Syrische asielzoeker steekt 4 kinderen neer

Tjiftjaf

Member
Ik weet niet of dit in een ander topic al is verschenen, maar Frankrijk heeft nu ook zijn Kim De Gelder: een Syrische asielzoeker heeft in een speeltuin in het wildeweg peuters en kleine kinderen neergestoken. Verschillende verkeren in levensgevaar.

Ik kan met geen woorden beschrijven welke woede ik voel.

Edit Crew: beginpost aangepast

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goh dit is toch het actualiteitstopic? Misschien zijn mensen wel geïnteresseerd in die geruchten. Maar ik begrijp je punt wel.

Sta me toe daarom van onderwerp te veranderen: ik weet niet of dit in een ander topic al is verschenen, maar Frankrijk heeft nu ook zijn Kim De Gelder: een Syrische asielzoeker heeft in een speeltuin in het wildeweg peuters en kleine kinderen neergestoken. Verschillende verkeren in levensgevaar.

Ik kan met geen woorden beschrijven welke woede ik voel.
Altijd vreemd om die eeuwige discussies te zien over die politiek,... maar hier moet ge dan een hele dag op wachten voor er iets over dit onderwerp in dit topic verschijnt.

Hallucinant in ieder geval. Ik hoop dat die eikel crepeert.
 
Goh dit is toch het actualiteitstopic? Misschien zijn mensen wel geïnteresseerd in die geruchten. Maar ik begrijp je punt wel.

Sta me toe daarom van onderwerp te veranderen: ik weet niet of dit in een ander topic al is verschenen, maar Frankrijk heeft nu ook zijn Kim De Gelder: een Syrische asielzoeker heeft in een speeltuin in het wildeweg peuters en kleine kinderen neergestoken. Verschillende verkeren in levensgevaar.

Ik kan met geen woorden beschrijven welke woede ik voel.
Ik voel daar eerlijk gezegd niet echt iets meer bij. Ik herinner me nog dat ik vroeger veel kwader was toen ik zulke berichten las maar nu treed er een soort van, hoe kan ik het zeggen, gewenning spijtig genoeg op waardoor me die berichten minder raken. Je leest wel maandelijks wel een bericht van een of andere geestesgestoorde. Is dat nu eigen aan het internet en de snelheid waarmee zulke feiten van over heel de wereld digitaal kenbaar gemaakt wordt dat je op een manier daar qua gevoel afgestompt voor wordt?
 

De man was niet bekend bij de politie, maar wel bij de parkmedewerkers. "Hij zat al twee maanden lang de hele dag door op een bankje", zegt een medewerker. "Het was een stille, niet agressieve man."
Heel tragisch voorval... Kerel zal psychisch geflipt zijn waarschijnlijk.

En nu wachten (het zal niet lang duren) tot extreem rechts er op inpikt dat het een vluchteling was.
In België weten we helaas dat dat niet noodzakelijk van belang is (cfr. Kim De Gelder).
 


Heel tragisch voorval... Kerel zal psychisch geflipt zijn waarschijnlijk.

En nu wachten (het zal niet lang duren) tot extreem rechts er op inpikt dat het een vluchteling was.
In België weten we helaas dat dat niet noodzakelijk van belang is (cfr. Kim De Gelder).
Dit gaat ongetwijfeld ontaarden in een "zie je wel dat die vluchtelingen gevaarlijk zijn!"
Wel verschrikkelijk drama...
 


Heel tragisch voorval... Kerel zal psychisch geflipt zijn waarschijnlijk.

En nu wachten (het zal niet lang duren) tot extreem rechts er op inpikt dat het een vluchteling was.
In België weten we helaas dat dat niet noodzakelijk van belang is (cfr. Kim De Gelder).

Dit gaat ongetwijfeld ontaarden in een "zie je wel dat die vluchtelingen gevaarlijk zijn!"
Wel verschrikkelijk drama...

Handig, jullie doen het zelf al?
 
