Maar je focust zeer hard op dat dubben, terwijl ik de indruk krijg dat dit toch eerder een nevenfactor is. Om dan statements te doen zoals:Zeg ik toch ook in dezelfde post. Maar als jij pas een vreemde taal hoort vanaf je 12 jaar, dan heb je gewoon 10 jaar achterstand.
Of ga jij er echt van uit dat de "Belgen en hun superieure taalkennis" door ons onderwijs komt? Ik denk het niet.
Ik zou het onderwijs ook wel gewoon als factor zien hoor, of leren ze in die andere landen ook allemaal een 2de taal vanaf het 3de of 5de leerjaar, een 3de vanaf het 2de middelbaar, en soms nog een 4de vanaf het 5de? En dan zwijg ik nog over het (ondertussen dalend zeker) belang van de "Latijnse" richtingen en soms zelfs nog Grieks-Latijn.
De cijfers zullen wel zijn wat ze zijn, maar ik zie bij de universiteitsstudenten nu toch ook wel dat de Engelstalige opleidingen aan belang winnen. En het niveau van het Engels dat ik daar hoor is, door de band genomen, het hoogst bij Vlamingen (van de mensen die niet Engels als moedertaal hebben, uiteraard).
Wat natuurlijk iets helemaal anders is dan het "niveau" bij de brede bevolking. Daar heb je ongetwijfeld heel wat jongeren die zichzelf tweetalig achten en niet verder komen dan wat Amerikaans semi-slang uit hun favoriete serie.
. Maar als jij pas een vreemde taal hoort vanaf je 12 jaar, dan heb je gewoon 10 jaar achterstand.

)
. Ge begint met een filmpje van PBS spacetime en voor je het weet ben je bezig aan stanford lectures van leonard susskind. Toegegeven die laatste gaat los over mijn hoofd.