Syrische asielzoeker steekt 4 kinderen neer

In dit geval zou ik ook gewoon de loop op zijn gegaan. Het is een heel verschil om tegenover een boom van een kerel of iemand met een mes terecht te komen. Dat heet inschatting.
En vooral het 'waarom' is toch ook niet onbelangrijk.

Er wordt hier ook het voorbeeld gegeven van overvallen te worden. De enige verstandige keuze is dan gewoon je portefeuille afgeven natuurlijk, want waarom zou je daar je leven voor riskeren? Idem met een overval bij je thuis, waarbij je ook nog eens het leven van je vrouw/man/kinderen op het spel kan zetten (voor een laptop, gsm, geld, ...).

Ook bij je aanvaring met hooligans is er geen enkele reden om wél die confrontatie aan te gaan.


Dat is anders als andere personen aangevallen worden en hun leven sowieso al op het spel staat. Dan draait het niet louter om een wel/niet verstandige beslissing.

Gewoon hopen dat je zo'n situatie niet meemaakt. Hoe je als mens zou reageren hangt van meerdere factoren af natuurlijk (heb je bv. nog je eigen kinderen/vrouw/man bij).

Ik hoop in ieder geval dat ik in zo'n situatie ofwel te hulp schiet, ofwel mensen in veiligheid breng, en niet gewoon... begin te filmen :unsure: (van dat laatste ben ik eigenlijk wel zeker dat ik dat niet ga doen :tongue: )
 
Testoteron daalt al jaaaaren in de Westerse wereld. Dat zijn gewoon feiten, niet nodig om daar een politieke discussie van te maken.
Hoe dit komt is minder duidelijk .....levensstijl, opvoeding, vervuiling in de leefomgeving ?
Alleszins een kwalijke evolutie.
Oké, laat die "feiten" dan maar eens zien, zeker?

En dan zou ik graag willen zien dat er zo'n significante daling is in het testosterongehalte in de hele Westerse wereld dat dat ook een impact zou hebben op het Bystander Effect, of zelfs ook maar enige mate van zelfverdediging. Want hoewel er mogelijk een kleine daling is, is die algemeen en niet individueel. Als we als gemeenschap bijvoorbeeld een veel hoger BMI hebben, zal het testosterongehalte dalen. Dat wil echter niet zeggen dat er alleen mensen met een hoog BMI rond die messenzwaaier stonden. Gemiddeld zijn we 1m78, maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar exact 1m78 is. Verder weet je niet wat het effect van testosteron op zelfverdediging is. Ik vind het een beetje slaan in het wilde weg, en vooral het idee van altright propageren: de witte man moet weer fier staan met de borst vooruit, en weerwerk bieden tegen de niet-witte niet-autochtoon.
 
Oké, laat die "feiten" dan maar eens zien, zeker?

En dan zou ik graag willen zien dat er zo'n significante daling is in het testosterongehalte in de hele Westerse wereld dat dat ook een impact zou hebben op het Bystander Effect, of zelfs ook maar enige mate van zelfverdediging. Want hoewel er mogelijk een kleine daling is, is die algemeen en niet individueel. Als we als gemeenschap bijvoorbeeld een veel hoger BMI hebben, zal het testosterongehalte dalen. Dat wil echter niet zeggen dat er alleen mensen met een hoog BMI rond die messenzwaaier stonden. Gemiddeld zijn we 1m78, maar dat wil niet zeggen dat iedereen daar exact 1m78 is. Verder weet je niet wat het effect van testosteron op zelfverdediging is. Ik vind het een beetje slaan in het wilde weg, en vooral het idee van altright propageren: de witte man moet weer fier staan met de borst vooruit, en weerwerk bieden tegen de niet-witte niet-autochtoon.

Ik heb het even aan chat-GPT gevraagd en de wetenschappelijke evidentie voor dalende testosteron levels is er wel degelijk hoor:

  • Temporal trends in sperm count: a systematic review and meta-regression analysis" (2017)
  • Secular Decline in Male Testosterone and Sex Hormone Binding Globulin Serum Levels in Danish Population Surveys" (2011)
  • Temporal trends in male reproductive health: a systematic review and meta-regression analysis" (2011)
Of dat een direct effect heeft op het Bystander Effect weet ik niet, maar het is wel zo hoge testosteronwaarden correloren met meer agressiviteit en risicozoekend gedrag. Dan lijkt het me daarom een logische conclusie dat iemand met meer testosteron eerder de agressor te lijf zal gaan dan iemand met minder testosteron.
 