Dit gaat ongetwijfeld ontaarden in een "zie je wel dat die vluchtelingen gevaarlijk zijn!"
Wel verschrikkelijk drama...
Het zou gaan over een syrische vluchteling die zijn procedure afgewezen zag recent en met een religieus teken gezien werd en op een film "in the name of jesus christ" riep. Zal een lastige worden voor extremisten langs alle kanten om hier ophef over te maken
 
Het zou gaan over een syrische vluchteling die zijn procedure afgewezen zag recent en met een religieus teken gezien werd en op een film "in the name of jesus christ" riep. Zal een lastige worden voor extremisten langs alle kanten om hier ophef over te maken
Alsof dat iets zou mogen uitmaken, die kerel mag even goed geïnterneerd worden als een Kim De Gelder.
 
Ergens heeft die man een punt, maar ergens weet ik niet of je op basis van een video alle context mee hebt. Ik weet zelf niet hoe ik instinctief zou reageren, maar als mijn dochter tussen die kinderen zat zou ik wel proberen ingrijpen. Dat zeg ik nu natuurlijk met relatief gemak. Op het moment zelf neemt het reptielenbrein het over en dan kan een mens drie dingen doen: flight, fright or fight.

 
Ergens heeft die man een punt, maar ergens weet ik niet of je op basis van een video alle context mee hebt. Ik weet zelf niet hoe ik instinctief zou reageren, maar als mijn dochter tussen die kinderen zat zou ik wel proberen ingrijpen. Dat zeg ik nu natuurlijk met relatief gemak. Op het moment zelf neemt het reptielenbrein het over en dan kan een mens drie dingen doen: flight, fright or fight.

Ik vind het toch vooral goedkope commentaar hoor, ik denk dat er toch wel al heel wat geweten is over het (on)vermogen van mensen om in te grijpen in dit soort situaties. Ik betwijfel dat dit iets eigen is aan het "onbezorgd opgroeien van Westerse mannen". Ik hoop ook dat ik in zo'n situatie op die kerel zou vliegen, maar tot je effectief in die situatie zit heeft dat, en ook die tweet, nogal een hoog keyboard-hero-gehalte.
 
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat een figuur zoals Abou Jahjah op de één of andere manier een brug probeert te slaan met de Vlaamse rechtse zijde.
 
Handig, jullie doen het zelf al?
Bwa: https://www.vlaamsbelang.org/nieuws/syrische-vluchteling-gaat-kleuters-te-lijf-met-mes
Neemt niet weg dat ik de hypothetische stropoppen van hierboven ook niet fantastisch vind, en de discussie gaat daar pas over als mensen de discussie daarover doen gaan. Voor mij is dat een totale non-issue, dus ik heb het daar ook liever helemaal niet over hier.

Want natuurlijk maakt dat niks uit, die kerel moet geïnterneerd worden. Het land is in ieder geval nog in shock. De man zat al twee maanden volledig in het zwart gekleed op een bankje aan dat park. Ik kan me voorstellen dat dat raar is. Sowieso is het altijd vreselijk als zulke kleine kinderen het slachtoffer zijn.

Ondertussen is "Henri" al een volksheld. Wel straf dat er iemand echt het bystander effect doorbreekt en dat het wel succes heeft. Net als twee hulpagenten. Ik zou durven denken dat ik ook niet zou laten begaan, maar als het moment daar is, kan dat weleens helemaal anders lopen.
 
Ergens heeft die man een punt, maar ergens weet ik niet of je op basis van een video alle context mee hebt. Ik weet zelf niet hoe ik instinctief zou reageren, maar als mijn dochter tussen die kinderen zat zou ik wel proberen ingrijpen. Dat zeg ik nu natuurlijk met relatief gemak. Op het moment zelf neemt het reptielenbrein het over en dan kan een mens drie dingen doen: flight, fright or fight.


Ah, de sterke man die de zwakkeren moet beschermen en het verlies van echte mannelijkheid in de Westerse samenleving :puke:

Zoals je zelf zegt, weet je totaal niet hoe je op dat moment reageert. Daarnaast weet je ook niet of die man bijvoorbeeld wel een vuurwapen bij zich had. Je kan dat allemaal niet inschatten op dat moment.
 
