Structureel Thuiswerken

Dat hangt puur van uw team vanaf. Bij ons is de teamdag compleet zinloos en ligt de productiviteit nog niet op 20% van op een thuiswerkdag.
Kantoordagen zitten steevast vol met meetings die niet hadden moeten plaatsvinden, daarnaast gestoord worden door collega's die god weet welke random vraag hebben, en proberen te werken op een veel te klein scherm.
Als zelfstandige kan je natuurlijk ook gewoon niet gaan. Het is een klant en geen werkgever

Is ook een dag dat je nog niet de helft kan doen van wat je thuis doet
Akkoord met een deel van het sentiment wat hierboven verder ook gedeeld wordt. En het zal zeker van team tot team en functie tot functie variëren. Maar ik merk toch wel dat die ene dag op kantoor, in mijn geval alvast, toch helpt qua coördinatie en weten waar andere mee bezig zijn. Gezien we uiteindelijk puntje bij paaltje allemaal op één of andere manier met elkaar verbonden zijn qua werk. Oftewel in het heden oftewel in de toekomst. Dan is al deze informatie toch ook vaak nuttig.

Ik combineer het dan ook nog eens om die dag zoveel mogelijk meetings te plannen wanneer nodig met andere personen die daar op locatie werken. Gezien ik veel occassioneel met verschillende andere personen in aanraking kom is het vaak toch net handiger om bepaalde zaken in persoon te kunnen bespreken en aan die connecties te werken. Zo ook de stap verkleinend om in de toekomst kleine vragen via chat te kunnen stellen.

Inderdaad die teamdag draait helemaal niet over productiviteit maar over meetings, problemen bespreken, samen naar oplossingen zoeken, die je dan kan uitwerken op die thuiswerk dagen.

Ik boek dan ook mijn meeste meetings op die dag het is veel leuker die in real life te doen dan via een schermpje.

Ook raar dat iedereen zijn setup op het werk zo slecht is?

Ik heb opt werk gewoon 3 schermen en een comfortabele bureaustoel van +- 1K

Ik vraag mij af hoe al deze mensen het 5j geleden deden?

Toen had ik 2 schermen en een desktop. Nu een laptop van 15 inch dat als tweede scherm moet fungeren 🤷.

Een deftig toetsenbord en muis die in een locker op het werk liet. De lockers zijn nu weg en dus moet ik die dingen meezeulen.

5 procent van de nu flex werkplekken is een zitsta bureau en dat heb ik gewoon 100 procent thuis.

Inderdaad die teamdag draait helemaal niet over productiviteit maar over meetings, problemen bespreken, samen naar oplossingen zoeken, die je dan kan uitwerken op die thuiswerk dagen.

Ik boek dan ook mijn meeste meetings op die dag het is veel leuker die in real life te doen dan via een schermpje.

hihi ja, ik zit nog met een PC van 10 jaar oud lol, bureaustoel was er al toen ik aankwam dus +11 jaar,
windows upgrade: zelf uit te zoeken.
pc scherm kapot? zelf ene 2e hands gevonden . :D
printer en scanner idem: hopen dat die straks marcheren op windows 11 ^^

hihi ja, ik zit nog met een PC van 10 jaar oud lol, bureaustoel was er al toen ik aankwam dus +11 jaar,
windows upgrade: zelf uit te zoeken.
pc scherm kapot? zelf ene 2e hands gevonden . :D
printer en scanner idem: hopen dat die straks marcheren op windows 11 ^^

Amaai ik had 6j geleden al van job veranderd

Mja, ik doe bvb consultancy dus meetings met interne mensen valt niet zo vaak voor. 6 wekelijkse evaluatie wel en dan is dat inderdaad wel handig om eens fysiek samen te zitten.

Op het werk maar 1 extra scherm, geen toetsenbord. Bureaustoelen zijn wel oke maar niet zo goed vergeleken met thuis.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat veel mensen zich nu gewoon gerealiseerd hebben dat er geen echt nut is om vaak naar kantoor te gaan. Er zijn veel zaken die we niet weten of kennen tot we het zelf ondervinden.