Ik heb het even aan chat-GPT gevraagd en de wetenschappelijke evidentie voor dalende testosteron levels is er wel degelijk hoor:

  • Temporal trends in sperm count: a systematic review and meta-regression analysis" (2017)
  • Secular Decline in Male Testosterone and Sex Hormone Binding Globulin Serum Levels in Danish Population Surveys" (2011)
  • Temporal trends in male reproductive health: a systematic review and meta-regression analysis" (2011)
Of dat een direct effect heeft op het Bystander Effect weet ik niet, maar het is wel zo hoge testosteronwaarden correloren met meer agressiviteit en risicozoekend gedrag. Dan lijkt het me daarom een logische conclusie dat iemand met meer testosteron eerder de agressor te lijf zal gaan dan iemand met minder testoseron.
Chat-GPT rijgt woordjes aan elkaar die vaak na elkaar staan. Betekenis, begrip, relevantie en inhoud zijn hem vreemd, laat staan wetenschappelijke evidentie. Zonder links weet je echt nog niks.

Zo weet ik bijvoorbeeld van een paar studies door een vorige keer dat dit argument werd aangehaald: https://www.urologytimes.com/view/testosterone-levels-show-steady-decrease-among-young-us-men

Die geeft zelf al aan dat het vaak ook gaat om een algemene daling omdat we als volk ouder worden: gemiddeld veel ouderen in je sample = gemiddeld veel met minder testosteron = testosteron"daling". Maar je eerste zinnetje gaat over sperm count. Gaan we nu ook al sperm count linken aan mogelijkheid om in te grijpen? Dan wordt het wel heel erg bro-science. Het ging over testosteron.

Je "logische" conclusie over het verschil in testosteron dat eventueel een verschil in spermaproductie kan veroorzaken, maakt nog niet dat je de studie ineens kunt uitbreiden naar het feit dat een lage spermaproductie = een lage agressiviteit. Ik durf te wedden dat geen enkel van je artikels die link maakt. En het feit dat het genoeg zou dalen om meetbaar te zijn, betekent nog niet dat het genoeg daalt om ook effect te hebben op de agressie. Laat staan zelfverdediging, waar andere mechanismes dan agressie ook werken.

Maar blijkbaar zijn het "gewoon feiten", dus ik zou het wel eens willen zien.
 
Die geeft zelf al aan dat het vaak ook gaat om een algemene daling omdat we als volk ouder worden: gemiddeld veel ouderen in je sample = gemiddeld veel met minder testosteron = testosteron"daling". Maar je eerste zinnetje gaat over sperm count. Gaan we nu ook al sperm count linken aan mogelijkheid om in te grijpen? Dan wordt het wel heel erg bro-science. Het ging over testosteron..
Er zijn dacht ik wel aanwijzingen dat ook binnen gelijke leeftijdsgroepen er een daling is met vroeger, maar zoals ik al in mijn vorige post zei kan je daar wel enkele kanttekeningen bij maken.

Sowieso is dat linken aan een bystander effect extreem kort door de bocht.
 
Ik heb het even aan chat-GPT gevraagd en de wetenschappelijke evidentie voor dalende testosteron levels is er wel degelijk hoor:

  • Temporal trends in sperm count: a systematic review and meta-regression analysis" (2017)
  • Secular Decline in Male Testosterone and Sex Hormone Binding Globulin Serum Levels in Danish Population Surveys" (2011)
  • Temporal trends in male reproductive health: a systematic review and meta-regression analysis" (2011)
Of dat een direct effect heeft op het Bystander Effect weet ik niet, maar het is wel zo hoge testosteronwaarden correloren met meer agressiviteit en risicozoekend gedrag. Dan lijkt het me daarom een logische conclusie dat iemand met meer testosteron eerder de agressor te lijf zal gaan dan iemand met minder testosteron.
Bij ChatGTP is, zoals Loser zegt, de vraagstelling héél belangrijk.

