Systeem voor Plex (NUC?)

Amai, de storage prijzen zijn ook serieus de hoogte in gegaan. Dacht mij nog es een nieuwe NAS te kopen.

Idem, Waarvoor heb jij geopteerd ;) als nieuwe NAS?

Triestig toch. De mining-craze had nog een "realistisch" einde vond ik indertijd... Iedereen gaat beginnen minen, dus het zal onvermijdelijk minder rendabel worden en mensen gaan stoppen met alle GPU's op te kopen.

Nu is het de beurt aan RAM, harde schijven(en opnieuw GPU's?) en ik kan het einde van de AI craze niet zien, ook al hoor je dat het een bubbel is die onvermijdelijk zal barsten.

Ik verwacht dat alles waar processoren en derivaten van de andere zaken (geheugen) in verwerkt zijn ook onderhevig gaan zijn aan een opwaartse prijsdruk (telefoons, tablets, handhelds,...).
Wat dus ook een impact zal hebben op gpu's.

Idem, Waarvoor heb jij geopteerd ;) als nieuwe NAS?

Ik verwacht dat alles waar processoren en derivaten van de andere zaken (geheugen) in verwerkt zijn ook onderhevig gaan zijn aan een opwaartse prijsdruk (telefoons, tablets, handhelds,...).
Wat dus ook een impact zal hebben op gpu's.

Ne Synology, as usual. Met min 4 disc bay voor raid 5. Raid 6 met deze prijzen en gewenste disksize is nog duurder.

Mijn volgende zal ook een Synology zijn.
Heb nu al ff een DS418 en ben er nog altijd heel content van. Die Download Manager app voor Android is het gemakkelijkste dat ze ooit hebben bedacht. Helaas heeft UGreen dat niet.

Tenzij ik 15TB aan capaciteit kan toveren om alles over te zetten naar een ander merk. Schijven nog eens dubbel aankopen, kost gemakkelijk €1000 meer.

Mijn volgende zal ook een Synology zijn.
Heb nu al ff een DS418 en ben er nog altijd heel content van. Die Download Manager app voor Android is het gemakkelijkste dat ze ooit hebben bedacht. Helaas heeft UGreen dat niet.

Tenzij ik 15TB aan capaciteit kan toveren om alles over te zetten naar een ander merk. Schijven nog eens dubbel aankopen, kost gemakkelijk €1000 meer.

Is echt zot he. Ik zat aan sebiet 1600 euro voor de discs alleen, en dan nog es de behuizing aan 600 eurokes.

Is echt zot he. Ik zat aan sebiet 1600 euro voor de discs alleen, en dan nog es de behuizing aan 600 eurokes.
Echt ni normaal. Heb in 2018 mijn DS418 met 4x 6TB Ironwolfs gekocht. Schijven toen waren per stuk €200.

Eens je in het Synology Ecosysteem zit hang je er aan vast. Op zich nooit problemen gehad met Synology.

Ben al blij dat ze met DSM 7.3 die HDD restricties er af hebben gehaald met de DSX25+ modellen.

Goeie aan (Synology) SHR is dat je geleidelijk aan je schijven kan upgraden.

Ik las dat je bij ugreen kan starten met 1 harde schijf en daarna naarmate je schijf per schijf toevoegt die kan uitbreiden van basis naar raid 1 en raid 5.

Waarna je dan de harde schijven die je had kan verkopen voor nieuwe of deze kan gebruiken naast die 1ne nieuwe die je gekocht hebt.

Ik las dat je bij ugreen kan starten met 1 harde schijf en daarna naarmate je schijf per schijf toevoegt die kan uitbreiden van basis naar raid 1 en raid 5.

Waarna je dan de harde schijven die je had kan verkopen voor nieuwe of deze kan gebruiken naast die 1ne nieuwe die je gekocht hebt.
Je moet wel gelijke HDD's gebruiken, anders zit je alsnog in de problemen. Of je zou UGOS (native OS van Ugreen) er van moeten gooien en UNAS oid gebruiken die wel verschillende HDD's ondersteunt. Maar verschillende HDD's gebruiken wordt sowieso afgeraden lees ik regelmatig.

Maar met de hype voor AI achtte ik het aannemelijk dat de prijs van harde schijven en electronica komend jaar en het jaar erop gaat stijgen. Waardoor ik dacht dat het beste nu de trekker overhaalde... ipv een paar maand of zo nog af te wachten.
Die HDD's zullen wellicht eventjes een piek zijn. Want het is vooral RAM en SSD die door AI bedrijven gebruikt worden en daardoor gigantisch in prijs stijgen.
De WD RED Plus die ik kocht zijn trouwens niet zo hard gestegen sinds september.

Hetzelfde merk en type is aangeraden in een RAID, maar liefst wel uit verschillende batches (om gelijk falen wat in te perken).
De 2e schijf die je toevoegt, voegt geen snelheid en geen ruimte toe, maar wel tolerantie tegen 1 disk die uitvalt. Vanaf de 3e disk begin je snelheid (omw striping) en extra ruimte te krijgen, terwijl je de 1-schijf fout-tolerantie behoudt. 1 10TB disk geeft 10TB riskante, usable space. 2 10TB disks geven 10TB redundantie space. 3 10TB's geven 20TB redundante space.

Ben wat aan het spelen met die jellyfin. Maar kreeg mijn server niet gekoppeld aan mijn TV. Hij kon geen toegang maken met de server. Ondertussen plex opgezet en dat draait als een zonnetje. Ga dat in de loop van de week nog eens opnieuw proberen.

Ander probleem is dat ik niet sneller dan 110mb/s kan transfereren tussen mijn PC en mijn NAS. NVME in de PC, x18 exos in de NAS. Die zou dus normaliter een 200mb/s moeten kunnen halen (al dan niet tranfereren van nvme naar NVME of van harde schijf naar NVME). En mijn netwerk zou dat ook moeten aankunnen. Ofwel is er een instelling in de deco x50 waardoor de poort beperkt is en wordt. Al vind ik daar niets van terug in mijn instellingen. Mijn ubiquiti unifi had de pijp aan maarten gegeven een tijdje geleden en met die haalde ik zonder issue 200+mb/s toen ik mijn data transferereerden van mijn oude PC naar mijn nieuwe PC...
Bekabeling kan het niet aan liggen want dat is dezelfde. Dus voorlopig lijkt het mij dat het een bottleneck is van de harde schijf. Nog even afwachten...

Al was ik aan het zoeken naar readarr, radarr en ... maar denk dat ik er mij dieper in moet gaan inlezen om dat deftig werkend te krijgen. Al was plex mediaserver actief krijgen iets moeilijker dan jellyfin.
Feit dat het geen nativeapps zijn met deftige, noob en idiotproof integratie is toch wel spijtig. Ben blij dat ik gekozen heb voor een uitgewerkte oplossing ipv met een freenas oplossing. Ik ging mij gegarandeerd irriteren aan de opzet daarvan. Het feit dat dit vanuit de box werkt is een mooi ding.

Voorlopig heeft mijn NAS nog niet meer dan 50% CPU belasting gehaald, terwijl die aan het transcoderen was. Dus een zwaardere was zoals gedacht niet strikt gezien noodzakelijk op het eerste zicht.

100-110MB/s (megaBYTE per seconde) is hetzelfde als 1 gigaBIT. 1 Byte zijn 8 bits. Netwerksnelheden worden meestal in Mbps (bit) uitgedrukt, transfers vaak in MB/s (byte)

Voor sneller dan 1gigabit transfer moet elk netwerkonderdeel, de NIC in je pc, de switches en/of ingebouwde switch in je router, alle kabels en je NAS multi gig transfers ondersteunen. Na 1Gb komt 2.5, dan 5 en uiteindelijk 10Gb. 2.5 en 5g gaat vaak over bestaande kabel. 10 is veel moeilijker om te retrofitten.

Een HDD kan normaal 180-230MB/s aan, afhankelijk van het type schijf en het type data (grote bestanden gaan sneller dan veel kleintjes). 100-110MB/s lijkt op een gigabit bottleneck. Ik zou eerst je netwerk eens nakijken.

Als je NAS een quicksync cpu heeft, gaat die cpu niet spiken. Daar zit een dedicated stukje hardware in dat purpose built is om te transcoden. Dat zit mee in de cpu gebakken, maar is eigenlijk een apart onderdeel waardoor de cpu gewoon zijn andere cpu-taken zoals trafiek doorsturen kan blijven doen zonder extra belast te worden.