Amaai ik ben precies echt verwend op het werk

Ik mag zelf mijn keyboard, muis, schermen kiezen

Volgens mijn werkgever lever ik wel uistekend werk en ben ik dat helemaal waard (loreal)

Wij kunnen geen echt team event meer doen want we hebben niet genoeg ruimte. Na corona gewoon ons kantoor gedeeld door 10 gedaan. Vroeger was het decadent groot, nu is het te klein.

1x per jaar doen we ontbijt. De helft is er dan voor een uurtje of 2 en dan zijn ze weer naar huis. 😅

Wij kunnen geen echt team event meer doen want we hebben niet genoeg ruimte. Na corona gewoon ons kantoor gedeeld door 10 gedaan. Vroeger was het decadent groot, nu is het te klein.

1x per jaar doen we ontbijt. De helft is er dan voor een uurtje of 2 en dan zijn ze weer naar huis. 😅
Hier is ook effectief de kantoorruimte zelfs niet voorzien om nog een team-dag te hebben. Als je wat later start dan de rest, mag je op een ander verdiep gaan zitten dan de rest van het team.
Maar nuttig dat zo'n teamdag is om allemaal samen te zitten!

En zeker als iedereen dan nog eens de hele dag met de koptelefoon op in Teams meetings zit.

Ik moest naar mijn vorige klant zelf mijn toetsenbord en muis meenemen, er was enkel een tweede scherm voorzien en dan nog niet de hoogste resolutie. Thuis heb ik mijn macbook en twee 34" schermen waarvan één verticaal gedraaid om mijn codebase beter te kunnen managen. Een hoog/laag bureau, ergonomische bureaustoel, goed toetsenbord + muis, Jabra setup voor optimale meetings, gezellig bureau met altijd aangename temperatuur (airco), zicht op mijn tuin en de velden met paarden waar ik tussendoor eens even de benen kan gaan strekken, goeie koffie,...

Veel bedrijven hebben zich ook strategische(financieel en structureel) aangepast op thuiswerk. Ze voorzien 60% werkplaatsen ipv 100%.

Dit is ondertussen ook een stuk van hun onkostenstrategie geworden. Zelfs bij de Vlaamse Overheid Mvr. Crevits. Ook daar is geen maximum aanwezigheidscapaciteit meer haalbaar.

Veel bedrijven hebben zich ook strategische(financieel en structureel) aangepast op thuiswerk. Ze voorzien 60% werkplaatsen ipv 100%.

Dit is ondertussen ook een stuk van hun onkostenstrategie geworden. Zelfs bij de Vlaamse Overheid Mvr. Crevits. Ook daar is geen maximum aanwezigheidscapaciteit meer haalbaar.
En toch zullen Vlaamse ambtenaren binnenkort mogelijk vaker naar kantoor moeten. In het gebouw waar ik werk is er zelfs maar 50% capaciteit denk ik. Op dit moment is het op sommige dagen al zoeken naar een plekje (en zeker 's middags in het restaurant om te eten. Daar overwegen ze nu al om in shiften te gaan eten, moeilijk te regelen met vergaderingen enzo?).

Ik vraag me af hoe ze het in praktijk gaan willen regelen. En ik vraag me ook af of ze gedacht hebben aan de extra kosten voor de extra treinreizen die zo'n nieuwe regeling met zich meebrengt. Sommige van mijn collega's zijn gestart in dit regime, en hebben ook door dit thuiswerkregime gekozen voor deze job. Als ze vaker op kantoor hadden moeten werken, hadden ze niet gesolliciteerd (rekening houdend met reistijd/privéleven met jonge kinderen etc). Maar het is natuurlijk een gunst, geen recht.

Als ze vinden dat de gebouwen (SOMMIGE gebouwen) onvoldoende gebruikt worden, zouden ze beter delen verhuren aan start-ups of zelfstandigen die anders alleen thuis zitten te werken, co-working-spaces inrichten ofzo. Gaat dan vooral over de gebouwen in de provinciehoofdsteden denk ik.

Toch denk ik dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als ze opgediend werd...

