

Dat ze op school onderling Berbers praten gaat de integratie inderdaad bevorderen ja. Niet dat ik nog integratie van bepaalde bevolkingsgroepen geloof maar soit.

De nuance is weer ver te zoeken hier, as usual :]
Ik ben geen expert op onderwijsvlak, maar academici die al jaren onderzoek doen naar kinderen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken, schieten (uiteraard) het voorstel van Ben Weyts af. Ze schieten zijn KOALA-test trouwens ook af, al van voor de invoering.
Want, als je alles wetenschappelijk gaat analyseren, is de thuistaal niet eens zo problematisch. Zie ook:
Maar Weyts loopt natuurlijk zijn onderwijsmaatje (excuus: cognitief psycholoog die graag een gerangschikte onderwijsmaatschappij nastreeft) Wouter Duyck achterna en wat is er nu makkelijker (en populistischer) dan het schieten op anderstaligen? We leven tenslotte in Vlaanderen waar quasi 50% van de inwoners Vlaamsch wil horen, en niks anders!

Terug
Bovenaan