Mijn vraag was deze:
Are there studies which can claim an increase, decrease or no change in testosteron levels?
Het antwoord:
ChatGTP zei:
Yes, there have been several studies conducted to investigate changes in testosterone levels over time. These studies have examined different populations, age groups, and time periods to assess potential trends. I'll provide an overview of some key findings below:

Decrease in testosterone levels:

A study published in the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism in 2007 reported a decline in testosterone levels in American men over a 20-year period (1987-2004). The study observed a 1.2% decrease in testosterone levels per year on average.
Another study published in the same journal in 2020 analyzed testosterone levels in Danish men over a span of 38 years (1977-2016) and found a significant decline in total testosterone levels during this period.
Increase in testosterone levels:

In contrast to the above findings, a study published in the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism in 2020 examined testosterone levels in a large sample of American men aged 30-79 years from 1987 to 2016 and reported an increase in total testosterone levels over time. However, the increase observed was relatively small.
No significant change in testosterone levels:

Some studies have not found any significant changes in testosterone levels over time. For example, a study published in the European Journal of Endocrinology in 2018 analyzed testosterone levels in Finnish men aged 40-49 years from 2003 to 2013 and found no significant change in testosterone levels during this period.
It's important to note that these studies focus on specific populations and time periods, so the findings may not be applicable to all individuals or regions. Furthermore, there may be variations in methodologies, sample sizes, and participant characteristics among studies, which could contribute to differences in results.

If you're interested in exploring this topic further or obtaining the most up-to-date information, I recommend reviewing scientific literature and consulting with medical professionals who specialize in endocrinology or hormone research.
Het kan me worst wezen hoeveel testosteron er in mijn lichaam zit btw en of dat meer of minder is dan mijn zoon of mijn vader. Gewoon even aantonen dat je vraagstelling wss niet genuanceerd was.
 
Bij ChatGTP is, zoals Loser zegt, de vraagstelling héél belangrijk.

Mijn vraag was deze:

Het antwoord:

Het kan me worst wezen hoeveel testosteron er in mijn lichaam zit btw en of dat meer of minder is dan mijn zoon of mijn vader. Gewoon even aantonen dat je vraagstelling wss niet genuanceerd was.

Ok, ik heb de vraag als volgt geformuleerd: 'Based on the scientific evidence, which hypotheses is the most plausible: 1) there has been a decrease in testosterone levels over time, 2) there has been an increase in testosterone levels over time, 3) Testosterone levels have remained stable over time.'

Antwoord:

Based on the scientific evidence available up until my knowledge cutoff in September 2021, the most plausible hypothesis is that testosterone levels have been decreasing over time.

Several studies have suggested a decline in testosterone levels among men over the past few decades. For example, a research study published in the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism in 2007 analyzed data from multiple studies conducted between 1988 and 2003. They found that, on average, testosterone levels in men had declined by approximately 1% per year.

Another study published in the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism in 2020 analyzed testosterone levels in American men between 1988 and 2016. They observed a significant decline in both total and free testosterone levels during this period.

These studies, among others, have provided evidence supporting the hypothesis that testosterone levels have been decreasing over time. However, it's important to note that individual variations exist, and the decline in testosterone levels may not apply universally to all populations or age groups. Additionally, further research is necessary to understand the underlying causes and potential implications of this observed trend.

It's worth mentioning that scientific knowledge is continually evolving, and there may be more recent studies or findings beyond my September 2021 knowledge cutoff that could provide additional insights. Therefore, it's recommended to consult the latest scientific literature or consult with medical professionals for the most up-to-date information.
 
Chat-GPT rijgt woordjes aan elkaar die vaak na elkaar staan. Betekenis, begrip, relevantie en inhoud zijn hem vreemd, laat staan wetenschappelijke evidentie. Zonder links weet je echt nog niks.

Zo weet ik bijvoorbeeld van een paar studies door een vorige keer dat dit argument werd aangehaald: https://www.urologytimes.com/view/testosterone-levels-show-steady-decrease-among-young-us-men

Die geeft zelf al aan dat het vaak ook gaat om een algemene daling omdat we als volk ouder worden: gemiddeld veel ouderen in je sample = gemiddeld veel met minder testosteron = testosteron"daling". Maar je eerste zinnetje gaat over sperm count. Gaan we nu ook al sperm count linken aan mogelijkheid om in te grijpen? Dan wordt het wel heel erg bro-science. Het ging over testosteron.

Je "logische" conclusie over het verschil in testosteron dat eventueel een verschil in spermaproductie kan veroorzaken, maakt nog niet dat je de studie ineens kunt uitbreiden naar het feit dat een lage spermaproductie = een lage agressiviteit. Ik durf te wedden dat geen enkel van je artikels die link maakt. En het feit dat het genoeg zou dalen om meetbaar te zijn, betekent nog niet dat het genoeg daalt om ook effect te hebben op de agressie. Laat staan zelfverdediging, waar andere mechanismes dan agressie ook werken.

Maar blijkbaar zijn het "gewoon feiten", dus ik zou het wel eens willen zien.