Ik vind het toch vooral goedkope commentaar hoor, ik denk dat er toch wel al heel wat geweten is over het (on)vermogen van mensen om in te grijpen in dit soort situaties. Ik betwijfel dat dit iets eigen is aan het "onbezorgd opgroeien van Westerse mannen". Ik hoop ook dat ik in zo'n situatie op die kerel zou vliegen, maar tot je effectief in die situatie zit heeft dat, en ook die tweet, nogal een hoog keyboard-hero-gehalte.
De solidariteit binnen sommige minderheden is wel opmerkelijker sterker dan bij autochtone gemeenschappen. De Joods-orthodoxe gemeenschap is daar wel een heel sterk voorbeeld van, daar wordt voor elkaar gezorgd - al is dat wellicht ook met een nuance te vertellen.

Zoals ik al zeg: de context ontbreekt in zo'n filmpjes en het is gemakkelijk gezegd dat dat "bij ons gene waar zou zijn". Je ziet toch iemand achter die kerel aan gaan met een rugzak en uiteindelijk is hij toch weggejaagd en geklist. Op korte tijd kan je veel mensen verwonden met een mes.

@808 State Ik lees bij rechtse vrienden op FB toch wel heel vaak dat die man de laatste tijd zinnige dingen zegt.
 
Ik vind van die commentaren als 'ik zou X of Y doen' bijna altijd zever eigenlijk. Tenzij je echt getraind bent om je instincten te onderdrukken in zulke situaties weet je nooit hoe je gaat reageren, zo simpel is het. Er is een reden dat ze soldaten doorgedreven trainingen geven om niet uit instinct te reageren vanaf het moment dat de kogels beginnen vliegen.

Vanuit je luie stoel is het altijd gemakkelijk om te zeggen 'ik zou hem op zijn muil zijn gaan slaan' maar als je daar echt staat spelen er nog wel andere zaken, zelfs los van die paniekreactie waardoor mensen onvoorspelbaar beginnen te reageren.
  • Een mes kan, ook al is het minder 'onoverwinnelijk' dan een geweer of pistool, je ook in een flits doodmaken. Als je halsslagader wordt geraakt dan ben je gewoon dood.
  • Je hebt simpelweg niet alle info. Wat als die kerel een bommengordel draagt? Wat als er nog daders zijn? Wat als hij toch een pistool bij heeft?
  • Je moet dan nog meerdere mensen op de been krijgen om zo'n gek te overmeesteren, anders ben je er ook (misschien letterlijk) aan voor de moeite. Als je ziet dat meerdere politiemensen vaak al moeite hebben om 1 (ongewapende) doorgedraaide kerel te overmeesteren dan moet je niet denken dat je met twee barmhartige samaritanen vlotjes iemand met een mes die er op uit is om doden te maken gaat tegen de grond werken.
Enfin, ik vind het gewoon nogal een belachelijke Tweet, zeker met die onnozele sneer naar 'Westerse mannen'. Alsof er niet overal in de wereld aanslagen en feiten gebeuren waarbij de omstaanders weinig tot niks doen. Dat daar dan in de replies vooral toetsenbordhelden op reageren met wat semi-tactische zetelzever ('iemand met een mes heeft 1 nadeel, hij gaat voor 90% die hand gebruiken en dan kunt ge hem vervolgens ontwapenen' - OK dan) verbaast me ook niks. Vrij triestige Tweet.
 
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat een figuur zoals Abou Jahjah op de één of andere manier een brug probeert te slaan met de Vlaamse rechtse zijde.

Past inderdaad volledig in het plaatje van bijvoorbeeld een Dries Van Langenhove, die er dan ook meteen op reageert:
Het is een gebrek aan testosteron. De oorzaak van heel wat maatschappelijke problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Past inderdaad volledig in het plaatje van bijvoorbeeld een Dries Van Langenhove, die er dan ook meteen op reageert:
En dan te laf zijn om te reageren op die persoon onder hem die vraagt wat hij precies bedoelt. Wat een walgelijk figuur is die kerel toch.
 
Voorlopig nog geen duidelijkheid rond het motief. Enkel dat het geen terreuraanslag zou zijn.

Wat betreft passiviteit van de meeste omstaanders: ik kan mezelf ook moeilijk voorstellen dat ik niets zou ondernemen. Maar dit is makkelijk gezegd van achter je laptop natuurlijk. Ik zou wel eens willen zien welke zelfverklaarde helden effectief hun eigen leven in gevaar zouden brengen als puntje bij paaltje komt.
 
Terug
Bovenaan