100-110MB/s (megaBYTE per seconde) is hetzelfde als 1 gigaBIT. 1 Byte zijn 8 bits. Netwerksnelheden worden meestal in Mbps (bit) uitgedrukt, transfers vaak in MB/s (byte)

Voor sneller dan 1gigabit transfer moet elk netwerkonderdeel, de NIC in je pc, de switches en/of ingebouwde switch in je router, alle kabels en je NAS multi gig transfers ondersteunen. Na 1Gb komt 2.5, dan 5 en uiteindelijk 10Gb. 2.5 en 5g gaat vaak over bestaande kabel. 10 is veel moeilijker om te retrofitten.

Een HDD kan normaal 180-230MB/s aan, afhankelijk van het type schijf en het type data (grote bestanden gaan sneller dan veel kleintjes). 100-110MB/s lijkt op een gigabit bottleneck. Ik zou eerst je netwerk eens nakijken.

Als je NAS een quicksync cpu heeft, gaat die cpu niet spiken. Daar zit een dedicated stukje hardware in dat purpose built is om te transcoden. Dat zit mee in de cpu gebakken, maar is eigenlijk een apart onderdeel waardoor de cpu gewoon zijn andere cpu-taken zoals trafiek doorsturen kan blijven doen zonder extra belast te worden.

Ach ja, zal mij dan ergens vergist hebben.
ik doelde gewoon dat als ik met docker 2 apps draaide (vb plex en jellyfin mediaserver samen met docker algemeen) dan zat ik aan 50% belasting. En dat schommelde dan tussen 40 en 50%. Als ik enkel plex of jellyfin draaide dan zat die aan 20%. Als ik transcodeerde dan zat het eerder tegen de hogere kant van die 50% of bij 20% eerder tegen de 30 - 34%.
De N100 zou een quicksync CPU zijn maar ik dacht verstaan te hebben dat bij plex je die betaalde versie moet hebben om het te doen laten werken. We zien wel ;).

Nog een andere vraagje : kent iemand deze firma:

Leek het vroegere MaxICT te zijn. Dus zou wel betrouwbaar moeten zijn. Maar twijfelde...

Een N100 heeft inderdaad een quicksync instructieset. Die gaat de meest courante, maar niet alle transcoding op zich nemen. Als je heel exotische bronformaten hebt kan het zijn dat die niet werkt. Ook audio gaat niet via QSV, maar via de reguliere cpu.

Als je in een container werkt, moet je ook passthrough opzetten want anders heeft die container geen toegang tot QSV. Bij plex is HW transcoding inderdaad gated achter de betalende versie. Als je die hebt kan je zien of een transcode HW transcode gebruikt...

Sorry dat ik dit topic even kaap maar de vraag is te klein om een nieuw topic te starten.

Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe NAS maar het enige dat die gaat moeten doen is Plex voeden met videobestanden.

Maar Plex zelf gaat op mijn HTPC draaien en niet op de NAS. Spelen de specs van de NAS dan een rol? CPU, RAM,…? Nee toch hé? Of wel?

Sorry dat ik dit topic even kaap maar de vraag is te klein om een nieuw topic te starten.

Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe NAS maar het enige dat die gaat moeten doen is Plex voeden met videobestanden.

Maar Plex zelf gaat op mijn HTPC draaien en niet op de NAS. Spelen de specs van de NAS dan een rol? CPU, RAM,…? Nee toch hé? Of wel?
Eigenlijk niet

Ik zou geen anemische cpu nemen (genre Synology J-series), en ook niet lager als 2GB ram gaan, maar verder is quasi elk type ok.
Eén 4K stream vergt ongeveer 40mbps, dat kan quasi elke NAS vlot aan.

Nee, boeit niks dan. En zelfs al is het een traag machien, zolang uw client direct play kan, is het geen probleem.
Het is maar als je gaat transcoden, dat je een zware hardware nodig hebt.

Ik gebruik nu Infuse op AppleTV en die speelt alles in direct play af. Vroeger had ik Plex op de ShieldTV en binnen een HTPC met Kodi en dat was ook geen issue. Als ik Plex zelf op de AppleTV gebruik i.p.v. Infuse, is het een drama met sommige bestanden.

Terug
Bovenaan