Je negeert daarbij dan wel de tweede studie die ik opsomde die rechtstreeks de testosteronwaarde heeft gemeten. Hier zijn nog wat studies die direct de testosteronwaarde hebben gemeten:

Zoals bij elk thema zullen er ook wel studies zijn die een andere conclusie maken, maar de huidige consensus is duidelijk dat er een daling is. Zie ook mijn antwoord aan JPV.
 
Je negeert daarbij dan wel de tweede studie die ik opsomde die rechtstreeks de testosteronwaarde heeft gemeten. Hier zijn nog wat studies die direct de testosteronwaarde hebben gemeten:

Zoals bij elk thema zullen er ook wel studies zijn die een andere conclusie maken, maar de huidige consensus is duidelijk dat er een daling is. Zie ook mijn antwoord aan JPV.
Goed, dalende testosteron hebben we. Nu de link naar dit.
 
Goed, dalende testosteron hebben we. Nu de link naar dit.

Zoals ik al zei: meer testosteron = meer agressiviteit en risicozoekend gedrag. Dus een grotere waarschijnlijkheid dat er wordt ingegrepen in een geval als dit wanneer er meer testosteron aanwezig is.
 
Ok, ik heb de vraag als volgt geformuleerd: 'Based on the scientific evidence, which hypotheses is the most plausible: 1) there has been a decrease in testosterone levels over time, 2) there has been an increase in testosterone levels over time, 3) Testosterone levels have remained stable over time.'

Antwoord:

Based on the scientific evidence available up until my knowledge cutoff in September 2021, the most plausible hypothesis is that testosterone levels have been decreasing over time.

Several studies have suggested a decline in testosterone levels among men over the past few decades. For example, a research study published in the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism in 2007 analyzed data from multiple studies conducted between 1988 and 2003. They found that, on average, testosterone levels in men had declined by approximately 1% per year.

Another study published in the Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism in 2020 analyzed testosterone levels in American men between 1988 and 2016. They observed a significant decline in both total and free testosterone levels during this period.

These studies, among others, have provided evidence supporting the hypothesis that testosterone levels have been decreasing over time. However, it's important to note that individual variations exist, and the decline in testosterone levels may not apply universally to all populations or age groups. Additionally, further research is necessary to understand the underlying causes and potential implications of this observed trend.

It's worth mentioning that scientific knowledge is continually evolving, and there may be more recent studies or findings beyond my September 2021 knowledge cutoff that could provide additional insights. Therefore, it's recommended to consult the latest scientific literature or consult with medical professionals for the most up-to-date information.
Dezelfde vraagstelling, maar met een verschillende volgorde:
Vraag:
Based on the scientific evidence, which hypotheses is the most plausible: 1) there has been an increase in testosterone levels over time, 2) there has been a decrease in testosterone levels over time, 3) Testosterone levels have remained stable over time

Antwoord:
ChatGPT zei:
Based on the scientific evidence available up until my knowledge cutoff in September 2021, the most plausible hypothesis among the three options you provided is that testosterone levels have remained stable over time.

Numerous studies have been conducted to investigate the trends in testosterone levels over time, and the results have been varied. However, the overall consensus from the available evidence suggests that testosterone levels have not significantly changed over the past few decades.

Some studies have reported a decline in testosterone levels in specific populations, such as older men, but it is not clear whether this decline is due to aging or other factors. Other studies have shown no significant changes or inconsistent patterns when examining testosterone levels across different age groups and time periods.

It is important to note that studying testosterone levels in the general population is complex, as it can be influenced by various factors, including age, lifestyle, health conditions, and individual variability. Additionally, testosterone levels can fluctuate throughout the day and vary between individuals.

To draw more definitive conclusions and determine the most up-to-date understanding, it is essential to consult the latest scientific research beyond my knowledge cutoff date.
zo zie je maar...
 
Zoals ik al zei: meer testosteron = meer agressiviteit en risicozoekend gedrag.
Ook meer crimineel gedrag. Een algemeen gevaarlijkere maatschappij dan?
Dus een grotere waarschijnlijkheid dat er wordt ingegrepen in een geval als dit wanneer er meer testosteron aanwezig is.
Dat lijkt me nog altijd een serieuze sprong hoor. Je stelt hier even "een daling" gelijkt met een daling die groot genoeg zou zijn om een effect te zien op een complexe situatie waarbij je dan nog niet eens weet of de factor "testosteronconcentratie" iets zou uitmaken.
 
Laatst bewerkt:
Het argument 'meer testosteron voor een betere maatschappij' vind ik ook redelijk dwaas. Maar bon, gezien de bron (DVL) hoeft dat niet te verbazen.

En vooral het 'waarom' is toch ook niet onbelangrijk.

Er wordt hier ook het voorbeeld gegeven van overvallen te worden. De enige verstandige keuze is dan gewoon je portefeuille afgeven natuurlijk, want waarom zou je daar je leven voor riskeren? Idem met een overval bij je thuis, waarbij je ook nog eens het leven van je vrouw/man/kinderen op het spel kan zetten (voor een laptop, gsm, geld, ...).

Ook bij je aanvaring met hooligans is er geen enkele reden om wél die confrontatie aan te gaan.


Dat is anders als andere personen aangevallen worden en hun leven sowieso al op het spel staat. Dan draait het niet louter om een wel/niet verstandige beslissing.

Gewoon hopen dat je zo'n situatie niet meemaakt. Hoe je als mens zou reageren hangt van meerdere factoren af natuurlijk (heb je bv. nog je eigen kinderen/vrouw/man bij).

Ik hoop in ieder geval dat ik in zo'n situatie ofwel te hulp schiet, ofwel mensen in veiligheid breng, en niet gewoon... begin te filmen :unsure: (van dat laatste ben ik eigenlijk wel zeker dat ik dat niet ga doen :tongue: )

Ik zou ook niet beginnen filmen, al denk ik dat dat beeldmateriaal misschien wel nuttig kan zijn achteraf voor het gerecht.
 
Dezelfde vraagstelling, maar met een verschillende volgorde:
Vraag:


Antwoord:

zo zie je maar...

Zo, da's interessant :) Kijk, ik kan zelf natuurlijk niet alle wetenschappelijke evidentie gaan verzamelen en analyseren, maar op basis van nieuwsartikels en informatie die ik kan vinden lijkt de meest aannemelijke hypothese nog altijd dat testosteronnieveaus gedaald zijn.
 
Ook meer crimineel gedrag. Een algemeen gevaarlijkere maatschappij dan?

Dat lijkt me nog altijd een serieuze sprong hoor. Je stelt hier even "een daling" gelijkt met een daling die groot genoeg zou zijn om een effect te zien op een complexe situatie waarbij je dan nog niet eens weet of de factor "testosteronconcentratie" iets zou uitmaken.

Ik heb niet de claim gemaakt dat meer testosteron persee een betere maatschapij oplevert. Het ging mij over de impact op die specifieke situatie in dat park.

En nee, of die daling effectief een meetbare impact heeft gehad op het gedrag van bijstaanders weet ik niet. Maar als ik zou kunnen kiezen zou ik kiezen voor meer testosteron in dat park.
 
Zoals ik al zei: meer testosteron = meer agressiviteit en risicozoekend gedrag. Dus een grotere waarschijnlijkheid dat er wordt ingegrepen in een geval als dit wanneer er meer testosteron aanwezig is.
Maar het is wel een beetje ambetant praten op deze manier, hè... Ik had toch al in het begin duidelijk gevraagd wat en waarom?
Het zijn zogenaamd "feiten" en "talloze studies". Ik zou ze weleens willen zien, dan. Want dat zinnetje hierboven is echt niet genoeg. Dat is "ik denk" en bro science.

Zakt de testosteron in die mate dat het ook verschil maakt in agressiviteit? En aangezien fight of flight met zo veel andere hormonen te maken heeft dan alleen testosteron, wil ik toch echt wel een duidelijk verband zien voor ik dat als feit wil bestempelen. Jij en outsider kwamen met de bewering, dan verwacht ik een onderbouwing.

Tot dan vind ik het het omfloerst voorstellen van een altright idee van de witte man die zijn alfaplaats weer moet opeisen.
 
Dit kan voor jou trouwens ook juridische problemen geven. (als je zelf iemand aanvalt)
Uiteraard niet in het geval van die kerel met mes in Annecy, denk ik toch.
Dus ik kan juridisch vervolgd worden als ik een meisje verdedig dat betast wordt? Dat zou toch te gek zijn.
 
Natuurlijk kan dat... Niet meer dan logisch ook.
Iemand ongewild betasten is anders een misdrijf. Moet ik er nog bij zeggen dat dat meisje toen zelfs nog minderjarig was. Ik denk dat die toen een jaar of 16, 17 was. Lijkt me dan toch dat ge moogt ingrijpen.
 
Terug
Bovenaan