En toch zullen Vlaamse ambtenaren binnenkort mogelijk vaker naar kantoor moeten. In het gebouw waar ik werk is er zelfs maar 50% capaciteit denk ik. Op dit moment is het op sommige dagen al zoeken naar een plekje (en zeker 's middags in het restaurant om te eten. Daar overwegen ze nu al om in shiften te gaan eten, moeilijk te regelen met vergaderingen enzo?).

Ik vraag me af hoe ze het in praktijk gaan willen regelen. En ik vraag me ook af of ze gedacht hebben aan de extra kosten voor de extra treinreizen die zo'n nieuwe regeling met zich meebrengt. Sommige van mijn collega's zijn gestart in dit regime, en hebben ook door dit thuiswerkregime gekozen voor deze job. Als ze vaker op kantoor hadden moeten werken, hadden ze niet gesolliciteerd (rekening houdend met reistijd/privéleven met jonge kinderen etc). Maar het is natuurlijk een gunst, geen recht.

Als ze vinden dat de gebouwen (SOMMIGE gebouwen) onvoldoende gebruikt worden, zouden ze beter delen verhuren aan start-ups of zelfstandigen die anders alleen thuis zitten te werken, co-working-spaces inrichten ofzo. Gaat dan vooral over de gebouwen in de provinciehoofdsteden denk ik.

Toch denk ik dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als ze opgediend werd...
Dat vraag ik me trouwens wel af. In welke mate is het effectief een gunst? Lijkt me dat het toch vaak zal gaan om hoe dit specifiek vastgelegd is of dat het gaat over een gunst of over een arbeidsafspraak, niet?

Dat vraag ik me trouwens wel af. In welke mate is het effectief een gunst? Lijkt me dat het toch vaak zal gaan om hoe dit specifiek vastgelegd is of dat het gaat over een gunst of over een arbeidsafspraak, niet?
Ja, denk dat het een soort afspraak is die wel te allen tijde gewijzigd kan worden door de werkgever. Zeker geen vastgelegd recht.

Ja, denk dat het een soort afspraak is die wel te allen tijde gewijzigd kan worden door de werkgever. Zeker geen vastgelegd recht.
Volgens mij is dit niet zo zwart-wit. Er is heel wat recht dat gaat over wijzigingen in "de afspraak". Als jij al 10 jaar in hetzelfde ritme zit, dan is er een soort van stilzwijgende afspraak dat dit een verworven ritme is. Het eenzijdig wijzigen met drastische impact, dat mag niet zomaar. Dat kan een "impliciet ontslag" zijn, op die wijze.

Moeilijke hieraan dat dat case by case zeer specifiek kan/moet bekeken worden en er veel grijze zone in aanwezig is.

Wat je hier dan verder aan kunt doen buiten dit via een rechter als "impliciet ontslag" laten benoemen, op die manier dus ontslagen worden met vergoeding, dat is iets anders. Als je die weg niet ziet zitten zul je in de praktijk niet veel anders kunnen dan het gewoon te slikken natuurlijk.

Moest ik hebben gesolliciteerd voor een job die voor COVID 5 dagen op kantoor moest, en ergens 2020-2025 bovengemiddeld veel thuiswerk had, zou ik persoonlijk nu wel rekening houden met de mogelijkheid dat dit wordt teruggeschroefd.

Ik doe deze job meer dan 20 jaar en heb al verschillende regimes meegemaakt van vijf dagen op kantoor over één of twee dagen per week thuis, in corona voltijds thuis, en nu (maximum) vier dagen per week thuis. Ik pas me wel aan mocht het weer veranderen, ik heb geen kinderen. Maar heb dan wel compassie met collega's met jonge kinderen die ver van kantoor wonen. Voor hen zal 't dagelijks leven dan wel wat ingewikkelder worden.

Ik ga dan misschien soms ook wel familie moeten inschakelen om mijn hond uit te laten 😅 en heb eigenlijk niet echt veel familie die heel geschikt is om met honden om te gaan... flexibele leiband te bedienen om hem kort te houden als er een auto of andere hond aankomt etc...). Dus ja, wordt ook zoeken dan soms misschien.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan